Unikoulumetodit puolivuotiaalle
Meidän vauveli syö vielä usein yöllä ja pyörii myös kovasti unissaan perhepedissä. Tarkoitus olisi lähinnä saada hänet siirrettyä omaan sänkyyn ja ehkä myös vähennettyä imetyskertoja. Haluaisimme toteuttaa tämän mahdollisimman hellästi. <3
Minkälaisia unikoulumetodeja olette hyödyntäneet n. puolivuotiaan vauvan kanssa ja miten hyvin ne ovat toimineet?
Kommentit (8)
Puolivuotiasta ei tarvitse imettää öisin lainkaan. Siirrä ainakin näin alkuun päiväunien ajaksi pois perhepedistä ja lopeta sanan vauveli käyttö.
N30
Itse ajattelin omaa jaksamista ja vein nukkumaan omaan huoneeseen. Yöllä kun heräsi, kuulin jo itkun äänestä onko kaikki hyvin vai missä mennään. Huusin vain, että nyt nukutaan ja äitikin nukkuu.
Esikoinen heräsi varmaan sata kertaa ( tai siltä ainakin tuntu) yöllä ja kerran olin itsekäs ja tarvitsin unta kaaliin. Laitoin korvatulpat ja nukuin sikeästi koko yön. En tiedä mitä yöllä tapahtui, muuta kun kuorsaamista ja kaikki heräsi hymyssäsuin aamulla.
Entäpä metodi 3,5 vuotiaalle?
Ongelmia nukkumisessa.
Muistakaa itsekin olla sit yöllä juomatta mitään vaikka olisi miten jano/pää kipeä/mitä tahansa ja nukkukaa erossa mahdollisesta kumppanistanne, älkääkä herättäkö häntä vaikka teillä olisi mikä hätä ja kurja olo. Älkää myöskään vastatko kumppaninne mahdolliseen tarpeeseen yöllä, esim jos hän näkee pahaa unta ja herää ja koettaa tulla kainaloon, työnnätte vaan pois ja leikitte ettette kuule - yöllä nukutaan.
Miksi aikuiset eivät voi vuorotella yöhoitovuoroja? Miksi aikuiset eivät voi itse joustaa ja mennä edes sen vauvavuoden aikana ajoissa nukkumaan itse? Miksi vauva on aina se joka joustaa ja kärsii? Aikuiset voivat vaikuttaa asioihin, vauva ei. Sydäntäsärkevää.
Toivon että nää pikkuvauvojen ja pikkulasten väkisinunikouluttajat joutuvat itse vielä joskus kokemaan sen sanattoman kauhun kun he hädissään kutsuvat apua ja sitä ei tule. Sitä voisi tulla mutta avun antaja on päättänyt ettei auta koska muuten oppii liian hyvälle ja elämässä on pärjättävä itse.
Valvominen ja heräily on kammottavaa mutta 99% tapauksista aikuinen voisi itse elämää järjestellen vaikuttaa jaksamiseensa. Monilapsisen tukiverkottoman yksinvanhemmankaan vauvan itkettämistä en tajua. Ihan hirveää hommaa. Voimia pikkuisillenne ja teille myös.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa itsekin olla sit yöllä juomatta mitään vaikka olisi miten jano/pää kipeä/mitä tahansa ja nukkukaa erossa mahdollisesta kumppanistanne, älkääkä herättäkö häntä vaikka teillä olisi mikä hätä ja kurja olo. Älkää myöskään vastatko kumppaninne mahdolliseen tarpeeseen yöllä, esim jos hän näkee pahaa unta ja herää ja koettaa tulla kainaloon, työnnätte vaan pois ja leikitte ettette kuule - yöllä nukutaan.
Miksi aikuiset eivät voi vuorotella yöhoitovuoroja? Miksi aikuiset eivät voi itse joustaa ja mennä edes sen vauvavuoden aikana ajoissa nukkumaan itse? Miksi vauva on aina se joka joustaa ja kärsii? Aikuiset voivat vaikuttaa asioihin, vauva ei. Sydäntäsärkevää.
Toivon että nää pikkuvauvojen ja pikkulasten väkisinunikouluttajat joutuvat itse vielä joskus kokemaan sen sanattoman kauhun kun he hädissään kutsuvat apua ja sitä ei tule. Sitä voisi tulla mutta avun antaja on päättänyt ettei auta koska muuten oppii liian hyvälle ja elämässä on pärjättävä itse.
Valvominen ja heräily on kammottavaa mutta 99% tapauksista aikuinen voisi itse elämää järjestellen vaikuttaa jaksamiseensa. Monilapsisen tukiverkottoman yksinvanhemmankaan vauvan itkettämistä en tajua. Ihan hirveää hommaa. Voimia pikkuisillenne ja teille myös.
Hyvin tässä menee, vaikka itse epäilet. Vaikka lapsi on jo 6v saatan nukkua kun tukki ja puoliso kertoo aamulla, että lapsi näki yöllä painajaisia. Opin kuuntelemaan lapseni itkun merkityksiä, milloin oli oikea hätä ja milloin vaan kutsuttiin huvikseen.
Lapsi kutsui yölläkin useasti muuten vain ja ne väheni huomattavasti, kun sanoin että tulee yöllä luokseni jos on asiaa, minä en yöllä nouse sängystä kun hätätapauksessa. Herätykset väheni huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kasvatusmetodin näkee jo pienten koirien omistajilla. Purevaa ja räksyttävää pikkukoiraa ei voi komentaa, koska se pieni on niin söpö. Monestikko tullut kävellessä vastaan ja omistaja sanoo vain: noh.
Tosiaan kaipaisin kokemuksia hellistä keinoista. Tassuttelun tiedän, onko kellään siitä tai muista vastaavan tyylisistä metodeista kokemusta? /Ap
Yösyömiset tuskin vähenee niin kauan kun tissi on koko ajan saatavilla.