Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?

Vierailija
31.12.2019 |

Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?

Kommentit (643)

Vierailija
481/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Häät on pakkojuhla - kukaan ei niihin hingu. Ainoastaan lähisuku. Tämä vain on karu totuus. Luuleeko joku oikeasti, että se on kutsutuille joku elämys...

Enskesänä tiedossa häät ja mennään vaan kirkkoon.

Ihan vinkkinä: ei niihin häihin ole pakko mennä ollenkaan kun ei kerran huvita!

Vierailija
482/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette kutsu ihan yksinkertaisesti vain niitä ihmisiä, joilla ei ole pikkulapsia, tai lapsia ollenkaan?  Silloin ei tarvitse miettiä, miten sen kutsun muotoilisi.

Ai että läheiset ystävät, joilla sattuu olemaan lapsia, pitää eristää aikuisten ajanvietoista vain siksi, että ovat menneet lisääntymään? Takaisin kuvioihin pääsee vasta kun lapset on muuttaneet kotoa? Itse loukkaantuisin jos puolestani oletettaisiin, etten kuitenkaan halua osallistua ilman lapsiani, eikä siksi tulisi edes kutsua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Mitä olen aiheesta kekustelua ja ystävieni toimintaa seurannut, niin on hyvin erilaiaia tapoja viettää juhlia. Myös kutsuttujen listat ovat hyvin erilaisia. Jotkut eivät esim.kutsu sukuaan , eivät ole läheisiä jne, vaan järjestävät juhlat vain ystävilleen.

Tuota sinunkin tapaasi olen kohdannut suurimmassa osassa niitä häitä mitä itse olen käynyt.

Se on täysin eri asia, ettei kutsu sukua, kuin että kutsuu ihmisiä, joilla on lapsia, mutta alkaa määräilemään, etteivät nämä saa tulla lastensa kanssa. Varsinkin, kun siihen rajoitukseen ei ole yhtäkään tervepäistä syytä olemassa.

Miksi kutsua pienten lasten vanhempia siis paikalle olleenkaan?

Minä olen ollut vieraana lapsettomissa häissä kahdesti. Kerran en päässyt, koska kuopus oli vauva ja niin pieni etten olisi voinut olla erossa hänestä kokonaista viikonloppua. Olen iloinen hääkutsuista ja osallistun yleensä aina mielelläni sekä lasteni kanssa että ilman heitä.

Vierailija
484/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mennyt naimisiin vuonna 1997, jolloin suuret häät olivat vielä muotia. Ei olisi tullut kuuloonkaan, ettei lapsia olisi kutsuttu juhliin mukaan. Useissa ystävien ja sukulaisten häissä on tullut käytyä enkä muista, että lapset olisivat koskaan mitään huomattavaa häiriötä aiheuttaneet. En ymmärrä miksi joku toivoo elämänsä ehkä tärkeimmästä juhlasta jonkinlaista K-18 örvellystapahtumaa? Mielestäni hääjuhlan ohjelma tulee olla kaikille sopivaa.

Ok, boomer; jos ei halua lapsia häihin = halutaan örvellysjuhlat.

Olen monissa häissä ollut ihan viimevuosina vieraana (30v, kaikki ystävät ja tutut menee naimisiin) ja yleensä kuvio on tämä:

Vain aikuisia tapahtuma - ravintola/ kartano, häät ovat yleisilmeeltään hienostuneemmat, menu on aikuisille suunnattu ja tarjolla viinejä.

Koko suvun suurhäät: liikuntasali, kreppipaperia ja Tallinnan tuontikaljaa suoraan tölkistä juotuna. Ja todellakin sitä örvellystä.

Vierailija
485/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Esim. Ruokailun ja kakun jälkeen juhlat jatkuvat klo 18 eteenpäin aikuisten kesken/ aikuisessa seurassa

Aikuiset tietävät, että voivat siinä kohtaa lähettää lapset hotellille mummon kanssa taksilla. Näin me ainakin on tehty.

Ei helkkari, mummo on häissä kutsuttuna vieraana, ja joutuu lähtemään lapsenvahtihommiin...!?!

Tuskin se hääpari niitä lastenvahteja sanelee, eiköhän se ole lapsen vanhempien ja mummon välinen asia mitä he sopivat keskenään.

Ihan vähän itsekästä vanhemmilta, mutta mitäpä näiltä voi odottaakaan.

Vierailija
486/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, kuinka paljon juhlapaikka, ruokailut ja tarjoilut "kaikille" maksaa?

Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.

No eihän kukaan kai järjestäkään, vaan nimenomaan karsii budjetin sellaiseksi että rahat riittää. Esimerkiksi jättämällä ne lapset pois.

Monessa tapauksessa tosiaan karsiutuu myös ne lasten vanhemmat, joten miksi järjestää juhlia ollenkaan? Edelleen halvin ratkaisu on skipata se koko juhla. Luuletko, että ketään oikeasti kiinnostaa tulla?

No 110 ihmistä kiinnosti kyllä tulla meidän lapsettomiin häihin. Pahoittelut, jos sinun häihisi ei kukaan halunnut tulla. Ehkä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä miksi.

Totuushan on että oikeastaan hyvin harvaa kiinnosti tulla, yleensä häihin mennään sosiaalisesta pakosta, ei kehdata kieltäytyä, kun aina joku vetää herneen nenuunsa.

Vain läheisten ihmisten häihin mennään mielellään.

Just näin. Häät on pakkojuhla - kukaan ei niihin hingu. Ainoastaan lähisuku. Tämä vain on karu totuus. Luuleeko joku oikeasti, että se on kutsutuille joku elämys...

Enskesänä tiedossa häät ja mennään vaan kirkkoon.

Minä kerron sinulle salaisuuden. Kaikki ihmiset eivät ole sinä. Osa ihmisistä ihan oikeasti tykkää juhlista ja heillä on siellä hauskaa. Nämä ihmiset sattuvat usein olemaan niin naiiveja, että luulevat muillakin olevan hauskaa. Pahaksi onnekseen nämä ihmiset joskus tuntevat teidän kaltaisianne ihmisiä ja lähettelevät teille juhlakutsuja. Usko pois, nämä ihmiset eivät todellakaan maksa teidän juhlapöperöistänne jopa sata euroa per napa vain siksi että he saisivat pilata teidän päivänne. Heidän päähänsä ei vain yksinkertaisesti juolahda, että aikuinen ihminen voisi olla niin avuton, ettei osaa kieltäytyä juhlista joihin hän ei halua mennä. Joten kun te menette, väännätte tekohymyn naamalle ja esitätte että teillä on kivaa, he uskovat esityksen ja kutsuvat teidät seuraavallakin kerralla. Vain teillä itsellänne on avaimet kierteen rikkomiseen. Joten pyydän, pliiiiiis, vastatkaa ensi kerralla "ei kiitos".

Vierailija
487/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä lakkaa hämmentymästä siitä, kuinka raivoissaan ihmiset voivat olla siitä, että joku haluaa ehkä tehdä asiat eri tavalla kuin he itse tekisivät.

Et pidä lapsettomista häistä? - No älä järjestä lapsettomia häitä ja jätä mielenosoituksellisesti osallistumatta jos et voi lähteä kotoa ilman rakkaudenhedelmiäsi.

Häät ovat vihkiparin juhla ja juhlien järjestäjä määrittää ketä kutsutaan ja minkälainen on juhlien luonne. Jos et pidä siitä, kukaan ei pakota menemään.

Mukavia mustavalkoisia kärjistyksiä myös heti todeta, että " ei meidän Iida-Petteri haluusikaan mihinkään wt-ryyppäjäisiin".

Ennemminkin "lapsivastaisuus" on meidän isoissa kaupungeissa asuvien, korkeakoulutettujen, nuorten aikuisten piirre.

Haluamme häissä snobbailla kalliilla viineillä ja erikoisilla menuilla, hulluilla lokaatioilla jne, eivätkä lapset sovi meidän pinterest- unelmaamme. Vähän kärjistetysti, mutta näin se oli meilläkin. Itkupotkuhuutiraivarit, muovilelut ja inhorealistinen lapsiperhearki, ei sopineet meidän visioomme bohi-chic häistä, joten lapset jätettiin pois.

Vierailija
488/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mennyt naimisiin vuonna 1997, jolloin suuret häät olivat vielä muotia. Ei olisi tullut kuuloonkaan, ettei lapsia olisi kutsuttu juhliin mukaan. Useissa ystävien ja sukulaisten häissä on tullut käytyä enkä muista, että lapset olisivat koskaan mitään huomattavaa häiriötä aiheuttaneet. En ymmärrä miksi joku toivoo elämänsä ehkä tärkeimmästä juhlasta jonkinlaista K-18 örvellystapahtumaa? Mielestäni hääjuhlan ohjelma tulee olla kaikille sopivaa.

En ymmärrä mäkään. Ei sellaiset häät ole mistään kotoisin, joihin ei lapset voi tulla. Ne on sitten jotkut muut juhlat. Enkä itse edes haluaisi sellaisiin häihin, jotka olis k-18.

Ne olisi varmaan sellaiset, että pahoittaisin mieleni.

Vierailija
489/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat häät oli melkein lapsettomat, kun olin ainoa joka oli ehtinyt lapsen saada. Oli onneksi niin pieni nyytti vielä että lähinnä nukkui ja söi. Olen ollut sittemmin vieraana häissä joihin lapset pääsivät mukaan, ja myös vain aikuisten kesken juhlituissa. Kumpaisessakin tavassa on hyvät ja huonot puolensa.

Ymmärtävätkö nämä lapsiinsa takertuvat, että bujetti/juhlapaikan koko usein sanelevat vierasmäärän? Ja että hääpari juhlii häitänsä yleensä tuntemiensa ihmisten kanssa? Siis sellaisten joiden kanssa on koettu jotain yhdessä aikaisemminkin? Mua ei äitinä harmita jos kaveri pyytää ettei oteta lapsia mukaan, ne veisivät paikan joltain sellaiselta joka oikeasti merkitseekin hääparille jotakin. Mun lapset on mun lapsia, ei sen hääparin kavereita.

Vierailija
490/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä lakkaa hämmentymästä siitä, kuinka raivoissaan ihmiset voivat olla siitä, että joku haluaa ehkä tehdä asiat eri tavalla kuin he itse tekisivät.

Et pidä lapsettomista häistä? - No älä järjestä lapsettomia häitä ja jätä mielenosoituksellisesti osallistumatta jos et voi lähteä kotoa ilman rakkaudenhedelmiäsi.

Häät ovat vihkiparin juhla ja juhlien järjestäjä määrittää ketä kutsutaan ja minkälainen on juhlien luonne. Jos et pidä siitä, kukaan ei pakota menemään.

Mukavia mustavalkoisia kärjistyksiä myös heti todeta, että " ei meidän Iida-Petteri haluusikaan mihinkään wt-ryyppäjäisiin".

Ennemminkin "lapsivastaisuus" on meidän isoissa kaupungeissa asuvien, korkeakoulutettujen, nuorten aikuisten piirre.

Haluamme häissä snobbailla kalliilla viineillä ja erikoisilla menuilla, hulluilla lokaatioilla jne, eivätkä lapset sovi meidän pinterest- unelmaamme. Vähän kärjistetysti, mutta näin se oli meilläkin. Itkupotkuhuutiraivarit, muovilelut ja inhorealistinen lapsiperhearki, ei sopineet meidän visioomme bohi-chic häistä, joten lapset jätettiin pois.

Ei häät ole mikään karnevaalijuhla. Jos sellaiset joku järjestää, niin en halua olla mukana.

Vierailija
491/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häät ole mikään karnevaalijuhla. Jos sellaiset joku järjestää, niin en halua olla mukana.

Häät ovat juuri sellaiset kuin hääpari haluaa. Jos et halua osallistua, älä osallistu, mutta mitään asiaa sinulla ei ole määritellä, millaiset toisten häät pitää olla.

Vierailija
492/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä oikeesti istunut koko päivän tätä ketjua kommentoiden? Sama narina jatkunut näköjään siitä asti, kun päivällä täällä kävin.

Vierailija
493/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä puhuttiin karnevaaleista?

Yleensä nämä vain aikuisia - pinterest häät ovat vierasmäärältään kokoperheen juhlia huomattavasti pienempiä ja intiimimpiä ja sekin on tarkoituksellista tyylin lisäksi. Meillä vieraiden pääluku oli noin 50, eli 25 vierasta per puoliso. Ei kovin karnevaalimaiselta kuulosta.

Ehkä sitten erikoista, jos on tottunut pohjalaistyylisiin isoihin häihin mailajussien talolla, jossa tarjotaan karjalanpaistia ja tanssitaan hanurimusiikin tahtiin.

Nykypäivän "kirous" nimeltä individualismi on mitä suurimmissa määrin löytänyt tiensä myös juhlien suunnitteluun. Tarkoitus on että häät ilmentävät hääparia. Koska emme itse ole vielä lastenhankkimisvaiheessa, kokoperheen juhlat eivät puhuttele meitä vaan mielenkiinnonkohteemme ovat toistaiseksi hedonistisempia. Ajatuksella tehty menu, laadukkaat viinit, hyvä livemusiikki ja tietynlainen harkittu estetiikka puhuttelevat enemmän, joten näihin asioihin panostimme.

Vierailija
494/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai lapsetkin ovat tervetulleita juhlimaan!

Ai aikuisten juhliin? No eivät tietenkään ole, jos hääpari tahtoo ns. lapsettomat juhlat! Hääpari päättää itse, millaiset juhlat haluavat, eivät suinkaan lapsiperheet, jotka kuuluvat hääparin tuttavapiiriin.

Meidän perhe, tai siis mieheni ja minä, ollaan kerran saanut sellainen hääkutsu. Me valitsimme sen, ettemme lähteneet niihin häihin ollenkaan. Kyseessä oli mieheni serkun häät. Nämä kaksi eivät käytännössä ole lainkaan tekemisissä toistensa kanssa, enkä itsekään ole tavannut kyseistä serkkua kuin yhden ainoan kerran noin 20 vuotta sitten. Häät olisivat olleet melko kaukana ja me emme olisi saaneet lastenvahtia. Kiitimme siis kohteliaasti ei niille pippaloille. Ei se sen kummempaa ollut.

Vierailija
495/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä oikeesti istunut koko päivän tätä ketjua kommentoiden? Sama narina jatkunut näköjään siitä asti, kun päivällä täällä kävin.

Heh, ilmeisesti joku muukin on samaa mieltä. :D Mä tulin tänne vasta äsken kun sain perheen yöpuulle

Vierailija
496/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että juhlan luonne muuttuu aika tavalla, jos siellä hyörii ja pyörii parikymmentä lasta. Kaikki vanhemmat kun eivät osaa/välitä pitää jälkikasvuaan sen verran kurissa, että kaikki pystyisi edes seuraamaan ohjelmaa. Olin häissä joissa molempien sisaruksilla valtavasti pieniä lapsia ja olivat myös hyvin lapsirakkaita mutta häät pidettiin ilman lapsia, ensin vähän ihmettelin mutta oikean ratkaisun tekivät.

Vierailija
497/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ilmeisesti joku muukin on samaa mieltä. :D Mä tulin tänne vasta äsken kun sain perheen yöpuulle

Juu, niin varmasti. Uskomme kyllä....

Vierailija
498/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija* kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai lapsetkin ovat tervetulleita juhlimaan!

Ai aikuisten juhliin? No eivät tietenkään ole, jos hääpari tahtoo ns. lapsettomat juhlat! Hääpari päättää itse, millaiset juhlat haluavat, eivät suinkaan lapsiperheet, jotka kuuluvat hääparin tuttavapiiriin.

Meidän perhe, tai siis mieheni ja minä, ollaan kerran saanut sellainen hääkutsu. Me valitsimme sen, ettemme lähteneet niihin häihin ollenkaan. Kyseessä oli mieheni serkun häät. Nämä kaksi eivät käytännössä ole lainkaan tekemisissä toistensa kanssa, enkä itsekään ole tavannut kyseistä serkkua kuin yhden ainoan kerran noin 20 vuotta sitten. Häät olisivat olleet melko kaukana ja me emme olisi saaneet lastenvahtia. Kiitimme siis kohteliaasti ei niille pippaloille. Ei se sen kummempaa ollut.

* ollaan kerran saatu

T. Sama

Vierailija
499/643 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita, että juhlissa on strippausta, alkoholitarjoilua ja sisällä saa tupakoida.

Vierailija
500/643 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät on perhe/sukujuhla, jossa kaksi sukua yhdistyy. Normaalia on kelpuuttaa lapset, nuoret, vanhat, vammaiset ja raihnaisetkin mukaan ja järjestää juhlat niin, että heitäkin on ajateltu. 

Mutta sitten on näitä, jotka välttämättä haluavat järjestää "itsensä näköiset" häät paikassa, jonne on vaikea päästä ja jossa on vaikea liikkua, järjestää ohjelmaa, joka ei kaikille käy, morsian pelkää, että lapset varastavat morsmaikun päivän prinsessana ja/tai rahaa ei ole tarpeeksi tilavaan paikkaan ja tarjoiluihin koko väelle.

Niille jotka katsovat karsaasti lasten osallistumista häihin sellainen vinkki, että ottakaa ja pitäkää sitten kanssa sellainen linja, joka pitää alusta loppuun. Ei niitä omia rakkautenhetelmiäkään paikalle, ei sulhasen puolen perheen lapsia, ei morsiamen eikä kavereiden. Ei missään tapauksessa niin, että sulhasen sisarusten lapset ja kuukautta vaille täysi-ikäinen, läheinen kummilapsi jätetään kutsumatta, mutta morsmaikun serkun koululaiset pääsevät soittamaan nokkahuilulla virsiä ja juoksentelemaan ympäriinsä.

Ei, ei ja kerran vielä ei. Hääthän ovat vain ja ainoastaan sellaiset kun hääpari haluaa, Jokainen voi omiin häihinsä kutsua vaikka kummin kaiman naapurin maanviljelijän lehmät, jos haluaa. Huvittavaa lukea koka ketjusta näiden mielensäpahoittajien kommentteja. Eli kaikki saa ihan ITSE päättää. : ))