Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sohaisen muurahaispesää - eroperheistä pohdintaa

Vierailija
30.12.2019 |

Olen itsekin eronnut, joten olen tehnyt sen jälkeen havaintoja omasta tuttavapiiristä, että eniten eronneita on pariskunnissa jotka ovat menneet yhteen hyvin nuorena. Vaikka olisivat olleet pitkään yhdessä, niin alle 25v naimisiin menneistä tuttavista suuri osa on eronnut. Jotkut heti parin avioliittovuoden jälkeen, ja toiset sitten lähempänä 40v kriisiä.

Yhteistä näille on ollut että pariskunnalla on lapsia 2-3, kahdessa perheessä on ollut omien lasten lisäksi myös sijaislapsia.

Olin naimisiin mennessä 23v ja yhdessä exän kanssa ehdin olla 25v ennen eroa. Tiedän ihan muutaman pariskunnan jotka ovat olleet yhdessä koko tämän ajan, ja ovat kimpassa vieläkin.

Johtopäätös? Ehkä se että nuorena naimisiin meneminen nostaa eroriskiä myöhemmin. Ehkä se konservatiivinen perhe-elämä on ollutkin pyrkimystä elää oikein mutta rakkaus ei ole kantanut. Valitaanko lapset parisuhteen edelle?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin missä tässä oli se muurahaispesän sohaisu?

Vierailija
2/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin missä tässä oli se muurahaispesän sohaisu?

Ehkäpä siinä että mun tuttavapiirissä kuva eronneista on hyvin erilainen kuin palstatarinoissa. Niissähän naiset saavat lapsia kaikkien kanssa ja erotaan ja rakastutaan vähän väliä. Todellisuudessa en tunne ketään tällaista vaikka tunnen tosi paljon eronneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai nuorena naimisiin menneillä on enemmän eroja kuin ihmisillä jotka eivät ole vielä naimisiin menneetkään tai ovat vasta muutaman vuoden naimisissa ollut. Onhan se nyt ihan selvä homma. Mutta jos haluat lapsia ja normaalia perhe-elämää, on sinun mentävä jo nuorena kimppaan ja alettava perustaa perhettä. Meinaatko että nämä nuorena yhteen menevät pysyisivät yhdessä paremmin jos eivät menisikään naimisiin vaan olisivat avoliitossa. Epäilen.

Vierailija
4/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta mikäs on eroprosentti esim 30-vuotiaina naimisiin menneillä? Luulen että on aika lähellä samaa. Itse olin 22 kun menin naimisiin, naimisissa olen edelleen ja tulen olemaan hyvinkin pitkän aikaa jos mies minua jaksaa katsella. Lapsikin löytyy. Vai pitäisikö tässä luovuttaa kun ero on näin ”varma” kun nuorena yhteen mentiin?

N 29

Vierailija
5/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nuorena naimisiin menneet ovat vaan olleet yhdessä useampia vuosia, joten ne liitot, jotka ovat lauetakseen, ovat ehtineet laueta.

Vierailija
6/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa sun päätelmässä ole mitään pohjaa. Osa on eronnu, osa ei.

Vierailija
7/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan auennut tämän jutun logiikka. 

Vierailija
8/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kai tuosta on tutkimuksiakin. Avioeron riski pieneni merkittävästi, jos oli avioituessaan vähintään 30-vuotias. Sitten oli aika tasaista pitkän aikaa, ja sitten tosi iäkkäänä avioituneilla (siis jotain 70+) riski oli vielä pienempi. Ja tutkimuksissa oli avioliitot siksi, että avoliittotilastoja ei taida oikein olla olemassa.

Eikä tämä minusta ole mitenkään loukkaavaa tms. Ihmisen persoonallisuus kehittyy kaiken ikää, mutta varsinkin 18-25-vuotiaalla. Onnellisessa tapauksessa se nuorena mukaan tarttunut puoliso kasvaa ja kehittyy samaan suuntaan, mutta monella se kasvaa eri suuntaan tai lakkaa kasvamasta. Uskoisin myös, että useimmilla maailmankuva laajenee ja vaikkapa neuvottelutaidot paranevat iän myötä. Ja jos jokainen omalle kohdalleen ajattelee, millainen se oma ihannekumppani omasta mielestä oli vaikkapa 15-, 25- ja 35-vuotiaana, niin todennäköisesti kyseessä ovat kolme ihan eri henkilöä.

Vierailija
9/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkusjengin perusteella voi vetää johtopäätöksen, että isän kanssa kasvaneet eroavat helposti ja ilman isää kasvaneet eivät eroa vaan pysyvät naimisissa vuosikymmenet. Ikähaarukka nyt 50-75 ja meitä oli 8 ihmistä, joku jo nukkunut pois keskuudestamme. Pari meistä ei mennyt naimisiin, mutta oli pitkässä suhteessa. Seuraava sukupolvi on jo perheitä perustanut, ei vielä eronnut kukaan.

Vierailija
10/10 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaminen on tapauskohtaista, jokainen pari on erilainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan