Voisiko joku selittää, mihin sängyn päiväpeitettä tarvitaan
Siis puhun nyt makuuhuoneesta, jossa ei päivisin oleilla. Aamulla kun olemme vaimon kanssa heränneet, kumpi sitten nouseekin viimeisenä petaa sängyn, eli levittää siihen päiväpeitteen ja latoo koristetyynyt ym. päälle. Sitten huoneessa ei yleensä edes käy kukaan koko päivän aikana. Illalla nukkumaan mennessä otetaan päiväpeitto jne. pois. Mielestäni tämä on täysin turhaa, mutta vaimoni mielestä päiväpeitolla on joku funktio... vaikkakaan ei osaa selittää mikä.
Voisiko joku auttaa?
Kommentit (98)
Kylläpä olet harvinaisen typerä, jos et tajua, että mikä on päiväpeiton tarkoitus?! hohhoijaa, onneksi et ole mun mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväpeittoa tarvitse, jos sänkyä ei käytetä sohvana.
Nykyään on niin kauniita lakanoitakin. Mitä niitä piilottelemaan päiväpeitolla.
Minusta näyttää ihan hirveältä jos on kaksi eri peittoa vaikka lakanat ovatkin toki samaa sarjaa. Meillä minulla on paksuin ja pöyhein peitto mitä markkinoilta löytyy ja miehellä ohut liru kun minä palelen ja hän on kuumaverinen. Näyttäisi ihan kamalalta isolla sängyllä jos ei päiväpeitto edes vähän tasoittaisi.
Aamulla kun noustaan sängystä, vähän heilutellaan peittoja ja tyynyjä, aamiaisen jälkeen käydään petaamassa sänky että ehtii kuivua ja sitten päiväpeitto ja koristetyynyt litistävät peittoja ja lakanoita ja minun mielestäni pitävät lakanat pari päivää pidempään sileinä (tykkään silitetyistä). Lisäksi näyttäähän makkari todella eri tavalla siistiltä päiväpeiton kanssa kuin että olisi kaksi eri peittoa siinä vaikka siististi olisikin aseteltu. Mutta onhan ihmisiä joilla ei ole edes sängynpäätyä, joka mielestäni on paljon hirveämmän näköistä kuin edes petaamattomuus.
Joo, meillä on aivan samoin nuo peitot. Vaimollani on sellainen järkyttävän paksu untuvapeitto kesällä, ja vielä kaksi kertaa paksumpi talvella! Itselläni on talvella ohuin mahdollinen peitto mitä olen löytänyt, sellainen niinkuin olisi puuvillalangasta hyvin löysästi virkattu, ja kesällä pelkkä pussilakana. Mutta en siltikään ymmärrä päiväpeiton tarkoitusta, ei se ainakaan meillä peitä sitä, että peitot ovat selvästi eri paksuisia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kärsin aiemmin pahasta masennuksesta ja minun oli vaikea saada tehtyä mitään tavallisiakaan kotiaskareita, ei jaksanut kiinnostaa. Pahimmillaan nukuin koko päivän.
Psykologi, jolla kävin suositteli aloittamaan päivän sillä, että petaa sängyn, siis päiväpeitto ja kaikki. Tämä paitsi antaa itseluottamusta, kun saa heti ainakin yhden asian tehtyä, myös estää palaamasta sänkyyn takaisin, jolloin on pakko aktivoitua. Myös koti näyttää heti siistimmältä, mikä vähentää masentuneisuutta.
Sängyn petaaminen on itsestään huolehtimista. Oli hyvä neuvo.
Itsekin huomaan että masennuksesta parantumiseen oli tärkeää se, että petaan joka aamun sängyn ja pukeudun olin lähdössä mihinkään tai en!
Kurko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole päiväpeitettä. Aamuisin oikaistaan lakanat ja pöyhitään tyynyt. Peite käännetään niin, että patja ja peitto pääsevät kuivumaan päivän aikana. Mieheni hikoilee öisin tosi paljon.
Samaa itsekin mietin, päiväpeitto ei anna lakanoiden ja peittojen kuivua.
Päiväpeittoa ei mielestäni tarvitse, jos makkarissa ei tehdä muuta kuin nukuta.
Ymmärrän, että pikku yksiössä se on tarpeellinen, jos päivän mittaan sänkyä käytetään istumiseen tai löhöämiseen.
Mä asun pikkuyksiössä enkä omista päiväpeitettä. Istun ja löhöilen sängyssäni, mutta otan silloin tietysti vaatteet pois tai vaihdan ne pyjamaan/yöpaitaan.
Jos nyt suoraan tunnustan, niin duunista tullessa riisun heti kaiken koska vietän mieluusti loppuillan sängyssä surffaten netissä ja katsoen leffoja/sarjoja... :D Päiväpeite olisi mulle pelkkä turhake. Tai voisihan se toimia tietysti ylimääräisenä täkkinä talvella.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olet harvinaisen typerä, jos et tajua, että mikä on päiväpeiton tarkoitus?! hohhoijaa, onneksi et ole mun mieheni.
Tosi hieno vastaus, kiitos tuosta.
"Mihin tarvitaan päiväpeittoa?"
"Jos et ymmärrä, olet typerä."
Selkis.
Onneksi et ole minun vaimoni.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näyttää ihan hirveältä jos on kaksi eri peittoa vaikka lakanat ovatkin toki samaa sarjaa. Meillä minulla on paksuin ja pöyhein peitto mitä markkinoilta löytyy ja miehellä ohut liru kun minä palelen ja hän on kuumaverinen. Näyttäisi ihan kamalalta isolla sängyllä jos ei päiväpeitto edes vähän tasoittaisi.
Aamulla kun noustaan sängystä, vähän heilutellaan peittoja ja tyynyjä, aamiaisen jälkeen käydään petaamassa sänky että ehtii kuivua ja sitten päiväpeitto ja koristetyynyt litistävät peittoja ja lakanoita ja minun mielestäni pitävät lakanat pari päivää pidempään sileinä (tykkään silitetyistä). Lisäksi näyttäähän makkari todella eri tavalla siistiltä päiväpeiton kanssa kuin että olisi kaksi eri peittoa siinä vaikka siististi olisikin aseteltu. Mutta onhan ihmisiä joilla ei ole edes sängynpäätyä, joka mielestäni on paljon hirveämmän näköistä kuin edes petaamattomuus.Joo, meillä on aivan samoin nuo peitot. Vaimollani on sellainen järkyttävän paksu untuvapeitto kesällä, ja vielä kaksi kertaa paksumpi talvella! Itselläni on talvella ohuin mahdollinen peitto mitä olen löytänyt, sellainen niinkuin olisi puuvillalangasta hyvin löysästi virkattu, ja kesällä pelkkä pussilakana. Mutta en siltikään ymmärrä päiväpeiton tarkoitusta, ei se ainakaan meillä peitä sitä, että peitot ovat selvästi eri paksuisia.
AP
Hieman asian vierestä, mutta tiesittekö että tämä johtuu testosteronista? Näin jyrkästi yleistäen: miehillä testosteroni lisää lihasmassaa suhteessa rasvakudokseen, naisilla puolestaan on enemmän rasvakudosta. Lihaksissa on enemmän verisuonia kuin rasvakudoksessa, eli miehillä "veri kiertää paremmin" (kokeilkaa kädellä "rasvaisimpia" kohtia kehossanne, esim. rintoja tai reisien ulkosyrjiä tai mahaa, niin huomaatte että ne ovat viileämpiä). Testosteroni myös nostaa verenpainetta.
Näistä syistä stereotypia "naiset palelevat aina, miehet hikoilevat aina" pitää usein paikkansa.
Mä käytän siksi, kun asuntoni on kaksio, jossa huoneiden välillä ei ole suljettavaa ovea. Niinpä mm. eteisestäni ja keittiöstä näkyy suoraan makuuhuone ja sänky. Jotenkin kivampi kun siellä näkyy päiväpeitelty, koristetyynyllinen pedattu peti kuin pussilakanoita ja tyynyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kun noustaan sängystä, vähän heilutellaan peittoja ja tyynyjä, aamiaisen jälkeen käydään petaamassa sänky että ehtii kuivua ja sitten päiväpeitto ja koristetyynyt litistävät peittoja ja lakanoita ja minun mielestäni pitävät lakanat pari päivää pidempään sileinä (tykkään silitetyistä). Lisäksi näyttäähän makkari todella eri tavalla siistiltä päiväpeiton kanssa kuin että olisi kaksi eri peittoa siinä vaikka siististi olisikin aseteltu. Mutta onhan ihmisiä joilla ei ole edes sängynpäätyä, joka mielestäni on paljon hirveämmän näköistä kuin edes petaamattomuus.Joo, meillä on aivan samoin nuo peitot. Vaimollani on sellainen järkyttävän paksu untuvapeitto kesällä, ja vielä kaksi kertaa paksumpi talvella! Itselläni on talvella ohuin mahdollinen peitto mitä olen löytänyt, sellainen niinkuin olisi puuvillalangasta hyvin löysästi virkattu, ja kesällä pelkkä pussilakana. Mutta en siltikään ymmärrä päiväpeiton tarkoitusta, ei se ainakaan meillä peitä sitä, että peitot ovat selvästi eri paksuisia.
AP
Meillä peittää aika hyvin. Laitan oman peittoni (nukun ikkunan puolella) alimmaiseksi omalle puolelleni litteäksi, en siis kaksinkerroin, reuna sillä lailla reunaa vasten, eli menee pitkälle miehenkin puolelle. Sitten miehen peiton samoin hänen puolelleen, mutta osittain siis omani päälle. Sitten raskas päiväpeitto päälle, tukin sen tiukasti patjan ja päädyn väliin, tyynyt ja koristetyynyt kauniisti siihen päälle ja sitten vielä pyyhkäisen ja vedän suoraksi sitä päiväpeittoa joka siis ylettää melkein maahan joka puolelta (180cm jenkkisänky). Valo tulee pääasiassa isoista ikkunoista minun puolellani jolloin oman peittoni paksuus hämääntyy sen lopun mitä päiväpeitto ei tee.
Olipas huonosti selostettu, toivottavasti ymmärsit jotain :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kun noustaan sängystä, vähän heilutellaan peittoja ja tyynyjä, aamiaisen jälkeen käydään petaamassa sänky että ehtii kuivua ja sitten päiväpeitto ja koristetyynyt litistävät peittoja ja lakanoita ja minun mielestäni pitävät lakanat pari päivää pidempään sileinä (tykkään silitetyistä). Lisäksi näyttäähän makkari todella eri tavalla siistiltä päiväpeiton kanssa kuin että olisi kaksi eri peittoa siinä vaikka siististi olisikin aseteltu. Mutta onhan ihmisiä joilla ei ole edes sängynpäätyä, joka mielestäni on paljon hirveämmän näköistä kuin edes petaamattomuus.
😂 Ok. En edes tunne ketään, jolla olisi sängynpääty. No meillä oli 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kun noustaan sängystä, vähän heilutellaan peittoja ja tyynyjä, aamiaisen jälkeen käydään petaamassa sänky että ehtii kuivua ja sitten päiväpeitto ja koristetyynyt litistävät peittoja ja lakanoita ja minun mielestäni pitävät lakanat pari päivää pidempään sileinä (tykkään silitetyistä). Lisäksi näyttäähän makkari todella eri tavalla siistiltä päiväpeiton kanssa kuin että olisi kaksi eri peittoa siinä vaikka siististi olisikin aseteltu. Mutta onhan ihmisiä joilla ei ole edes sängynpäätyä, joka mielestäni on paljon hirveämmän näköistä kuin edes petaamattomuus.😂 Ok. En edes tunne ketään, jolla olisi sängynpääty. No meillä oli 90-luvulla.
Minusta näyttää ihan hirveälle jos sängynpäätyä ei ole. Ihan keskeneräiselle, mutta näin niitä makuja on erilaisia.
Ei meillä ainakaan käytetä päiväpeittoa ellei ole tulossa vieraita. Sängyn on parempi antaa tuulettua päivän ajan, eikä heittää kosteaan petiin mitään peitettä estämään kuivumista. Ja kosteutta sängyssä yön jälkeen on, vaikka itse ei kokisikaan hikoilevansa yöllä.
Kun asuin yksiössä, käytin päivittäin päiväpeittoa, sillä sänky oli samassa tilassa kuin kaikki muukin ja toimi päiväsaikaan sohvana.
Päiväpeiton tarkoitus on esim. estää ilmassa leijailevan vaatenukan ja pölyn laskeutuminen vuoteen lakanoiden päälle ja peittojen päälle sekä nukkumatyynyjenkin päälle. Sillä aina sitä pölyä kuitenkin huoneilmassa on, vaikka kuinka usein imuroisi. Ja suojaahan se päiväpeitto niinkin, jos päiväaikaan esim. lapsiperhetaloudessa lapset päivävaatteisillaan käyvät makoilemassa välillä vanhempiensa parisängyn päällä. Niin ja itse sängyssä yönsä nukkujatkin köllöttelevät oloasuissaan päivänokosiakin ottaen vapaapäivinä.
Yks juttu on myös esim. jos keittiöstä kantautuu ruokaa valmistaessa esim. paistettavaa ruokaa tehdessä käryä, vaikka olisikin liesituuletin jne. Ainakin joistakin voimakasaromisista keitoistakin kantautuu tuoksua ympäriinsä. Ja jos peti on peittämättä, niin saattaa pussilakana tuoksahtaa esim. hapankaalikeitolle:D nukkumaan käydessään.
Ja onhan päiväpeitto ulkonäöllisestikin ok.
Sanoisin, että tämä, jos mikä, on asia, että tästä huolehtii hän, jolle on tärkeää sijata peti, tasoitella ja ripotella tyynyt sen päälle. Siis APn tilanteessa, jossa sänky ei ole koko päivää silmissä ja jossa ei selkeästi ole mitään järjellistä syytä käyttää aikaa sängyn puunaamiseen.
Tulisin hulluksi, jos mieheni vaatisi minua johonkin koristetyynyjen sijoitteluun aamulla, kun makkarin seuraavan kerran näen nukkumaan mennessä. Aamuisin on muutenkin aina kiire, ei ainakaan mulla duuniaamut ala millään verkkaisella aamiaisella, jonka jälkeen on varattu 5-10 min sängyn tyynyjen ja peittojen kanssa häsläämiseen.
Minäkään en ole päiväpeittoa ymmärtänyt enkä käyttänyt (mies olen yllättäen). Naisystävät ovat tupanneet aina peitot taittelemaan kauniisti paikoilleen, se riittää siisteyteen jos se jotenkin rassaa takaraivossa että miltähän siellä makkarissa näyttää. Eikö se päiväpeitto ole vain yksi pölynlähde lisää?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa pedata ikinä sänkyä.
Tätä ihmettelen, ei muka jaksa pedata??
No ymmärrän sitten, jos on syvästi masentunut tms., mutta jos on ihminen ihan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa pedata ikinä sänkyä.
Tätä ihmettelen, ei muka jaksa pedata??
No ymmärrän sitten, jos on syvästi masentunut tms., mutta jos on ihminen ihan kunnossa.
Se on ihan turhaa hommaa, kun sänky pitää kuitenkin sitten avata taas illalla.
Kärsin aiemmin pahasta masennuksesta ja minun oli vaikea saada tehtyä mitään tavallisiakaan kotiaskareita, ei jaksanut kiinnostaa. Pahimmillaan nukuin koko päivän.
Psykologi, jolla kävin suositteli aloittamaan päivän sillä, että petaa sängyn, siis päiväpeitto ja kaikki. Tämä paitsi antaa itseluottamusta, kun saa heti ainakin yhden asian tehtyä, myös estää palaamasta sänkyyn takaisin, jolloin on pakko aktivoitua. Myös koti näyttää heti siistimmältä, mikä vähentää masentuneisuutta.
Sängyn petaaminen on itsestään huolehtimista. Oli hyvä neuvo.