Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitää ilmeisesti anoa töistä palkatonta, jos lapsi sairastaa yli 3 päivää?

Vierailija
30.12.2019 |

Tukiverkostoja ei ole käytettävissä. Onneksi nyt on joululoma töistä, mutta tuli vain mieleen. Lapsi on ollut enemmän tai vähemmän 2 vk kipeä, flunssa, vatsakipu, uudestaan flunssa.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten kun sulla on mennyt se oma aika umpeen ja pitää palata töihin. Lastenhoitaja soittaa kotoa, että lapsi on todella kuumeinen ja huonovointinen. No keksi ratkaisut, mä olen töissä. Etsi netistä missä meidän terveysasema on, tai 40km päässä päivystys. Menet sinne miten menet, taksia minä en maksa. Tämä häthätää etsitty lastenhoitajako osaa hyvin kertoa lääkärille kaiken tarvittavan? Minä kun en saa töissä kantaa omaa puhelinta mukana. Sairaan lapsen paikka on kyllä oman äidin tai isän kanssa, sanoo työnantaja mitä tahansa.

Oikeasti sinä et maksa taksia jos oma lapsesi tarvitsee pikaista lääkärinapua?

Ja silti oletat, että työnantajan, joka on lapsellesi täysin vieras ihminen, pitäisi maksaa sinulle palkkaa lapsesi hoidosta?

Kenen vastuulla sinun mielestäsi sinun lapsesi ylipäätään on?

Vierailija
42/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpäivät ma-pe niin 4 päivää ovat arkipäiviä, kai nyt tyhmempikin tajuaa että se sairasloma haetaan maanantaina jos lapsi sairastuu vkonloppuna!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on aivan sekaisin. Työnantajanko pitää maksaa työntekijälle palkkaa kotiin, koska lapsensa sattuu sairastamaan pitkään? Eikö työntekijä saa neljässä päivässä järjestettyä lapselle hoitajaa? Ei tämmöistä maailmaa voi ollakaan, että joku kehtaa narista siitä, että neljän päivän jälkeen ei enää tulisi palkkaa kotona olemista, jos muksu on kipeä.

Millä sanoilla kysymys olisi mielestäsi muotoilla, jotta ei vaikuttaisi narinalta? Jos ei tiedä jotakin asiaa, ja haluaisi kysyä?

Vierailija
44/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen sairauden takia saa olla 4 päivää hoitamassa. Ja koskee samaa sairautta. Jos tulee uusi diagnoosi, niin 4 päivää alkaa alusta. Se, miten niistä maksetaan palkkaa, riippuu työnantajasta/tessistä.

Painoin vahingossa miinusta kun piti painaa plussaa, mutta tämä on juuri näin. Jos epäilee, kannattaa googlettaa asia, tieto löytyy todella helposti. 

Vierailija
45/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen sairauden takia saa olla 4 päivää hoitamassa. Ja koskee samaa sairautta. Jos tulee uusi diagnoosi, niin 4 päivää alkaa alusta. Se, miten niistä maksetaan palkkaa, riippuu työnantajasta/tessistä.

Painoin vahingossa miinusta kun piti painaa plussaa, mutta tämä on juuri näin. Jos epäilee, kannattaa googlettaa asia, tieto löytyy todella helposti. 

Saat vaihdettua sen, kun painat plussaa

Vierailija
46/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi uittu,painoin vahingossa miinusta... Mitä hlvetin väliä!!!!

Vierailija
47/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten kun sulla on mennyt se oma aika umpeen ja pitää palata töihin. Lastenhoitaja soittaa kotoa, että lapsi on todella kuumeinen ja huonovointinen. No keksi ratkaisut, mä olen töissä. Etsi netistä missä meidän terveysasema on, tai 40km päässä päivystys. Menet sinne miten menet, taksia minä en maksa. Tämä häthätää etsitty lastenhoitajako osaa hyvin kertoa lääkärille kaiken tarvittavan? Minä kun en saa töissä kantaa omaa puhelinta mukana. Sairaan lapsen paikka on kyllä oman äidin tai isän kanssa, sanoo työnantaja mitä tahansa.

Oikeasti sinä et maksa taksia jos oma lapsesi tarvitsee pikaista lääkärinapua?

Ja silti oletat, että työnantajan, joka on lapsellesi täysin vieras ihminen, pitäisi maksaa sinulle palkkaa lapsesi hoidosta?

Kenen vastuulla sinun mielestäsi sinun lapsesi ylipäätään on?

Tyhmä kysymys kenen vastuulla lapsi on.

Vierailija
48/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentoijille. Ap.

Vierailija
49/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on puoliso niin vaihtakaa välill kumpi jää kotiin. 4pvä+4pvä ja itselleen saa kyllä sairaslomaa jos osaa pyytää terkkarilta/sairaanhoitajalta. Meidän töissä omalla ilmoituksella voi olla 3pvä ja sen jälkeen esimiehen luvalla lisää,mutta kukapa tulee tarkistamaan onko ripulipaskatautia...siitä tulee jo muutama päivä saikkee lisää jos haluaisi "kikkailla".Ei oo tarvetta kun lapset on 17-26v, onneksi.Mutta kyllä sitä on joutunut tukiverkkojen puutteen takia itsekin pähkäilemään miten hoitaa sairaat lapset....

Sinä neuvot rikkomaan lakia. Se neljä päivää koskee yhden lapsen yhtä sairautta riippumatta siitä, kumpi vanhemmista on pois töistä vai onko kumpikin vanhemmista pois kaksi päivää. Ja jos lapsi on sairaana perjantaina, myös lauantai ja sunnuntai kuluttavat sairaan lapsen hoitovapaapäiviä.

Ei kuluta, jos ne ei ole normaalisti työpäiviä. Laissa lukee "4 työpäivää"

Mutta palkanmaksu koskee kalenteripäiviä ainakin joidenkin TES:sien mukaan. Saat siis olla hoitamassa sairasta lastasi tilapäisellä hoitovapaalla perjantain, sekä maanantaista keskiviikkoon, mutta palkkaa maksetaan vain kolmelta ensimmäiseltä kalenteripäivältä, eli perjantaista sunnuntaihin.

Vierailija
50/62 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työpaikassa missä käytössä ei ole mitään TES sopimusta, kaikki päivät siis palkattomia. Onneksi on etätyö, ennen sitä mahdollisuutta toinen vanhempi oli töissä 5-13 toinen 14 - 22, tuokaan liukuma ei normisti ollut käytössä mutta ihmeesti se työnantajalle kävi vs. poissa kokonaan. 

Vierailija
51/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on aivan sekaisin. Työnantajanko pitää maksaa työntekijälle palkkaa kotiin, koska lapsensa sattuu sairastamaan pitkään? Eikö työntekijä saa neljässä päivässä järjestettyä lapselle hoitajaa? Ei tämmöistä maailmaa voi ollakaan, että joku kehtaa narista siitä, että neljän päivän jälkeen ei enää tulisi palkkaa kotona olemista, jos muksu on kipeä.

Mitä sinä nariset siitä, ettei tällaista maailmaa voi olla, kun olet juuri edeltä omin silmin lukenut, että on?

-eri

Vierailija
52/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta voi anoa lapsen sairauden vuoksi, mutta työnantajan ei kylläkään ole pakko sitä ilman muuta myöntää.

Useimmat varmaan myöntävät, mutta pahimmillaanhan tuo voi tarkoittaa, että työnantaja ilmoittaa, ettei enää tartte sitten tulla ollenkaan.

Vierailija
53/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on puoliso niin vaihtakaa välill kumpi jää kotiin. 4pvä+4pvä ja itselleen saa kyllä sairaslomaa jos osaa pyytää terkkarilta/sairaanhoitajalta. Meidän töissä omalla ilmoituksella voi olla 3pvä ja sen jälkeen esimiehen luvalla lisää,mutta kukapa tulee tarkistamaan onko ripulipaskatautia...siitä tulee jo muutama päivä saikkee lisää jos haluaisi "kikkailla".Ei oo tarvetta kun lapset on 17-26v, onneksi.Mutta kyllä sitä on joutunut tukiverkkojen puutteen takia itsekin pähkäilemään miten hoitaa sairaat lapset....

Sinä neuvot rikkomaan lakia. Se neljä päivää koskee yhden lapsen yhtä sairautta riippumatta siitä, kumpi vanhemmista on pois töistä vai onko kumpikin vanhemmista pois kaksi päivää. Ja jos lapsi on sairaana perjantaina, myös lauantai ja sunnuntai kuluttavat sairaan lapsen hoitovapaapäiviä.

Ei kuluta, jos ne ei ole normaalisti työpäiviä. Laissa lukee "4 työpäivää"

Mutta palkanmaksu koskee kalenteripäiviä ainakin joidenkin TES:sien mukaan. Saat siis olla hoitamassa sairasta lastasi tilapäisellä hoitovapaalla perjantain, sekä maanantaista keskiviikkoon, mutta palkkaa maksetaan vain kolmelta ensimmäiseltä kalenteripäivältä, eli perjantaista sunnuntaihin.

Onneks meidän tessissä maksetaan neljältä työpäivältä.

Vierailija
54/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työnantajan syy, muttei työntekijänkään, jos lapsi on kipeenä.

Vierailija
55/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäät kotiin hoitamaan lasta ja miten ihmeessä kuvittelet, että työnantajasi kustantaisi sinun YLIMÄÄRÄISEN vapaan? Työantajan vastuulla on hoitaa sinulle sijainen, että työkaverit eivät kärsi poissaolostasi tai työpanoksesi hoituu jollain tavalla. Ihan perseilyksi ja uusavottomuudeksi mennyt nykyinen touhu! Tottakai lapset sairastaa ja siihem on varauduttava. Oli se sitten taksirahaa ja varautumista palkattomiin päiviin.

Vierailija
56/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein tänä vuonna yli kuukauden etätöitä, vaikka oikeasti olisi pitänyt ottaa sairaslomaa.

Vierailija
57/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa minulle, miksi te naiset olette mieluummin itse vaikka palkattomalla vapaalla hoitamassa lasta, vaikka mies saisi sen oman TES:n mukaan palkallisena?

Vierailija
58/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkatonta voi anoa lapsen sairauden vuoksi, mutta työnantajan ei kylläkään ole pakko sitä ilman muuta myöntää.

Useimmat varmaan myöntävät, mutta pahimmillaanhan tuo voi tarkoittaa, että työnantaja ilmoittaa, ettei enää tartte sitten tulla ollenkaan.

Ei tarkoita , sillä laki tuntee kyllä pakottavan perhesyyn asiallisena palkattoman poissaolon syynä, esimerkiksi juuri perheenjäsenen sairastumisen vuoksi.

Vierailija
59/62 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai 4 päivää, luulin että 3 pv? Vai riippuuko työnantajasta?

Kaupan tes, 3 pv. ICT-tes, 4 pv. Esimerkiksi.

Vierailija
60/62 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle, miksi te naiset olette mieluummin itse vaikka palkattomalla vapaalla hoitamassa lasta, vaikka mies saisi sen oman TES:n mukaan palkallisena?

No eihän nyt mies osaa hoitaa lasta niin hyvin kuin äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi