Velka-auton "omistaja": ET saa ajaa Ruotsiin tai Viroon ilman hankalasti saatavaa lupaa!
Eli rahoitusyhtiö päättää ANOMUKSESTA, antavatko luvan vai ei velka-auton viemiselle edes Ruotsiin tai Viroon. Kaikki riskit punnitaan! Ja jos ajat ilman lupaa, auto otetaan pois.
Kommentit (39)
Olen ajaellut osarilla ostetulla autolla monet kerrat Ruotsissa ja Virossa, kun en tiennyt että se pitäisi ilmoittaa rahoitusyhtiölle. Eipä siitä mitään seurannut. Kun asia selvisi minulle, niin olen tarvittaessa pyytänyt luvan, se on ilmoitusluontoinen asia ja sen saa vuodeksi kerrallaan. Ei mikään ongelma.
AP oli varmaan jo lapsena se luokan juorukello joka oli kielimässä opettajille ihan kaikesta mahdollisesta ja sit itki et miks ei oo kavereita.
Rahoituksella ostettuun Toyotaan My Finance -palvelusta voi tulostaa EU:n sisäisen maastavientivaltakirjan veloituksetta.
Kyllä on vaikeaa.
Lupa ei kyllä ole mitenkään hankalasti saatavissa, ihan tuli pyytämällä.
AP on aivan oikeassa. Mekin haettiin lupaa, mutta ei saatu. Riski oli liian iso yhtiön mielestä. :(
Olipa vaikeaa. Yksi puhelinsoitto.
Vierailija kirjoitti:
AP on aivan oikeassa. Mekin haettiin lupaa, mutta ei saatu. Riski oli liian iso yhtiön mielestä. :(
Mihin olitte viemässä sitä autoa? Syyriaan?
Vierailija kirjoitti:
Rahoituksella ostettuun Toyotaan My Finance -palvelusta voi tulostaa EU:n sisäisen maastavientivaltakirjan veloituksetta.
Kyllä on vaikeaa.
Kävinpäs lataamassa kaavakkeen maksutta. Nyt on 3kk lupa viedä auto EU maihin plus Norjaan ja Sveitsiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aloittaja se sama joka teki ketjun siitä että kirjeitse saa tiedon onko auto velalla ostettu. Ja sitten käräyttelet velka-auton omistajia koska kaikkia niin kiinnostaa onko jollain autovelkaa :D
Epäilemättä ja on ollut aktiivinen monesti aikaisemminkin. Kadehtittavaa millaisista asioista jotku saavat sisältöä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Monenko kuukauden maksut oli rästissä?
Vain yksi kolmesta autostani on lainalla ostettu, ei olisi vaikeaa jättää sitä kotiin.
Olen pyörinyt ympäri eurooppaa laina-rahoitetuilla moottoripyörillä vuosikaudet tietämättä, että siihen tarvitaan rahoitusyhtiön lupa.
Hupsis...
Vierailija kirjoitti:
Olen pyörinyt ympäri eurooppaa laina-rahoitetuilla moottoripyörillä vuosikaudet tietämättä, että siihen tarvitaan rahoitusyhtiön lupa.
Hupsis...
Siksi näitä käräyttelen aina.
Autolla on omistaja ja haltija. Leasingyhtiön autossa se kuski on haltija, ei omistaja eikä "omistaja". Näin vaan tiedoksesi, kun tämä sinua nyt niin kovasti hiertää. Pohjoismaihin leasingauton saa viedä ilman mitään erityisiä lupia, muualle tarvitaan tosiaan se kirjallinen lupa, maasta riippuen ehkä lisävakuutus. Joka kyllä kannattaa ottaa omaankin autoon jos jonnekkin Venäjälle lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupsis...
Siksi näitä käräyttelen aina.
Lainarahoitettu on eri asia kuin leasing. Lainarahoitettuun et tarvitse mitään lupia, vaikka rekisteritiedoissa rahoitusyhtiö onkin omistaja, etkä sinä. Tällä törpöllä ei ole itsellään mitään käsitystä, mistä se puhuu. Tuskin on autoa ikinä ajanut...
Vierailija kirjoitti:
Olen näitä käräytellyt silloin tällöin. Minulle on tärkeää sääntöjen noudattaminen. Rahoitusyhtiö näkee velka-auton käyttämisen ulkomailla aina riskiksi.
Mihin sinä olet näitä käräytellyt?
Venäjän tullin mukaan ainoa ongelma, ettei pääse tullin läpi ja ylittämään rajaa, ei muita ongelmia. Riski ei ole rahoitusyhtiöllä, vaan tullivirkailijalle, joka ei noudata oman maansa lainsäädäntöä. Ja ongelma on lähinnä Venäjällä, jonka lainsäädäntöä uusittiin pari vuotta sitten ja kyllä, bensaralli jatkuu edelleen, koska raha kelpaa hyvin Venäjälle ja lakia voi aina kiertää.
Nyt ap. on puurot ja vellit sekaisin, eikä ymmärrä leasing-auton ja rahoitusyhtiön rahoittamaa autoa. Nehän ovat kaksi eri asiaa.
Oletko aloittaja se sama joka teki ketjun siitä että kirjeitse saa tiedon onko auto velalla ostettu. Ja sitten käräyttelet velka-auton omistajia koska kaikkia niin kiinnostaa onko jollain autovelkaa :D