Perheyritys kannusti työntekijöitä 10 kg:n painonpudotukseen
Voisiko joku, jolla on Kauppalehden tunnukset, kertoa, että miten työntekijöitä kannustettiin? Laihduttiko kukin tahollaan vai oliko esim. jotain yhteisiä aktiviteetteja? Saiko laihtumisesta jonkin palkinnon? (MInulla ei ole Kauppalehden tunnuksia, enkä jaksa sellaisia tehdä tämän asian takia.)
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/perheyritys-kannusti-tyontekijoita-1…
Kysymys kaikille: lähtisitkö mukaan tuollaiseen työpaikan julkiseen laihdutukseen? Minä en, olen kyllä ylipainoinen ja elämäntapamuutoksen tehtyäni olen laihtunut ihan kivasti, vielä on kuitenkin matkaa jäljellä. En halua laihtumiselleni mitään huomiota, enkä tosiaankaan haluaisi, että toimari seuraisi painoani, kuten tuolla yrityksessä näkyy toimari tehneen. En myöskään haluaisi kollegojen kanssa jauhaa painoasioista.
Kommentit (27)
En voisi laihduttaa 10 kiloa, koska sitten painaisin 43 kg. Mutta muuten kyllä, osallistuisin mielelläni työpaikalla järjestettävään terveyskampanjaan.
Siis 10kg vai 10%? Itse olisin alipainoinen jos laihduttaisin kummankaan verran. Ei tuo artikkelin punnittavana oleva mieskään näytä sille että tarvitsisi mitään laihdutuskuuria.
voi olla laiha läski,eli sisäelimissä ympärillä rasvaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oletko-laihalaski-nama-faktat-sen-p…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bull-mentula-tata-laihalaski-termi-…
En lähtisi mukaan, koska painaisin haasteen jälkeen 39 kg. Varmasti ihan kivaa, että työpaikka kannustaa terveellisiin elämäntapoihin ja palkitsee onnistumisesta. Olisi vaan mukavaa tietää, ovatko jo valmiiksi hoikat tai terveellisesti elävät saaneet ikinä mitään tsemppiä tai kiitosta. Toisekseen alipainoisellakin voi olla todella epäterveelliset elämäntavat ja liikunnan harrastaminen olematonta. Heillä kymmenen kilon painonpudotus voi olla hengenvaarallista.
No eiköhän se ole itsestään selvää, ettei normaali/alipainoisia ole kannustettu laihduttamaan kymmentä kiloa. Että sikäli aika turhia nämä "painaisin 30 kg, jos laihduttaisin 10 kg"-kommentit. Itseäni kiinnostaa, että miten tuo kampanja on lanseerattu, ja onko siinä joku bmi-raja. Vai saiko siihen lähteä mukaan kaikki, joista siltä tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Siis 10kg vai 10%?
Siis 10%, kirjoitin aloitukseen väärän yksikön. Sori.
Meillä iso työnantaja kannustaa tupakoivia lopettamaan, maksamalla osan vierotuslääkkeistä, sitten liikuntaan, maksaa esim. Kuntosalista osan, sitten on pelivuorot sählyyn yms. ja uimahalliin saa alennukset. Seuraavat väheneekö sairauslomat.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se ole itsestään selvää, ettei normaali/alipainoisia ole kannustettu laihduttamaan kymmentä kiloa. Että sikäli aika turhia nämä "painaisin 30 kg, jos laihduttaisin 10 kg"-kommentit. Itseäni kiinnostaa, että miten tuo kampanja on lanseerattu, ja onko siinä joku bmi-raja. Vai saiko siihen lähteä mukaan kaikki, joista siltä tuntui.
Se oli noissa viesteissä pointtina, että 50-kiloisella voi olla yhtä huonot elämäntavat kuin 100-kiloisella. Aina ei ole kyse laihduttamisesta vaan hoikkakin voi tarvita kannustamista elämäntaparemonttiin.
Iltalehden jutun mukaan palkkio on ollut 300 euro 10% painon pudotuksesta. Jutusta saa sen käsityksen että jokainen on ihan itse valinnut tavan pudottaa painoa. On ollut yhteisiä juoksulenkkejä, salibandyä.
Itse olen joskus ollut mukana vastaavassa. Ei tosin tainnut olla mitään rahallista palkintoa. Voisin kyllä lähteä uudelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika epäreilua! Kyllä minä rahan voimalla laihduttaisin alipainoon. Tosi epistä jos vaan lihavat saavat jonkun bonuksen.
En voisi laihduttaa 10kg. Painaisin sitten 49kg mikä on liian vähän 170cm naiselle. Mutta jos olisin ylipainoinen niin lähtisin mielelläni mukaan.
En lähtisi mukaan. Olen laihduttanut 30 kiloa ja huomio työpaikalla oli erittäin kiusallista ja epämukavaa. Pomolle jouduin sanomaan aika tiukasti lopulta, että painoni on yksityisasia, enkä keskustele siitä töissä. Hän halusi tietää tarkan kilomäärän, paljonko painoa oli lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli noissa viesteissä pointtina, että 50-kiloisella voi olla yhtä huonot elämäntavat kuin 100-kiloisella. Aina ei ole kyse laihduttamisesta vaan hoikkakin voi tarvita kannustamista elämäntaparemonttiin.
No minusta noissa viesteissä oli pointtina se, että jos tuosta painonpudotuksesta jaellaan jotain bonuksia, niin on aika epäreilua että terveessä painossa pysytelleet ihmiset syrjäytetään näistä bonuksista heti kättelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden jutun mukaan palkkio on ollut 300 euro 10% painon pudotuksesta. Jutusta saa sen käsityksen että jokainen on ihan itse valinnut tavan pudottaa painoa. On ollut yhteisiä juoksulenkkejä, salibandyä.
Ok, kiitos tiedoista. Raha on varmaan hyvä motivaattori, etenkin kun on kyse vain 10% pudotuksesta, jonka ylipainoiset yleensä pudottaa suht helposti, kun alussa lähtee nesteitä ja näin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi mukaan. Olen laihduttanut 30 kiloa ja huomio työpaikalla oli erittäin kiusallista ja epämukavaa. Pomolle jouduin sanomaan aika tiukasti lopulta, että painoni on yksityisasia, enkä keskustele siitä töissä. Hän halusi tietää tarkan kilomäärän, paljonko painoa oli lähtenyt.
No huh huh, mikä pomo.
En lähtisi tuollaiseen mukaan. Paino on yksityisasia, ja hoidan mallikkaasti fyysisesti raskaan työni, vaikka mahani on kuin olisin raskauden loppuvaiheessa.
Jos julkisella sektorilla olisi tehty vastaava tempaus, olisivat lööpit huutaneet riistosta, kehopositiivisuuden latistamisesta ja lihavien yhtä hyvästä työtehosta verrattuna laihoihin. Vähintään joku apulaisoikeusasiamies olisi setvimässä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos julkisella sektorilla olisi tehty vastaava tempaus, olisivat lööpit huutaneet riistosta, kehopositiivisuuden latistamisesta ja lihavien yhtä hyvästä työtehosta verrattuna laihoihin. Vähintään joku apulaisoikeusasiamies olisi setvimässä asiaa.
Meillä vastaava tehtiin ihan julkisella sektorilla. Onneksi asiasta ei ollut mitään lööppejä, mukavaa oli kaikilla. Useampi vuosi tuosta tosin jo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta noissa viesteissä oli pointtina se, että jos tuosta painonpudotuksesta jaellaan jotain bonuksia, niin on aika epäreilua että terveessä painossa pysytelleet ihmiset syrjäytetään näistä bonuksista heti kättelyssä.
On myös firmoja, joissa maksetaan tupakoinnin lopettamisesta. Epäreilua niitä kohtaan, jotka eivät ole ikinä polttaneet.
Entä ne työntekijät jotka ovat normaalipainoisia, mutta alipainon rajoilla? Saavatko he palkinnon heti haasteen alettua, syrjäytettiinkö heidät kokonaan mahdollisen palkinnon saamisesta, vai kannustettiinko heitä pudottamaan painoa alle terveellisen painon?
Miettii bmi 19. Jos tiputtaisin painostani tuon vaaditun 10% niin painaisin 45kg.