Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvola ja historiassa mielenterveysongelmaa

Vierailija
29.12.2019 |

Kokemuksia miten neuvolassa suhtaudutaan jos raskaana olevalls on historiassa pari vuotta sitten sairastettu ja asiallisesti hoidettu masennus? Pitääkö varautua johonkin lastensuojelun toimenpiteisiin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu terkasta. Jos sulla on kiva ja hyvä terkka ni ei. Jos huono terkka oot riski.

Vierailija
2/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tiedot voi kai piilottaa omakannassa jos siltä tuntuu. Onnellista odotusaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo voi tiedot piilottaa, mutta mieluiten olen ihan rehellinen, eiköhän tuosta kuitenkin kysytä suoraan. Ap

Vierailija
4/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kyseltiin ekalla käynnillä tosi tarkkaan onko koskaan ollut ongelmia mielenterveyden kanssa. En viitsinyt valehdella, koska käsittääkseni joskus sairastettu masennus voi uusia raskaana ollessa tai synnytyksen jälkeen. Haluan tietysti apua jos näin kävisi, joten itse koin mun ja lapsen parhaaks kertoa asiasta. Uudessa elämäntilanteessa en välttämättä tunnista heti oireita. En usko, että alkavat lastensuojelua sotkemaan jos nykyään ok tilanne/pärjää. Tosin varmaksi en osaa tietenkään sanoa. Mietin myös jos en ois kertonut rehellisesti, voisiko tulla seurauksia jälkikäteen jos asia kävisi jostain ilmi (esim.masennun ja käy ilmi joku vanha lääkekokeilu ja sitä kautta aiempi masennus)?

Vierailija
5/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa: Mun mielestä neuvolaan pitää antaa oikeat tiedot semmosista asioista, joilla voi olla vaikutusta nykyhetkeen ja tulevaisuuteen lapsen kanssa. En lähtis itse salaamaan sairastettuja ja diagnosoituja sairauksia kun niistä on dokumenttia esim.kannassa.

Vierailija
6/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa kannattaa esittää hyvinvoivaa ja pirteää ja vaieta kaikesta

Vierailija
7/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei vaikuttanut muuten, kuin terkka aina kyseli tosi tarkkaan mun jaksamisesta. Tosin jossain vaiheessa kääntyi siihen, että alkoi pitää minua terapeuttinaan ja kertoili omista lapsistaan ja miehestään.

Onneksi siinä vaiheessa lapsi täytti 1,5 v. ja käynnit harvenivat.

Vierailija
8/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä seuraamuksia voi tulla jos käy ilmi, että valehteli masennuksesta? Tuosta jää helposti kiinni jos masennus uusiutuu.

Vierailija
9/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika alussa kysyttiin aiemmista sairauksista, kerroin että masennusta on ollut ja 5v hoidon lopetuksesta. Ei asiaa sen kummemmin käsitelty.

Vierailija
10/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla masennus ja anoreksia sairastettu teininä ja ovat jääneet ns. uinumaan vuosiksi. Terkka vaihtui raskausaikana kolme kertaa, koska ensimmäinen jäi eläkkeelle ja oli sijainen ennen kuin uusi terkka aloitti työt. Jokaiselle piti erikseen selittää oma historia ja varsinkin eläkkeelle jäävällä oli aika nihkeä suhtautuminen. Onneksi lopullinen terkka oli nuori, mukava ja ymmärtäväinen.

Varsinkin raskaudenaikainen painonnousi aiheutti ahdistusta anoreksiataustan takia, jota oli hyvä käsitellä terkkarin kanssa. Painoin alimmillani 38 kiloa, raskauden alkaessa 52, ennen synnytystä 78, niin olihan siinä mielellä käsittelemistä. Kilot lähtivät sitten itsekseen kun vauva syntyi. Synnytyksen jälkeen oltiin enemmän huolissaan mielialasta ja terkka muistutteli miestäni pitämään huolta syömisestäni.

Lastensuojelua ei koskaan otettu edes puheeksi, koska voin koko ajan suurinpiirtein hyvin ja hoidan lasta erinomaisesti.

Vierailija
11/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä seuraamuksia voi tulla jos käy ilmi, että valehteli masennuksesta? Tuosta jää helposti kiinni jos masennus uusiutuu.

Ei siitä mitään seuraamuksia voi tulla muuta kuin että ei välttämättä ole avun piirissä jos tulee akuutti tarve. 

Vierailija
12/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään seuraamuksia voi tulla muuta kuin että ei välttämättä ole avun piirissä jos tulee akuutti tarve. 

Itse oon taas ajatellut niin päin, että ongelmia tulee jos sinne vähän kaunistelee asioita ja ne käy ilmi jälkeen päin. Ei ainakaan kovin luotettavaa kuvaa itsestään anna ja tuleeko niille sit siellä päin epäilys, että mitä muuta on jätetty kertomatta/valhedeltu. Tosin, en tiedä onko ihan vapaaehtoista päättää mitä väittää neuvolaan (esim. aiemmat päihdekokeilut, kertooko niistä vai ei) kun neuvolassahan ei oo mikään pakko edes käydä.

Vierailija
13/13 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin rehellisesti masennustaustastani. Sairastuinkin kuopuksen jälkeen synnytyksenjälkeiseen masennukseen ja sain siihen nopeasti hyvää apua. Ei ollut koskaan mitään puhettakaan mistään lastensuojelusta yms.