Älkää ihan oikeasti viekö niitä nyppyyntyneitä neuleita ja kulahtaneita trikoopaitoja keräyslaatikkoon!
Ei kukaan niitä tule käyttämään, tulee vain jätekuluja.
Kommentit (51)
Aika ylimielistä ajatella että afrikkaan haluttaisi meidän likaisia ja kulahtaneita rytkyjä kun ovat köyhiä. Köyhälläkin on ihmisarvo, köyhätkin elävät arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä keräyslaatikoista puhut? Monissahan nimenomaan sanotaan että kunnolla ei väliä koska lajittelussa huonot menee uudelleenmyynnin sijaan kierrätykseen tai uusiokäyttöön. Eli minä ainakin vien.
Ainakaan uff ei huoli tuollaista. Mistä oikein puhut?
Vaatekeräykseen ei kuulu:
Pysyvästi likaantunut vaate
Rikkinäinen vaate
(uff)
Uffille nyt en antais edes käyttökelvottomia vaatteita.
Likaiset, nyppiintyneet ym voi viedä esim H&M keräykseen, jonne kelpaa myös tekstiilijäte.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan tiedä, että mihin ne vaatteet menevät. Menevätkö ne afrikkaan vai uffin kauppaan keskustaan? Olen ajatellut että jos afrikkaan ja oikeasti köyhää porukkaa niin mahtaako haitata onko trikoopaita jotenkin venähtänyt. Vai eikö köyhissä maissakaan olla oikeasti köyhiä?
Huvittaa aina kun saan kavereilta vaatteita jotka jotenkin "viallisia" esim jotain läiskää jossain tai joku pieni reikä eikä ole heillä mennyt kaupaksi kirpparilla tai eivät laita siksi myyntiin ollenkaan. Tai pitivät jonain yövaatteena lapsella siksi. Ne on usein meidän ihan suosikkivaatteita eikä oo haitannut yhtään.
Nykyään köyhässä maissakaan ei ole pula vaatteista, sillä siellähän niitä tehdään.
Jos uuden lasten paidan materiaali ja valmistus maksaa muutaman euron, niin ei ole mitään järkeä roudata Suomesta käytettyjä vaatteita johonkin Afrikkaan, sillä jo kuljetuskustannukset ovat moninkertaiset ja siihen päälle välivarastot, lämmitys, säilytys, lajittelu jne.
Ja eikö kaikki uffin vaatteet mene nykyään lumpuksi, eikä enää edes kustannussyistä lajitella tai varastoida.
Joskus olen ollut spr vaatteiden välivarastossa vapaaehtoisena ja se oli kyllä kokemuksen arvoinen, kun hehtaarin kokoisessa hallissa oli kattoon asti isoja vaatevuoria ja muovipusseja heiteltiin nostureiden ja tikkaiden avulla.
Ja joissakin laatu oli todella heikko ja suoraan roskikseen, jopa lasten kakkasia ja verisiä vaatteita, vetoketjut rikki, tahroja ja reikiä. Mitähän ihmiset oikein ajattelevat kun lahjoittavat täysin epäkuraattia vaatteita, joita ei voi käyttää edes lumpuksi.
"Tuttu näky SPR:n vaatekeräyksessä: reikäisiä ja likaisia vaatteita metrien korkuisena jätesäkkivuorena. Niitä on jopa suurin osa lahjoitukseen tulevista vaatteista, sanoo Kuopion Kontti-tavaratalon myymälänhoitaja Arja Tanskanen. Kierrätykseen kelpaavat vain ehjät ja puhtaat vaatteet
– Ilmeisesti ihmiset eivät tiedä tai eivät ymmärrä sitä, hän päivittelee."
https://yle.fi/uutiset/3-9714471
Viekää ihmeessä H&M:lle! Vien kaikki vanhat, rikkinäiset ym. vaatteet sinne..sitten niistä tehdään pesurättejä teollisuuteen ym!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän jätekuluja minulle ja jokainen saa itse päättää käyttääkö sitä nukkaantunutta paitaa
Ei ne mene lajittelusta eteenpäin, siirrät jätekulut hyväntekeväidyysjärjestölle. Aika raukkamaista.
Mitkä ihmeen jätekulut? Saman summan minä jätteestä maksan, oli se astia tyhjä tai täysi. Jos viskaan paidan roskiin, en maksa siitä mitään erillisiä jätekuluja. Jos vien sen UFFn laatikkoon, en maksa jätekuluja eikä todennäköisesti maksa UFF:kaan, koska tekstiilit kierrätetään.
Kiitos vinkeistä, nyt tiedä minne meidän vaatejäte tästä lähtien menee.
Ei niitä saa roskikseenkaan laittaa. Ei täälläpäin ole H&M:ää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän jätekuluja minulle ja jokainen saa itse päättää käyttääkö sitä nukkaantunutta paitaa
Ei ne mene lajittelusta eteenpäin, siirrät jätekulut hyväntekeväidyysjärjestölle. Aika raukkamaista.
Mitkä ihmeen jätekulut? Saman summan minä jätteestä maksan, oli se astia tyhjä tai täysi. Jos viskaan paidan roskiin, en maksa siitä mitään erillisiä jätekuluja. Jos vien sen UFFn laatikkoon, en maksa jätekuluja eikä todennäköisesti maksa UFF:kaan, koska tekstiilit kierrätetään.
Mutta ne risat ja likaiset paidat joudutaan erottelemaan sieltä puhtaiden ja ehjien joukosta. Se vie aikaa ja resursseja.
Viekää UFF: lle hyväkuntoista. Kyllä sitä ostetaan.
Mä vien kaikki kerran käytetyt vaatteet uhviin ja ostan uusii :DD
Juuri näin. Nyppääntyneet ja rikkonaiset, myös jos vetoketju rikki vaatteet sekajätteisiin, EI kierrätykseen. Eikä mihinkään kontteihin. Juuri nämä vievät kaikkien vaatteiden, jotka olisivat vielä käyttökelpoisia kierrätyksen idean ja hyödyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin rikas kuin hyväntekeväisyysjärjestö. Parempi niiden riesana kuin mun.
Höpsis taas. Ei ole rikkaita kaikki järjestöt, eikä heidän vastuullaan ole käsitellä sinun jätteitäsi!!
Ei nyppyyntynyt ole "pysyvästi likaantunut tai rikkinäinen".
Monet muutkin vaatteita myyvät liikket kuin H&M ottavat vastaan tekstiilijätettä, esim Lindex ja KappAhl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UFF:t, SPR jne maksavat valtavia jätekuluja, kun vaatteet lajitellaan ja osa menee suoraan jätteisiin. Ne eivät kelpaa edes lumpuksi. Ja nämä syövät kaikkien katteet ja ne vaatteet mitä voi myydä joudutaan hinnoittelemaan yläkanttiin, jotta jätemaksut saadaan katetuksi.
Voisin veikata, että UFF:n ja SPR myytävät vaatteet voitaisiin hinnoitella yli puolet halvemmaksi, jos näitä rikkonaisia ja huonoja vaatteita ei laitettaisi sekaan, vaan jokainen laittaisi ne suoraan jo kotona sekajätteeksi ja hyöty tulisi energina.
Nyt vaatteiden lajittelussa joudutaan käyttämään jopa hengityssuojaimia ja suojaamaan päästä varpaisiin kun lajittelee vaatteita, kun siellä on ihmisten eritteet, liat, tahrat jne. ja haju on sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina harmittanut rikkinäiset vetskarit. Monta takkia ja haalaria roskikseen sen takia. Ihmetyttää miksei keräyslaatikkoon voi laittaa monen sadan euron vaatteita, jotka joku ompelutaitoinen saisi hetkessä käyttökelpoiseksi. Minnekään faceen tai torille en ala laittamaan, koska niistä tulee aina kohtuuttomia pyyntöjä.
Oletko koskaan vaihtanut uutta vetskaria talvitakkiin?
Jo pelkkä vetskari maksaa useamman kympin, tarvitaan ompelukone ja se on erittäin työläs ja aikaan vievä. Itse ompelisin lähes samassa ajassa uuden takin. Ja se voi muuten tehdä kierrätyskankaasta.
Oman alueen fb-roskalava ja ehdoksi vain nouto.