3400 bruttopalkka ja veroprosentti 28?
Saan bruttona 3400 e eikä mitään vähennyksiä. 1 % menee liiton ja työttömyyskassan maksuun. Asun yksin. Olenko laskenut veroprosentin oikein? Onko se todella noin suuri? Ja tämän päälle tulee vielä eläkemaksut ym muut? Viime vuonna taisi olla veroprosentti liian alhainen ja mätkyt tulossa...
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vai sisältääkö tuo veroprosentti kaikki maksut ja verot? Paljonko teillä jää 3400 palkasta käteen?
Vero% ei sisällä muita maksuja. Se on pelkkä vero. Palkkani on noin 3000 €, netto noin 2000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuositulot 42 000 (eli suunnilleen 3300-3400 e kk) ja veroprosentti muistaakseni 20,5 tai 21.
Miten voi olla noin matala?
Olen juuri päässyt valmistumisen jälkeen työelämään ja luulin, että elintaso nousisi ja saisin säästettyä asuntoon mutta turha luulo :D
Ap
Tarkistin just verottajan sivuilta ja kyllä se oli 20,5. En kuulu kirkkoon, 2 lasta, asun Tampereella. Tuohon päälle menee 8,4 % vielä muita kuluja.
T. tuo aiemmin vastannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuositulot 42 000 (eli suunnilleen 3300-3400 e kk) ja veroprosentti muistaakseni 20,5 tai 21.
Miten voi olla noin matala?
Olen juuri päässyt valmistumisen jälkeen työelämään ja luulin, että elintaso nousisi ja saisin säästettyä asuntoon mutta turha luulo :D
Ap
Itse olen säästänyt omaan asuntoon 1900 tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Miten te maksaoin vähän veroja, paljon vähennyksiä?
Helsingissä ja Espoossa oikea veroprosentti 5500 euron kuukausituloilla on noin 27 ilman mitään vähennyksiä. Tarkistin juuri äsken verottajan laskurilla.
Toki tähän tulee sitten vielä päälle 8,4-9,9 % pakollisia eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet laskenut jotain väärin, jos tuossa 28:ssa ei ole vielä mukana pakollisia eläkemaksuja. Minulla on 5500 euron bruttotuloilla veroprosentti 27 ilman mitään vähennyksiä. Vaikka kunnallisveroprosentti vaihtelee kotikunnan mukaan, ei 3400 euron bruttotuloilla voi mitenkään oikea prosentti olla 28, ellei sinulla sitten ole autoetua tai vastaavaa.
Huh helpottavaa kuulla. Voisiko toi 28 % sisältää siis kaikki verot ja maksut? Tämän sain kun tein muutosverokortin. Ap
Ei. Palkkalaskelmassa tai verokortissa näkyvä prosentti ei sisällä niitä 8,4% sotuveroja.
Pitäähän sinun ymmärtää mitä lukuja annat laskelmaan kun haet uuden verokortin, jos annat liian suuret tulot, niin tulee myös liian suuri veroprosentti. Tai sitten voi myös olla että olet alkuvuoden aikana tienannut arvioitua paremmin ja maksanut liian vähän veroaja, jolloi muutosverokortin prosentista tulee korkea, koska siinä huomioidaan myös alkuvuoden verovajetta.
Mulla 3600 kk brutolla veroprosentti nyt 24,5 ilman eläkevakuutus ja muita vähennyksiä. Tuo prosentti sen jälkeen kun lasketin uudelleen ettei lähtenyt lisäprosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veroprosenttilaskuri https://avoinomavero.vero.fi/_/
Vuosiansio 43000 veroprosentti 24,5% +8,4%
Tuskin veroprosenttisi ainakaan on liian pieni.
Mikä kunta?
Minä sain vain 20% Espoon kunnallisveroprosentilla ja vastaavilla vuosiansioilla.
Listasta ensimmäinen eli Akaa ja evlutkirkkoon kuuluva. Toisessa kunnassa ja ilman kirkollisveroa voi olla 4% pienempi vero.
Vuonna 2020: brutto 3400 €/kk. Ennakonpidätys 21,5%, tyel 7,15% (alle 53-vuotias) ja tvm 1,25%
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 20,5% 3500e/kk tuloista. Tässä on otettu huomioon vähennykset (elatusmaksut, ensiasunnon korko, työmatkat). Viime vuonna oli 16,5%, mutta työmatkat kalliimmat sekä meillä oli remontti. Lasken sentilleen kaiken aina eikä tule mätkyjä :)
Ja tästähän lähtee 6,75% ja 1,5% eli käteenjäävä on 2493e :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerro kotikuntasi tai ainakin sen kunnallisveroprosentti, niin lasken sinulle hetkessä oikean veroprosentin. Kerro myös, kuulutko kirkkoon.
Asun Helsingissä ja erosin kirkosta juuri loppuvuodesta. Ei vähennyksiä. Ap
Oikea veroprosenttisi on 19. Siihen tulee sitten päälle 8,4 % muita pakollisia maksuja ja kertomasi mukaan 1 % ay-maksuja.
Siis miten tää veroasia voi olla niin vaikea toisille? En syytä sinua ap mutta minusta on pöyristyttävää että joku väittää tosissaan että 800 euron korotuksesta jäisi vain 200 e käteen. Se ei pidä paikkaansa. Toki jos alkuvuonna maksettu liian vähän veroja niin silloinhan tuosta voi jäädä vaikka vain 0 e käteen mutta pidämmällä tähtäimellä kyllä käteen jää vähintään puolet.
Verottajan sivuilta löytyy veroprosenttilaskuri, sinne syötetään asuinkunta, syntymävuosi, kirkollisverovelvollisuus ja vuosibruttotulot. Muita tietoja ei ole pakko täyttää. Helposti voi laskea mikä on veroprosentti vaikka ensivuodelle. Sieltä näkee myös työttömyys- ja eläkevakuutusmaksut ja siten voi laskea ihan eurolleen paljonko mistäkin bruttotulosta jää käteen.
Ap: jotain on laskelmissasi vialla ja ei, verokorttia oleva luku sisältää vain sen veron, ei muita maksuja joita tulee se noin 8,5%-yks siihen päälle.
Minä hain juuri uutta verokorttia. Tulot 7000e/kk. Asun Helsingissä, olen ev mut seurakunnan jäsen. Ei muita vähennyksiä kuin 100e asuntolainan koroista ja 200e ammattiliiton jäsenmaksuista. Veroprosentiksi tuli 30,5. Näillä perustein näppituntumalta sinun veroprosenttisi on siis aivan liian iso.
Itsellä myös brutto 3400 ja 2020 verokortissa oli 23%.
Nostan sen kyllä 24 prosenttiin kuten ollut 2019. Ei palkka ainakaan tule laskemaan.
Siihen prosenttiin vaikuttaa niin moni muu asia jotta sen voi tarkalleen verottaja kertoa. Olipa se iso tai liian pieni, aina verottajan kanssa tasataan tilit kerran vuoteen.
Itselläni on kk palkka 3500, vaikka veroprosentti on 33 seuduilla joudun yleensä maksamaan vielä lisäksi mätkyjä.
Mulla on vuositulot on noin 47 000e. Tein muutosverokortin johon laitoin kaikki vähennykset (työmatka, kotitalousvähennys säännöllisestä kotitaloustyöstä, asuntolainan korkovähnnys ja opintolainavähenys, ammattiiiton vuosimaksu) ja sain prosentin laskemaan ehdotetusta 20 % - > 18 %. Kuulun kirkkoon ja kotikunta Helsinki, lapsia on. Listailin sinne muutosverokorttiin myös tämän vuoden tilinauhan perusteella, paljonko työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja näkyi menneen palkasta tänä vuonna. Meniköhän joku väärin?
Tänä vuonna (2019) meni veronmaksut ihan pieleen. Oli vanhojen tulojen mukaan 9 kk veroprosentti 12 % ja 3 kk lisäprosentti 38 %. Taitaa tulla useamman tuhannen mätkyt. Olen laittanut kaiken ylimääräisen Asp-tilille. Täytyy nyt sitten säästää mätkyjä varten. Ap
Itselleni tuli veroehdotuksessa 27% ja tuloraja muutaman kympin vajaa 50000. Eli tuo 28% 3400e/kk bruttotuloilla kuulostaa kovalta. Tosin itsellä on jonkin verran asuntolainan korovähennyksiä, joka on ehkä lskee hieman tuota prosenttia (ehkä max. 1 prosenttiyksikön verran arvelisin).
Minun miehellä verokortti laskettu n. 3800e brutolle, veroprosentti 22. Ei kuulu kirkkoon.
Minulla laskettu n. 2600e kk-tulolle, veroprosentti 15, kuulun kirkkoon.
Isolta kuulostaa ap:n prosentti.
Just hain uuden verokortin, bruttotulot arvio vuodelle 2020 n. 36 000e, veroprosentti 16. Vähennyksiä työmatkat.
Mikä kunta?
Minä sain vain 20% Espoon kunnallisveroprosentilla ja vastaavilla vuosiansioilla.