Miten vegaaneilla / vegaanien kanssa meni joulupöydässä?
Täällä oli paljon polemiikkia vegaaneista joulupöydässä.
Kertokaa nyt ihmeessä miten joulupöydässä sujui.
Pysyikö joulurauha eri ruokavaliojoukkojen välillä?
Kommentit (31)
Olen vegaani ja olin joulun sekasyöjävanhemmillani. Minua varten siellä oli seitankinkku ja tehty maidoton ja munaton bataatti-vihanneslaatikko. Salaatteja oli myös jotka sopi minullekin.
Olen ollut vegaani jo 16 vuotta joten ovat asiaan täysin tottuneet eikä asiasta ole mitään häslinkiä saati riitoja.
Meillä oli sekaani-vegaani perhe joulunvietossa. Vegaaniäidillä oli omat ruokansa mukana ja meillä meni mitä parhaiten. Ihana perhe.
Ei ollut vegaaneja.
Olin omalla äidillä ja kaikki oli aitoa ja herkullista. Ei yrittänyt kusettaa niin kuin muotitietoisemmat kaverit joskus, että vaihtelevat resepteistä aineita ja väittävät ihan normaaliksi ruoaksi.
Sekin ok, kunhan ei nyt mitään soijaa tai rypsiä tai muuta sentään. Ei niin hyvää aina, mutta syön mitä tarjotaan. Lähinnä loukkaavaa se ideologian tuputus ruoan muodossa.
Hyvin sujui, mukavaa oli yhdessä, ei mitään ongelmaa.
En syö jouluruokia (hyi!) muutenkaan niin aivan sama mun veganismi muille. Söivät mitä söivät ja itse söin mitä halusin. Ei kyttäilty lautasia tai tehty asiasta numeroa, kuten muulloinkaan.
Hyvin meni. Olen ekaa joulua vegaani ja vein joulupöytään oman linssimurekkeen, lanttulaatikon ja kylmäsavustettuaporkkanaa. Lisäksi olin tehnyt jälkkäriksi rommipalloja.
Kuten jo kommentoihin johkin muuhun ketjuun, meille tuli vieraaksi yksi vegaani. Tarjottiin keitettyjä perunoita ja sai popsia niitä. Jonkun punajuuren ja suolakurkun palan otti myös. Ajattelin etten voi olla niin epäkohtelias että käskiskin tuomaan omat ruoat, siksi keitin perunat.
Oikein hyvin meni. Tein porkkalaa ja laatikot heille vegaanisena. Toivat mukanaan seitankinkun ja jotain vihreää mössöä tullessaan.
Olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä, meillä on kotona ihan luontevasti kasvisruoat ja liharuoat pöydällä, jokainen ottaa mitä syö. Kaikkien toivomuksia täytettiin, esimerkiksi yksi ei tykkää laatikoista ja hänelle oli laatikoiden sijaan eri ruokaa. Esimerkiksi kaikki eivät myöskään syöneet rosollia, silti ne jotka rosollia halusivat saivat sen pöytään. Ei kaikkien tarvitse syödä kaikkea joulupöydästä. Mitään kalaa ei ollut pöydässä lainkaan, ainoastaan kinkku ja yksi toinen liharuoka.
Vegaaniruoka sopii hyvin suomalaiselle. On halpaa.
Voidaan muuttaa nimi Pohjois-Intiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vegaaneja.
Olin omalla äidillä ja kaikki oli aitoa ja herkullista. Ei yrittänyt kusettaa niin kuin muotitietoisemmat kaverit joskus, että vaihtelevat resepteistä aineita ja väittävät ihan normaaliksi ruoaksi.
Sekin ok, kunhan ei nyt mitään soijaa tai rypsiä tai muuta sentään. Ei niin hyvää aina, mutta syön mitä tarjotaan. Lähinnä loukkaavaa se ideologian tuputus ruoan muodossa.
Onko sun mielestä kusetusta, että kouluissa on iät ja ajat ollut ruokalistalla esimerkiksi pinaattilettuja ja ohrapuuroa, silti niitä ei ole kasvisruoaksi kutsuttu?
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kommentoihin johkin muuhun ketjuun, meille tuli vieraaksi yksi vegaani. Tarjottiin keitettyjä perunoita ja sai popsia niitä. Jonkun punajuuren ja suolakurkun palan otti myös. Ajattelin etten voi olla niin epäkohtelias että käskiskin tuomaan omat ruoat, siksi keitin perunat.
Mikset ehdottanut että toisi itse esimerkiksi savutofua tai seitankinkun mukanaan? Aika huono olet kestitsemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vegaaneja.
Sekin ok, kunhan ei nyt mitään soijaa tai rypsiä tai muuta sentään. Ei niin hyvää aina, mutta syön mitä tarjotaan. Lähinnä loukkaavaa se ideologian tuputus ruoan muodossa.Onko sun mielestä kusetusta, että kouluissa on iät ja ajat ollut ruokalistalla esimerkiksi pinaattilettuja ja ohrapuuroa, silti niitä ei ole kasvisruoaksi kutsuttu?
Pinaattiletussa oli munaa ja ohrapuurossa maitoa.
Meidän vegaani jäi vähän sitkeäksi ja oli tosi kuivaa. Ensi jouluna teemme kalkkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vegaaneja.
Sekin ok, kunhan ei nyt mitään soijaa tai rypsiä tai muuta sentään. Ei niin hyvää aina, mutta syön mitä tarjotaan. Lähinnä loukkaavaa se ideologian tuputus ruoan muodossa.Onko sun mielestä kusetusta, että kouluissa on iät ja ajat ollut ruokalistalla esimerkiksi pinaattilettuja ja ohrapuuroa, silti niitä ei ole kasvisruoaksi kutsuttu?
Ja leivän päälle sai oikeaa voita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vegaaneja.
Mutta kummassakaan ei ole lihaa. Nimenomaan se lihan puute on se mistä hirveä huuto parku ja poru on tullut kun kouluihin on haluttu lisätä kasvisruokapäiviä. Ja joo, ohrapuuro ja letut voidaan tehdä myös vegaanisina, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vegaaneja.
Ei ole pinaattiletut kusetusta tai ihana ohrapuuro. .
Kerman korvaaminen jollain kauramaidolla tms. kun vieraita (!) on tulossa kylään, joo.
Tai jotain nyhtistä jauhelihan tilalla, joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vegaaneja.
Mutta kummassakaan ei ole lihaa. Nimenomaan se lihan puute on se mistä hirveä huuto parku ja poru on tullut kun kouluihin on haluttu lisätä kasvisruokapäiviä. Ja joo, ohrapuuro ja letut voidaan tehdä myös vegaanisina, ei ongelmaa.
Aktivistit, jotka niitä pakkokasvispäiviä ajavat aikovat tehdä Suomesta vegaanisen. Kannattaa tsekata vihreiden nuorten puolueohjelma. Mitään myönnytyksiä noille hulluille ei kannata tehdä.
Ei tarvinnut kutsua pinaattilettuja kasvisruoaksi, koska kaikki ruoka oli ruokaa. Nyt on näiden vegguleiden takia jaettu ruoat hyviin ja pahoihin ja yhtäkkiä sillä on niin järkyttävästi väliä, että mitä se ruoka sisältää, eikä että se on hyvää!
Hyvin sujui, söin kinkkua ja kalaa kuten aina. Ei ollut mitään vegeä.