Paukkuaran koiran omistajat, miten meni eilinen?
Kommentit (18)
Ihan ookoo, meille tuli koirakaveri kylään niin ei pelottanu niin paljon.
Meni yllättävän hyvin, kun vähän lueskelin kouluttajien ohjeita. Miehen koulutus siinä hankalampi juttu oli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole paukkuarkaa koiraa, mutta miten se käytännössä ilmenee? Haukkuuko koira koko paukkeen ajan - myös sisällä?
On levoton, läähättää, säikkyy, pyrkii piiloon tai syliin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole paukkuarkaa koiraa, mutta miten se käytännössä ilmenee? Haukkuuko koira koko paukkeen ajan - myös sisällä?
Meillä ilotulitteita pelkäävä koira ei todellakaan pysty haukkumaan. On pillastuneen hevosen katse, tärisee, pyrkii piiloon, sydän hakkaa.
Eilinen meni hyvin. Tulitteita on selvästi aiempaa vähemmän eikä niiden ääni ole niin kova kuin aiemmin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rotukohtaista? Voiko vaikuttaa mitenkään? Testataanko pennuilta paukkuarkuutta ennen luovutusta?
Tutisi ja tärisi ja nyhjäsi kyljessä. Joka paukauksen jälkeen tutinakohtaus. No, voisi olla pahempaakin. Ei hauku tai panikoi muuten. Ja suostui pissaamaan illalla kun käytiin kymmeneltä.
Aika hyvin. Täällä pahimmat pommitukset oli heti kuudelta, sitten yhdeksältä ja loppukliimaksi keskiyöllä. Mulla oli koko illalle normaalia kohtuu meluisaa kotipuuhastelua; pyykkiä, kuivaajan pyöritystä, tein tiskikoneelle puhdistuksen, rasvapoltin hiiliteräspannua eli pidin liesituuletinta täysillä, imuroin, saunoin.
Toinen kissoista reagoi jonkin verran paukkuihin, toinen nukkui koko illan puhtaissa lakanoissa. Koiraa vähän jänskätti, mutta kiinnitin sen huomion telkkariin kun sieltä tuli Pittbulls and parolees. Eniten koiraa haittasi se, kun ei päässyt iltalenkille normaaliin aikaan. Itse sain yöunta vaivaiset 2,5 tuntia, kun aamulla oli varhainen töihin meno.
Meni ihan hyvin. Koira on ollut mulla nyt 7 vuotta ja ilmeisesti ensimmäistä kertaa tajusi, että pauke on ulkona eikä pauke tule sisälle. Oltiin eilen ulkona klo 15. Pauke oli jo alkanut, joten koira pissasi vaan omaan pihaan ja tultiin heti takaisin sisälle. Seuraavan kerran yritin klo 03, mutta koira ei halunnut edes ovesta ulos. Tuntia myöhemmin suostui taas tekemään pissan omalle pihalle ja samantien takaisin sisälle. Nyt klo 11 käytin koiran kunnollisella lenkillä.
Meni paremmin kuin aikaisemmin. Koira, joka ei normaalisti halua olla sylissä tai lähellä, makasi kyljessäni sohvalla ja oli suht rauhallinen, vähän tärisi ja läähätti. Telkkari oli kyllä tosi isolla ja kaihtimet kiinni.
Joku kysyi, että onko rotukohtaisia eroja, meillä ainakin oli aikaisemmin koira joka ei välittänyt raketeista tuon taivaallista ja tämä nykyinen läähättää j atärisee. Ja en sitä ensimmäistäkään mitenkään kouluttanut siihen.
Kyllä pelkäsi.
Onneksi muutama talo poltettiin. Ehkä nyt ymmärretään, että räjähteet tulee kieltää ääliöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rotukohtaista? Voiko vaikuttaa mitenkään? Testataanko pennuilta paukkuarkuutta ennen luovutusta?
Ei riipu rodusta, eikä ole "syntymävika", mulla ollut kaks jotka on olleet parikin uuttavuotta pelottomia mutta sitten joku on sen pelon laukaissut. Siedätyshoitoa voi kokeilla, joillakin on niin kova pelko että ottavat rauhoittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Koira voi reagoida pelottaviin ja stressaaviin asioihin hyvin monella tavalla.
Osa haukkuu ja ulvoo lähes tauotta. Joku taas peloissaan pyrkii piiloon esimerkiksi huonekalujen taakse tai alle. Joku taas saa ihan paniikkikohtauksen, tärisee ja lamaantuu täysin.
Jotkut koirat tarvitsevat ihan rauhoittavia lääkkeitä etteivät suorastaan kuolisi stressiin ja pelkoon.
Moni koira ei voi ulkoilla ollenkaan rakettien ampumisen aikaan, sillä riski karkaamisern in silloin suuri. Koira voi purra hihnansa poikki ja kadota tyystin. Paniikissa olevaa vauhkoa eläintä ei saa millään kiinni ja pahimmassa tapauksessa koira päätyy jäihin tai auton alle.
Peloissaan oleva eläin voi olla myös aggressiivinen ja pyrkiä kaikin keinoin pois tilanteesta, jossa se kokee voimakasta uhkaa ja pelkoa.
Lopuksi todettakoon että rakettien aiheuttama pelko koirille ei ole mikään naurun asia tai pikkujuttu.
Ja koira voi olla jopa vuosia välittämättä mitään raketeista, mutta ei tarvita kuin yksi ikävä kokemus niihin liittyen ja sen jälkeen koira saattaakin pelätä kovasti.
Koira ei välttämättä siis ole sisäsyntyisesti pelokas kovia ääniä/valoja kohtaan, mutta ikävät kokemukset saattavat aiheuttaa pelkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira voi reagoida pelottaviin ja stressaaviin asioihin hyvin monella tavalla.
Osa haukkuu ja ulvoo lähes tauotta. Joku taas peloissaan pyrkii piiloon esimerkiksi huonekalujen taakse tai alle. Joku taas saa ihan paniikkikohtauksen, tärisee ja lamaantuu täysin.
Jotkut koirat tarvitsevat ihan rauhoittavia lääkkeitä etteivät suorastaan kuolisi stressiin ja pelkoon.
Moni koira ei voi ulkoilla ollenkaan rakettien ampumisen aikaan, sillä riski karkaamisern in silloin suuri. Koira voi purra hihnansa poikki ja kadota tyystin. Paniikissa olevaa vauhkoa eläintä ei saa millään kiinni ja pahimmassa tapauksessa koira päätyy jäihin tai auton alle.
Peloissaan oleva eläin voi olla myös aggressiivinen ja pyrkiä kaikin keinoin pois tilanteesta, jossa se kokee voimakasta uhkaa ja pelkoa.
Lopuksi todettakoon että rakettien aiheuttama pelko koirille ei ole mikään naurun asia tai pikkujuttu.
Eikä pelkästään koirille vaan kaikille eläimille. Oli inhottava seurata omia lemmikkejä kun se s*atanallinen pommien jytke kesti TAUKOAMATTA klo kuudesta yli kahteentoista! Järjetöntä!
Liian usein törmää siihen, että koirien rakettipelolle lähinnä naureskellaan ja vihjaillaan että ongelma on lähinnä koirien omistajien korvien välissä.
Yleensä toki tällaisten kommenttien esittäjät ovat niitä joiden koulunkäynti on päättynyt amiskaan tai jopa peruskouluun, joten heiltä ei ehkä voikaan muunlaista ajattelua odottaa.
En muista, että ennen olisi jyskitty koko helkkarin ilta. Ilotulitus alkoi kaikilla klo 24 ja kesti sen hetken mitä kesti ja loppui. Miksi pitää jysäytellä pommeja koko ilta pitkälle yöhön?! Pommeista ei ole mitään iloa, ilotulitteista sentään tulee pienempi ääni ja kaunis kuvio, mutta ne pommit!!!
Meillä käytiin vain pikapissillä äkkiä klo 9 jälkeen. Muutoin rakettien ampumisen aikaan vältettiin ulosmenoa, koska koiralla voimakasta pelkoa raketteja kohtaan.
Kunnon ulkoilut ja lenkitykset huolehdittiin jo aiemmin päivällä, ettei koiran tarvitsisi illalla käydä kuin äkkiä ulkona sen verran että pissit saa tehtyä.
Kova pauke oli ulkona koko illan, puolen yön jälkeen selvästi alkoi rauhoittua.