Mitä teette, kun saatte työtehtävän jonka tekemiseen teillä ei ole mitään hajua eikä ohjeistusta löydy?
Kukaan esimies ei ole paikalla. Ajattelin suorittaa tehtävän kuten itse parhaaksi näen ja jättää korjailut siihen, kun esimiehet palaavat lomalta. Miten te tekisitte?
Kommentit (23)
Kokeilen, jos löydän ihmisen, joka voi neuvoa minua. Muuten varmaan yrittäisin tehdä itse siten miten parhaaksi näkisin.
Noin kuten sanoit. Pähkäilisin ratkaisua ja tekisin kuten parhaaksi nään ellei mahdollinen vahinko väärin tekemisestä olisi liian suuri. Jos oletettava haitta/vahinko olisi liian suuri, jättäisin homman tekemättä. Saikohan tuosta nyt mitään selvää...
Googlesta etsisin apua. Mikä se työtehtävä on?
Googletan. Joudun tekemään noin useasti ja aina olen selvinnyt.
Jos tehtävä ei ole kovin kiireellinen, lykkään tekemistä, kunnes joku osaava on paikalla. Jos on olevinaan kiireellinen, kysyn, onko tosiaan tarpeen tehdä nopeasti ja vaikka päin persettä, sen sijaan että odotetaan.
Kyselen epätoivoisena ympäröiviltä työntekijöiltä osaavatko he, jos kukaan ei osaa teen jonkin ratkaisun ja ehkä sitten raportoin tilanteen sähköpostilla esimiehelle, ja kysyn teinkö oikein.
Otin lopputilin hiljattain juuri tuollaisesta paikasta. Sain koko ajan tehdä tehtäviä, joista ei ollut kokemusta, eikä pomokaan osannut auttaa. Yritin googlailla ja vaivata tuttuja, jotka ehkä osaisivat auttaa.
Esimiehet varmaan tykkää tuollaisista epävarmoista asiantuntijoista, jotka eivät ota vastuuta omista hommistaan.
Kollegalta kysyn ja aina joku tietää. Jos ei niin sitten työpaikan muut ammattilaiset käyttöön. Mutta meillä onkin ihan normaalia että tulee keissejä joihin ei ole mitään ”ohjetta” vaan pitää itse/yhdessä miettiä ratkaisuja. Ohjeita meillä ei ole yhtään mihinkään.
Kiitos vastauksista! Tähän on olemassa joku ohjeistus, jota mistään ei nyt vaan tunnu löytyvän. Lähinnä minä voin saada palautetta, että tein asian väärin. Google ei auta, sillä kyse firman sisäisestä ohjeistuksesta. Nyt kun kirjoitin tämän ylös, niin vastaus on ilmiselvä :) T. Ap
Riippuu tehtävästä. Onko se sellainen, että tulee vahinkoa, jos lopputulos ei mene ihan nappiin? Vai riittäisikö jotain sinne päin? Onko se oikeasti kiireellinen? Voiko joku kollega neuvoa?
Harva asia on niin kiireellinen, ettei se voisi odottaa, jos et ole ensiavussa töissä...
Eikö sinulla ole ammattitaitoa. Miten teet työtehtäviä joihin ei koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehet varmaan tykkää tuollaisista epävarmoista asiantuntijoista, jotka eivät ota vastuuta omista hommistaan.
On epäammattimaista väittää osaavansa homma, jota oikeasti ei osaa, ja joka ei ole mistään ulkoisista lähteistä opittavissa. Pomon tehtävä on järjestää ohjeistus ja perehdytys ja toimintaprosessit kuntoon. (Toki omaa vastuutani on siinä esim. se, että raportoin, jos huomaan jossain kohden häikkää.)
Itse työskentelen terveydenhuollon tietojärjestelmien parissa. Erilaiset ohjelmointitekniset jutut ovat aina selvitettävissä. Sen sijaan se, mitä dataa jokin kryptisesti nimetty kenttä ikivanhassa tietokannassa sisältää, sitä ei osaa kukaan ulkopuolinen kertoa. On hoidettava firmassa asiat siihen kuntoon, että tieto joko on aina löydettävissä, tai että voidaan aina odottaa, kunnes paikalla on joku joka asian tietää.
Miettisin että ehkä mun täytyisi etsiä parempi työpaikka.
On myös bytheway mahdollista että sun työnantaja yrittää savustaa sua ulos. Siis sun esimies tms inhoaa sua ja haluaa päästä susta eroon. Potkujen antaminen on ihan liian vaikeaa, joten on parempi savustaa työntekijä pois kiusaamalla häntä esim antamalla hänelle älyttömiä tehtäviä. Vaikkapa tehtäviä joita hän ei edes voi osata ja sitten kun hän tekee ne väärin niin esimies valittaa ja valittaa ja vaatii sua tekemään ne uudestaan ja kieltäytyy neuvomasta ja et vieläkään osaa tehdä niitä ja sitten hän valittaa lisää.
Kunpa työntekijöitä saisi erottaa täysin vapaasti niin työnantajien ei tarvitsisi pelailla savustuspelejä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoon ei kuulu se, että edeltä käsin tietää kaikki kunkin firman mahdolliset sisäiset ohjeistukset. Ammattitaitoa on vain kyky toimia niiden ohjeiden mukaan sitten kun saa tietää, mitä ne ohjeet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin että ehkä mun täytyisi etsiä parempi työpaikka.
On myös bytheway mahdollista että sun työnantaja yrittää savustaa sua ulos. Siis sun esimies tms inhoaa sua ja haluaa päästä susta eroon. Potkujen antaminen on ihan liian vaikeaa, joten on parempi savustaa työntekijä pois kiusaamalla häntä esim antamalla hänelle älyttömiä tehtäviä. Vaikkapa tehtäviä joita hän ei edes voi osata ja sitten kun hän tekee ne väärin niin esimies valittaa ja valittaa ja vaatii sua tekemään ne uudestaan ja kieltäytyy neuvomasta ja et vieläkään osaa tehdä niitä ja sitten hän valittaa lisää.
Kunpa työntekijöitä saisi erottaa täysin vapaasti niin työnantajien ei tarvitsisi pelailla savustuspelejä.
Heh, no sen tiedän ettei minua yritetä savustaa ulos. Päinvastoin, tämä tehtävä "annettiin" minulle, sillä uskovat juuri minun kaikista työntekijöistä selviytyvän siitä. Lähinnä lähdin tälleen vapaa-ajalla asiaa pohdiskellessani kysymään ulkopuolisia mielipiteitä asiaan liittyen.. t. ap
Jos kyse on hyllytyksestä, niin sen voi tehdä ensin sinnepäin ja sitten korjata. Jostaas on kyse viikojen työstä ja hommallao n deadline, niin et voi tehdä sinnepäin. Kysyt pomolta niin kauan, että se ohje löytyy tai saat luvan tehdä omalla tyylilläsi.
Minulle tulee aina näitä tapauksia. Pitää muuttaa ohjelmaa jonka joku irtisanoutunut entinen työntekijä on kirjoittanut jollain eksoottisella kielellä. Kyllä nämä on tähän mennessä onnistuneet ja välillä joutuu tekemään hyvinkin monimutkaisia tehtäviä ja korjaamaan ohjelmia joiden toiminta vaikuttaa kymmeniin tuhansiin ihmisiin. Huvittaa kun firma, esimies tai HR-tiimi ei tiedä, eikä osaa ollenkaan käsittää millaisia asioita teen. Kuvittelevat että kuka tahansa Urpo voitaisiin ottaa tekemään näitä hommia. Joku vastavalmistunut insinööri. Jos tulee kenkää niin eiköhän se todellisuus sitten hiljalleen valkene että kuka menetti enemmän, minä vai firma.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelin työhaastattelussa
Kysyn av-palstalta.