Näkymättömyyden kokemus K-raudassa.
Kaupassa on usein "myyjiä" enemmän kuin asiakkaita. He ovat kuitenkin niin keskittyneitä "töihinsä" (puhelin, vaeltelu, tietokone, työkaverin kanssa rupattelu,,,), että eivät näe asiakkaita. En olisi uskonut että rautakauppavitsit ovat todellisuutta edelleen. Olen rakentaja, vaikka en siltä näytäkään.
Kommentit (37)
Koin samanlaisia tilanteita lähi-K-raudassamme kuin ap. Ja ei, siellä ei ole vuoronumeroita.
Sitten päätin äänestää jaloillani ja asioida viereisessä Starkissa. Ja suureksi hämmästyksekseni ja tyrmistyksekseni siellä palvelu oli vielä monin verroin huonompaa ja välinpitämättömämpää. En voinut kuin nauraa ja palata K-raudan asiakkaaksi.
Tuttu on toissa K-Raudassa ja ainakin hanen tyopaikallaan ollaan minimimiehityksella koko ajan. Kesallakin kiireaikaan saattaa vain olla kaksi kokenutta ja kesahessu paikalla. Ihan kauheaa tyontekijoille ja pomo huohottaa niskaan.
Mä yllätyin, kuinka hyvää palvelua olen saanut Lanternan K-raudassa, vaikka olen juuri sellainen vähän ärsyttävä asiakas, joka ei itsekään tiedä, mitä on tullut hakemaan. Ja todella tiedän, mistä puhun, koska olen itse aspa ja välillä sellaiset asiakkaat saattavat olla ärsyttäviä, jotka eivät ihan tiedä, mitä ovat hakemassa, se vaatii myyjältä taitoa kysellä, että mihin tulee ja enemmän kärsivällisyyttä. Niin muistoni kyseisestä paikasta oli, että en kohdannut ainuttakaan alentuvaa myyjää, kun useamman kerran asioin. Sain aina kaikki, mitä tarvitsin.
Ja jonotusnumerosysteemiähän tuolla käytetään niin oli myyjiä paikalla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tunti sitten juttelin tuttavani kanssa asiasta. Sanoin, etten vapaaehtoisesti mene K-rautaan. Jos siellä sattuu saamaan myyjän kiinni, on palvelu äärettömän ylimielistä.
Ehkä sinä saat muualtakin huonoa palvelua. Miksi minä en saa ikinä mistään huonoa palvelua? Olin viikko sitten Vehollakin ja palvelu oli ihan priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asioinut K-Raudoissa monta kertaa viime aikoina (mm. Lanterna ja Oulunkylä) ja myyjiä saa palvelemaan ottamalla vuoronumeron. Yleensä on ollut jonoa. Yhtään kertaa ei ole käynyt, että minun vuoronumeroni olisi ohitettu.
Voisitko kertoa tarkemmin, miten sinun vuoronumerosi on ohitettu?
En ole ap, mutta kysynpä silti, onko Oulunkylän K-Rautaan otettu numerojonotusjärjestelmä. Siinäpä tervetullut uudistus.
Kävin muutama vuosi sitten parin vuoden ajan ostamassa remonttitarvikkeita vähintään kerran viikossa melkein jokaiselta osastolta. Myyjiä näkyi harvakseltaan ja palveluhenkisyyttä ei ollenkaan: katsekontaktin ottaminen oli mahdotonta, ja kun myyjän sai kiinni, hän oli joko toiselta osastolta tai ei muuten vain tiennyt vastausta mihinkään. Kun yritin löytää piha-alueelta henkilökuntaa nostamaan puutavaraa peräkärryyni, näin jotakin ainutkertaista ja ällistyttävää: myyjän, joka katsoi hetken aikaa minua ja kädessäni heiluvaa maksukuittia, kääntyi ja lähti puolijuoksua karkuun. Kaikenlaista olen nähnyt, mutta pakeneva myyjä oli yllätys.
Palautetta annoin jokaisella kerralla, kun ostaminen kävi vaikeaksi. Mikään ei muuttunut. Jos nyt on paremmin, ihan hyvä, mutta minun tieni vie jo automaattisesti jonnekin muualle. Ei myyjän pyydystäminen muuallakaan aina helppoa ole, mutta Oulunkylän rautakaupassa jäi monta tavaraa ostamatta, kun ei asiakaspalvelua ollut.
Mulla on käynyt tuo sama että myyjä paineli karkuun. K-raudassa ehdin sanoa hei mistähän teillä löytyy niin kääntyi ja meni puolijuoksua pois. Vilkaisi yhdesti olkansa yli kun jäin aika hämmentyneenä paikoilleni. Silikonia olin hakemassa ja ne oli siirretty uuteen paikkaan. Kun maksoin ja kerroin karkuun juoksevasta niin mulkoili. Vastasi että ai jaa jos sillä oli tauko.
Miten se k-rauta voi pysyä toiminnassa tuollaisilla myyjillä?
Kovasti nyt te haluatte alapeukuttaa vuoronumeroehdotustani :). Voisitteko ihan sanallisesti kertoa, miksi vuoronumero ei toimi teillä, vai onko niin, että tässä ketjussa onkin tarkoitus vain haukkua haukkumisen ilosta? Siltä se kovasti vaikuttaa, ja kertoo teistä enemmän kuin K-Raudasta.
Käyttäisin mielelläni muitakin kauppoja, mutta minulla ei ole autoa, joten käyn siinä rautakaupassa, johon pääsen bussilla. Ihan koko ajan en viitsisi taksista maksaa. Kenenkään ei tarvitse K-Rautaa käyttää, jos ei halua, mutta on lapsellista valittaa asiasta, johon voi itse vaikuttaa ( kuten vuoronumeron ottaminen).
Voin hyvin kuvitella, millainen valitus täällä olisi, jos rautakaupassa myyjät olisivat koko ajan hönkimässä päälle, kuten joissain vaatekaupoissa.
Niin tai näin, aina jollain on aihetta narinaan.
Mua taas ärsyttää kaupat joissa myyjät tunkevat iholle hokien ”voinko auttaa jotenkin” mantraa hokien. Jos haluan apua niin tulen kyllä kysymään kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kovasti nyt te haluatte alapeukuttaa vuoronumeroehdotustani :). Voisitteko ihan sanallisesti kertoa, miksi vuoronumero ei toimi teillä, vai onko niin, että tässä ketjussa onkin tarkoitus vain haukkua haukkumisen ilosta? Siltä se kovasti vaikuttaa, ja kertoo teistä enemmän kuin K-Raudasta.
Käyttäisin mielelläni muitakin kauppoja, mutta minulla ei ole autoa, joten käyn siinä rautakaupassa, johon pääsen bussilla. Ihan koko ajan en viitsisi taksista maksaa. Kenenkään ei tarvitse K-Rautaa käyttää, jos ei halua, mutta on lapsellista valittaa asiasta, johon voi itse vaikuttaa ( kuten vuoronumeron ottaminen).
Voin hyvin kuvitella, millainen valitus täällä olisi, jos rautakaupassa myyjät olisivat koko ajan hönkimässä päälle, kuten joissain vaatekaupoissa.
Ilmeisesti et ymmärtänyt, että kaikissa K-raudoissa ei ole käytössä vuoronumeroita?
Jaan kokemuksen vahvasti, sillä erotuksella tosin että olen ollut K-raudassa siivoojana.
Sama homma Lahdessa. Holman k-raudassa ei homma toimi, launeella vähän paremmin poislukien ylimielinen ja töykeä maalimyyjänainen.
Viime aikoina maali, tapetti ja lattiaostokset hoidettu RTVllä.
Myyjää on tosiaan vaikea löytää. Poikkeuksena tilanteet, kun olen mukana avecina ja kulutan aikaa vain haahuilemalla. Silloin niitä ilmestyy joka hyllyn takaa tarjoamaan apuaan.
En Oulussa ole törmännyt tuohon, kaikissa käyttämissäni K raudoissa saa ihan hyvää palvelua. Kerran itse sorruin ajattelemaan käytävällä vastaantullutta tyttöä mistään tietämättömänä hyllyttäjänä - mutta sieltähän tuli juuri oikeanlaista tietoa nopeasti ja tarkasti, propsit hänelle!
Kyselin lautatavaraa K-raudasta rakennusprojektiin. Laskeskelin määriä ja kysyin hinnat, sitten kysyin kotiinkuljetuksesta, niin myyjä töksäytti ensimmäisenä, että näitä ei kuule voi myydä luotolla, vaikka en puhunut sanaakaan mistään luotolla ostamisesta.
Olisi tehnyt kyllä tuossa vaiheeessa mieli kävellä ulos, mutta mukavuussyistä sanoin, että ei kuule ole ongelmana nyt maksu, vaan sen kotiinkuljetuksen järjestäminen, jos siitä sovitaan niin maksan samantien.
Vituttaa tuollaiset myyjät oikeesti, ollaan asenteella, onkos sulla poika ollenkaan rahaakaan? Ei mitään käsitystä asiakkaiden palvelemisesta. Juu en ole köyhä, enkä nuori, en manne tai muutenkaan epäluotettavan oloinen.
Terapeuttisessa mielessä asiointi rautakaupassa on hyvin myönteistä. Irtaudut arkihuolista toisenlaisessa ympäristössä. Muutut kuin näkymättömäksi ja liihoittelet mielesi mukaan käytävillä hengen lailla. Kukaan ei katso sinua, ei tunge iholla eikä kysy mitään. Olet vapaa, riippumaton, itsenäinen sielu turvallisessa rautakauppakuplassa. Sehän on lepuuttavaa, rentouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut siitä ettei ole mitään vuoronumeroita.
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttisessa mielessä asiointi rautakaupassa on hyvin myönteistä. Irtaudut arkihuolista toisenlaisessa ympäristössä. Muutut kuin näkymättömäksi ja liihoittelet mielesi mukaan käytävillä hengen lailla. Kukaan ei katso sinua, ei tunge iholla eikä kysy mitään. Olet vapaa, riippumaton, itsenäinen sielu turvallisessa rautakauppakuplassa. Sehän on lepuuttavaa, rentouttavaa.
Tuo on muuten täysin totta. Kun lapsena oli sellainen fantasia, että olisinpa näkymätön, niin rautakaupassahan se toteutuu, ainakin jos olet nainen.
Samoissa K-raudoissa asioin ja aina saan hyvää palvelua heti kun myyjää vain on vapaana. Teimme viime talvena kahteen kylppäriin remontit ja juoksin varsinkin Espoon keskuksen K-raudassa monta kertaa ja mitään vaikeuksia ei ollut, vaan päinvastoin sain apua jo katsekontaktilla. Olen 45 vuotias nainen.