Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten naisten seksielämä yllätti tutkijat

Vierailija
04.01.2020 |

Nuorten, parisuhteessa elävien naisten seksuaalinen haluttomuus mietityttää Väestöliiton tutkijoita. Kun Väestöliitto ja Me Naiset -lehti keräsivät suomalaisnaisten kirjoituksia haluttomuudesta, alle 30-vuotiailta naisilta tuli runsaasti kertomuksia.

– Seksuaalisen halun puute koskee laajasti myös nuoria naisia. Halun puute oli kirjoittajien keskuudessa yhtä yleistä nuorilla kuin jo vähän vanhemmillakin naisilla. Joka kolmas haluttomuudesta kirjoittanut nainen oli alle 30-vuotias, ihmettelevät tutkijat, kliininen seksologi Tarja Sandberg ja tutkimusprofessori Osmo Kontula Väestöliitosta.

Tutkimusten mukaan ainakin ajoittainen seksuaalisen halun puute koskee joka toista suomalaista parisuhdetta. Halun puute on huomattavasti yleisempää naisilla kuin miehillä – ja haluttomuus on lisääntymään päin.

Osmo Kontulan mukaan haluttomuus on todellinen ongelma. Jos seksielämää ei ole, moni parisuhde päättyy eroon.

–Haluttomuus vaikuttaa parisuhteen hyvinvointiin. Se aiheuttaa väistämättä ongelmia parin vuorovaikutuksessa ja heikentää parisuhteen seksuaalista tyytyväisyyttä ja johtaa jopa eroon, Kontula sanoo.

Naisten tarinoissa nousi esiin useita selityksiä haluttomuudelle. Kaikkein tyypillisintä haluttomuuteen liittyvissä tarinoissa oli naisen huono seksuaalinen itsetunto; nainen ei tunne itseään haluttavaksi. Toisaalta myös parisuhteen muut ongelmat, arjen kiireisyys ja väsymys olivat usein esillä.

Tutkijat antavat Väestöliiton tiedotteessa ja tuoreessa Halut jäissä -kirjassa vinkkejä seksuaalisen halun palauttamiseksi. Parisuhteen kommunikaatio on avainsana. Tarja Sandbergin mukaan halua voi lisätä muun muassa keskustelemalla kumppanin kanssa siitä, mitä haluaa ja toivoo.

–Kannattaa myös muistaa fantasiat, jotka ovat hyvä apu ja seksin pääomaa. Seksuaalisen halun syntymiseen tarvitaan hyvä kumppani, niin sanottu terve itsekkyys seksin aikana, hyvä seksuaalinen itsetunto ja hyvät seksitaidot, neuvoo Sandberg.

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisypillereistä ei sanaakaan? Kannattaisikohan tutkia.

Jep, mulla pomppasi halut kattoon kun vaihdoin pillerit kondomiin.

Vierailija
42/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä p**kaa koko seksi ja lähes kaikki mitä siihen liittyy.

M35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 28-v lapseton nainen. Mulla oli ihan hyvät halut yhdistelmäpillerien aikana, mutta sitte piti vaihtaa minipillereihin migreenin takia ja parissa kuukaudessa multa hävisi täysin kaikki kiinnostus seksiin.

Mies haluaa, ei ole sellaista oloa, että olisin jotenkin ällö tms. Ollaan oltu pitkään yhdessä ja aiemmalta kokemattomia, joten seksi on ehkä vähän urautunutta, mutta ehdottomasti miestä kiinnostaa mun mielihyvä. Ehkä voitais puhua avoimemmin toiveistamme ja haluistamme, mutta ei mua oikein nappaa sekään. En myöskään ole kiinnostunut masturboimaan, vaikka aiemmin tykkäsin siitä. Muu elämä sujuu mukavasti, en koe olevani masentunut tms.

Kyllä mä haluaisin haluta enemmän, mutta kun on täysin meh-olo koko asian suhteen, niin vaikeaa se on. Mies vaan alkaa vähitellen turhautua, minkä ymmärrän.

Onko suhteessa muita ristiriitoja? Käytitkö pillereitä kun tapasit miehesi?

Toki meillä on normaalia kinaa välillä, kun väsyttää, mutta ei mitään isoa, pääasiassa aika harmonista menoa. Ollaan molemmat rauhallisia ja meille sopii tällainen melko tasainen elämä hyvin. Hellyyttä näytetään ja tehdään asioita yhdessä.

Kun tavattiin, oli yhdistelmäehkäisy ja olin usein aloitteellinen seksiin. Ei varmasti oltu kaikista aktiivisin pari suhteen alun tasaannuttua, mutta 1-3 kertaa viikossa kuitenkin. Näin meni useampi vuosi. 1,5 v sitten migreeni aktivoitui ja ehkäisy vaihtui ja halut tyssäsivät. Aiemmin kiinnitin huomiota hyvännäköisiin miehiin kadulla, fantasioin, haaveilin, näin seksiunia. Nykyisin mitään tuollaista ns omaa seksielämää ei ole, eli olen täysin turta muutenkin, en vain suhteessa mieheen.

Kuparikierukka ei mulle todennäköisesti sovi, mutta täytyy ehkä vaihtaa sellaiseen matalahormoniseen hormonikierukkaan. On siinäkin tietty keltarauhashormonia, mutta vähemmän.

Vierailija
44/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette voi mennä pillereiden taakse, kun ne ovat mietoja verrattuna alkuperäisiin 60-luvun pillereihin verrattuna. Silloinhan ne vapauttivat villin ja vapaan hurlumhein seuraavaksi 20. vuodeksi, kunnes hiv tuli mukaan kuvioihin.

Se on ihan tutkittu ja todetaan pilleripaketissakin että halut voi vähentyä. Sitä tässä kritisoidaan miksi ei nouse tutkinuksessa mahdolliseksi syyksi.

Minä en tiedä millaista on ollut 60-luvulla, olen syntynyt 90-luvulla ja voin vain kertoa omasta kokemuksesta miksi halut on vähentynyt.

Olin juuri 6kk ilman pillereitä ja vähitellen halut alkoi tulla takaisin, nyt aloittanut taas eikä tee yhtään mieli.

Lisäksi 60-luvulla miehet olivat seksuaalisesti haluttavampia.

eri

60- luvulla syntyneet miehet on haluttavia...tiedämme sen

Mies51v

Tämän ketjun aihe liittyy nuorten naisten haluihin. Isäni on nuorempi kuin sinä.

Vierailija
45/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harva nainen saa yhdyntäorgasmia, vaikka uusia seksikumppaneita vuosittain 110-140.

Muistan nopeasti ehkä 4.

Sillä ei ole minulle mitään merkitystä, kunhan saan orgasmin jollain tavoin tuotettua kumppanille.

Orgasmikyvytön nainen taas tekee mielestäni miltei rikoksen, jos ei poikkeavuudestaan etukäteen kerro.

Samassa väestöliiton tutkimuksessa oli, että 5-10 % miehistä ei saa orgasmia yhdynnöissä pääsääntöisesti. Eli orgasmihäiriöitä lääkkeiden vaikutuksesta, stressin tai jännityksen vuoksi tai erektio-ongelmia. Niin olisihan se ihme jos 100 % naisista saisi aina jollainlailla orgasmin varsinkaan jonkun av-casanovan kanssa...

ei linkittäjä

Vierailija
46/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet eivät ymmärrä että naiset ovat monella tapaa kuin lapsia. Esim. pitää muistaa kehua jatkuvasti tai sitten nainen keksii ettei olekaan enää haluttava ja se sitten siitä parisuhteesta..

Vierailija
47/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet miehet eivät ymmärrä että naiset ovat monella tapaa kuin lapsia. Esim. pitää muistaa kehua jatkuvasti tai sitten nainen keksii ettei olekaan enää haluttava ja se sitten siitä parisuhteesta..

Luulit että haukkumalla ja syyllistämällä lohkeaa paremmin?

Vierailija
48/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan p*rnolla vaikutusta? Siis että mies katsoo sitä ja vaatii kumppaniaan olemaan samanlainen kropaltaan (laihdutathan, silarit ym) ja toimimaan sänkypuuhissa samalla tavalla kuin noissa esiintyvät naiset (omia tarpeita ei ole, miehen tyydyttäminen tärkeintä ja mies saa tehdä mitä haluaa/miten haluaa). Kyllähän siinä.kenen tahansa naisen halut katoaa ja itsetunto menee nollille.

Sieltähän se klassikko "aina miesten vika" syyttely tulikin :D

Vierailija
49/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin ettei aikuinen ihminen tarvitsisi jatkuvaa itsetunnon kohotusta kuten pieni lapsi tarvitsee, mutta olin väärässä. Naiset tarvitsevat..

Vierailija
50/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette voi mennä pillereiden taakse, kun ne ovat mietoja verrattuna alkuperäisiin 60-luvun pillereihin verrattuna. Silloinhan ne vapauttivat villin ja vapaan hurlumhein seuraavaksi 20. vuodeksi, kunnes hiv tuli mukaan kuvioihin.

Se on ihan tutkittu ja todetaan pilleripaketissakin että halut voi vähentyä. Sitä tässä kritisoidaan miksi ei nouse tutkinuksessa mahdolliseksi syyksi.

Minä en tiedä millaista on ollut 60-luvulla, olen syntynyt 90-luvulla ja voin vain kertoa omasta kokemuksesta miksi halut on vähentynyt.

Olin juuri 6kk ilman pillereitä ja vähitellen halut alkoi tulla takaisin, nyt aloittanut taas eikä tee yhtään mieli.

eri

Mies51v

Tämän ketjun aihe liittyy nuorten naisten haluihin. Isäni on nuorempi kuin sinä.

Niin ja minun isäni todennäköisesti vanhempi kuin sinä

mies51v

Vierailija
51/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu masennuslääkkeistä ja muista psyykenlääkkeistä niitä syö suomessa miljoonaa ihmistä.

Lisäksi ylipainoisia on paljon, näillähän ei luonnollisesti voi olla seksielämää.

Masennuslääkkeet ja mt-ongelmat ovat minustakin se suurin syy. Hormonaalisen ehkäisyn syyttäminen on turhaa ja väärän syntipukin leimaamista. Kätevää tietysti naisten näkökulmasta kun voi ulkoistaa ehkäisyn miehelle (kondomi) ja ei tarvitse selvitellä oman pääkopan solmuja. Kyllä ylipainoisillakin voi olla vilkas seksielämä.

Vierailija
52/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pillerit vei halut 100%. Ja toki pitkässä suhteessa alkuinto väljähtyy, mutta ei sentään halut kokonaan katoa. Paitsi niillä pillereillä.

Täydellinen ehkäisykeino toki, kun ei tee mieli seksiä lainkaan.

Vierailija
53/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Mies51v

mies51v

Liittyen nuorten naisten haluihin: 60-luvulla nuorille naisille oli seuraa seksuaalisesti haluttavammista miehistä kuin nyt 2020-luvulla. 60-luvulla syntyneet eivät ole seksuaaliseesti halutuimpia 2020-luvulla eivätkä ainakaan yhtä haluttavia kuin ne nuoret miehet 60-luvulla.

Naisten haluttavuus vaihtelee tietenkin myös, myös miesten halut ovat laskeneet mikä johtuu mm. molempien sukupuolten ylipainon lisääntymisestä, mt-ongelmista ja niiden lääkitsemisestä, ympäristömyrkyistä....

Vierailija
54/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Mies51v

mies51v

Miten voi viisikymppinen mies olla noin lapsellinen? Hiekkalaatikkotason juttua ketjussa kuin ketjussa. Ryhdistäydy jo.

N50

Vierailija
55/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin ettei aikuinen ihminen tarvitsisi jatkuvaa itsetunnon kohotusta kuten pieni lapsi tarvitsee, mutta olin väärässä. Naiset tarvitsevat..

Siis käytännössä jos haluat parisuhteen jatkuvan joudut välillä kouluttamaan naista ( olet mies) ja sen jälkeen kehumaan taivaisiin, ihailemaan hänen kauneuttaan ja älykkyyttä. Ihan kuin lasten kanssa toimitaan.

Näin se vain menee

mies51v

Miten itselläsi halut hyrrää jos kumppani sanoo, että kylläpä sulla perse roikkuu, haiset pahalle ja pampukka ei kovene kuin ennen, itseasiassa koskaan ei seksi ole sun kanssa tuntunut yhtään miltään ja haisetkin pahalle.

Vierailija
56/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Mies51v

mies51v

Liittyen nuorten naisten haluihin: 60-luvulla nuorille naisille oli seuraa seksuaalisesti haluttavammista miehistä kuin nyt 2020-luvulla. 60-luvulla syntyneet eivät ole seksuaaliseesti halutuimpia 2020-luvulla eivätkä ainakaan yhtä haluttavia kuin ne nuoret miehet 60-luvulla.

Naisten haluttavuus vaihtelee tietenkin myös, myös miesten halut ovat laskeneet mikä johtuu mm. molempien sukupuolten ylipainon lisääntymisestä, mt-ongelmista ja niiden lääkitsemisestä, ympäristömyrkyistä....

No ei olla enään...loppu on ihan totta

mies51v

Vierailija
57/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Mies51v

mies51v

Miten voi viisikymppinen mies olla noin lapsellinen? Hiekkalaatikkotason juttua ketjussa kuin ketjussa. Ryhdistäydy jo.

N50

Miehet on lapsenomaisia. Siksi te meistä tykkäättekin

mies51v

Mieslapset eivät oikeasti sytytä ketään. Ikäsi puolesta olet keski-iän paremmalla puolella, mutta jutut kuin teinijonnella. Huh huh.

N50

Vierailija
58/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis käytännössä jos haluat parisuhteen jatkuvan joudut välillä kouluttamaan naista ( olet mies) ja sen jälkeen kehumaan taivaisiin, ihailemaan hänen kauneuttaan ja älykkyyttä. Ihan kuin lasten kanssa toimitaan.

Näin se vain menee

mies51v

Miten itselläsi halut hyrrää jos kumppani sanoo, että kylläpä sulla perse roikkuu, haiset pahalle ja pampukka ei kovene kuin ennen, itseasiassa koskaan ei seksi ole sun kanssa tuntunut yhtään miltään ja haisetkin pahalle.

No ei olisi vaikutusta, mutta joka noin sanoo naiselle, niin saakin jäädä ilman.

mies51v

Vierailija
59/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Mies51v

mies51v

N50

Miehet on lapsenomaisia. Siksi te meistä tykkäättekin

mies51v

Mieslapset eivät oikeasti sytytä ketään. Ikäsi puolesta olet keski-iän paremmalla puolella, mutta jutut kuin teinijonnella. Huh huh.

N50

Ei ehkä sinua mutta monia muita miellyttää:D

mies51v

Vierailija
60/196 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten naisten haluttomuuteen ovat syynä huonot kokemukset. Suomalaisia poikia ei opeteta miten naisia kohdellaan, vaan yliludan jonnet ovat idoleina persekuvineen, niin ihmekkö ettei huvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi