35+ naiset ilmoittavat haluavansa "jossain vaiheessa" lapsia - realiteetit monilla hukassa?
Tuntuu, etteivät naiset oikein tiedosta omaa ikäänsä ja sen vaikutusta lapsentekoon. Siitä huolimatta, että asia on ollut paljon esillä mediassa viime vuosina.
Kommentit (30)
AP suosittelen sinun menevän takaisin koulunpenkille! Näyttää olevan ihmisen biologia on vähän hakusessa. Ja jos taas yrität saada jotenkin vanhempia miehiä ja nuorempia naisia yhteen, aika huonon keskustelupalstan olet valinnut siihen hommaan!
Sinkkunaisena ei ainakaan kannata deitti-ilmoon laittaa, että omaa jo kamalan vauvakuumeen ja aikoo jättää ehkäisyn heti kun löytää seurustelukumppanin. Vai mitä luulet?
Jo se, että avoimesti ilmoittaa haluavansa lapsia (ilman epämääräistä aikamäärettä) pelottaa monen miehen pois. Täytyy oikeasti erikseen mainostaa, ettei halua lasta heti vaan malttaa kyllä tutustua ja kuherrella rauhassa ennen lastentekoa.
No miten naiset vois keskittyä lasten tekoon, jos työsuhteet on pätkätöitä yms???
Vierailija kirjoitti:
En usko tähän. Kyllä minun tuttavapiiristäni ne, jotka haluavat lapsia, ovat tehneet ne parikymppisinä.
Niin no, entäs ne naiset, jotka eivät ole löytäneet sopivaa vastuullista, tasa-arvoa kannattavaa kumppania parikymppisinä tai jotka eivät itse köyhistä oloista lähtöisin olevina halua synnyttää lapsia keskellä aikuisopiskelijan arkea?
Minä löysin sopivan puolison 31-vuotiaana. Ainokaisemme syntyi, kun olin 36-vuotias. Meni siinä aika monta vuotta yrittäessä. En ollut tiennyt, että minulla on munasolujen muodostumisessa häiriö, joka olisi estänyt normaalin raskautumisen ihan yhtä hyvin silloin parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kiinnitin asiaan huomiota, kun luin eilen Saija Tuupasen ja Sami Hedbergin haastattelun. Toinen syntynyt vuonna -82 ja toinen -81, lasten aika on "jossain vaiheessa, mutta ei kiirehditä". Jos nainen on 37, niin kyllä alkaa kiire olemaan.
Ehkä he eivät halua suuren yleisön tietävän yrityksestään, sillä siinä voi mennä aikaa ja matkalla tulla menetyksiäkin. Kertovat sitten, kun on tärpännyt ja raskaus edennyt pitkälle.
Me ollaan tehty juuri noin, eli annettu epämääräisiä vastauksia vaikka koko ajan on ollut yritys käynnissä. Emme siis ole iältä 35+, mutta koska mutkia on ollut matkassa, niin eipä tee mieli kuuluttaa kaikille että meillä yritetään kovasti vauvaa.
50-50 mahis saada lapsi, sanoi yksi lääkäri. Kun sai sen yhden, olisikin halunnut sen toisen myös. Elämää vain.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kiinnitin asiaan huomiota, kun luin eilen Saija Tuupasen ja Sami Hedbergin haastattelun. Toinen syntynyt vuonna -82 ja toinen -81, lasten aika on "jossain vaiheessa, mutta ei kiirehditä". Jos nainen on 37, niin kyllä alkaa kiire olemaan.
Jotkut sanovat näin silloin kun on yritys päällä koko ajan.
Ei haluta kertoa että itse asiassa vauva saisi tulla milloin vain.
Tämä voi olla myös keino kiertää kipeää lapsettomuuden uhkaa. Moni tuon ikäinen nainen on kyllä kivuliaan tietoinen siitä, että aika on loppumassa kesken mutta ei välttämättä kehtaa sanoa, että haluaa lapsen nyt heti. On ikävää tunnustaa haluavansa eniten kaikesta lapsen, jos tai kun sitä lasta ei sitten tulekaan kumppanin puutteen tai lisääntymisterveyteen liittyvien ongelmien vuoksi.
Niin, itse kun en tahdo lapsia jollei miniööa ole niin paljon rahaa etten voi palkata vaikkapa hoitajaa niille. On siis erittäin epätodennäköistä että minusta tulee koskaan rikasta mutta koska minulla ei ole miestä eikä ystäviä eikä sukulaisia tai hyvää terveyttä tai töitä jne niin pitäisi sitten pystyä palkkaamaan apua.