kunnianloukkaus perättömästä lastensuojeluilmoituksesta?
Hei!
Onko kukaan tehnyt poliisille ilmoitusta perättömästä ls-ilmoituksesta? Onko johtanut mihinkään? Tutkiiko poliisi edes näitä (poliisin resurssipula)?
Kommentit (78)
Yksi yksittäinen lastensuojeluilmoitus menee käytännössä aina sen "huolen" piikkiin. Kaikki tietämäni tapaukset, joissa lasun tekijä on tuomittu, ovat olleet pitempiaikaisia, jatkuvia vainoamisia. Nämä täällä kukkoilevat "naapuri teki kerran lasun koska lapset kiljuivat ja sain sille tuomion kunnianloukkauksesta" -tapaukset valehtelevat.
Ja kyllä, työskentelen lastensuojelussa, joten jotain näistä tiedän.
Saako kysyä ketkä teille näitä kiusantekoilmoituksia tehtailevat?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tekee kiusallaan aiheettomia lastensuojeluilmoituksia, niin jo viranomaiset antavat sen poliisin tutkittavaksi ja siitä seuraa rangaistus ja oikeudenkäynti.
Tietysti perhe voi itsekin antaa sen poliisin tutkittavaksi ja tuomioistimen ratkaistavaksi ja vaatia rangaistusta.
Metkaa. Missäs näin tapahtuu? Minä kerron, ei missään.
Mitä ap edes haluaa? Tai turhat komppaajat?
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmainen sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmainen sukulainen.
Hullut aina vieraanamme. Tuskin napsahtaa hullulle edes tuomiota, koska onko edes syyntakeinen.
Vierailija kirjoitti:
"jokainen saa tehdä halutessaan huoli-ilmoituksen koska lapsen etu"
Jos asia on tutkittu ja saitte suht puhtaat paperit, jatkakaa eläimiänne.
Kostaminen on rumaa ja äärettömän tyhmää.
Narsistit aina hyökkii puolustautuakseen. Ja kulisseja ylläpitääkseen.
Kun niille umpiossa eläminen on ainoa oikea tapa elää. Näyttelemisen ohessa.
Pazkaa saccia.
Iloista uutta vuotta tiilikasaan.
Miksi kunnianloukkauksesta ei saisi tehdä rikosilmoitusta?
Yhden tuntemani ihmisen naapuri teki lastensuojeluilmoituksen, koska tuttavani oli päivät kotona eikä vienyt lasta päivisin ulos.
Tuttavani teki töitä kotoa käsin. Lapsi oli päiväkodissa eikä siis kotona päiväsaikaan. Eli ei mitään hätää eikä ongelmia, täysin normaali perhe ja perätön ilmoitus.
Omalle kohdalleni tuli ajankohtaiseksi kun tuntemani nuori äiti osoitti täydellistä ajatusköyhyyttä ajautumalla täydellisen nuorenmiehen pauloihin.
Mies saa raivokohtauksia, eristää naisen muista ihmisistä, seksuaalisesti holtiton, "lukee" ihmisiä joten iskee kiinni mahdollisiin heikkouksiin, alistava, manipuloiva, suht älykäs, kostonhimoinen, näyttelijä, väkivaltainen, selkäänpuukottaja, jumalastaseuraava jne jne...
Päättelee sitten itse mitä päättelee.
Itse en varsinkaan tyttölasta yksin tolle jättäis hoitoon...
Ajatuskin karmii...
Noh, se siitä.
Iloista uutta vuotta.
Tee sinäkin anonyyminä hänestä kaikenlaisia. Yhtä laillistahan se on. Katsotaan miltä slkaa tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tasolla mielenterveysongelmat.
Oliko toissa jouluna suuri operaatio Espoossa, joka sai alkunsa kiireellisestä lastensuojeluilmoituksesta, jossa tekijä kertoi kuuleensa lasten kirkumista ja laukauksia ja paikalle tietenkin meni lastensuojelu ja raskaasti varustautuneet poliisit, jotka piirittivät huoneiston, aseet valmiina.
Kunnes naapurit meni hätiin ja kertoivat huoneiston olevan tyhjä ja perhe viettämässä joulua lähes 1000 km päässä ja puhelimen päässä.
Vierailija kirjoitti:
Yhden tuntemani ihmisen naapuri teki lastensuojeluilmoituksen, koska tuttavani oli päivät kotona eikä vienyt lasta päivisin ulos.
Tuttavani teki töitä kotoa käsin. Lapsi oli päiväkodissa eikä siis kotona päiväsaikaan. Eli ei mitään hätää eikä ongelmia, täysin normaali perhe ja perätön ilmoitus.
Lapsi tarvitsee ulkoilua, leikkiä, tutkimista ja ikätasoistaan seuraa.
Jos huoltaja pitää kaapissa, oli se "syy" mikä vain, hätä on.
Panee miettimään.
Kunnianloukkaussyytteen väläyttely huolestuttaa näin ammatti-ihmisenä, jonka työnkuvaan lastensuojeluilmoitusten tekeminen kuuluu virkavastuulla. Olen joutunut tekemään niitä useita, eikä koti ole vielä koskaan ollut tyytyväinen. Huoli lapsesta on kuitenkin pakottanut toimimaan, muuten olisin tehnyt virkavirheen.
Jatkossa mietin kuitenkin aina tarkemmin, uskallanko. Sillä en aio ottaa sitä riskiä, että joku hullu vanhempi pilaa minun elämäni, kun omansa on jo riekaleina. Todennäköisesti muutamia lapsia jää tämän seurauksena ilman kipeästi kaipaamaansa tukea. Sitäkö tässä nyt haetaan?
Oikeasti joudun jatkossakin tekemään ilmoituksen aina vakavan huolen herätessä. Mutta tähän on tultu, ettei vanhemmista enää koskaan tiedä. Arvostus kasvatusalan ammattilaisia kohtaan on osalla täysnolla, joten ei ihme etteivät lapsetkaan osaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tasolla mielenterveysongelmat.
Oliko toissa jouluna suuri operaatio Espoossa, joka sai alkunsa kiireellisestä lastensuojeluilmoituksesta, jossa tekijä kertoi kuuleensa lasten kirkumista ja laukauksia ja paikalle tietenkin meni lastensuojelu ja raskaasti varustautuneet poliisit, jotka piirittivät huoneiston, aseet valmiina.
Kunnes naapurit meni hätiin ja kertoivat huoneiston olevan tyhjä ja perhe viettämässä joulua lähes 1000 km päässä ja puhelimen päässä.
Käytiinkö asunnon sisällä? Vai riittikö naapurien todistelu?
Sanohan tarkka osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvitsee ulkoilua, leikkiä, tutkimista ja ikätasoistaan seuraa.
Jos huoltaja pitää kaapissa, oli se "syy" mikä vain, hätä on.
Panee miettimään.
Mutta eihän hän pitänyt lasta kaapissa vaan lapsi oli arkipäivät päiväkodissa!
Iltaisin kyläilivät, ulkoilivat ja harrastivat ihan normaalisti. Naapuriin oli ilmoituksessa todennut, että lapsi ei ole arkipäivisin ulkona, vain illalla klo 17 jälkeen.
Olihan hän ulkona päivälläkin. Mutta päiväkodin pihalla, kuten muutkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kunnianloukkaussyytteen väläyttely huolestuttaa näin ammatti-ihmisenä, jonka työnkuvaan lastensuojeluilmoitusten tekeminen kuuluu virkavastuulla. Olen joutunut tekemään niitä useita, eikä koti ole vielä koskaan ollut tyytyväinen. Huoli lapsesta on kuitenkin pakottanut toimimaan, muuten olisin tehnyt virkavirheen.
Jatkossa mietin kuitenkin aina tarkemmin, uskallanko. Sillä en aio ottaa sitä riskiä, että joku hullu vanhempi pilaa minun elämäni, kun omansa on jo riekaleina. Todennäköisesti muutamia lapsia jää tämän seurauksena ilman kipeästi kaipaamaansa tukea. Sitäkö tässä nyt haetaan?
Oikeasti joudun jatkossakin tekemään ilmoituksen aina vakavan huolen herätessä. Mutta tähän on tultu, ettei vanhemmista enää koskaan tiedä. Arvostus kasvatusalan ammattilaisia kohtaan on osalla täysnolla, joten ei ihme etteivät lapsetkaan osaa olla.
Hmm. Et siis uskalla puuttua asioihin? Voivoi.
Perseilijät siis perseilkööt...
Ap, mistä aiheesta ls-ilmoitus tuli?
Minä olen kuullut kahdesta tapauksesta eri paikkakunnilla, joissa lastensuojelusta on ohjeistettu tekemään rikosilmoitus kunnianloukkauksesta.
Jotain vikaa teissä on kuitenkin, kun olette tekemisissä sen häirikön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuullut kahdesta tapauksesta eri paikkakunnilla, joissa lastensuojelusta on ohjeistettu tekemään rikosilmoitus kunnianloukkauksesta.
Molemmissa tapauksissa lastensuojeluilmoituksen tekijä oli naapuri.
Vanhemmuus on valintoja. Kyllä se syö vanhemmuutta jos äiti on heikoilla ja joku poikkis siinä sitten vielä omista syistään lyö bensaa liekkeihin.
Sellainen mielenterveysongelmien aiheuttaja, manipulaattori, psykoisin taipumuksin.
Ei sitte pidä olla yllättyvinään kun "bonnie ja clyde" saavat sen hetken hurmionsa iltasanomain itkustooreissa.
Minusta on mielisairautta jättää lapsensa suojelematta ikäviltä, jopa vaarallisilta ihmisiltä.
Pahimmat teot tapahtuu siellä yksityisen talon yksiössä.
Sanonta "kylän hyvä, kodon koira" on jotenkin todellisen osuva.
Jotta voisi tehdä kunnianloukkaussyytteen, pitäiskö se kunniakin löytyä?
Ennen maa repee kuin huorimus häpee...
Terkkuja vain.