Paljonko olette saaneet asuntolainaa yksin n. 3500 bruttotuloilla ilman takaajaa?
Kommentit (27)
Et missään nimessä osta Oulusta asuntoa! Kuihtuva kaupunki. Itsekin asun täällä ja aion suosiolla pysyä vuokralla ellen saa töitä etelästä (mikä on mun tavoite).
Kaveri joutui juuri myymään keskustasta kolmion 60k tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se tuloista oo kiinni vaan vakuuksista. Omaa rahaa on oltava 15 % ja jos ei ole niin sitten tarvii muuta vakuutta.
Vaikka tulosi olis 10 000 euroa niin et voi ostaa 100 000 euron asuntoa jos sulla ei ole 15 % rahaa/vakuuksia. Laki estää.
Jos sulla on asp-tili niin 10 % riittää.
Eikö ensiasunto ole vain 5%?
Joo, 5 % oli mullakin.
Kokonaiskulut asettunee siihen 10 %:n paikkeille
/14
Mä sain 200 000 lainaa n. 3000 bruttotuloilla. Omaa rahaa oli 15 000, mutta sen käytin remonttiin. Vakuutena vanhempien talo, ilman sitä ei tietenkään olisi onnistunut. Olen kahden lapsen yh.
Ja sille, jonka mielestä 4500 tulot eivät ole kummoinen saavutus, tiedoksi, että minullakin on yliopistokoulutus ja pitkä työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Et missään nimessä osta Oulusta asuntoa! Kuihtuva kaupunki. Itsekin asun täällä ja aion suosiolla pysyä vuokralla ellen saa töitä etelästä (mikä on mun tavoite).
Kaveri joutui juuri myymään keskustasta kolmion 60k tappiolla.
Eli siellä olisi nut varaa tinkiä hinnasta paljon pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttotuloni (80 % osa-aikatyöstä) on suunnilleen tuo 3500 €. Sain lainatarjouksen 170 000, luultavasti olisin saanut enemmänkin jos olisin tarvinnut. Mutta minulla on enemmän säästössä, noin 70 000. Ei näilläkään tuloilla silti Helsingistä yksin mitään luksuskämppää vielä hankita.
Aika kovat tulot. Mikä on ammattisi?
Alahan vastata kysymykseen.
3500 brutto on normaali palkka.
Mulla itselläni on 3900 netto.
Tulojen "kovuus" varmaan riippuu siitä mihin vertaa. Ei tällainen alle 4500 € kk-palkka kokopäivätyöstä yliopistokoulutuksella ja pitkällä työkokemuksella ole kovin erikoinen saavutus. Suurin osa tuttavistani tienaa paljon enemmän. Minä valitsin uralla etenemisen ja kovan palkan sijaan enemmän aikaa lapseni kanssa. Olen yksinhuoltaja.