Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsavaivoista ja ruuansulatusongelmista kärsivät

Vierailija
01.01.2020 |

Kertokaa keinoja ja vinkkejä, joilla pärjäätte herkän ja kipuilevan vatsanne kanssa. Erityisesti työpäivän ajan, jos lounaan jälkeen vaivoja tulee.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressin vähentämisellä (stressi supistaa suolistolle meneviä verisuonia), Lepicolia aamuin ja illoin. Näillä pärjätty vuosia, ei vaivaa IBS eikä muutkaan ongelmat. Ei lääkityksiä.

Vierailija
22/27 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän suoraan, että tämä ei ole mitään tykkäyksiä keräävä vastaus, mutta vastaampa silti:

Kannattaa huolehtia, että juo ihan puhdasta vettä riittävästi. Ei siis mehuja, hiilihapotettuja juomia, kahvia, teetä tai mitään muuta, mikä ei ole vettä sellaisenaan. Itse juon yhtä kahvikupillista kohden kaksi kuppia vettä. 

Riittävä ja säännöllinen yöuni on myös vatsaa hellivä asia. 

Oman mielen hallinta on myös tärkeää, eli stressiä kannattaa pyrkiä vähentämään. Mieti, miten rentoudut, miten saat karistettua arjen murheet hetkeksi pois harteilta. Yhdelle se on lukeminen, yhdelle se on kävelylenkki, jollekin jotain muuta. Älä kuitenkaan herrajumala pulloon tartu. 

Ruokavalio onkin jo mainittu, mutta yksinkertaisen ja tuoreita kasviksia sisältävän valion olen huomannut parhaimmaksi. Ja kohtuudella syöminen on toimiva ratkaisu. Oman verensokerien heilahteluiden seuraaminen on myös tärkeää, eli täytyy myös huomioida liikunnan vaikutukset hiilihydraattien "menekkiin".

Ja eikä vähäisimpänä: liikunta. Virhe on jäädä potemaan vatsaansa kotiin, sillä on kierre helposti valmis. Tunnin, tai ihan pelkkä puolenkin tunnin kävelylenkki tekee ihmeitä. Vielä kun tekee lenkin joka ilta, niin olo taatusti on helpompi. Alkuun tottumattomalle elimistölle voi tulla ns liikepahoinvointia, mutta se helpottaa ajan kanssa. Kävely ei rasita niveliä ja rankaa samalla tavoin kuin juoksu, joten on oikeasti matalan kynnyksen liikuntamuoto. Ja hyvin halpa sellainen, sillä oletettavasti jokainen meistä omistaa jonkinlaiset ulkovaatteet. Itse suosin pyöräilyä ja olen vihannut liikuntaa ja liikunnallisuutta (ja kyllä, minua ei kyllä koskaan tulla näkemään missään neontrikoissa). Mutta siltipä yllätin itseni ja nyt teen helposti 50km pyörälenkkejä. 

Lopeta polttaminen.

--

Onhan nämä ohjeet vähän tylsiä ja ristoreippaan leikkimistä. Mutta yksinkertaisiin ongelmiin on usein yksinkertainen ja tylsä ratkaisu. Se on jokaisen oma asia, haluaako siihen tarttua vai ei. Joskus se tuttu helvetti on mukavampi kuin tuntematon taivas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuituja lisää, höttöhiilarit ja sokeri (+ muut makeutusaineet) pois. Syön joka aamu kaurapuuroa, marjoja ja ab-jogurttia. Minulle tämä sopii, ei välttämättä kaikille. 

Itselläni jostain syystä vatsa turposi aina sen jälkeen, kun kävin töissä syömässä lounasravintolassa. Samat ruoat eivät itse kotona tehtyinä aiheuttaneet minkäänlaisia oireita. Oletan, että syynä ovat teollisiin ruokiin kuten ruokakermoihin, leikkeleisiin, leipiin ja eineksiin laitetut erilaiset saostus- ja ym. lisäaineet. 

Kyllä! JA juuri toi ,kun kopetin lounasruokien syönnin,ei enää vatsa vaivaa!

Teen itte,vaikka huono kokki olenkin,mutta kyllä nyt maistuu pahalle teollinen ruoka.

Aloita helpoista ruuista,keitä perunoita ja laita kalaa jollakin tapaa,kanaa ym,vältä valmiita ruokia,ootas...soppa365 on aika hyviä ja helppoja ohjeita.

Vierailija
24/27 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressin vähentämisellä (stressi supistaa suolistolle meneviä verisuonia), Lepicolia aamuin ja illoin. Näillä pärjätty vuosia, ei vaivaa IBS eikä muutkaan ongelmat. Ei lääkityksiä.

Lepicolissa on inuliinia, joka voi osalle IBS-potilaista aiheuttaa hyvin kivuliaan vatsan, kuten itselleni. Sitä lisätään maitohappobakteerien "ruuaksi", joten hyvä juttu sinänsä, jos ei aiheuta ongelmia.

Vierailija
25/27 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen ruokarytmi ja riittävästi vettä. Mulla on tärkeää, että saan tarpeeksi kuituja, mutta niitä ei saa myöskään tulla liikaa. Eli ei hirveitä määriä ainakaan raakoja kasviksia/vihanneksia. 

Mulla on yleensä aina myös omat eväät, kaikki puolivalmisteet ja valmisteet aiheuttaa ongelmia. Harvoin ne luonasruokalan ruuat on täysin itse tehtyjä.

Mulla myös siirtyminen kasvisruokavalioon on auttanut, vaikka syönkin paljon papuja, palkokasveja, sipulia jne. niin ne eivät enää aiheuta ongelmia. Kunhan ovat hyvin kypsytetty. Liha taas ei sovi ollenkaan. 

Mahdollisimman paljon puhdasta itsetehtyä ruokaa. 

Kokeilemalla se selviää mikä toimii ja mikä ei.

Vierailija
26/27 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pätkäpaastoa. Oma vatsani on selvästi rauhoittunut, kun olen ollut vuorokaudesta 15-20 ( useimmiten 16-17) tuntia syömättä. Nälän tunne on myös yllättäen vähentynyt ja elämä on yksinkertaistunut, kun ei aina tarvitse miettiä, mitä söisi. Voin todella hyvin, eikä paasto tunnu vaikealta.

Jos ongelma on nimenomaan esimerkiksi lounas töissä, voit ajoittaa paastoajan niin, että et syö sitä lounasta vaan syöt vasta kotona. Jotkut paastoavat illan ja syövät heti aamusta, mutta paaston voi ajoittaa myös niin, että ruokailu alkaa vasta iltapäivällä. Riippuu ihan ihmisestä, mikä tuntuu parhaalta.

Olen alkanut epäillä näitä virallisia suosituksia siitä, että pitää syödä tasaisesti pitkin päivää. Ei se näytä kovin hyvin toimivan, kun ihmiset ovat lihavia ja/tai vatsavaivaisia. Ei meitä ole tarkoitettu laiduntamaan vaan vatsan pitää saada levätä.

Vierailija
27/27 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista ruokavaliosta gluteeni (mieluiten kaikki viljat), maitotuotteet, sokeri, palkokasvit, prosessoitu ruoka, prosessoidut kasviöljyt (oliivi-, kookos- ja avokado ok), kahvi ja alkoholi. Tällä pääsin eroon 15 vuotta jatkuneesta ”IBS:stä”. Ei koskaan enää äkillistä ripulia, vatsakramppeja ja turvotusta. Aika mahtava fiilis kun oli jo tottunut pitämään vatsavaivoja normaalina.

Palkokasveja, kahvia, alkoholia (gluteenitonta) ja maitotuotteita myöhemmin kokeilla kohtuullisissa määrin ja katsoa mitä vatsa tuumaa. Gluteeni ja maitotuotteet on hyvä jättää pois lopullisesti. Ja valkoinen sokeri, kookossokeri ja hunaja pienissä määrin ok.

Muistakaa, että lähes aina vatsavaivat jatkuvat ruoka-aineista, jotka eivät sovi sinulle. Ärsyttää lääkärien mantra ”ärtyvästä suolesta”, ihan kuin sille ei olisi mitään juurisyytä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän