Kannattaako 1800 euron tuloilla haaveilla asuntolainasta?
Kaipaisin rehellisiä näkemyksiä ja kokemuksia. Kannattaako 1800 euron bruttotuloilla edes haaveilla asuntolainasta? Asun yksin ja minulla ei ole lapsia. Jos joku on saanut näillä tuloilla lainan, niin miten paljon olette saaneet? Maksan vuokraa 520 euroa, mutta pystyisin maksamaan enemmänkin. Säästössä on 20 000 euroa tällä hetkellä.
Kommentit (28)
Mä sain 1700 e bruttotuloilla. Sulla on säästöjäkin noin hyvin, pankkiin kysymään vaan.
Tuo vuokrasi vastaa noin 150 000e lainaa nykyisillä nollakoroilla ja 25v maksuajalla. Ongelmaksi tulee lähinnä se ns. riskitesti eli kuukausierän suuruus vaikkapa 5% korolla.
Sinänsä jos sinulla on näyttöä että sellaisestakin selviäisit ja jo aiemmasta pitkäjänteisestä säästämisestä niin joku pankki saattasi lainan myöntääkin. ASP-säästämisestä voi olla apua.
Isoilla tuloilla saa ison lainan, pienillä tuloilla pienemmän.
Miksei saisi?
Riippuu missä asut. Noilla säästöillä luultavasti jonkinlainen laina irtoaa.
Toinen vaihtoehto on osaomistus ja sijoittaminen.
Ehkä hakisin 100k lainan 10k säästöillä ja toisen 10k sijoittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vuokrasi vastaa noin 150 000e lainaa nykyisillä nollakoroilla ja 25v maksuajalla. Ongelmaksi tulee lähinnä se ns. riskitesti eli kuukausierän suuruus vaikkapa 5% korolla.
Sinänsä jos sinulla on näyttöä että sellaisestakin selviäisit ja jo aiemmasta pitkäjänteisestä säästämisestä niin joku pankki saattasi lainan myöntääkin. ASP-säästämisestä voi olla apua.
Vastike tulee tietysti vielä lainaerän päälle eli käytännössä voisi ehkä joku 120 000e laina olla realistinen niin että asumiskulut pysyisivät näillä koroilla suurinpiirtein samana.
Nordean laskurin mukaan voisit saada lainaa noilla tuloilla 59 000 euroa. Riittäisikö se? Jos käyttäisit säästöt lisäksi, voisit ostaa 79 000 euron asunnon. Sillä saa pienemmältä paikkakunnalta jo kaksion. Pk-seudulla on jo haastavaa tuolla summalla löytää mitään.
Kiitos vastauksista kaikille. En ole kysynyt pankista vielä mitään, koska olen luullut, että näillä tuloilla ei ole mitään mahdollisuuksia. Olen ajatellut kerrostalokaksiota. Asun keskikokoisella paikkakunnalla keskiosassa maata. Täällä näyttäisi uusien tai uudehkojen kerrostalokaksioiden hinnat olevan 100 000 - 150 000 euroa. Tämän hintaluokan asunto on ollut mielessäni. 60 000 eurolla saisi vanhan ja huonokuntoisen asunnon kaupunginosista, jonne en halua muuttaa, joten sitten täytyisi unohtaa laina.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista kaikille. En ole kysynyt pankista vielä mitään, koska olen luullut, että näillä tuloilla ei ole mitään mahdollisuuksia. Olen ajatellut kerrostalokaksiota. Asun keskikokoisella paikkakunnalla keskiosassa maata. Täällä näyttäisi uusien tai uudehkojen kerrostalokaksioiden hinnat olevan 100 000 - 150 000 euroa. Tämän hintaluokan asunto on ollut mielessäni. 60 000 eurolla saisi vanhan ja huonokuntoisen asunnon kaupunginosista, jonne en halua muuttaa, joten sitten täytyisi unohtaa laina.
ap.
Jatka toki säästämistä, muutaman vuoden kuluttua tilanne voi olla ihan toinen. Näet myös, minkä verran pystyisit lyhentämään lainaa. Katsele myös paremmalta alueelta vähän vanhempia asuntoja, aluksi vaikka yksiöitä.
Sinulla on kuitenkin säästössä ihan OK summa rahaa. Pankille on riskittömämpää mikäli et osta sitä asuntoa 100% lainoitusasteella. Eipä se pankki kyllä myönnäkään asuntolainaa näin paljon. Eli kokonaistilanteesi on mielestäni aivan hyvä. Varaa aika pankkineuvojalle ja kysy sieltä. Yrittävät tyrkyttää kylkeen kaikkea lainaturvaa ja korkokattoa, mutta niitä ei mielestäni kannata ottaa. Siis mikäli työpaikka Ja työtilanne on vähänkään varma. Vakuutuksia saa edullisemmin ihan vakuutusyhtiöstä.
Pankki on kiinnostunut vakuuksista. Asunto käy 70% vakuudeksi. Loppu 30% pitää olla omaa rahaa / ostaa esim. pankin takaus. Mikäli saat vaikka vanhemmat takaamaan, laina luultavasti irtoaa. Googlaisin vielä onko asumistukeen mahdollisuutta. Sitä saa vastikkeeseen ja lainan korkoihin.
Sinun kannattaa harkita ASP-tiliä, jos asunnon osto ei ole ihan vielä ajankohtainen. Saisit esim. säästetylle summalle 4 % koron ja lainaan valtion takauksen.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa harkita ASP-tiliä, jos asunnon osto ei ole ihan vielä ajankohtainen. Saisit esim. säästetylle summalle 4 % koron ja lainaan valtion takauksen.
Ja lisäksi korkotukea mikäli korot nousevat mahdottomaksi, se voi olla hyvinkin arvokas etu varsinkin pienituloiselle ja toisaalta pienentää pankin riskiä eli parantaa mahdollisuuksia lainan saamiseen.
Ja taisi olla niinkin että ASP-lainan jos ottaa niin omaa rahaa tarvitsee vähemmän?
Työtilanteeni on tällä hetkellä aika epävarma, koska olen pätkätyökierteessä eli senkään takia en ole lähtenyt selvittelemään mahdollisuuksiani pankkiin. Eli tällä hetkellä luultavasti en saisi lainaa, mutta ajattelin tilannetta eteenpäin, jos minut vakinaistettaisiin tässä lähivuosien aikana. Jatkan säästämistä siihen asti. Olen vaan miettinyt tilannettani muutenkin, koska mielessä on käynyt jopa opiskelemaan lähteminen, mutta sitten varmaan joutuisi unohtamaan laina-asiat muutamaksi vuodeksi.
ap.
Minä yksinelävänä sain yksiöön lainan samoilla tuloilla 20v sitten. Nykyään en tiedä.
Pitää käydä lukemassa tuosta ASP-tilistä. Kiitos vinkeistä. Asunnon osto ei ole ajankohtainen lähiaikoina, joten joku säästötili voisi olla kyllä todella hyvä ratkaisu.
ap.
Mulle olisi annettu 7v sitten maksimissaan 60 000€ 1850€kk brutto tuloilla. En ostanut läheskään noin kallista asuntoa vaan otin lainaa 22 000€. Omia säästöjä laitoin siihen 7000€.
Vierailija kirjoitti:
Pankki on kiinnostunut vakuuksista. Asunto käy 70% vakuudeksi. Loppu 30% pitää olla omaa rahaa / ostaa esim. pankin takaus. Mikäli saat vaikka vanhemmat takaamaan, laina luultavasti irtoaa. Googlaisin vielä onko asumistukeen mahdollisuutta. Sitä saa vastikkeeseen ja lainan korkoihin.
Niin, että yhteiskunnan pitäisi vielä maksaa AP:n omistusasuntokin? Kaikkea sitä kuulee.
Muista että laina ei ole ainoa asumismenot. Vastike voi nousta remonttien vuoksi helposti 100€ kk ja enemmänkin.. Laske inhorealistisesti mitä sulla on todella varaa maksaa asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että yhteiskunnan pitäisi vielä maksaa AP:n omistusasuntokin? Kaikkea sitä kuulee.
Tottakai ap vaikka onkin pienituloinen on oikeus päättää maksaako lainaa vai samansuuruista vuokraa. Valitettavasti pk seudulla asuva on noilla tuloilla tuomittu ikuiseksi vuokralaiseksi.
Ei