Eronneet sinkut / sinkut - millainen sänky teillä on ja miten petaatte sen? Ja miten nukutte?
Onko teillä edelleen parisänky? Pidättekö siinä kahdelle hengelle tyynyt ja peitot vai vain itselle?
Mielestäni normaali esim.160cm leveä parisänky näyttää tosi orvolle kun siinä on vain yhden hengen peitto ja tyyny toisella puolella. Välillä yritän pedata niitä siihen keskelle mutta sekin on hassun näköistä.
Ja tulee edelleen nukuttua siinä toisella puolella (siksikin kun parisänky on kahdesta sängystä koostuva, väliin tulee helposti vähän rakoa vaikka siinä onkin sellainen patjakiila ja yhtenäinen sijauspatja), eli ihan keskellä kokonaisuutta on huono nukkua.
Mutta turhalta tuntuu pitää kahdellekaan peittosettejä turhan takia. Kun erosin muutama vuosi sitten, pidin aina, kun kävi toisinaan miesvieraita ja sitten tapailin yhtä josta tulikin kumppani pariksi vuodeksi.
Nyt taas erottua mulla ei ole lapsivapaita aikoja juuri koskaan enkä muutenkaan jaksa sellaista säätämistä eli sikäli kahta settiä ei usein tarvitse.
Ja vaikka pitäisikin kahta että on kivemman näköistä, niin mitä sitten kun lakanat pitää vaihtaa? Tuntuu turhalta vaihtaa ja pestä lähes käyttämätöntä settiä (jos siinä on joku joskus yhden kerran nukkunut, tuskin.. tai joskus lapsi tulee mun viereen). Mutta tykkään toki että on samanlaiset lakanat, eli sitten ne on kuitenkin pakko vaihtaa yhtäaikaa molemmat.
Olen miettinyt että ostaisin sellaisen ison tuplaleveän kahden hengen peiton, sillä saisi nätisti pedattua koko sängyn kivemman näköiseksi, mutta nekin maksaa hyvät paljon ja tuntuu hieman turhalta rahanmenolta, samalla pitäisi lakanatkin uusia. (Ja just ostin kivoja uusia yhden hengen lakanoita.) Hyvä peitto ja lakanoita olisi jo useampi sata euroa, ja nyt erottua ollut hirveästi pakollista rahanmenoa muutenkin. Ja sellaiseen isoon peittoon on hankala yksin aina laittaa sitä pussilakanaa, ja pesun jälkeen yksin viikata niitä tuplaleveitä lakanoita...
Ja sänkyä olen myös miettinyt, pitäisikö vaihtaa pienempään, ehkä jättää itselle vain toinen niistä 80 cm ja antaa toinen lapselle joka tarttisi uutta sänkyä (uudet sijauspatjat vaan pitäisi ostaa). Toisaalta 80cm on mulle pelkällään vähän ankean kapea, ja mitä sitten jos/kun kuitenkin joku yövieras tulee tai alan seurustella. (Nyt tuo leveä sänky on hyvä jos on vaikka ystäviä yökylässä, voivat nukkua nuoremman lapsen huoneessa ja tämä tulee mun viereen.)
Tai voisin ostaa itselle uuden vaikka 120cm leveän, mutta rahanmenoa sekin.
Ja tuntuu jotenkin että jos luovun parisängystä, onko se jotenkin niin henkinen "kannanotto" itselleni että aion pysyä sinkkuna.... mitä en kuitenkaan haluaisi pidemmän päälle, olen parisuhdeihminen.
En tiedä oonko outo kun mietin edes tällaisia, vissiin olen... Mutta mulle visuaalisuus, harmoninen sisustus jne. on kohtalaisen tärkeää, ja jotenkin tämä uusi tilanne uuden eron jälkeen on muutenkin niin surkea.
Kommentit (41)
Eron jälkeen hankin 120cm sängyn kun isompi ei mahtunut tämänhetkiseen paikkaan. Isomman hankin kunhan ratkaisen tilaongelmat. Kolme tyynyä ja kaksi peittoa. Toinen peitto oli satunnaista yövierastani varten, mutta vaikka se viritys kuivui kasaan pidän toisen peiton ainakin talven yli. Kesäksi laitan taas kaappiin, ellei löydy uutta yökaveria siihen mennessä.
Mulla on 160 cm jenkkisänky, eikä siinä tunnu mitään koloa. Vain alimmat patjat on erilliset, toinen patja on 160 cm ja samoin petari. Joskus aikoinaan, kun oli ihan ns. oikea sänky eli metallirunko, kaksi 80 cm patjaa ja 160 cm petari niiden päällä, tunsin tuon kolon ja se ärsytti todella paljon.
Mä petaan molemmat puolet ja nukun vaihdellen puolia. Just muutama kuukausi sitten vaihdoin 140 cm sängyn tähän 160 cm ja olen erittäin tyytyväinen! Aiemmin mulla oli yks peitto ja 2 tyynyä ja vaihdoin lakanat joka toinen viikko. Nyt on 2 peittoa ja 4 tyynyä ja vaihdan lakanat joka kolmas viikko, koska nukun puolet ajasta toisella puolella ja puolet toisella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on ihan kokoleveä 160cm, ei ole käynyt mielessäkään ostaa mitään 2 x 80cm (ihan jo siksikin, että olen ollut koko ikäni sinkkuna :D).
Monesti joutuu ostamaan parisängyksi 2 x 80 cm sen takia, että jos ne joutuu viemään pientalossa ahtaassa portaikossa yläkertaan, ei 160cm leveä mahdu portaikosta. *kokemusta on..* :/
ap
Yhden hengen eli 90 cm leveä sänky on mulla. En tiedä mihin ihmeeseen tarvitsisin leveämmän, mulla on pieni asunto eikä yksi kaponen nainen nukkuessa paljon tilaa vie. Jos joskus tässä elämässä vielä seurustelen (tuskin) niin ostan sitten taas leveämmän. Silloinkin 120 saa kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 160-senttinen sänky, tuplaleveä peitto, ja neljä tyynyä. Tykkään nukkua leveästi ja muhkeitten peittojen ja tyynyjen keskellä. Leveä sänky on yhdelle ihana, kun saa kääntyä ja siirtyä aina viileään kohtaan, ja nukkua miten päin huvittaa.
Ok, kiitti tästä, olisihan tuo aika luksusta... :D miksen satsaisi siis itseeni ja "hitto miks ei" en ostaisi sitä ihanaa leveää untuvatäkkiä ja uusia lakanoita (vaikka just ostinkin uusia..) :D.
Ärsyttää vaan se kolo joka muodostuu helposti siihen kahden sängyn väliin, miten olet sen ratkaissut? Vai onko sulla ihan kokoleveä 160cm, eikä 2 x 80 cm?
ap
Ei siinä mitään koloa ole, on 160 cm leveät patjat italialaisessa terässängyssä.
Miten dille pitää olla, että sängystä tekee itselleen ongelman? Mulla ainakin on käyttöä tuplaleveälle sängylle, vaikka eronnut olenkin. En aina ole sängyssä yksin ja vaikka olisinkin, haluan tilaa. En ole nunna enkä mummeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 160-senttinen sänky, tuplaleveä peitto, ja neljä tyynyä. Tykkään nukkua leveästi ja muhkeitten peittojen ja tyynyjen keskellä. Leveä sänky on yhdelle ihana, kun saa kääntyä ja siirtyä aina viileään kohtaan, ja nukkua miten päin huvittaa.
Ok, kiitti tästä, olisihan tuo aika luksusta... :D miksen satsaisi siis itseeni ja "hitto miks ei" en ostaisi sitä ihanaa leveää untuvatäkkiä ja uusia lakanoita (vaikka just ostinkin uusia..) :D.
Ärsyttää vaan se kolo joka muodostuu helposti siihen kahden sängyn väliin, miten olet sen ratkaissut? Vai onko sulla ihan kokoleveä 160cm, eikä 2 x 80 cm?
ap
Ei siinä mitään koloa ole, on 160 cm leveät patjat italialaisessa terässängyssä.
Miten dille pitää olla, että sängystä tekee itselleen ongelman? Mulla ainakin on käyttöä tuplaleveälle sängylle, vaikka eronnut olenkin. En aina ole sängyssä yksin ja vaikka olisinkin, haluan tilaa. En ole nunna enkä mummeli.
Etkä kovin sosiaalisesti fiksukaan. Tässäkin kun olisi voinut vain ohittaa aiheen tai vastata kysymykseen ja jättää haukkumiset sikseen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on ihan kokoleveä 160cm, ei ole käynyt mielessäkään ostaa mitään 2 x 80cm (ihan jo siksikin, että olen ollut koko ikäni sinkkuna :D).
Monesti joutuu ostamaan parisängyksi 2 x 80 cm sen takia, että jos ne joutuu viemään pientalossa ahtaassa portaikossa yläkertaan, ei 160cm leveä mahdu portaikosta. *kokemusta on..* :/
ap
Osina ne viedään. Kuvitteletko, että runkopatja on "sänky", jos siihen laittaa jalat?
Jotenkin niin surullista ajatus puolityhjästä sängystä. Tämän keskustelun myötä taidan haudata eroajatuksiani ja alkaa panostaa avioliittoon eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin niin surullista ajatus puolityhjästä sängystä. Tämän keskustelun myötä taidan haudata eroajatuksiani ja alkaa panostaa avioliittoon eri tavalla.
Tee se, Mies53. Sähän et muuta saa, jos tuosta luovut.
Vierailija kirjoitti:
Miten vielä te, joilla 160 cm, niin ratkaisette sen "kolon" siinä keskellä, jos nukkutte keskellä sänkyä tai pitkin poikin? Vai onko teilä kaikilla tosiaan 160 cm eikä 2 x 80 cm?
Jos on 2 x 80 cm miten ne pysyy teillä sillä lailla ettei tule keskelle koloa?
Mulla on siis siinä välissä vaahtomuovinen patjakiila, ja sitten tuplaleveä sijauspatja, mutta joko siihen ensin muodostuu vähän liikaa "kumpua" siitä kiilasta, ja sitten ne sängyt aina vähän erkanee, eli alkaa tulla se rako. Siksi siinä keskellä sänkyä on huono nukkua ja tulee nukuttua vaan siinä toisella reunalla :/
Tai ehkä mulla vaan on niin vahva tapa siihen, kun valtaosan elämästä tai oikeastaan koko aikuiselämän lähes oon nukkunut parisängyn toisella puolella.
ap
en ole sinkku, mutta meillä on jenkkisänky,
kaksi 80cm osaa ja sit yks 160cm patja ja sit petauspatja. sama ongelma se kyl parisuhteessanin raolla on, kuin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Etkä kovin sosiaalisesti fiksukaan. Tässäkin kun olisi voinut vain ohittaa aiheen tai vastata kysymykseen ja jättää haukkumiset sikseen.
Eri
Kylläpä sua ahdistaa olla yksin ja ei haluttu.
Paitsi etten ole kumpaakaan. Sinä sen sijaan todistit käsityksen oikeaksi. :)
Minulla on sivusta vedettävä sohvasänky, vaikka nykyisessä asunnossani olisi tilaa parivuoteelle. Edellinen kämppä, johon muutin eron jälkeen, oli kokoluokkaa koirankoppi, joten 90cm sohvasänky oli kaikkein järkevin vaihtoehto. Vedän sängyn leveäksi, kun käy yövieraita.
160cm jenkkisänky - jossa ylemmät patjat sängynlevyiset. Ei siis mitään rakoa patjan välissä, joka jakaisi sängyn kahteen osaan. Nukun yleensä keskellä sänkyä. Ihanan muhkea ja pehmeä vuode.
Sängylläni on 1 peitto ja 5 tyynyä. Petaan aamuisin sen sellaiseksi sisutuslehdestä tutun näköiseksi. Tyynyt pystyyn päätyyn järjestykseen sekä lisäksi parit koristetyynyt ja valkoinen iso päiväpeitto. On kivan näköinen. Viime kesänä, jopa eräs fwb-ystäväni sanoi, että sänkyni on mukava ja tosi hyvännäköinen.
Parisänky on mulla. Petaan sängyn niin, että levitän peiton koko sängyn leveydeltä, en siis taita sitä sillain kaksinkerroin. Ja päiväpeitto ja koristetyynyt päälle niin ei näytä mitenkään orvolta.
Minulla on makuuhuoneessa 84 cm x 205 cm kokoinen sänky, joka sivuttain seinässä kiinni, niin että voin käyttää sitä päiväaikana sohvana. Olen suunnitellut koko makuuhuoneen musiikin kuuntelun ehdoilla, niin että sänkyä vastapäätä olevassa hyllykössä on vahvistin, CD-soitin ja vinyylilevysoitin ja niiden molemmilla puolilla isot lattiakauttimet. Minulla on neljä isoa tyynyä, iso seinävaate, paksu matto ja pitkät verhot parantamassa huoneen akustiikkaa ja kuuntelen musiikkia joko sängyssä istuen nojaten takana olevaan seinään tai makuuasennossa.
Lisäksi minulla on makuuhuoneen puolella kaksi kirjahyllyä kirjallisuutta ja musiikkiäänitteitä varten ja kaksi puista CD-tornia sekä yhdellä sivulla 5 vaatekaappia.
En odota yövieraita enkä tarjoa majoituspalveluita vaan viihdyn hyvin sinkkuna. Olohuoneen puolella on kylläkin avattava sohva, jossa voisi periaatteessa nukkua kaksi ihmistä.
Parisänky, jossa 2 x 80 cm patjat, kaksi peittoa ja viisi tyynyä. Kun toinen peitto ja tyynyt alkaa olla likaisia, vaihdan ne toiselle puolelle ja otan toiselta puolelta puhtaat. Tai jos aluslakana tuntuu likaiselta niin siirtyy sitten kokonaan toiselle puolelle nukkumaan. Jos vaihtaa lakanat parin viikon välein, niin tekee peittovaihdoksen sitten viikon tai 1,5 viikon kohdalla ja vaihtaakin lakanat vain 3 viikon välein. Esimerkiksi. Samalla energialla ne pesee pesukoneessa kuin yhdetkin.
Mitä tulee tuohon keskellä nukkumiseen, niin ei 2 x 80 cm eikä edes 160 cm leveää sänkyä ole rakennettukaan niin, että optimaalisin paikka olisi keskellä. Kyllä se on jousitettu niin, että nukkuu jommalla kummalla puolella, mutta onhan siinä se puoli että voi nukkua vähän keskemmällä ja siirtää jalkaa tai käsiä vapaasti toiselle puolelle niiden putoamatta. Jos sängyt erkanevat toisistaan niin kannattaa varmaan hommata joku lisäosa joka pitää rungot yhdessä ja lisäksi laittaa vaikka joku 160 cm muotoonommeltu lakana molempien patjojen päälle, niin pysyvät yhdessä.
Kuulostaa siltä, että halvin ratkaisu itsellesi on nyt vaan ostaa toiselle puolelle sellainen yhden hengen peitto, jolla voit itsekin nukkua, jos nyt jotain haluat ostaa. Aivan turhaa ostaa tuplapeitto ja kokonaan uudet lakanat, puhumattakaan kokonaan uutta sänkyä, jos kerran vanha on ihan hyvä.
2x90 + 180 cm petari, parisängyn peitto ja tyynyt. Nukun hyvin yksin ja joskus kaksin.
Minulla on iso parisänky. Käytän itse vain omaa puoliskoani. Toisella puolella on tyyny ja täkki ilman petivaatteita. Ne ovat aina päiväpeiton alla. Laitan petivaatteet vain silloin, jos saan yövieraan. Päiväksi on helppo levittää päiväpeitto myös oman puoleni päälle.
Mulla on 160 cm leveä sänky jossa samanlevyiset petaus- ja sijauspatjat, ei siis koloja..nukun keskellä, 2 tyynyä ja 2 peittoa josta toinen on ohuempi. Talvella nukun molemmat peitot päällä (jos tulee kuuma niin poistan ohuemman), kesällä ohuemmalla ja jos tulee kylmä niin siirryn paksumman täkin alle.
Parasta nukkuessa yksin on hiljaisuus. Ah mikä nautinto sen kaamean kuorsauksen jälkeen (terveisiä vaan exälle..)!
Sinkku. 140cm leveä sänky, tyynyt ja täkit yhdelle. Tyynyjä on ainakin 4, täkkejä voi olla pari kappaletta. Tykkään nukkua levällään. Vieraita ei mun sänkyyn tule.