Fazerin suklaat on nykyään huijausta!!!
Kaakaovoihan on perinteinen suklaan raaka-aine. Siitä tehtiin Fazerin suklaakin ennen! Nykyään Fazer kuitenkin on korvannut tuon perusraaka-aineen "perinteisistä" tuotteistaan palmuöljymössöllä!
Huomasin tämän, kun sain joululahjaksi Wiener Nougatia. Se on aina ollut yksi lempisuklaistani, mutta en silti ihan joka joulu ole sitä syönyt. Nyt huomasin, että sen maku on muuttunut eikä se ole enää entisellään.
Minulla sattui olemaan kaapissa vanha Wiener Nougat -rasia, jossa olen säilyttänyt värikyniä. Se on ehkä 90- tai 2000-luvulta. Siinä oli nämä raaka-aineet: manteli, sokeri, kaakaovoi, kaakaomassa, luontaisenkaltainen vanilliiniarvomi. Nyt tänä jouluna lahjaksi saamassa Wiener Nougatissa onkin nämä raaka-aineet: mantelit, sokeri, kasvirasta (palmu, shea), kaakaomassa, aromi (valinniini)
Ei mikään ihme, ettei nougat maistunut enää samalta, kun kaakaovoi on korvattu palmuöljymössöllä. Suututtaa, että meitä kuluttajia huijataan näin. Myydään mukamas samaa tuotetta kuin vuosikymmeniä sitten, mutta oikeasti kyseessä on ihan eri tuote.
Ja samaa huomaa näissä muissakin Fazerin "perinteisissä" tuotteissa, kekseissä ja makeisissa, joissa on palmuöljyä ja muita teollista moskaa. Eivät ne enää ole samoja reseptejä kuin vuosikymmeniä sitten. Tuotemerkki on sama, mutta tuote ei. Näin meitä ihmisiä huijataan.
Kannattaa suosia jonkun muun makeistehtaan tuotteita tästä lähtien, jos haluaa oikeaa suklaata, joka on tehty kaakaosta eikä palmuöljymössöstä. Esim. Lindtin suklaissa näyttäisi olevan käytetty vielä aitoa kaakaovoita eikä palmuöljy- ja kasvirasvamössöjä.
Suututtaa, että en saa enää ikinä oikeaa Wiener Nougatia. :(
Kun asiaa tiedustelin Fazerilta, sain tämän vastauksen, josta kävi ilmi, etteivät he edes olleet lukeneet viestiäni ollenkaan:
Joulukuussa 2011 voimaan tuleen pakkauslainsäädännön mukaisesti ilmoitamme käyttämämme kasvirasvat yksityiskohtaisesti pakkausten ainesosaluetteloissa. Kun tuotteen pakkauksessa aikaisemmin luki ”kasvirasva”, kerromme nyt yksityiskohtaisemmin, mitä kasvirasvoja tuotteissa käytämme. Voit siis tarkistaa asian helposti joko tuotepakkauksesta tai verkkosivujemme tuotehausta: www.fazer.fi/tuotteet-
Fazer käyttää luontaisesti kiinteitä kasvirasvoja niiden teknisten ominaisuuksien vuoksi. Palmuöljyä ei tarvitse keinotekoisesti kovettaa, eikä se sisällä transrasvoja. Oikean rakenteen saavuttamiseksi kiinteää rasvaa tarvitaan kekseissä ja joidenkin makeisten täytteissä.
Fazerin makeistuotteissa käytetään ainoastaan RSPO-sertifioitua erilliskäsiteltyä eli segregoitua palmuöljyä. Lisätietoa Fazerin palmuöljynkäytöstä voit lukea: https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus/oikeudenmukainen-arvoketju/…
Kommentit (23)
Fazerin sininen rasiassa on vähemmän suklaata mutta hinta on sama.
Tutkiskelin juuri ennen joulua isossa kaupassa useita eri konvehtirasioita eri valmistajilta ja useimmissa oli palmuöljyä :/ En sitten ostanut konvehteja tänä jouluna, maistuivat niin huonolla tavalla erilaisilta jo viime vuonna.
Totta kaikki tää.
Dubbelnougat pötkö marabou.
Et sinä ap enää muista miltä se ilman noita öljyjä tehty maistui. Turhaa jankuttaa asiasta täällä, ole ostamatta ja syömättä.
Millainen ihminen näitä fazer-aloituksia vielä jaksaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kaikki tää.
Dubbelnougat pötkö marabou.
Ja lisään:
Liköörikonvehdit ovat ilman palmuöljyä.
Totta tuo huomautus myös, että suklaa ei ole nougatia ja päinvastoin.
Slurps😋
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ap enää muista miltä se ilman noita öljyjä tehty maistui. Turhaa jankuttaa asiasta täällä, ole ostamatta ja syömättä.
Millainen ihminen näitä fazer-aloituksia vielä jaksaa tehdä.
Millainen nolife viitsii kommentoida tuohon tyyliin?
Getalife
Fazer on vetänyt nuo sepustukset ihan hatusta ja tarina vaihtuu joka kerralla. Eikös täällä joskus pyörinyt sellainenkin versio, että kuluttajat olisivat halunneet palmuöljyä ja että muutos on siksi "omaksi parhaaksenne" ja "tykkäätte kuiteskin". No, ehkä joku yksittäinen hullu tuhansista ja tuhansista asiakkaista on voinut sellaista toivoa.
Johtuisiko siitä, että kaakao alkaa olla liian harvinainen ja kallis raaka-aine? Jo viisi vuotta sitten uutisoitiin, että kaakaota ei enää saada riittävästi.
Ilmastonmuutoksen takia kuivuus on lisääntynyt kaakaon päätuotantoalueilla Afrikassa, joten sadot jäävät pieniksi, ja varmasti tilanne vain pahenee tulevaisuudessa. Lisäksi monet viljelijät ovat ilmeisesti siirtyneet kaakaosta kumipuun viljelyyn, joka on taloudellisesti kannattavampaa.
Kaakaon hinta on noussut ja luultavasti nousee jatkossakin ja suklaan valmistajat korvaavat sen sitten jollakin halvemmalla ja helposti saatavalla korvikkeella. Aidosta suklaasta voi tulla enemmän ylellisyystuote arkisen mässyn sijaan.
Sanokaa Fazer jos vihaatte luontoa ja haluatte rektaalisyövän!
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että kaakao alkaa olla liian harvinainen ja kallis raaka-aine? Jo viisi vuotta sitten uutisoitiin, että kaakaota ei enää saada riittävästi.
Ilmastonmuutoksen takia kuivuus on lisääntynyt kaakaon päätuotantoalueilla Afrikassa, joten sadot jäävät pieniksi, ja varmasti tilanne vain pahenee tulevaisuudessa. Lisäksi monet viljelijät ovat ilmeisesti siirtyneet kaakaosta kumipuun viljelyyn, joka on taloudellisesti kannattavampaa.
Kaakaon hinta on noussut ja luultavasti nousee jatkossakin ja suklaan valmistajat korvaavat sen sitten jollakin halvemmalla ja helposti saatavalla korvikkeella. Aidosta suklaasta voi tulla enemmän ylellisyystuote arkisen mässyn sijaan.
Varmasti kaakakovoi on joo liian kallista ja saadaan parempi kate tuotteelle, kun se höystetään mieluummin palmuöljyllä ja huijataan kuluttajia. Pelkkää ihmisten rahastusta! Mainostetaan, että Carl Fazer on tuonut Wiener Nougatin repseptin Suomeen vuonna 1904 ja väitetään, että kyseessä olisi sama tuote! Mutta kun ei ole. Ja kyllä itse ainakin koen, ettei Wiener Nougat ole mitään arkista mässyä vaan nimenomaan ylellisempi tuote, jota itse syön ainakin vaan jouluisin. Se ei myöskään ole ihan halpaa. Luulisi, että edes siinä vois käyttää aitoja raaka-aineita, vaikka ne muuten olisivatkin kiven alla. T: ap
En oo ostanu enää vuosiin palmuöljyglukoosifruktoosisontaa. Ostan suklaata harvemmin ja sitten kun ostan, hyvälaatuista.
Tossa joukun alla kävin ostamassa Fazerin Sinistä eikä kääreessä mainittu halaistua sanaa palmuöljystä.
Olen kyllä jo joku vuosi sitten tehnyt saman huomion. Fazerin sininen on ollut minulle aina maailman parasta suklaata.
Olen ajatellut, että minun makuaistini on kärsinyt, kun en enää maista sitä todella hyvää makua lempisuklaassani.
Kerran puhuin tästä ja joku sanoi, että hänellä käynyt samoin ja tämä henkilö oli lukenut suklaan tuoteselostuksen ja syy löytynyt sieltä.
Voi voi, sinne meni hyvä suklaa.
Toisaalta hyvä, sillä eipä tee enää mieli syödä suklaata ja kilot ovat karisseet ; )
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo se jankkaaminen.
Mee lukemaan jotain muuta ketjua, jos häiritsee. Mä en ainakaan ole ennen nähnyt täällä yhtään aloitusta tästä aiheesta saati tehnyt itse yhtään. Enkä myöskään itse "jankannut" siitä. Kaksi viestiä ei ole jankkaamista. Hanki elämä. T. ap
Sinne meni hyvä suklaa kirjoitti:
Olen kyllä jo joku vuosi sitten tehnyt saman huomion. Fazerin sininen on ollut minulle aina maailman parasta suklaata.
Olen ajatellut, että minun makuaistini on kärsinyt, kun en enää maista sitä todella hyvää makua lempisuklaassani.
Kerran puhuin tästä ja joku sanoi, että hänellä käynyt samoin ja tämä henkilö oli lukenut suklaan tuoteselostuksen ja syy löytynyt sieltä.
Voi voi, sinne meni hyvä suklaa.
Toisaalta hyvä, sillä eipä tee enää mieli syödä suklaata ja kilot ovat karisseet ; )
Fazerin Sinisessä EI OLE palmuöljyä. Lukekaa ne hemmetin tuotesisällöt siitä kääreestä ja lopettakaa disinformaation levittäminen sekä marttyyrimainen uhriutuminen kiitos.
Nii on se jännä että fazerin siniseen riittää kaakao, mutta erikoisemmat suklaat pitää höystää palmuöljyllä.
Hyvä että tehdään suklaasta pahempaa! Kansa senkun lihoo ja läskistyy (myös allekirjoittanut), joten ei varmasti haittaa ollenkaan että jää suklaat syömättä, kun eivät sisällä mitään tärkeitä ravintoaineita kuitenkaan.
Joo, niin on. En tiedä millä aineella ne on ne pilannut mutta esim. brunbergin suklaatryffelit on aivan ihania! Sulaa suussa ihanasti!