Joulukuussa mulla meni yhteensä rahaa 699,31 € vaikka ostin joululahjojakin 212,08 €:lla!
- Asumiskuluihin 130,14 € (puolet yhtiövastikkeesta, mies maksaa toisen puolen)
- Ruokaan 92,59 € (mies ostaa puolet, ja todellakin syödään halvalla. Kävin esim. tänäänkin ostamassa 14,20 €:lla täyden muovikassillisen ruokaa: kilo perunoita, puoli kiloa porkkanoita, kilo klementiinejä, rasia päärynöitä, paketti kaurahiutaleita, rasia kananmunia, paketti kanasuikaleita, wok-vihanneksia, ale-jogurtteja 4 kpl... useamman päivän safkat)
- 2 lapsen kuluihin meni 170,17 €
- hygieniaan 10,51 € (Linna-shampoo, palasaippua, terveyssiteitä tarjouksesta pari pakettia, sekä wc-paprua)
Huviteltuakin tuli; käytiin leffassa mieheni kanssa (liput yht. 22 €)
Lisäksi ostin itselleni aamutossut, kotiin lisäpatterin Tokmannilta, jouluvaloihin ajastimen, saumasilikonia (keittiön laatoituksen reunaan) sekä suklaapatukan, näihin meni yhteensä alle 60 €.
Ja melkolailla näin halvasti pärjään joka kuukausi, tässä kuussa ei tosin tullut vakuutus- tai puh.laskua, eikä autoanikaan tarvinut tankata/huoltaa, mutta toisaalta tässä kuussa oli joulu... se pari sataa mitä nyt meni joululahjoihin, riittää vakuutus- ja autokuluihin ym. ylimääräisiin laskuihin muina kuukausina kyllä.
Saa ottaa mallia 😁😁😁
Kommentit (49)
Ei tuossa mitään erityistä nuukailua mielestäni ole, mutta eihän sitä rahaa paljon mene normikulutuksella, jos asuminen on puoli-ilmaista. Niin kuin tässä tapauksessa mielestäni on. En tunne ketään, joka asuu läheskään noin halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mitään erityistä nuukailua mielestäni ole, mutta eihän sitä rahaa paljon mene normikulutuksella, jos asuminen on puoli-ilmaista. Niin kuin tässä tapauksessa mielestäni on. En tunne ketään, joka asuu läheskään noin halvalla.
Keski-iän paremmalla puolella aika monella on velaton koti, jossa asutaan parilla satasella per kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-iän paremmalla puolella aika monella on velaton koti, jossa asutaan parilla satasella per kk.
Joo, asunto on jo velaton. Emmekä asu missään pääkaupunkiseudulla.
Ap
Helvetti, mikä urpo on taas tehnyt aloituksen ja täysin turhasta.
"joulukuussa ei tule vakuutuslaskuja" ym paskaa. Totta hitossa sitä vähällä pääsee, kun laskee vain ne kuukaudet, jolloin ei tule juuri mitään kuluja.
Ja omilla rahoilla voi sitten kattaa kaikennäköistä, mitä haluaa??? Siis mitä??? Näitäkö et laskenut ollenkaan?
Itsellä riittää laskua jos toistakin:
-vuokra
-sähkö + sähkönsiirto
-jätemaksu
-vesimaksu
-netti + puhelin
-kotivakuutus
-vaatteita ja kenkiä pitää ostaa aika-ajoin
-autosta kulut: vakuutus, käyttömaksu, renkaat, muut tarvittavat osat, polttoaine ja muut nesteet, mahdolliset korjaukset ym. ym.
-pesuaineet, hygieniatuotteet, vessapaperit
-silloin tällöin kodin erilaisia tarvikkeita tai koneita
-ruuat ja juomat
jne jne
Helppoahan se olisi jonkun kuukauden kohdalta sanoa: En ostanut kuin vähän ruokaa (kun kaapit olivat jo ennestään täynnä kuivamuonaa ja pakasteita) ja maksoin vuokran. Puhelinta en paljon käytä, netin latasin. Vähälle jää menot tällä laskutavalla, mutta varjele sitä seuraavaa kuukautta.
Ja mitkä on vuosimenot? Oletan että tässä on etukäteen ostattu pakastin ja kuivakaapit täyteen ruokaa ja otettu kuukausi, jolloin ei maksuja.
Kahden auton vakuutukset + kotivakuutus? + kaksi teiniä. Lisäksi joululoma, jolloin koululaiset syö kotona.
Sääliksi käy lapsia joululomalla, jotka rasialla broilersuikaleita syö monta päivää.
Minulla meni joululahjoihin muutama euro rahaa .
Sain ystäväni isoäidiltä vanhoja lankoja pari v sitten, puhutaan yli 30 v vanhoista langoista.
Joulukortteja tein niin,että ihan pahvia ja sitten ompelin tähden, jonka tein langan jämistä.
Hyvää joulua leimasimella painoin toivotukset ja se oli siinä.
Langoista tein tänäkin jouluna villasukkia. Tein niitä pitkin vuotta.
Syksyllä keräsin 20 jätesäkillistä käpyjä. Porasin niihin reiät, laitoin kloriittiin ja sitten tein kransseja. Olen jo vuosia hakannut nauloja puukappaleeseen. Naulat ovat pyöreän muodossa. Laitoin oksia naulojen väliin, annoin olla vuorokauden.
Olen leikannut puuvillapaidoista ja lakanoista kudetta. Kesällä värjäsin niitä ihan vaan keittämällä vettä kuumaksi ja sekaan leikattua nurmea. Sitten vaan tunti vedessä ja toinen satsi perään.
Kuteet kiersin oksien ympärille ja sain näin ilmaisia pohjia.
Kloritissa käyneet kävyt kiersin pohjan ympärille. Osan värjäsin punaisella värillä , siis kävyt. Kaikki ylimääräiset koristeet mitä kotoa löytyi, kranssin ympärille.
Olen tehnyt näitä kransseja jo 3 vuotta. Teen näitä joka vuosi niin paljon, kun käpyjä riittää. Jouluksi tein lähes 50 kpl.
Lisäksi kellarissa on monta säkkiä oksia ja kävin eilen ja tänään hakemassa kirppiksen lahjoituskasasta puuvillapaitoja. Napit tietty irrotan.
Minulla on koko ajan joku projekti päällä. Näistä pienistä puroista kertyy sen verran rahaa, että on aina tonni jemmassa, puskuria.
Aina ei näin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, asunto on jo velaton. Emmekä asu missään pääkaupunkiseudulla.
Ap
No ihan mukavaa, että näin on. Mutta ei taida sitten olla ihan aiheellista alkaa leuhkimaan ja päsmäröimään säästäväisyydellä...
Vierailija kirjoitti:
"joulukuussa ei tule vakuutuslaskuja" ym paskaa. Totta hitossa sitä vähällä pääsee, kun laskee vain ne kuukaudet, jolloin ei tule juuri mitään kuluja.
Ja omilla rahoilla voi sitten kattaa kaikennäköistä, mitä haluaa??? Siis mitä??? Näitäkö et laskenut ollenkaan?
-vuokra
-sähkö + sähkönsiirto
-jätemaksu
-vesimaksu
-netti + puhelin
-kotivakuutus
-autosta kulut: vakuutus, käyttömaksu, renkaat, muut tarvittavat osat, polttoaine ja muut nesteet, mahdolliset korjaukset ym. ym.
-ruuat ja juomat
jne jne
Helppoahan se olisi jonkun kuukauden kohdalta sanoa: En ostanut kuin vähän ruokaa (kun kaapit olivat jo ennestään täynnä kuivamuonaa ja pakasteita) ja maksoin vuokran. Puhelinta en paljon käytä, netin latasin. Vähälle jää menot tällä laskutavalla, mutta varjele sitä seuraavaa kuukautta.
Huomaatkohan sä ollenkaan ottaa huomioon, että tässä joulukuussa oli joululahjoja yli 200 eurolla. Marraskuussa ei ollut niitä, mutta silloin oli esim. vakuutuslasku, tulee neljä kertaa vuodessa ja sisältää kotivakuutuksen, autoni vakuutuksen, lasten vakuutukset, henkivakuutuksen. Maksaa noin 160 €/erä. Autossani toki on täydet bonukset, joten vakuutus siitä ei ole iso.
Ja toki tulee sähkölasku, mutta sekään ei tule joka kuukausi. Nyt tammikuussa tulee, mutta nyt ei ole sitten vastaavasti vakuutuslaskuja eikä joululahjoja ostettavana.
Ja hygieniatarvikkeita ostin joulukuussa, niihin meni vähän yli kymppi. Paljos sulla? Mä ostin wc-paprua, saippuan, shampoon ja terveyssiteitä. Joo, en kyllä ostele meikkejä enkä kampaamotuotteita...
Ap
Vierailija kirjoitti:
-vuokra
-sähkö + sähkönsiirto
-jätemaksu
-vesimaksu
-netti + puhelin
-kotivakuutus
-ruuat ja juomat
jne jne
- Sähkölasku ei tule joka kuukausi, mulla joka 3. kk
- Mikä on joku jätemaksu? Ei mulla ainakaan ole sellaista?
- Vesi kuuluu vuokraan
- Netti kuuluu vuokraan
- Vakuutuslasku tulee kerran vuodessa
- Vaatteita ja kenkiä ei ole tarve koko ajan olla ostamassa, niihin toki saa kulumaan satoja euroja kuukaudessa hyvinkin helposti ja enemmänkin
- Ei ole autoa eikä kuluja
- Ei tarvitse ostaa joka kk vessapaperia, pesuaineita tai kodintarvikkeita
Säästäminen on helppoa kun sen osaa eikä keräile kaiken maailman laskuja huolettomasti makseltaviksi :D
Kuinka monta ateriaa söitte jouluna mummoloissa? Kyselee yksi 3 aikuisen lapsen äiti ja 6 lapsenlapsen mummo
Mulla meni pelkkiin joululahjoihin jo 700e.
2200 € meni. Tosin siitä 600 € oli edellisen kuun luottokorttilaskua, joka siirtyi viikonlopun vuoksi seuraavalle kuulle.
Entä puhelinkulut? Netti? Lehdet? Netflix? Lasten taskurahat? Valmentajien, opettajien, kummilasten, isovanhempien muistamiset?
Vierailija kirjoitti:
-vuokra
-sähkö + sähkönsiirto
-jätemaksu
-vesimaksu
-netti + puhelin
-kotivakuutus
-ruuat ja juomat
jne jne
Olen ihan eri vastaaja, mutta ei mulla ainakaan ole sinun laskuistasi juuri mitään. 🤔 Yhtiövastike on hieman alle 300 € kuussa ja siihen sähkölasku päälle. Autoa ei ole, eikä mitään vakuutuksia. Tai no matkavakuutus on toisessa luottokortissa, mutta se on ilmainen. Netti on taloyhtiön puolesta ja puhelinliittymä työn puolesta. Työmatkakuluja mulla kyllä on reilusti, mutta kuljen julkisilla. Tukan leikkaan ja värjään itse. Vuoden 2020 ajan on tarkoituksena olla ostamatta mitään tavaraa, ihan vaan siksi että kaikkea on liikaa. Vessapaperia ja pyykinpesuainetta aion kyllä ostaa, ja lääkkeet tietysti.
Vastapainona käytän kyllä paljon rahaa matkusteluun, ruokaan, kahviloihin ja sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Entä puhelinkulut? Netti? Lehdet? Netflix? Lasten taskurahat? Valmentajien, opettajien, kummilasten, isovanhempien muistamiset?
Ap kertoi, että hänellä on vain puhelimen netti. Nuukat ei yleensä tilaa Netflixiä eikä muita suoratoistopalveluita, niitä kun on muutama niin siihen saa jo menemään paitsi paljon rahaa myös hirveästi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vuokra
-sähkö + sähkönsiirto
-jätemaksu
-vesimaksu
-netti + puhelin
-kotivakuutus
-ruuat ja juomat
jne jne
Olen ihan eri vastaaja, mutta ei mulla ainakaan ole sinun laskuistasi juuri mitään. 🤔 Yhtiövastike on hieman alle 300 € kuussa ja siihen sähkölasku päälle. Autoa ei ole, eikä mitään vakuutuksia. Tai no matkavakuutus on toisessa luottokortissa, mutta se on ilmainen. Netti on taloyhtiön puolesta ja puhelinliittymä työn puolesta. Työmatkakuluja mulla kyllä on reilusti, mutta kuljen julkisilla. Tukan leikkaan ja värjään itse. Vuoden 2020 ajan on tarkoituksena olla ostamatta mitään tavaraa, ihan vaan siksi että kaikkea on liikaa. Vessapaperia ja pyykinpesuainetta aion kyllä ostaa, ja lääkkeet tietysti.
Vastapainona käytän kyllä paljon rahaa matkusteluun, ruokaan, kahviloihin ja sellaiseen.
Kuluista unohtui netti-Hesari, joka on hyvä investointi ja luen pitkään joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissasi vai onko tämä vitsi? :D
Siis Netflix? LEHDET? :D
okei, kummilasten ja isovanhempien muistamiset vielä ok, heitä muistettiinkin, mutta isovanhempia esim. leipomuksilla, ja kummilapsi sai 25 € lahjan jota toivoi. Mutta opettajia ei kyllä muistettu kuin hyvän joulun toivotuksella ja se riittää. Valmentajia ei ole, lapset harrastaa kyllä, mutta ei mitään missä varsinaisia lahjottavia valmentajia.
Ja erillistä nettiä ei ole, kännykällä surffailen nytkin. Ja mainitsin tämänkin jo yhdessä aiemmassa viestissäni... Joo, eihän kommentoijat useinkaan viitsi lukea koko ketjua ennenkuin alkavat kommentoimaan, mutta turhauttaa kyllä toistaa itseään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta ateriaa söitte jouluna mummoloissa? Kyselee yksi 3 aikuisen lapsen äiti ja 6 lapsenlapsen mummo
Jouluaattona syötiin yksi jouluateria miehen vanhempien luona, ja Tapanina yksi ateria minun vanhempieni luona, kyllä.
Aika tavallista tuntuu olevan, eikö?
Ap
Oho! Meillä jo jouluviikon ruuat reilusti yli ap:n perheen joulukuun budjetin. Kalat, mädit, smetanat, itse tehdyt pateet ym. salaatit, suklaat ja muut herkut. Pöydän äärellä vaihtelevasti 2-6 henkeä joka päivä. Viinit, glögit, kynttilät, joulukuusi jne. Mutta kukin tyylillään.
Toiselle sukat, suklaata ja pelituoli, toinen sai sukat, suklaata ja kaksi toivomaansa playstation- peliä. Puoliksi maksettiin nämä miehen kanssa.
Ap