Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haastava perintötilanne

Vierailija
04.01.2020 |

Osaako joku neuvoa seuraavassa dilemmassa.
Olen rintaperillinen yhdessä 3 muun rintaperillisen kanssa. Haluaisin luopua osuudestani, ja voinkin sen tehdä ennen perunkirjoitusta ns. tehokkaasti. MUTTA haluaisin sen tehdä koko sukuhaarani osalta, jolloin luopuminen on jo ehdollinen.
Voin toki tehdä niin, sillä puolisoni kanssa päätimme, ettemme halua alaikäisiä lapsiamme sekoittaa asiaan tai koko sukuun. Tulossa olisi vain mielipahaa ja pahimmillaan vuosiksi pitkittynyt riita jaosta, kiinteän omaisuuden kustannusten juostessa. Enkä luopumalla itse ehdoitta saa aikaan kuin valtavan maistraattirumban tämän asian osalta. Pahimmillaan taas olisin pakosta osallisena tulevissa riidoissa.

Jos nyt teen luopumisdokumentin maininnalla, että luovun osuudestani koko sukuhaarani osalta, niin minähän maksan aivan saman perintöveron kuin luopumattakin. Eikö niin?
Ja muut rintaperilliset maksavat sitten tuosta osuudesta korotettuna lahjaveron. Eikö niin? Eli he muut 3 rintaperillistä kollektiivisesti vastaavat kuolinpesänä lahjaverosta minun osuuteni suhteen. Olenko ymmärtänyt oikein? Ja jos mainitsen, että osuuteni menisi rintaperilliselle X, eikä kaikille, niin hän yksin maksaa lahjaveron. Onko näin?

Oletettavasti perinnön arvo tulee olemaan alle 50 000 yhteensä, joten perintöveron osuutta ei olisi minun osuudestani, joten varsinaista maksua ei tarvitsisi suorittaa (rajahan on 20 000 eur)?

Kiitos jos joku voi selventää olenko ymmärtänyt oikein asian.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ny on myöhäistä kun ollaan jo perinnönjaossa. Eli et voi enää kieltäytyä perinnöstä niin ettei se sitten menisi sinun kieltäytymisesi jälkeen lapsillesi.

Ei ole myöhäistä, perunkirjoituksessa tulee kieltäytymisen aika. Eikä perijä saa millään lailla osallistua perinnön jakoon.

Valitettavasti luopuminen on myöhässä. Jos aikoo luopua perinnöstä koko sukuhaaran osalta, pitää se tehdä ennakkoon eli silloin, kun mahdollisen perinnön jättäjä on elossa. Ja silloin se on helpointa hoitaa perinnönjättäjän tekemällä testamentilla, jossa rintaperillinen jätetään perinnötta. Tällöin ei tarvita muuta kuin jättää vaatimatta lakiosaansa.

Ei ole myöhäistä kun perunkirjoitusta ei ole tehty. Tarkistin lakipuhelimesta. Mutta dokumentti on tehtävä asianmukaisesti jotta on pitävä. Se maksaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän