Miten naisia tervehditään?
Tarkoitan siis esim. puolivirallisessa tilanteessa.
Virallisissa tapaamisissa on selvää, että myös naisia kätellään. Mutta jos on vaikkapa baarissa työpäivän jälkeen ja samaan baariin tulee aiemmin työyhteydessä tapaamiasi ihmisiä. Miehiä on luontevaa nousta tervehtimään kätellen tässäkin tapauksessa. Mutta miten jos mukana on naisia? Entä jos mukana on jonkun aiemmin tapaamasi miehen vaimo tms.
Jotenkin naisten kätteleminen ei tunnu luontevalta, ja monesti vaikuttaa siltä, että naisetkin ovat siinä vaivautuneita. Jotkut eivät jopa tee elettäkään tervehtiäkseen vaikka hänen miehensä juuri kättelisi vieressä tuntemattoman henkilön kanssa.
Onkos naisia paikalla kommentoimaan?
Kommentit (42)
Sanotaan "Hiiohoi halojatapäivää!", nykäistään fedoraa ja nyökätään hyväksyvästi. Tuo on se ainoa ja oikea tapa tervehtiä naista ihan missä tahansa tilanteessa. Tosin tuohon tervehdykseen eivät pysty kuin vain kaikkein karaistuneimmat alfaurokset. Mutta mikäli joku kyseisessä tervehdyksessä onnistuu niin voi onnitella itseään.
Terveisin Naispelko26
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vaikeaa jollain.
Oletko koskaan tutustunut keneenkään naiseen syvällisemmin tuon kättelyvaiheen ohi? Oletko koskaan esimerkiksi käynyt treffeillä tai jutellut naisten kanssa kavereina? Jos, niin miten ihmeessä selvisit?
Joillakin nuorilla miehillä se todella on noin vaikeaa. Sitten kun alkaa selvitä paremmin ei enää naiset kiinnostakaan. Tämä ei ole vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juksi kirjoitti:
Häh? Suomessa naisia tervehditään niin kuin kaikkia muitakin. Ainoastaan fundamentalisti-islamisti-jihadistit kieltäytyvät kättelemästä vääräuskoisia - ja erityisesti naisia. Hyvä keino erottaa sellaiset joukosta.
Ei tässä mistään kieltäytymisestä ole kyse. Päinvastoin, olisin halukas löytämään luontevan tavan tervehtiä naisia. Sitähän minä tuossa tiedustelin.
AP
Etiketin mukaan nainen ojentaa kätensä ensin kättelyyn. Ellei ojenna, niin tervehdit nyökkäämällä + sanallisesti.
Ainoita asiallisia kommentteja tässä ketjussa, kiitos.
Tätä en tiennyt.
AP
Kun kättelet, kättelet kaikki. Kättelemättä jättäminen on loukkaus. Tervehtiä voi ystävällisesti myös kättelemättä.
N43
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan hattua ja nyökätään😃
Näin on, vanhan koulukunnan oppien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olin kahden mieskollegan kanssa asiakastapaamisessa. Kun saavuimme asiakas kätteli kollegoitani ja minulle nyökäytti päätä. Sama kun poistuimme. Hieman naurettiin tälle matkalla omalle toimistolle.
Tämä palautunee tuohon mitä aiemmin joku kommentoi etiketistä.
"Korkea-arvoisempi" tekee aloiteen kättelyyn. Eli tässä tapauksessanne asiakas. Mutta sitten on tuo sääntö, että nainen tekee aloitteen kättelyyn. Asiakkaanne ei ole tiennyt miten menetellä tilanteessa jos et ole itse osoittanut, että kättely on sallittu.
Nämä eivät varsinkaan nykypäivänä ole mitään naurun asioita kylläkään kun toimitaan yhä monikulttuurisemmissa yhteyksissä. Suomessa on suhteellisen rento kulttuuri ainakin miesten kesken, mutta esimerkiksi Aasiassa voi bisnesetiketti olla paljonkin muodollisempi. Eikä tarvitse mennä kuin Saksaan niin asiakkaan puhuttelukin on paljon muodollisempaa, etenkin jos on varttuneempi toinen osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Kun kättelet, kättelet kaikki. Kättelemättä jättäminen on loukkaus. Tervehtiä voi ystävällisesti myös kättelemättä.
N43
Eli vaikka seurueen nainen ei vaikuttaisi kiinnostuneelta tervehtimään, häntä pitää silti kätellä samalla kuin miehiäkin?
AP
Vierailija kirjoitti:
Olin kahden mieskollegan kanssa asiakastapaamisessa. Kun saavuimme asiakas kätteli kollegoitani ja minulle nyökäytti päätä. Sama kun poistuimme. Hieman naurettiin tälle matkalla omalle toimistolle.
Sehän meni ihan etiketin mukaan sitten, olettaen että et itse ojentanut kättäsi. Siinä tapauksessa mies olisi tietysti ollut hyvin epäkohtelias.
Öööö, jospa tervehtisit kuten miehiä? Itse aina kättelen sukupuolesta riippumatta eikä ole ollut ongelmaa. Olen nainen.
Ujosteletkohan itse jotenkin naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palautunee tuohon mitä aiemmin joku kommentoi etiketistä.
"Korkea-arvoisempi" tekee aloiteen kättelyyn. Eli tässä tapauksessanne asiakas. Mutta sitten on tuo sääntö, että nainen tekee aloitteen kättelyyn. Asiakkaanne ei ole tiennyt miten menetellä tilanteessa jos et ole itse osoittanut, että kättely on sallittu.
Nämä eivät varsinkaan nykypäivänä ole mitään naurun asioita kylläkään kun toimitaan yhä monikulttuurisemmissa yhteyksissä. Suomessa on suhteellisen rento kulttuuri ainakin miesten kesken, mutta esimerkiksi Aasiassa voi bisnesetiketti olla paljonkin muodollisempi. Eikä tarvitse mennä kuin Saksaan niin asiakkaan puhuttelukin on paljon muodollisempaa, etenkin jos on varttuneempi toinen osapuoli.
Ja eikös paikalle tuleva tervehdi ensin siellä jo olevaa. Eli kommentoijan olisi pitänyt mennä käsi ojossa tervehtimään asiakasta eikä järjestää tuollaista kiusallista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Öööö, jospa tervehtisit kuten miehiä? Itse aina kättelen sukupuolesta riippumatta eikä ole ollut ongelmaa. Olen nainen.
Ujosteletkohan itse jotenkin naisia?
En nyt tiedä ujostelenko, mutta en ole ollut kauheasti tekemisissä naisten kanssa. Työskentelenkin teknologiateollisuudessa ja naiset ovat sangen harvinaisia täällä.
AP
Nainen tekee aloitteen fyysiseen tervehtimiseen. Toki kaikki naiset ei ole etiketistä tietoisia, eli pelisilmää on hyvä käyttää. Esim jos omasta aloitteestaan kättelee ensin vaikka seurueen miehiä niin on hyvä valmistautua kättelemään tai halaamaan myös sitä naista. Toisaalta riippuu niin paljon kontekstista mikä on paras ratkaisu! Työporukoissa on vähän eri ilmapiiri kuin vaikka sukujuhlissa. Sukulaisnaisia yleensä halataan,samoin kaverinaisia (toki eri ikäryhmissä eri säännöt. Nuoret halaa nykyään aina toisiaan, niin pojat ja tytöt).
Tärkeintä kuitenkin on, että nainen tulee tervehdityksi edes jollain tavalla, oli se sitten nyökkäys, vilkutus, kättely tai halaus. Näitäkin heppuja näkee ketkä sitten vaan totaalisesti hämmentyy ja ignooraa naisen kokonaan, ja sekin tuntuu naisena pahalta. Toisaalta vaivaantuisin myös pahasti jos minua 40v vanhempi pomoni kovin aina tahtoisi minua halailla,jos törmäisimme esim kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
Eli vaikka seurueen nainen ei vaikuttaisi kiinnostuneelta tervehtimään, häntä pitää silti kätellä samalla kuin miehiäkin?
AP
Kaivat väkisin sen käden sieltä ja Trumppi-tyyliin vatkaat suurieleisesti :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
AP
Katsot ensin mitä se nainen tekee, jos ei ojenna kättä tervehdykseen, niin sitten moikkaat koko porukan muulla tavalla etkä kättele ketään. Naistahan sun ensin pitää tervehtiä joka tapauksessa.
Ap olet keskivertoa kohteliaampi ja se on hyvä vain. Virallisissa tilaisuuksissa kätellään kaikki, samoin toki juhlissa. Baarissa jos tuttu mies tulee vaimonsa tai naisystävän kanssa niin jos nouset kättelemään miestä niin itseasiassa sen miehen kuuluisi esitellä vaimonsa tai naisystävänsä sinulle ja sitten voit kätellä. Jos joku puolituttu nainen tulee yksin niin älä kättele, voit kevyesti nyökätä. Ehkä parempi olisi kun et kättelisi baarissa ketään ellei sonua kätellä. Tervehdit vain muuten.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet keskivertoa kohteliaampi ja se on hyvä vain. Virallisissa tilaisuuksissa kätellään kaikki, samoin toki juhlissa. Baarissa jos tuttu mies tulee vaimonsa tai naisystävän kanssa niin jos nouset kättelemään miestä niin itseasiassa sen miehen kuuluisi esitellä vaimonsa tai naisystävänsä sinulle ja sitten voit kätellä. Jos joku puolituttu nainen tulee yksin niin älä kättele, voit kevyesti nyökätä. Ehkä parempi olisi kun et kättelisi baarissa ketään ellei sonua kätellä. Tervehdit vain muuten.
Siis sinua
Vierailija kirjoitti:
Mistä hoitolaitoksesta ap on päässyt ulos?
Sinulla ei ainakaan käytöstapoja ole.
Mistä hoitolaitoksesta ap on päässyt ulos?