Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?

Vierailija
31.12.2019 |

Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?

Kommentit (643)

Vierailija
421/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuun laitetaan Juhlimme aikuisten kesken ja siitä pidetään kiinni. 

Kutsujilla on oikeus päättää ketä kutsuu, mutta sen päätöksen seurauksien kanssa pitää sitten myös pystyä elämään. Mun sisko on menossa ensi kesänä naimisiin, häistä tulee todella hienot ja lapsettomat. Ne pidetään 400 km päässä meidän kotipaikkakunnalta.

Ongelma on se, että meidän kolmea lasta ei pysty ottamaan kahdeksi vuorokaudeksi hoitoon (minä olen kaaso, joten paikalla on oltava klo 7-24 välinen aika). Mies on ainut lapsi, äitinsä jaksaa hoitaa meidän lapsi max. 3 h kerrallaan (isä kuollut), kaverit eivät pysty ottamaan kolmea lasta kerrallaan eikä täällä ole MLL:n lapsenvahteja. MInun kaikki sukulaiseni ovat noissa häissä. 

Joten meiltä häihin lähden vain minä. Samoin on sulhasen toisen veljen perheessä. Sieltä tulee vain sulhasen veli, heidän lapsensa syntyi kuukausi sitten eli on häiden aikaan pieni. Vaimo on kotoisin ulkomailta eli heilläkään ei ole toisen puolen tukiverkostoa. 

Sisko on ärsyyntynyt, mutta saa olla. Me emme ole kertaakaan valittaneet asiasta emmekä sanoneet muuta kuin että meistä tulee vain toinen, koska lapsinvahtiapua ei ole saatavilla.

Itse olisin sanonut siskolleni, että pidä tunkkisi.

Joku tolkku pitää olla kuinka paljon toisen puolesta näkee vaivaa ja saa palkaksi märän rätin. Vähintään olisi pitänyt järjestää hoito häiden ajaksi jossain juhlapaikan liepeillä.

Vierailija
422/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edulliset siksi, että emme viihdy ison väkijoukon keskipisteenä. Lisäksi kaikki joiden kanssa olemme keskustelleet, ovat katuneet sitä että tuli pidettyä niin isot häät. Kukaan ei ole konkurssiin mennyt, mutta jälkikäteen kaikki pitivät rahanmenoa turhana. Miksi meidän pitäisi tuhlata valtavasti rahaa kun emme halua? Taas joku päivystävä trolli paikalla, yrittää nyt saada suuttumaan väittämällä köyhäksi :D Turhaan sitä äimistellään kotitalouksien velkaantumisastetta kun wt-mammoilla asenne on tämä. Kaikki sileeks ettei vain luultaisi ettei ole varaa! :,D

Pointtihan tässä juuri onkin, että miksi järjestää juhla, johon ei ole varaa? Mikään ei pakota teitä mitään juhlia järjestämään.

Mitä ihmettä sinä oikein jankkaat? Meillä on varaa näihin 55.000€ häihin, jonne lapsia ei ole kutsuttu. Kyllä meillä olisi varaa järjestää vaikka 80.000€ häät, mutta siltikään ei lapsia kutsuttaisi. Nyt olemme kuitenkin päätyneet tuohon em. budjettiin ja kutsuneet meille tärkeimmät ihmiset juhlimaan.

Päivystävän röllin mielestä olet köyhä, koska et kutsu lapsia. En nyt tiedä kuinka paljon kalliimmaksi lapset hänen mielestään tulevat kuin aikuiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida muualla maailmassa perhejuhlat olla näin vakavia... Siellä voi olla ihmisiä vauvasta vaariin ja kaikki yhtä tervetulleita juhliin. Mikä estää lasten osallistumisen häihin? Kontrollifriikki morsian? Vai muuten tylsät ja vakavamieliset ihmiset?

Vierailija
424/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida muualla maailmassa perhejuhlat olla näin vakavia... Siellä voi olla ihmisiä vauvasta vaariin ja kaikki yhtä tervetulleita juhliin. Mikä estää lasten osallistumisen häihin? Kontrollifriikki morsian? Vai muuten tylsät ja vakavamieliset ihmiset?

Ihmiset, joille häät eivät automaattisesti tarkoita karjalanpaistia ja hääleikkejä työväentalolla. Jättäkää menemättä, taitaa olla kaikkien etu.

Vierailija
425/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän ärsyttää ihmisten asenne lapsia kohtaan. Ensinnäkin jos lapsi häiritsee juhlia, on vika minun mielestäni vanhemmissa, ei lapsessa. Järkevä vanhempi vie itkevän lapsen pois kirkosta. Mä väittäisin omien lasten kasvatuskokemuksella, että yli 4 vuotiaat osaavat istua hiljaa kirkossa, ja sitä vanhemmista lapsista tuskin on mitään erityistä haittaa hääjuhlassa.

Mä luulen kuitenkin, että monella morsiamella lasten kutsumatta jättämisessä on kyse ensisijassa rahasta. Häät ovat kallis investointi ja pitopalvelu maksaa. Jättämällä lapset pois, saadaan pienennettyä päälukua ja lisättyä lahjojen määrää, kun kutsutaan vain aikuiset. Köyhää, mutta sellaista se elämä monella on.

Tämä.

Näin se taitaa apn tapauksessakin olla. Alle kouluikäisten kanssa voi olla säätöä enemmän, mutta kouluikäiset pärjäävät ihan mainiosti häät, hautajaiset ja muut kinkerit. Teini-ikäiset ja vanhemmat lapset taas viihtyvät erinomaisen hyvin, etenkin ikäistensä seurassa. Vähän hassua olisi esim ajatella, että perheen 18-vuotias tyttö saa osallistua, mutta 16-vuotias veli ei.

Kovasti puhuttu lasten aiheuttamasta häiriöstä, mutta se ei tosiaan koske kuin aivan pieniä lapsia. Jos minulla olisi vaikkapa 14- ja 12-vuotiaat lapset ja häät olisivat jossain yöpymistä vaativan etäisyyden päässä, emme varmaan osallistuisi vain aikuisten häihin.

Veikkaan, että kutsujat huomioivat ensimmäisen kappaleen tyyppiset tapaukset. Eihän ikärajan edes tarvitse olla 18 vaan se voi olla esim. 16, jos sillä vältetään se että osa saman perheen kotona asuvista lapsista pääsee ja osa ei. Jotkut taas tekevät poikkeuksen esimerkiksi imeväisikäisten lasten kohdalla, jos lähipiirissä on sellaiseen tarvetta. Tai sitten on näitä, että kaikkein läheisimpien vieraiden esim. omien sisarusten lapset on ok, mutta tämä voi kyllä aiheuttaa närää muissa vieraissa.

Oltiin häissä, johon morsiamen sisarusten lapset saivat tulla ja sulhasen sisarusten lapset ei. Ja kyllä, sulhasen puolen sisarukset perheineen ottivat itseensä.

No sen ymmärrän kyllä ihan täysin, tuo on jo harvinaisen tökeröä. Itse olen ollut yksissä häissä, joissa sisarukset sai tuoda ja kaverit ei. Ei mitään hajua loukkaantuiko joku. Olen ollut myös häissä, joissa kavereiden kutsuissa ei ollut edes kumppania. Itse en tuolloin edes ajatellut, että hääkutsuista voi yleensä vetää herneet nokkaan, mutta jälkikäteen kuulostaa isolta riskiltä. Siis en vieläkään itse loukkaantuisi, mutta nyt tietäisin että osa ihmisistä todennäköisesti loukkaantuu. Sellaisissa häissä en kyllä ole ollut, joissa morsiamen ja sulhasen suvulla on eri "säännöt".

Vierailija
426/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin myös aikanaan lapsettomat häät, jotta saisimme panostettua parhaalla mahdollisella tavalla haluttuun, laadukkaaseen menuun intiimissä juhlatilassa.

Haluamme myös mahdollistaa lähimpien ystävien viettävän aikaa aikuisten kesken, kerrankin! Yleensä lapset on menossa mukana, mutta häiden aikana toivomme että kaikilla mahdollisuus keskittyä keskusteluun ja tunnelmasta nauttimiseen pitkälle yöhön, ilman jatkuvia keskeytyksiä.

Yleisellä tasolla puhuen, jos oikeasti haluaa osallistua häihin, ei luulisi olevan mahdoton tehtävä sopia ennakkoon lastenhoidosta yhdeksi illaksi. Etenkin kun kutsut yleensä tulevat kuukausia ennakkoon :)

Niin, siis kummankaan suvussa ei ole sisaruksia mahdollisine lapsineen, raihnaisia isovanhempia jne häihin 'pakollisesti' kutsuttavia henkilöitä? Häät ovat myös juhla sukujen yhdistymiselle, aika outoa, jos aivan lähin suku jätetään kutsumatta.

Vierailija
427/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinulle edes kuuluu? Joku haluaa järjestää juhlansa vain aikuisten kesken, toinen vaikka vain miesten kesken ja kolmas vaikka niiden kesken joilla on punainen parta ja kiltti. Kyllä tähän maailmaan juhlia mahtuu, eikä sinne ole pakko mennä jos ei itse halua.

Vierailija
428/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Tajuatko, kuinka paljon juhlapaikka, ruokailut ja tarjoilut "kaikille" maksaa?

Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.

Ei kukaan ole järjestämässä juhlia, joihin ei ole varaa. Lapset jätetään kutsumatta.

No silloinhan järjestät juhlat joihin sinulla ei ole varaa. Ääliökö olet?

Kutsun tasan heidät, jotka haluan, ja järjestän tasan sellaista ohjelmaa, kuin haluan. Mistä keksit tuon väärän oletuksen, että ei olisi varaa?

Nimittely ei ole sivistynyttä käytöstä. Toivottavasti et käyttäydy noin huonosti niissä häissä, joihin sinut ehkä kutsutaan.

Näin on meilläkin. Budjetti on max 55.000€ eikä lapsia ole kutsuttu. Häät on järjestetty vastaamaan aikuisten tarpeita ja ruoka on gourmet-tasoa ja tarjoillaan pöytiin.

Missähän maassa nämä häät järjestetään? Suomessa ei saa oikeasti gourmet-tasoista ruokaa. Eikä pöytiintarjoilu tee siitä yhtään sen hienompaa.

Tirsk. Olen matkaillut ympäri maailman ja syönyt ties kuinka monessa Michelin-tähditetyssä ravintolassa, kolmen tähden paikoissa useammallakin mantereella, ja aivan aidosti - porvoolaistakaa jos haluatte, asia ei siitä muutu - sanon silti, että Helsingissä esim. Olossa ja Lyonissa saa ehdottoman tasokasta gourmeta, parempaa, tuoreempaa ja ajatuksella laitetumpaa kuin geneerisistä tusinaluksuspaikoista Pariisissa, Lontoossa, New Yorkissa jne. (noissa toki on luotettavampia paikkoja, mutta yksikään ei ole kestänyt ns. kolmen käynnin testiä).

Vierailija
429/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillekin vanhemmille ne häät on aika tylsät ja vakavat jos ne omat lapset pitää ottaa mukaan tai vahtia toisten lapsia.

Jos taas saa olla vastuussa vain itsestään,keskittyä juhlatilanteeseen ja nauttia ruoasta ja juomasta ja aikuisten seurasta,on häät hauskat ja rennot.

Eli itse en taas ymmärrä sitä et lapset tekis tilanteesta kuin tilanteesta jotenkin rennomman ja hauskemman.Kai sitten jos se riekkuminen,meluaminen,lahkeessa roikkuminen ja märiseminen on jostain ihanan rentoa.

Itselle rentoa on se kun saa kerrankin olla juhlavasti aikuisten kesken,ketään vahtimatta.

Vierailija
430/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin myös aikanaan lapsettomat häät, jotta saisimme panostettua parhaalla mahdollisella tavalla haluttuun, laadukkaaseen menuun intiimissä juhlatilassa.

Haluamme myös mahdollistaa lähimpien ystävien viettävän aikaa aikuisten kesken, kerrankin! Yleensä lapset on menossa mukana, mutta häiden aikana toivomme että kaikilla mahdollisuus keskittyä keskusteluun ja tunnelmasta nauttimiseen pitkälle yöhön, ilman jatkuvia keskeytyksiä.

Yleisellä tasolla puhuen, jos oikeasti haluaa osallistua häihin, ei luulisi olevan mahdoton tehtävä sopia ennakkoon lastenhoidosta yhdeksi illaksi. Etenkin kun kutsut yleensä tulevat kuukausia ennakkoon :)

Niin, siis kummankaan suvussa ei ole sisaruksia mahdollisine lapsineen, raihnaisia isovanhempia jne häihin 'pakollisesti' kutsuttavia henkilöitä? Häät ovat myös juhla sukujen yhdistymiselle, aika outoa, jos aivan lähin suku jätetään kutsumatta.

Olen eri, mutta meillä ei ollut sisaruksilla lapsia, parhaiden ystävien kanssa oli lapsikieltoasia keskusteltu läpi jo etukäteen (eivätkä olisi tuoneet muutenkaan) - ja mikä ihme tuo vanhusjuttu nyt oli? Ei se lapsikielto ainakaan meillä estänyt 89-vuotiasta isomummoa tulemasta paikalle, miksi ihmeessä olisi?

Vierailija
431/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvoisa jankkaaja, jos juhlatilassa on istumapaikkoja vaikkapa 100, niin miksi niistä 20 pitäisi varata meille etäisille lapsille sen sijaan, että ne annettaisiin esimerkiksi serkuille?

Miksi edes kutsua niitä etäisiä sukulaisia, joiden lapsia ei edes tunne? Vapautuu toiset 20 jakkaraa niille, jotka tuntee.

Vierailija
432/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoisa jankkaaja, jos juhlatilassa on istumapaikkoja vaikkapa 100, niin miksi niistä 20 pitäisi varata meille etäisille lapsille sen sijaan, että ne annettaisiin esimerkiksi serkuille?

Miksi edes kutsua niitä etäisiä sukulaisia, joiden lapsia ei edes tunne? Vapautuu toiset 20 jakkaraa niille, jotka tuntee.

Olen eri, mutta minä ainakin halusin tavata häihini myös joitakin sellaisia ihmisiä, joita en ollut vuosiin tavannut mutta jotka olivat olleet tärkeitä lapsuudessa/nuoruudessa. Esimerkiksi serkkuja tai lapsuudenystäviä. Heidän minulle vieraiden lastensa sijaan halusin kutsua kaksi serkkua tai lapsuudenystävää enemmän.

Vierailija
433/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo, että häät on perhejuhla? Juhlan järjestäjä määrittää juhlan luonteen. Ajat muuttuu ja jos häät onkin entisaikoina olleet perhejuhla, ei se tarkoita, että niin olisi oltava ikuisesti. Harva viettää nykyään perunannostolomaa, käy entisaikojen tapaan jouluaamun kirkossa tai viettää vappua työväenjuhlana. Lomat ja juhlat kelpaa kyllä, mutta niitä vietetään omalla tavalla. Miksi häät olisi poikkeus? Kai jokainen nyt saa itse päättää millaiset juhlat järjestää ja siitä on aivan naurettavaa uhriutua jos joskus joku ei halua juhlia sinun jälkikasvusi kanssa.

Jää ihmeessä pois juhlista, et varmaan alun alkaenkaan ollut kuin kohteliaisuudesta kutsuttu. Lapsettomia häitä toivova tai kukaan muukaan tuskin on erityisen kiinnostunut näiden fanaattisten äitikuplassa elävien seurasta. Isompia sukuselkkauksia välttääkseen on pakosta kutsuttu ja kohteliaasti tottakai oltu "pahoillaan" kun ei mamma laumansa kanssa osallistu.

Ei tarvitse olla fanaattinen ja äitikuplassa ajatellakseen, että häät ovat nimen omaan perhe- tai sukujuhla. Eikä pikkulapsiväki muutenkaan roiku mukana pikkutunneille. Juhlat voi helposti järjestää vaikka niin, että päiväaikaan kirkkoon/vihkimistilaisuuteen ja ehkä juhlan pääosaan voi tulla kaikki ja K18 alkaa myöhemmin.  Jos hulluna pelkää lasten kirkumista kirkossa, jollekin kaasolle/bestmänille voi järkätä järkkärin roolin jolloin tämä menee ehdottamaan hepulilapsen vanhemmalle ulkoilukierrosta.

Ikinä en ole osunut sellaisiin häihin, jossa omat tai kenenkään muiden lapset olisi mitenkään haitanneet tai pilanneet juhlia.

Miksi, oi miksi joku lapsettomista häistä haaveileva järjestäisi tällaiset kompromissijuhlat, jotka käytännössä olisivat ihan tavalliset perhehäät - harvoin kun ne lapset siellä pikkutunneille muutenkaan pyörii? Vähän kuin joku haluaisi häihinsä kasvisruokapöydän, ja toinen ehdottaisi että joo, mutta kun on ihan helppoa laittaa siihen vähän kinkkua ja pihviä ja makkaraakin, ja kato tonne pöydän päähän voi laittaa kasvisvaihtoehdoksi yhden kulhon salaattia?

Joo, on varmasti ihan helppoa järjestää perinteiset perhejuhlat. Kaikki ei vaan halua sellaisia.

Sitten ei kannata pahoittaa mieltään kun ihmiset ei niihin häihinne valitettavasti pääse tulemaan.

Ei ehkä kannattaisi, mutta pakko myöntää, että pahoitin mieleni, kun yksi parhaimmista ystävistäni jätti häät väliin kun en kutsunut hänen lapsiaan. Isä olisi voinut aivan hyvin huolehtia lapsista sen verran, että ystävä olisi päässyt mukaan, varsinkin kun hän oli toinen kaasoista.

Niin, aivan itse aiheutettu paha mieli.

Tässä on nyt puhuttu lapsista, mutta kyllä minusta jo alkeellisin käytöstapa edellyttää pariskunnan molempien osapuolten kutsumisen häihin. Tosi loukkaavana pitäisin, jos kutsuttaisiin vain toinen ja toinen jää kotiin (vaikkapa sitten baby sitteriksi).

Vierailija
434/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän ärsyttää ihmisten asenne lapsia kohtaan. Ensinnäkin jos lapsi häiritsee juhlia, on vika minun mielestäni vanhemmissa, ei lapsessa. Järkevä vanhempi vie itkevän lapsen pois kirkosta. Mä väittäisin omien lasten kasvatuskokemuksella, että yli 4 vuotiaat osaavat istua hiljaa kirkossa, ja sitä vanhemmista lapsista tuskin on mitään erityistä haittaa hääjuhlassa.

Mä luulen kuitenkin, että monella morsiamella lasten kutsumatta jättämisessä on kyse ensisijassa rahasta. Häät ovat kallis investointi ja pitopalvelu maksaa. Jättämällä lapset pois, saadaan pienennettyä päälukua ja lisättyä lahjojen määrää, kun kutsutaan vain aikuiset. Köyhää, mutta sellaista se elämä monella on.

Tämä.

Näin se taitaa apn tapauksessakin olla. Alle kouluikäisten kanssa voi olla säätöä enemmän, mutta kouluikäiset pärjäävät ihan mainiosti häät, hautajaiset ja muut kinkerit. Teini-ikäiset ja vanhemmat lapset taas viihtyvät erinomaisen hyvin, etenkin ikäistensä seurassa. Vähän hassua olisi esim ajatella, että perheen 18-vuotias tyttö saa osallistua, mutta 16-vuotias veli ei.

Kovasti puhuttu lasten aiheuttamasta häiriöstä, mutta se ei tosiaan koske kuin aivan pieniä lapsia. Jos minulla olisi vaikkapa 14- ja 12-vuotiaat lapset ja häät olisivat jossain yöpymistä vaativan etäisyyden päässä, emme varmaan osallistuisi vain aikuisten häihin.

Veikkaan, että kutsujat huomioivat ensimmäisen kappaleen tyyppiset tapaukset. Eihän ikärajan edes tarvitse olla 18 vaan se voi olla esim. 16, jos sillä vältetään se että osa saman perheen kotona asuvista lapsista pääsee ja osa ei. Jotkut taas tekevät poikkeuksen esimerkiksi imeväisikäisten lasten kohdalla, jos lähipiirissä on sellaiseen tarvetta. Tai sitten on näitä, että kaikkein läheisimpien vieraiden esim. omien sisarusten lapset on ok, mutta tämä voi kyllä aiheuttaa närää muissa vieraissa.

Oltiin häissä, johon morsiamen sisarusten lapset saivat tulla ja sulhasen sisarusten lapset ei. Ja kyllä, sulhasen puolen sisarukset perheineen ottivat itseensä.

Ihan syystäkin.

Vierailija
435/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juhlimme aikuisten kesken" lienee yleisin tapa ilmaista, että älä tuo lapsia mukana. 

Tää

Vierailija
436/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on hääjuhlissa ilman lapsia? Typeryys. Miten ne muiden mukulat siellä SINUA häiritsevät, itsekäs pikku lehmä? Miksi edes menet naisimisiin, jos olet vela? Ei tarvitse.

Hääjuhlissa on se idea, että hääpari kutsuu juuri ne, keiden haluaa olevan paikalla. Me ei kutsuttu niitä aikuisiakaan. Toiset ymmärsivät, toiset eivät.

Niin, mutta on todella kehitysvammaista kutsua niitä, joilla ON lapsia, jos samalla KIELTÄÄ heitä tuomasta lapsiaan mukaan. Se on täysin eri asia, kuin pelkkä vihkiminen ilman vieraita.

Ap ja miehensä ovat kehareita siis. Ei ole mitään tarvetta mennä naimisiin, jos ei aio lisääntyä, haloo. Vain lapset leikkivät sellaista.

Mitä helvetin tekemistä lapsettomuudella on lapsettomien häiden kanssa. Me mentiin naimisiin, kun mä olin raskaana ja pidettiin lapsettomat häät. Syynä ihan se, että riitti pienempi ja halvempi tila ja vähemmän ruokaa, kun jäi ne lapset pois. Tuli kuka tuli, jos joku ei päässyt niin sitten ei päässyt eikä alettu enempää tenttaamaan ja kinuamaan. 60 henkeä kutsuttiin ja 51 tuli.

Vierailija
437/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Tajuatko, kuinka paljon juhlapaikka, ruokailut ja tarjoilut "kaikille" maksaa?

Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.

Ei kukaan ole järjestämässä juhlia, joihin ei ole varaa. Lapset jätetään kutsumatta.

No silloinhan järjestät juhlat joihin sinulla ei ole varaa. Ääliökö olet?

Kutsun tasan heidät, jotka haluan, ja järjestän tasan sellaista ohjelmaa, kuin haluan. Mistä keksit tuon väärän oletuksen, että ei olisi varaa?

Nimittely ei ole sivistynyttä käytöstä. Toivottavasti et käyttäydy noin huonosti niissä häissä, joihin sinut ehkä kutsutaan.

Näin on meilläkin. Budjetti on max 55.000€ eikä lapsia ole kutsuttu. Häät on järjestetty vastaamaan aikuisten tarpeita ja ruoka on gourmet-tasoa ja tarjoillaan pöytiin.

Missähän maassa nämä häät järjestetään? Suomessa ei saa oikeasti gourmet-tasoista ruokaa. Eikä pöytiintarjoilu tee siitä yhtään sen hienompaa.

No ei järjestetä Suomessa. Kokki on Michelin-ravintolasta. Ja pöytiin tarjoilu on ehdottomasti juhlavampaa, kun ei ole tarvetta pomppia pois pöydästä jonottamaan ruokaa. Buffetti on yleensä nopeasti myös vähän rääpityn näköinen.

Vierailija
438/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapsetkaan välttämättä sinne häihin halua, aikuisten juhlat voi olla lapsille kovin tylsiä. Itse olisin ainakin lapsena mieluummin leikkinyt kavereiden kanssa kotona kuin mennyt juhlahynttyyt päällä tylsistymään juhliin. Aikuiset kuitenkin juttelevat keskenään eikä leiki ja viihdytä lapsia siellä.

Vierailija
439/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuun ei laita lasten nimiä niin silloin eivät ole kutsuttu. Kaikki eivät vaan valitettavasti ymmärrä lukea, kenelle kutsu on osoitettu tai olettavat automaattisesti, että kutsu on koko perheelle.

Vierailija
440/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta meillä ei ollut sisaruksilla lapsia, parhaiden ystävien kanssa oli lapsikieltoasia keskusteltu läpi jo etukäteen (eivätkä olisi tuoneet muutenkaan) - ja mikä ihme tuo vanhusjuttu nyt oli? Ei se lapsikielto ainakaan meillä estänyt 89-vuotiasta isomummoa tulemasta paikalle, miksi ihmeessä olisi?

"häiden aikana toivomme että kaikilla mahdollisuus keskittyä keskusteluun ja tunnelmasta nauttimiseen pitkälle yöhön"

Kovasti kuulostaa kaveriporukalta, johon isomummo 89 v istuu melko huonosti.