Siis oikeastikko nykyäidit rehvastelevat ja vertailevat synnytystensä kestoaikoja?! Että kuka pullautti nopeiten on paras ja hitaammat ovat huonompia? Voi ny pyhä pieru!
Tätä outoa ja säälittävää vertailua ja kehuskelua on jo hetken pyörinyt palstalla. Siis että nopea synnyttäjä on hyvä, kroppa toimii hyvin ja on parempi kuin ne, jotka joutuvat vaikkapa 50 h vääntämään synnytystä? Hitaat ovat heikkoja, kroppa ei toimi ja ovat huonoja. Siis pitäisikö kohta vertailla myös kakkaamisnopeutta, nopea ponnistaja on hyvä ja hidas on luuseri. Ummetuskakkaaja on megaluuseri. En edes tiennyt että tämmöisestäkin voidaan kilpailla ja ylpeillä.
Ja kyllä minä nostan hattua sellaiselle joka jaksaa 50 tuntia täysin uupuneena pullauttaa tenavan ulos kaiken väsymyksen ja kivun seassa. Siinähän se vahvuus vasta onkin! Onhan se nyt rankempi kokemus kuin vaikka 2 h synnytys? Vaikka tästä aiheesta ei edes vertailua pitäisi olla, nyt itsekin tein samaa typeryyttä. Mutta sairasta että tästäkin voidaan laittaa vertaileva kilpailu pystyyn?
Kyllä toinne nainen on naiselle susi. Ja erityisesti toinen äiti voi olla toiselle hirviö. Miksi te haluatte aina korostaa omaa paremmuuttanne äitiydessä ja alentaa muita?
T. vela, joka vain sivusta seuraa mitä käärmeitä osaattekaan toisillenne olla. Hyh.
Kommentit (44)
Nythän sinä itse rupesit vertailemaan ja kehumaan äitejä, jotka ovat kestäneet pitkän synnytyksen?
Itselläni on kokemusta lyhyistä synnytyksistä ja olen kuullut näitä, että sehän oli sitten helppoa! Ai helppoa? Et monesti ehdi saamaan puudutusta ja synnytys on silkkaa helvettiä sen 2-3 tuntia. Suurimman osan ajasta olen itse ollut niin hirveissä tuskissa, etten pystynyt edes huutamaan vaan olen täysin lamaantunut tuskasta. Toki tikattavaa on riittänyt, kun ponnistusvaihe kesti sen pari minuuttia. Sekö on helppoa?
Miksi hitossa pitää arvostella ja vertailla koko ajan? Eiköhän jokainen synnytys ole ihan tarpeeksi tuskallinen kokemus, oli sitten lyhyt tai pitkä.
Minäkin olen huomannut että tätä vertaillaan ja juuri niin, että nopea on hyvä nainen ja hidas on heikko. Sairasta.
Itsehän syyllistyit juuri samaan vertailuun: mielestäsi vain 50 tuntia synnyttänyt on oikea nainen.
Enpä ole itse törmännyt moiseen vertailuun. Ehkä se johtuu sitten siitä, että lähipiirini naisilla sattuu olemaan aika hyvä itsetunto eikä kukaan ota synnytyskokemusten vertailua/kertomista kilpailuna. Huonon itsetunnon omaavat naiset keksivät yleensä tuon kilpailun omasta päästään ja tulkitsevat erilaisen kokemuksen paheksumisena. Kyllä nyt jokainen aikuinen, normaali ihminen tietää, että jopa yhdellä ja samalla ihmisellä voi yksi synnytys kestää 50 tuntia ja toinen 2. Ei siihen voi itse vaikuttaa. Nyt vähän järkeä käteen ja lopettakaa tuollainen lapsellinen nillitys ja itku toisten kokemuksista. Juuri tästä syystä en jaksa yleensä avata yhtäkään synnytyskeskustelua, koska en jaksa lukea pillittävien aikuisten itkua siitä, kun on niin huono äiti, kun synnytti 100 tuntia ja se naapurin parempi Pirkko vain 4. Voi vee nyt oikeasti. Minkä sille voi, jos se kersa syntyy kahdessa tunnissa. Pitää varmaan lisätä pari nollaa perään, niin kukaan herkkähipiäinen ei loukkaannu.
Humble brag esimerkki.