Jos ei käytä viitettä maksaessa, mitä siitä voi seurata?
Kommentit (20)
Minulla meni joskus viite väärin niin pankki herjasi että se pitää tarkistaa.
Tarvitaan VIITE tai sitten pitää KIRJOITTAA jotakin siihen osaan mihin voi KIRJOITTAA! EI TÄMÄ VOI OLLA NÄIN VAIKEAA!
Rahasi menevät saajan tilille mutta kukaan ei tiedä miksi olet ne maksanut. Niitä pitää sit erikseen periä pois jne. Sun lasku kirjautuu maksetuksi vain kun käytät siinä olevaa viitettä.
Kirjoitetaan viesti. Jos sitäkään ei ole tai viite on väärin, se selvitetään pitemmän kaavan mukaan.
Hoidan yksityisessä firmassa osto- ja myyntilaskuliikennettä. Usein ihmiset maksaa ilman viitettä ja siitä seuraa mulle kauheasti harmia ja työtä selvittää että mikä ja kenen lasku nyt on maksettu. Eli ihmiset KÄYTTÄKÄÄ VIITETTÄ, aina!
Järjestelmät veetuilee jos viite on väärin. Sillä kohdistetaan suoritus vaadittuun summaan. Suoritus ilman kohdistumista jää ilmaan ja saat vaan lisälaskuja
Kysymys liittyy työhöni.
En ole siis itse laittamassa maksua eteenpäin ilman viitettä.
Ohjeistan siis asiakkaille, kuinka toimia, jos heidän postiennakkolähetyksestään ei järjestelmä jostain syystä maksaessa hyväksy viitettä ja maksu lähtee eteenpäin ilman viitettä.
Kiitos vastauksista!
Muistisairas äitini täytti maksupalveluomakkeita niin, että kirjoitti sekä viitteen että viestin (viestiosiossa oli yleensä jotain satuja maksun myöhästymisen syistä yms.) Tällöin maksu meni tililtä kahteen kertaan, eikä tuplasuoritusta voitu palauttaa, koska toisesta maksusta puuttui viite eikä maksun saaja siis voinut tietää, keneltä maksu oli tullut.
Lasku ei kirjaudu maksetuksi laskun lähettäjän järjestelmässä. Lähetetään maksumuistutus. Asiakas soittaa ja nillittää. Laskutusta hoitava henkilö tekee ylimääräistä työtä tonkiessaan järjestelmää ja häntä ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan VIITE tai sitten pitää KIRJOITTAA jotakin siihen osaan mihin voi KIRJOITTAA! EI TÄMÄ VOI OLLA NÄIN VAIKEAA!
Jos laskussa on viite ei välttämättä auta kirjoittaa mitään siihen tiedonanto-osaan, systeemi ei sitä lue jos sitä ei ole erikseen sovittu. Lopulta sitten ihmisen asiaa jälkeenpäin selvitellessä siitä voi olla apua. Tai pikkufirma voi kirota kun asian käsittely ei-automaattisesti maksaa sille firmalle paljon enemmän kuin mitä maksaa maksamiseen tarkoitetun viitteen kanssa rahan käsittely.
Laskut joita ei voi kohdistaa sovitulle viitteelle menevät siis manuaaliseen selvittelyyn, joko pankissa erillistilille tai firman epäselvien suoritusten tilille. Siellä sitten työllistyy erinäisiäkin ihmisiä, jotka yrittävät arvuutella mikä tämäkin nyt sitten oikein on.
Asiaa helpottaa jos otat yhteyttä firmaan ja sanot että viite jäi vahingossa pois, mutta arkistointitunnuksella se-ja-se maksettu lasku on tämä-ja-tämä.
Ite aina kopioin jotain arabiankielistä tekstiä noihin. Jostainhan se on kiksinsä revittävä.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas äitini täytti maksupalveluomakkeita niin, että kirjoitti sekä viitteen että viestin (viestiosiossa oli yleensä jotain satuja maksun myöhästymisen syistä yms.) Tällöin maksu meni tililtä kahteen kertaan, eikä tuplasuoritusta voitu palauttaa, koska toisesta maksusta puuttui viite eikä maksun saaja siis voinut tietää, keneltä maksu oli tullut.
Kyllä maksun saaja toki tarvittaessa näkee että paljonko rahaa on tullut ja keneltä. Ilman viitettä ei vain ole tietoa miksi nämä rahat ovat tulleet. Katsotaan vain onko lähetetyt laskut maksettu, ja viitenumero juuri kohdistaa maksun tiettyyn laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laskussa on viite ei välttämättä auta kirjoittaa mitään siihen tiedonanto-osaan, systeemi ei sitä lue jos sitä ei ole erikseen sovittu. Lopulta sitten ihmisen asiaa jälkeenpäin selvitellessä siitä voi olla apua. Tai pikkufirma voi kirota kun asian käsittely ei-automaattisesti maksaa sille firmalle paljon enemmän kuin mitä maksaa maksamiseen tarkoitetun viitteen kanssa rahan käsittely.
Laskut joita ei voi kohdistaa sovitulle viitteelle menevät siis manuaaliseen selvittelyyn, joko pankissa erillistilille tai firman epäselvien suoritusten tilille. Siellä sitten työllistyy erinäisiäkin ihmisiä, jotka yrittävät arvuutella mikä tämäkin nyt sitten oikein on.
Asiaa helpottaa jos otat yhteyttä firmaan ja sanot että viite jäi vahingossa pois, mutta arkistointitunnuksella se-ja-se maksettu lasku on tämä-ja-tämä.
Onko oikeasti mahdollista maksaa lasku ilman viitettä tai minkäänlaista viestiä? Ainakaan mulla ei verkkopankki hyväksy. Jompikumpi on laitettava.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys liittyy työhöni.
Ohjeistan siis asiakkaille, kuinka toimia, jos heidän postiennakkolähetyksestään ei järjestelmä jostain syystä maksaessa hyväksy viitettä ja maksu lähtee eteenpäin ilman viitettä.
Kiitos vastauksista!
En tiedä mitä työtä teet, mutta minua ainakin huolestuttaisi, jos minkä tahansa työn tekijä kyselisi työhönsä neuvoja av:lta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys liittyy työhöni.
Kiitos vastauksista!
En tiedä mitä työtä teet, mutta minua ainakin huolestuttaisi, jos minkä tahansa työn tekijä kyselisi työhönsä neuvoja av:lta.
No tässä tapauksessa sain vahvistuksen sille, missä käsityksessä itsekin olin asiasta, joten en varsinaisesti ollut tämän palstan tietojen varassa. En näe ongelmana kysyä täältä jotain, riippuu sitten ihan siitä itse asiasta, mihin se tulee ja kuka sitä käyttää, onko arveluttavaa kysyä täältä.
Tämä, että järjestelmä ei jostain syystä hyväksy maksuun viitettä, on hyvin harvinaista ja siitä ilmeisesti ei ole mitään ohjetta olemassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa helpottaa jos otat yhteyttä firmaan ja sanot että viite jäi vahingossa pois, mutta arkistointitunnuksella se-ja-se maksettu lasku on tämä-ja-tämä.Onko oikeasti mahdollista maksaa lasku ilman viitettä tai minkäänlaista viestiä? Ainakaan mulla ei verkkopankki hyväksy. Jompikumpi on laitettava.
Tilausnumero viestiosioon jos ei ole viitettä.
Tai joku muu selite.
Mulla meni auto ajokieltoon. Enkä tiennyt sitä, kunnes vasta kolmen viikon päästä tuli Trafilta karhu ajoneuvoverosta ja ajokiellosta. Olin laittanut viitteen, jostain syystä niiden järjestelmä ei tunnistanut sitä. Maksu kyllä löytyi sieltä, kun kauhuissani soitin ja ilmoitin päivän jolloin olin maksanut. Maksoin viikkoa ennen eräpäivää.
Mutta siis ajoin kolme viikkoa tietämättäni autolla, joka oli "ajokiellossa" paperilla. Eihän poliisit mua olis uskoneet, että oon maksanut vaan vieneet kilvet. No onneks ei osuneet kohdalle.
Tapahtuneen jälkeen kävin aina Trafin sivuilla tsekkaamassa, että varmasti ei näy maksamatonta ajoneuvoveroa :D
Kai se menee johonkin väärään paikkaan missä niitä maksuja ei jaotella yms. Kerran on vahingossa käynyt näin ja otin sitten heti yhteyttä kyseiseen firmaan niin saatiin asia hoidettua.
Saat maksumuistutuksen, koska maksamasi maksu ei kohdistu mihinkään laskuun.