Minkäikäiselle lapsellesi on tullut ensimmäinen reikä hampaisiin?
Just katoin oman 3veen suuta ja näköjään on ehtinyt hammaspeikko asialle vaikka pestään hampaita..
Mitenköhän ne hampaat hoidetaan lääkärissä, paikkaamalla?
Saakohan nyt kesällä hyvin aikoja, koska googletin just meidän alueen hammashoitolan ja siellä luki, että suljetaan 26.6-30.7.. :(
Kommentit (34)
reikiä hampaissa, pese kunnollla lastenne hampaita? Ei se riitä, että lapsi pesee ne itse. Vaikka pesisi kahdesti päivässä! Lapsi ei saa hampaita puhtaaksi! Aikuisen pitää auttaa vielä koululaisiakin hampaiden pesussa! Tarkistan 9v esikoiseni pesutuloksen ja tarvittaessa vielä pesen ne uudestaan, jos lapsi ei ole saanut kaikkea plakkia pois.
t. hammashoitaja
Sinun kanssa 16..Jotkut ei varmaan vaan välitä...
T:suuhygienisti
t: 15, jonka lapsi pesee hampaat aamulla ja illalla (itse tarkastan), ja syö xylitol-purkkaa ruuan jälkeen. Turhat napostelut jätetty pois. Ja silti reikiä tulee vain lisää.
Pesen lapsen hampaat aamuin illoin ja annan purkkaa joka päivä. Silti on alahampaassa joku tummentuma, ei hammaslääkärikään osannut varmaksi sanoa onko reikä vai ei. Mutta siis tälläinen tullut vaikka huolellisia ollaan olllut ja lapsi nyt 3,5v. Voihan sen kariksen saada vaikka hoitopaikassa kun nuolevat samoja leluja!
Heh, aivan. Nyt nukkumaan. Saas nähdä mitä selityksiä huomenna kuulee, joskus..aika usein on pokassa pitäminen =)
T:Suuhygienisti
Vierailija:
Heh, aivan. Nyt nukkumaan. Saas nähdä mitä selityksiä huomenna kuulee, joskus..aika usein on pokassa pitäminen =)T:Suuhygienisti
t: 15, joka yhä odottaa vastausta suurella mielenkiinnolla.
meillä 6 lasta, kaikki alle 10v. yhdellä lapsistamme paikattu monta reikää, nyt 6v ( eka reikä 4v). ja tosiaan kaikilla hoidetaan hampaat samalla tavalla! lapsi jolla reikiä, on syönyt pienenä tosi paljon lääkekuureja, hammaslääkäri meinasi, että johtuu siitä! luulen et syyhygienistit eivät aina tiedä kaikkea, joka ei ole sattunut omalle kohdalle!!!
Vierailija:
t: 15, joka yhä odottaa vastausta suurella mielenkiinnolla.
hampaita harjataan kun muistetaan, eli useasti jää iltapesutkin väliin kun muksut jo nukkuu...
vauvoina ja nytkin käytetään kyllä samoja lusikoita ym...
purkkaa kyllä kuluu meillä aika paljon,samoin kyllä herkkuja!
eli,
lasten hampaat tarkistettiin just kuukausi sitten ja molemmilla täysin puhtaat ja ehjät hampaat!
ikää heillä 4 ja 6...
meillä vanhemmilla myös " hyvä hammaslaatu" ,
vain muutama paikka löytyy...
luulempa että kyllä tuo hammaslaatu vaikuttaa hyvinkin paljon!!!!
jotkut tyypit eivät saa koskaan reikiä, kuten esim oma veljeni, vaikkei hampaiden harjaus todellakaan ollut hänellä pienenä joka päiväistä. Samat ruokailutottumukset ym kuin itselläni, ja vaikka minä niitä hampaita (omiani siis...) harjasinkin, niin minulle ne reiät siunaantuivat.
Niinkuin suuhygienisti äitinä varmaan hyvin tietää, ei taaperon hampaiden pesu aina suju äidin mielen mukaan. Pesimme kuitenkin hampaat kykymme mukaan aamuin illoin. Karkkiakaan ei meillä ole tarjolla kuin muutaman kerran vuodessa.
Koskaan en ole syönyt lapseni kanssa samalla lusikalla enkä ole koskaan esim. nuollut tuttia puhtaaksi. Sylkikontaktia on kuitenkin lähes mahdotonta täysin välttää. Lapsi saattaa esimerkiksi työntää sormensa äidin suuhun ja heti perään omaan suuhunsa. Jostakin on tietysti kariesbakteeri pojan suuhun eksynyt, mutta minulla ei ole aavistustakaan mistä.
Sen verran tunnustan oman syyllisyyteni noiden reikien syntyyn, että poikani oli kesällä ennen reikien havaitsemista isovanhempien hoidossa ja siellä tuli ilmeisesti juotua appelsiinimehua aika runsaasti. Uskoisin, että sokeripalakin lipsahti suuhun aina vanhempieni ollessa kahvittelemassa.
Noiden reikien paikkaamisen ja loppujen kiillevaurioiden pinnoittamisen jälkeen ei ole pojalle uusia reikiä tullut, vaikka hoito on ollut edelleen ihan samanlaista kuin aiemminkin ja suussa on ollut oikomislaitteetkin muutaman vuoden ajan. Pikkuveljelläkin on reikiä nolla, hoito ihan samanlaista kuin isoveljelläkin.
Hammaslääkärit lähinnä levittelevät käsiään.
Lapsen eka reikä oli varmaankin ihan omaa syytäni - hampaita hoidettiin pitkälti niin kuin olin niitä itse oppinut lapsuuden kodissani hoitamaan, mikä oli siis riittämätöntä. Mutta ekan reiän jälkeen asiaan kiinnitetään ihan eri tavalla huomiota, ja silti reikiä vain tulee. Olisi ollut siis kiva tietää, että MIKSI??? Okein huono hammaslaatu on vain höpötystä, mutta mitään muuta selitystä ei tunnu vain löytyvän.
15
johtuu myös syljen laadusta ja erityksestä, jos reikiintyy. Ja siitä onko saanut runsaasti karies-bakteereita... Myös lääkekuurit vaikuttavat (varsinkin astmalääke). Mutta se hampaiden pesu... sen näkee usein vastaanotolla, että ei niitä hampaita olla pesty vaikka niin väitetään... sen kun näkee myös ikenistä. Tätä tekevät myös aikuiset. Tulevat siis esim. tarkastukseen, selittävät että " olen juuri syönyt enkä ehtinyt pestä hampaita. voi olla vähän ruokaa hampaissa" . Mutta todellisuudessa hampaita ei ole pesty kunnolla moneen päivään! Sen huomaa, kun ikenet verestävät. Ja se plakkimäärä...
Työhön, jossa ei tarvitse muuta kuin syyttää Pahaa ja tuomita väärintekijät - ei perustella kantaansa eikä vastata kysymyksiin. Luja usko omaan asiaan riittää. Valitettavasti tällainen strategia ei sovi nykyajan terveydenhuollon ammattilaiselle. Kova koulu tulee olemaan edessä, jos sitä ei ole vielä tajunnut.
No, oikeastihan se onkin vaan joku, jonka lapsilla ei ole reikiä ja joka ottaa siitä täyden kunnian itselleen, kuten kaikesta muustakin, joka omilla lapsilla on mennyt hyvin. Sitten taas ne sen muksujen oppimisvaikeudet ja yökastelut on synnynnäistä tai olosuhteiden syytä *virn*
En tosiaankaan pessyt aamuin ja illoin. Ja herkkuja söin joka päivä. Isälläni oli tapana pestä siskoni kanssa yhdessä hampaat, ottivat oikein aikaa. Itse katsoin hölmistyneenä välillä, ihmettelin miksi minua ei pyydetä mukaan. Mutta ajattelin että se on niiden oma juttu, enkä viitsinyt tunkea mukaan. No mutta mulla ei ole ollut yhtäkään reikää, mutta siskollani taas on ollut ainakin pari.
Kiilteen koostumus, syljen koostumus jne. Kariesbakteeri on tietysti se, joka reiän saa aikaan, mutta kaikki, joilla on kariesbakteeri suussaan, eivät saa reikiä.
On tavallaan sääli, että fluorin käytöstä on tehty sellainen peikko nykyisin. Omassa lapsuudessani fluorattiin koulussa hampaita säännöllisesti ja niinpä valtaosalla luokasta oli reiättömät hampaat. En tiedä kenellekään olleen mitään vahinkoa fluorauksesta, mutta reikiintymisen se kyllä tuntui estävän. Nykyisin tuntuu reikiä olevan paljon enemmän.
Mitenkään erityisen paljon ei lääkekuureja ole ollut. Johtuisiko sitten tuosta syljestä. Auttaako runsas syljen eritys, vai juuri toisin päin? Pikkuveli nimttäin on aina " kuolannut" paljon enemmän, ja reikiä siis nolla. 15
Jos hampaan laadulla ei todellakaan ole mitään tekemistä asian kanssa, niin miten selittyy se, että jollekin lapselle tulee se yksi ainut reikä, ja toiselle (kuten omalleni) reikiä kertyy ja kertyy, vaikka hampaita hoidettaisikin mallikelpoisesti.