Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monestiko elämässänne olette joutunut esittämään tutkintotodistuksen koulutuksestanne / ammattipätevyydestänne?

Eläkeläinen vm. -57
28.12.2019 |

Itse en ole joutunut esittämään diplomiani koskaan. En edes kopiota siitä. Maininta CV:ssä suoritusvuosineen on riittänyt. Samoin on ylioppilastodistuksen kanssa.
Tosin olen tehnyt urani kokonaan yksityissektorilla. Ehkä valtion tai kunnan hommissa pätevyys olisi joskus todistaa paperillakin virkaa haettaessa. Mutta onneksi ei ole tarvinnut hakea suojatyöpaikkoja.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelle työmaalle mennessä joutuu näyttämään työturva- ja tulityökortin+valttikortin, muuten ei ole pumaskojen perään kyselty.

Vierailija
2/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nykyisellä työnantajallani (samalla myös ensimmäisellä) kohta 10 vuotta enkä ole näyttänyt kertaakaan mitään koulutodistuksiani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on mulla haluttu melkein jokaisessa työhaastattelussa nähdä.

Vierailija
4/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran. Kun valmistuin niin tutkintotodistuksesta piti pistää kuva työkkäriin todisteeksi valmistumisesta, jotta sai työttömyystuet pyörimään. Sen jälkeen ei ole kukaan niitä kysellyt.

Vierailija
5/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta koodarina, kukaan ei ole koskaan kysynyt opinnoista sanaakaan. Työkavereiden koulutustaustoistakaan en tiedä kuin harvoista poikkeuksita mitään. Koulutuksen merkitys lähenee asymptoottisesti nollaa kun työura alkaa. Muuttuu samantyyliseksi asiaksi kuin missä kävit intin.

Vierailija
6/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sen tarjoudun näyttämään joka haastattelussa. Joitakin ei kiinnosta, jotkut vilkaisevat - ja sitten on toki sekin vähemmistö, joka syynä arvosanoja myöten.

YO-papereita en pitänyt enää mukana sen jälkeen kun sain AMK paperit.

Vierailija
7/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein.

Vierailija
8/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, tosin tuskin kukaan on kiinnostutunut 15 vuotta vanhoista merkonomin papereista. Välillä mietin, että pitäisikö uhan vaan pokkana jatkossa hakiessa sanoa pokkana vaan olevansa tradenomi, heidän hommiaan kuitenkin teen. Nykyisin on kai sellainen jokapaikan tutkinto, että työelämän näytöt puhuvat enemmän.

Vierailija
9/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, olen FM ja yksityisellä sektorilla koodaustöissä. Tutkinto lukee kyllä CV:ssä ja oma työnantajani pitää akateemista tutkintoa hyvin tärkeänä, mutta eipä sitä mitenkään tarkastettu onko niitä papereita oikeasti. (Ei löydy netistäkään tietoja niin vanhoista graduista ja tutkinnoista kuin omani)

Vierailija
10/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liki jokaisessa työhaastattelussa, eli noin parikymmentä kertaa. Niissä joissa ei tarvinnut, olisi pitänyt sitten myöhemmin näyttää todisteet pätevyydestä, jos olisi tullut valituksi.

Vierailija
11/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä työpaikassani piti esittää rokotustodistus jotain hepatiittia vastaan, että firma sai hommattua viisumin työmatkalle suunnittelemaame  kohteeseen. Ulkomaille, kehitysmaahan.

En silti sairastunut.

Vierailija
12/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kertaakaan tarvinnut näyttää. Olen ollut useammassakin haastattelussa. Lähes aina saanut paikan. CV:n merkintä on riittänyt.

Vierailija
13/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta koodarina, kukaan ei ole koskaan kysynyt opinnoista sanaakaan. Työkavereiden koulutustaustoistakaan en tiedä kuin harvoista poikkeuksita mitään. Koulutuksen merkitys lähenee asymptoottisesti nollaa kun työura alkaa. Muuttuu samantyyliseksi asiaksi kuin missä kävit intin.

Ja silti jotkut kertovat työhaastattelussa kielitaitonsa olevan erinomainen, kun lukion (tai jopa peruskoulun) päättötodistuksessa arvosana oli kiitettävä. Ja aikanahan siitä todistuksesta on parhaassa tapauksessa yli 10 v.

Itse kysymykseen, en ole ikinä joutunut näyttämään mitään todistuksia, vaikka olen niitä mukanani raahannutkin haastatteluihin. Viides työpaikka menossa (yli 30v työelämässä). Työhaastatteluissa kysyn hakijoilta aina kaikki todistukset. Eivät välttämättä merkitse mitään, vertaan vaan cvhen.

Vierailija
14/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä näitä valelääkäreitä ja hoitajia sitten onkin, kun ei työnantaja hoida velvollisuuttaan tarkastaa todistuksia. Onneksi on nykyään olemassa julkiterhikki.fi. Voi tarkistaa, että omalääkärin tutkinto/pätevyys löytyy.

Vierailija
15/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä työhaastattelussa minulta kysyttiin, olenko käynyt RUK:n?

Vastasin, että olen (vaikka en). Tentaattori kysyi, minkä kurssin. Vastasin kaverini käymän RUK:n kurssinumeron. Läpi meni!

Nykyisin toimin firmassa päällikköhommissa korpraalin pätevyydellä.

Hih!

Vierailija
16/16 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3:een työpaikkaan(joihin pääsin) hakiessa.

En muista moneenko paikkaan olen todistuskopiot lähettänyt.

Joskus työpaikkailmoituksissa pyydettiin liittämään todistuskopiot mukaan.

Olen tosin viimeksi hakenut töitä viime vuosituhannen puolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi