Apua P-T4-V arvo 19 ja P-TSH 4.24 MITÄ TÄMÄ TARKOITTAA!!? SOITTO AIKA VASTA 20.1.
Sain tulokset jo nyt! Kumpaa tämä viittaa kilpirauhasen liika vai vajaatoimintaan?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TSH koholla liikaa. Vajaatoimintaa.
T4V on se itse kilpirauhashormoni ja se on ennemminkin korkea kuin matala, joskin viitearvojen sisällä nätisti. Eli kilpirauhanen toimii normaalisti. Tuo vapauttajahormoni TSH on korkeahko, joskin senkin viitearvo on lähes normaali, joidenkin laboratorioiden viitearvojen sisällä jopa, viite vaihtelee lannoittaminen vähän ja sitä on laskettu viime vuosina, vielä 10v. sitten TSH:n viite alkoi 5:lla.
Vaaittajahormonia runsaanlaisesti, mikä on aiheuttanut sen että itse hormonia T4V on reilusti. Ei ole vajaatoimintaa, hyvä kun ei ole liikatoiminnan puolella jo. Mitään hoidettavaa sairautta ei voida diagnosoida noilla arvoilla, vajaatoiminnan hoitona olisi tuo T4V tabletteina, jos sellaista nyt määrättäisiin niin menisi liikatoiminnan puolelle. Oikea tapa edetä on ottaa TSH ja T4V uudelleen esim. kuukauden kuluttua, samalla voisi katsoa S-TPoAb eli kilpirauhasvasta-aineet, kilpirauhanen pitäisi tunnustella sormin ja mahdollisesti kilpirauhasen ultraäänitutkimus. Mitään lääkitystä ei pidä määrätä. Aivolisäkeperäiseksi häiriöksi ei sovi, silloin ennemmin jos TSH ja T4V ovat ristiriidassa kunnolla keskenään niin että esimerkiksi sekä TSH että T4V ovat matalat, eli TSH:n puute aivolisäkeperäisenä, kun aivolisäke ei eritä TSH:ta niin T4V jää myös matalaksi, Kilpirauhasen toiminnan ylläpiämiseksi tarvitaan tyreotropiinia (TSH). Tyreotropiini lisää kilpirauhashormonin T4V eli tyroksiinin erittymistä kilpirauhasessa.
Vaikutat asiasta tietävälle? Ooetko terveysalalla? T.ap
Noilla arvoilla et ole akuutin hoidon tarpeessa, joten odota sitä soittoa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla hätää ole. Oireisiin voi vaikuttaa liikunnalla ja ruokavaliolla. Eli voit selvitä ilman lääkitystä. Vaihda vehnäset ruisleipään esim jo sillä voi arvoja muuttaa. Eli valkoisten jauhojen vähentäminen voi jo auttaa.
Vinkki kaikille:
Esim lettutaikinassa osan vehnäjauhoista voi korvata ohrajauhoilla.
Höpö höpö
Apua. Voiko tää viittaa johonkin vakavaan kasvaimeen???
T .ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TSH koholla liikaa. Vajaatoimintaa.
T4V on se itse kilpirauhashormoni ja se on ennemminkin korkea kuin matala, joskin viitearvojen sisällä nätisti. Eli kilpirauhanen toimii normaalisti. Tuo vapauttajahormoni TSH on korkeahko, joskin senkin viitearvo on lähes normaali, joidenkin laboratorioiden viitearvojen sisällä jopa, viite vaihtelee lannoittaminen vähän ja sitä on laskettu viime vuosina, vielä 10v. sitten TSH:n viite alkoi 5:lla.
Vaaittajahormonia runsaanlaisesti, mikä on aiheuttanut sen että itse hormonia T4V on reilusti. Ei ole vajaatoimintaa, hyvä kun ei ole liikatoiminnan puolella jo. Mitään hoidettavaa sairautta ei voida diagnosoida noilla arvoilla, vajaatoiminnan hoitona olisi tuo T4V tabletteina, jos sellaista nyt määrättäisiin niin menisi liikatoiminnan puolelle. Oikea tapa edetä on ottaa TSH ja T4V uudelleen esim. kuukauden kuluttua, samalla voisi katsoa S-TPoAb eli kilpirauhasvasta-aineet, kilpirauhanen pitäisi tunnustella sormin ja mahdollisesti kilpirauhasen ultraäänitutkimus. Mitään lääkitystä ei pidä määrätä. Aivolisäkeperäiseksi häiriöksi ei sovi, silloin ennemmin jos TSH ja T4V ovat ristiriidassa kunnolla keskenään niin että esimerkiksi sekä TSH että T4V ovat matalat, eli TSH:n puute aivolisäkeperäisenä, kun aivolisäke ei eritä TSH:ta niin T4V jää myös matalaksi, Kilpirauhasen toiminnan ylläpiämiseksi tarvitaan tyreotropiinia (TSH). Tyreotropiini lisää kilpirauhashormonin T4V eli tyroksiinin erittymistä kilpirauhasessa.
Vaikutat asiasta tietävälle? Ooetko terveysalalla? T.ap
Työterveyslääkäri olen, tätä ennen pitkä kokemus yleislääkärin työstä. Eli riittää tuo TSH:n ja T4V:n kontrolloiminen esim. kuukauden kuluttua, S-TPoAb kannattaa tsekata myös. Kilpirauhanen tulisi myös tunnustella sormin ja mahdollisesti sen ultraäänitutkimus. Kilpirauhanen kuitenkin noilla tuloksilla vaikuttaa toimivan normaalisti eikä viitettä aivolisäkeperäiseen vikaan ole. Yleensä TSH ajastaan hiljalleen laskee kun T4V on korkealla, ja kun T4V hiljalleen sen myötä laskee niin TSH taas nousee jne., kyseessä on takaisinkytkennällä säädelty järjestelmä ihmisellä, TSH:n ja T4V:n pitoisuus vaihtelee hieman koko ajan veressä.
Vierailija kirjoitti:
T .ap
Eiii
Vierailija kirjoitti:
T .ap
Viitata, ei ”viittaa”.
Ihan rauhassa nyt vaan. Soita vaikka hoitajalle, jos et jaksa odottaa.
Kannattaa liittyvä Facebook-ryhmiin Kilpirauhanen ja Kilpirauhasen vajaatoiminta ja kysellä siellä vaikka.
Kannattaisi mitata arvot uudestaan, niin että tiedät jatkuuko molempien koholla oleminen. Voi olla että THS, joka ohjaa tuotantoa, yrittää piiskata lisää T4-hormonia valmistumaan varastoon, vaikka varasto alkaa olla täynnä. Syy on silloin se, että T4 ei muutu varsinaiseksi käyttötason hormoniksi T3 niin kuin pitäisi. Niinpä elimistö luulee että varastossa ei ole tarpeeksi tavaraa ja THS jatkaa koholla T4:n kohottamista.
Kuinka nopeasti arvot muuttuu yleensä?
Oli kuukausi sitten TSH koholla, onkohan se sama vielä ensi viikolla?
Vierailija kirjoitti:
Se liittyy niihin sun luomiin.
Luomiin?
Mihin nämä minun arvoni oikein viittaavat? Johonkin sairauteen vai?
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T .apEiii
Mistäs sinä sen tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Kohonnut TSH meinaa vajaatoimintaa, muttei tosiaan tuijoteta pelkkiä lukemia vaan oireiden perusteella hoidetaan. Joillakin ihmisillä kroppa toimii parhaiten, kun TSH on välillä 1-2, mutta jos olo on ok muuten, ei lääkitystä aloiteta/nosteta.
Mitä veikkaatte mitä hormoonilääkäri sanoo?
Mulla on täydelliset vajaatoiminnan oireet, kreatiini ja hemoglobiini arvot kertoo että vikaa kilpparissa on.
Mutta veriarvot on eri mieltä..
Tsh on vuodessa noussut 0.71 -> 1.01
T4v on vuodessa noussut 16.2-> 17.1
Mitä toi oikein meinaa???
Kylläpäs nyt HUUDETAAN ja vauhkotaan täysin normaaleilla arvoilla! Vai provoatko ihan huvikses?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohonnut TSH meinaa vajaatoimintaa, muttei tosiaan tuijoteta pelkkiä lukemia vaan oireiden perusteella hoidetaan. Joillakin ihmisillä kroppa toimii parhaiten, kun TSH on välillä 1-2, mutta jos olo on ok muuten, ei lääkitystä aloiteta/nosteta.
Mulla on täydelliset vajaatoiminnan oireet, kreatiini ja hemoglobiini arvot kertoo että vikaa kilpparissa on.
T4v on vuodessa noussut 16.2-> 17.1Mitä toi oikein meinaa???
Noilla TSH-arvoilla minä kiipeilisin jo seinille...
eli liikatoiminnan puolella mentäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T4v on vuodessa noussut 16.2-> 17.1Mitä toi oikein meinaa???
Noilla TSH-arvoilla minä kiipeilisin jo seinille...
eli liikatoiminnan puolella mentäisiin.
Miten voi olla liikatoiminta mutta vajaatoiminnan oireilla?
Ei ole kumpaakaan, ei liika- eikä vajaatoimintaa.