Älkää ihan oikeasti viekö niitä nyppyyntyneitä neuleita ja kulahtaneita trikoopaitoja keräyslaatikkoon!
Kommentit (51)
Itse en ainakaan tiedä, että mihin ne vaatteet menevät. Menevätkö ne afrikkaan vai uffin kauppaan keskustaan? Olen ajatellut että jos afrikkaan ja oikeasti köyhää porukkaa niin mahtaako haitata onko trikoopaita jotenkin venähtänyt. Vai eikö köyhissä maissakaan olla oikeasti köyhiä?
Huvittaa aina kun saan kavereilta vaatteita jotka jotenkin "viallisia" esim jotain läiskää jossain tai joku pieni reikä eikä ole heillä mennyt kaupaksi kirpparilla tai eivät laita siksi myyntiin ollenkaan. Tai pitivät jonain yövaatteena lapsella siksi. Ne on usein meidän ihan suosikkivaatteita eikä oo haitannut yhtään.
Ihmeellisintä kuitenkin on, että joku kierrätystyöntekijä laittaa nämä vielä myyntiin. Luulisi tietävän, ettei kukaan niitä halua ostaa (paitsi lumppuna).
Vienpäs. Vein takinkin josta vetskari rikki. Ehkä sen joku ompelutaitoinen saa.
Joskus on kyllä etten jaksa viedä keräyslaatikolle ja lapsille pienet ehjät vaatteet päätyy kaatopaikalle.
Vähemmän jätekuluja minulle ja jokainen saa itse päättää käyttääkö sitä nukkaantunutta paitaa
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan tiedä, että mihin ne vaatteet menevät. Menevätkö ne afrikkaan vai uffin kauppaan keskustaan? Olen ajatellut että jos afrikkaan ja oikeasti köyhää porukkaa niin mahtaako haitata onko trikoopaita jotenkin venähtänyt. Vai eikö köyhissä maissakaan olla oikeasti köyhiä?
.
Ne menee jätteeksi, ei huonokuntoisia oteta edes mihinkään kehittyviin maihin. Muutenkin lahjoitusvaatteet ovat ongelma paikalliselle tekstiilituotannolle.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän jätekuluja minulle ja jokainen saa itse päättää käyttääkö sitä nukkaantunutta paitaa
Ei ne mene lajittelusta eteenpäin, siirrät jätekulut hyväntekeväidyysjärjestölle. Aika raukkamaista.
Huvittavaa kuinka huonokuntoisia, likaisia ja nyppyyntyneitä vaatteita näkee kirpputoreillakin ja vielä kovaan hintaa. En kyllä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Ne menee jätteeksi, ei huonokuntoisia oteta edes mihinkään kehittyviin maihin. Muutenkin lahjoitusvaatteet ovat ongelma paikalliselle tekstiilituotannolle.
Eikö niitä sitten kannata antaa maailmalle lähetettäväksi ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vienpäs. Vein takinkin josta vetskari rikki. Ehkä sen joku ompelutaitoinen saa.
Joskus on kyllä etten jaksa viedä keräyslaatikolle ja lapsille pienet ehjät vaatteet päätyy kaatopaikalle.
Jos vetskari on rikki, lentää suoraan jätekasaan. Ei niitä eteenpäin laiteta. Tuollaisen voi lahjoittaa fb-roskalavalla ennemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Ne menee jätteeksi, ei huonokuntoisia oteta edes mihinkään kehittyviin maihin. Muutenkin lahjoitusvaatteet ovat ongelma paikalliselle tekstiilituotannolle.
Eikö niitä sitten kannata antaa maailmalle lähetettäväksi ollenkaan?
ei, niistä tulee vain kuluja järjestölle. Vain ehjä ja siisti lähtee eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mene lajittelusta eteenpäin, siirrät jätekulut hyväntekeväidyysjärjestölle. Aika raukkamaista.
Mikään ei ole niin rikas kuin hyväntekeväisyysjärjestö. Parempi niiden riesana kuin mun.
Ei juma, kehtaako joku oikeasti laittaa rikkinäistä ja nyppyyntyneitä keräyslaatikoihin? Ne kuuluu jätteeseen, esim. tekstiilijätekierrätykseen.
Mistä keräyslaatikoista puhut? Monissahan nimenomaan sanotaan että kunnolla ei väliä koska lajittelussa huonot menee uudelleenmyynnin sijaan kierrätykseen tai uusiokäyttöön. Eli minä ainakin vien.
Vierailija kirjoitti:
Mistä keräyslaatikoista puhut? Monissahan nimenomaan sanotaan että kunnolla ei väliä koska lajittelussa huonot menee uudelleenmyynnin sijaan kierrätykseen tai uusiokäyttöön. Eli minä ainakin vien.
Ainakaan uff ei huoli tuollaista. Mistä oikein puhut?
Vaatekeräykseen ei kuulu:
Pysyvästi likaantunut vaate
Rikkinäinen vaate
(uff)
Mua on aina harmittanut rikkinäiset vetskarit. Monta takkia ja haalaria roskikseen sen takia. Ihmetyttää miksei keräyslaatikkoon voi laittaa monen sadan euron vaatteita, jotka joku ompelutaitoinen saisi hetkessä käyttökelpoiseksi. Minnekään faceen tai torille en ala laittamaan, koska niistä tulee aina kohtuuttomia pyyntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt jostain tekstiilijätekeräyksestä? Uff, pelastusarmeija ym. nimenomaan kieltää tahraiset ja rikkinäiset vaatteet.
Rakastan 100% puuvillavaatteita. Ihana pehmeä aluspaita tai yöpaita. Kaupoissa on vaan kutittavia 5%elastaania joita myös tarvitaan, mutta juuri puuvilla ja oikea villaneuleillekin on ottajia.
Vanhemmissa neuleissa jos lapussa lukee "Parkanon neulomo" tai muu jo kauan sitten kadonnut, Hyvon tms. on melkein liikuttavaa.
Vien vain hyväkuntoisia lapsilta pieniksi jääneitä. Pitää aina miettiä onko vaate siinä kunnossa että sellaisen voisi itsekin ostaa.