Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fazerin suklaat on nykyään huijausta!!!

Vierailija
30.12.2019 |

Kaakaovoihan on perinteinen suklaan raaka-aine. Siitä tehtiin Fazerin suklaakin ennen! Nykyään Fazer kuitenkin on korvannut tuon perusraaka-aineen "perinteisistä" tuotteistaan palmuöljymössöllä!

Huomasin tämän, kun sain joululahjaksi Wiener Nougatia. Se on aina ollut yksi lempisuklaistani, mutta en silti ihan joka joulu ole sitä syönyt. Nyt huomasin, että sen maku on muuttunut eikä se ole enää entisellään.

Minulla sattui olemaan kaapissa vanha Wiener Nougat -rasia, jossa olen säilyttänyt värikyniä. Se on ehkä 90- tai 2000-luvulta. Siinä oli nämä raaka-aineet: manteli, sokeri, kaakaovoi, kaakaomassa, luontaisenkaltainen vanilliiniarvomi. Nyt tänä jouluna lahjaksi saamassa Wiener Nougatissa onkin nämä raaka-aineet: mantelit, sokeri, kasvirasta (palmu, shea), kaakaomassa, aromi (valinniini)

Ei mikään ihme, ettei nougat maistunut enää samalta, kun kaakaovoi on korvattu palmuöljymössöllä. Suututtaa, että meitä kuluttajia huijataan näin. Myydään mukamas samaa tuotetta kuin vuosikymmeniä sitten, mutta oikeasti kyseessä on ihan eri tuote.

Ja samaa huomaa näissä muissakin Fazerin "perinteisissä" tuotteissa, kekseissä ja makeisissa, joissa on palmuöljyä ja muita teollista moskaa. Eivät ne enää ole samoja reseptejä kuin vuosikymmeniä sitten. Tuotemerkki on sama, mutta tuote ei. Näin meitä ihmisiä huijataan.

Kannattaa suosia jonkun muun makeistehtaan tuotteita tästä lähtien, jos haluaa oikeaa suklaata, joka on tehty kaakaosta eikä palmuöljymössöstä. Esim. Lindtin suklaissa näyttäisi olevan käytetty vielä aitoa kaakaovoita eikä palmuöljy- ja kasvirasvamössöjä.

Suututtaa, että en saa enää ikinä oikeaa Wiener Nougatia. :(

Kun asiaa tiedustelin Fazerilta, sain tämän vastauksen, josta kävi ilmi, etteivät he edes olleet lukeneet viestiäni ollenkaan:

Joulukuussa 2011 voimaan tuleen pakkauslainsäädännön mukaisesti ilmoitamme käyttämämme kasvirasvat yksityiskohtaisesti pakkausten ainesosaluetteloissa. Kun tuotteen pakkauksessa aikaisemmin luki ”kasvirasva”, kerromme nyt yksityiskohtaisemmin, mitä kasvirasvoja tuotteissa käytämme. Voit siis tarkistaa asian helposti joko tuotepakkauksesta tai verkkosivujemme tuotehausta: www.fazer.fi/tuotteet-
Fazer käyttää luontaisesti kiinteitä kasvirasvoja niiden teknisten ominaisuuksien vuoksi. Palmuöljyä ei tarvitse keinotekoisesti kovettaa, eikä se sisällä transrasvoja. Oikean rakenteen saavuttamiseksi kiinteää rasvaa tarvitaan kekseissä ja joidenkin makeisten täytteissä.

Fazerin makeistuotteissa käytetään ainoastaan RSPO-sertifioitua erilliskäsiteltyä eli segregoitua palmuöljyä. Lisätietoa Fazerin palmuöljynkäytöstä voit lukea: https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus/oikeudenmukainen-arvoketju/…

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerilla Fazerin sininen on ok, mutta kaikki muut palmuöljyjaskaa.

Vierailija
22/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne meni hyvä suklaa kirjoitti:

Olen kyllä jo joku vuosi sitten tehnyt saman huomion. Fazerin sininen on ollut minulle aina maailman parasta suklaata.

Olen ajatellut, että minun makuaistini on kärsinyt, kun en enää maista sitä todella hyvää makua lempisuklaassani.

Kerran puhuin tästä ja joku sanoi, että hänellä käynyt samoin ja tämä henkilö oli lukenut suklaan tuoteselostuksen ja syy löytynyt sieltä.

Voi voi, sinne meni hyvä suklaa.

Toisaalta hyvä, sillä eipä tee enää mieli syödä suklaata ja kilot ovat karisseet ; )

Mun mielestä Sininen meni pilalle silloin, kun hylkäsivät sen 170 g levyn ja siirtyivät 200 g pakkauskokoon. Palamäärä taitaa olla sama, joten nykyisen Sinisen palat ovat liian paksuja, eli sulavat liian hitaasti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazer on vetänyt nuo sepustukset ihan hatusta ja tarina vaihtuu joka kerralla. Eikös täällä joskus pyörinyt sellainenkin versio, että kuluttajat olisivat halunneet palmuöljyä ja että muutos on siksi "omaksi parhaaksenne" ja "tykkäätte kuiteskin". No, ehkä joku yksittäinen hullu tuhansista ja tuhansista asiakkaista on voinut sellaista toivoa.

On yleinen manipulointitekniikka (narsistinen hämäystekniikka, kakkapäiden vastuunpakoilutekniikka) että ensin pakottaa uhrinsa johonkin ja sitten jos uhri valittaa niin vastaa "sähän halusit sitä / sähän tykkäät siitä."

Jos uhri jatkaa valittamista niin narsku ihmettelee kovaan ääneen "mikähän sua oikein vaivaa? oletkohan sä ihan kunnossa? oletkohan sä masentunut? vai ihan pilan päitenkö vain aiheutat ongelmia? eihän sun kanssa voi tulla toimeen ollenkaan jos sä ryhdyt noin hankalaksi, aina kaikessa vain pistät vastaan, sulla on kyllä asenteessa vikaa!"

--

Ainoa mikä toimii tuollaisen ihmisen kanssa: välit poikki!

Ainoa mikä toimii tuolla lailla toimivan firman kanssa: älkää enää ostako niiden tuotteita!

Jos Fazer kohtelee asiakkaitaan noin huonosti niin todennäköisesti koko organisaatio on jo läpimätä joten kohtelevat myös työntekijöitään yhtä huonosti. Eli ihan yhtä karmea firma kuin Posti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän