Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oheneeko hiukset radikaalisti ja väistämättä vanhetessa?

Vierailija
01.01.2020 |

Mulla on ohut, vaalea tukka - tyypillinen suomifleda. Tykkään kuitenkin pitkistä hiuksistani, ja ne on olennainen osa identiteettiä. En vaan osaa kuvitella itselle lyhyttä tukkaa.
Olen nyt 43 ja kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta - en ole kuitenkaan huomannut olennaista muutosta hiuksissa vielä. Ehkä siksi, että ne on lähtökohtaisesti jo ohuet?

Pelottaa, että hiukset ohenee vanhetessa niin pahasti, että pakko leikata ne pois.
Voiko ohenemiseen mitenkään itse vaikuttaa? Käykö niin väistämättä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ohene.

Vierailija
2/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait on tapauskohtaista, mutta yleensä kait joo. Äidilläni ohentuneet hiukset jonkin verran. Itselläni ei vielä ja kauhulla odotan. Ikää nyt 42v. Liittyiskö vaihdevuosiin oheneminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa äidinkielen naiset vanhetessaan kärsii olemattomista hiuksista eli päänahka loistaa ja itseltä tippunut useamman vuoden jo rajusti hiuksia ja uusi kasvu sellaista ohutta haiventa.

Suvuttain periytyy tämä

Vierailija
4/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ennen pitkää tapahtuu väistämättä, mutta siihen voi mennä vielä -15 vuotta. Hiusten ohentomista vanhenemisen myötä ei voi estää eikä hidastaa. Ainoa, mitä voi yrittää varmistaa, on ettei hiukset ala ohentua ennen aikojaan hiuspohjan sairauden, esim taliköhnäihottuman tms takia. Tähän voi pyrkiä välttämällä liian tehokkaita shampoita JA liian likaisia hiuksia (kultainen keskitie) sekä hiuspohjaa rasittavia muotilutuotteita (hiuspuutereita, geeliä, lakkoja, hoitoaineita).

Vierailija
5/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan geeneistä riippuu. Joillakin säilyy paksukhot pitkät hiukset vanhuuteen saakka, toiset alkavat kaljuuntua heti murrosiän alettua (kuten allekirjoittanut).

Onhan se melko yleistä kuitenkin että iän myötä hiukset harvenee, avuksi voi ottaa esim rogainen (sopii niin miehille kuin naisillekin) ja nämä värilliset hiusshampoot tai toppik-tuotteet.

Vierailija
6/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oheni ja mulla oheni noin 1/3 vaihdevuosien alkaessa.

Vierailija
7/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella paksut hiukset, mutta kaljuuntuminen on alkanut jo 17-vuotiaana. Aina muutaman vuoden välein tulee kausi, jolloin hiuksia lähtee paljon. Normaalitilassa minulta ei hiuksia ei lähde juuri yhtään. Tämäkin vaihtelee, joillakin niitä normaalisti lähtee jonkin verran päivittäin. Minulle siis tulee aina kausittain aika, jolloin hiuksia lähtee todella rajusti. Tällainen on yleistä naistyyppisessä kaljuuntumisessa. Olen lukenut jostain, että naistyyppinen kaljuuntuminen etenee tuolla tavalla ja hiustenlähtökauden jälkeen ne uudet kasvaneet hiukset ovat aina vähän ohuempia. Olen nyt 30 eikä vielä ole ollut kuin vasta 3 sellaista pahempaa hiustenlähtökautta. Vielä ei ole huomattavissa mitään eroa aikaisempaan verrattuna. Mutta se tässä naistyyppisessä kaljuuntumisessa on pirullista, että se tapahtuu vähitellen kymmenien vuosien aikana.

Kävin itse lääkärissä, koska olisin halunnut kokeilla hormonihoitoa tähän. En voi käyttää e-pillereitä, joten olisin halunnut kokeilla spironolaktonia. Tätä lääkäri ei suostunut määräämään, koska hänen mielestään minä en kaljuunnu. Eli kaljuuntumisen pitäisi olla rajua että lääkäri ottaisi ollenkaan todesta. Luultavasti kokeilen rogainea kun seuraavan kerran alkaa lähtemään hiuksia.

Vierailija
8/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettakaapa tuo dermotroller/traller. Voisi olla apua

Mies51v

Vierailija
9/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli vahva tukka, tosin piti sitä lyhenä. Muistan että toisella mummollani oli pitkät hiukset vielä ennen kuolemaansa joita piti letillä ja pään ympärille kiedottuna. Ne eivät näyttäneet kuitenkaan kovin paksuilta.

Minulla on ohut liru tukka mutta pitkä. Nyt olen vaan huomannut että lattiakaivosta löytyy yhä enemmän ja enemmän hiuksia ja niitä on myös vaatteisiin tarttuneina paljon. Ikää on 45 vee. 

Vierailija
10/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hiukset päinvastoin vahvistuneet, olen nyt 63 v. Pidän edelleen pitkiä hiuksia, kun ovat hyväkuntoiset ja suunnilleen paras puoleni. ☺️ Hiukseni eivät ole juurikaan harmaantuneet. Tämä kulkee suvussa: äitini alkoi harmaantua 7-kymppisenä, sitä ennen tummanruskeat hiukset.

Olemme ihan suomalaisia.

Vierailija
11/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, mutta monella naisella se tapahtuu vasta esimerkiksi 80-90 -vuotiaana. Miehillä tietenkin aikaisemmin. Mutta moni ehtii kuolla ennen kuin hiukset lähtevät.

Jos menet käymään jossain vanhainkodissa, niin tuskinpa löydät sieltä ainakaan kantasuomalaisten joukosta tuuheatukkaista köpöttäjää.

Vierailija
12/12 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin ravintovalmisteista on ollut apua. En oikestaan uskalla enää jättää niitä syömättä, koska muutaman kuukauden kulutta lopettamisesta alkaa kalju paistaa (ainakin pesun jälkeen huomaa hiusten ohentumisen). Rogainea voi käyttää sitten viimeisenä apuna, naisillehan riittää pieni määrä, kun se näkyvä kaljuusosa on vain siinä jossain jakauksen tienoilla.

Tietysti mekaanista rasitusta on hyvä rajoittaa, monet nykyisin pesevät hiuksiaan liian usein ja kaikenlaiset lämpökäsittelyt ja muotoiluaineetkin varmaan voivat rasittaa myös niitä hiusjuuria.

Hyvä polkkapituiseksi tehty leikkaus kyllä kohottaa hiuksia (ja poskiakin)  jonkin verran ja ne vähätkin sitten näyttävät paksummilta.

Minulla oli nuorena hurjan paksu tukka ja on takaa vieläkin. Joten kampauksella voi jonkun verran hämätä.

Kaikkien aineiden käytön tehohan näkyy vasta noin 3 kuukauden kuluttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän