Siis oikeastikko nykyäidit rehvastelevat ja vertailevat synnytystensä kestoaikoja?! Että kuka pullautti nopeiten on paras ja hitaammat ovat huonompia? Voi ny pyhä pieru!
Tätä outoa ja säälittävää vertailua ja kehuskelua on jo hetken pyörinyt palstalla. Siis että nopea synnyttäjä on hyvä, kroppa toimii hyvin ja on parempi kuin ne, jotka joutuvat vaikkapa 50 h vääntämään synnytystä? Hitaat ovat heikkoja, kroppa ei toimi ja ovat huonoja. Siis pitäisikö kohta vertailla myös kakkaamisnopeutta, nopea ponnistaja on hyvä ja hidas on luuseri. Ummetuskakkaaja on megaluuseri. En edes tiennyt että tämmöisestäkin voidaan kilpailla ja ylpeillä.
Ja kyllä minä nostan hattua sellaiselle joka jaksaa 50 tuntia täysin uupuneena pullauttaa tenavan ulos kaiken väsymyksen ja kivun seassa. Siinähän se vahvuus vasta onkin! Onhan se nyt rankempi kokemus kuin vaikka 2 h synnytys? Vaikka tästä aiheesta ei edes vertailua pitäisi olla, nyt itsekin tein samaa typeryyttä. Mutta sairasta että tästäkin voidaan laittaa vertaileva kilpailu pystyyn?
Kyllä toinne nainen on naiselle susi. Ja erityisesti toinen äiti voi olla toiselle hirviö. Miksi te haluatte aina korostaa omaa paremmuuttanne äitiydessä ja alentaa muita?
T. vela, joka vain sivusta seuraa mitä käärmeitä osaattekaan toisillenne olla. Hyh.
Kommentit (44)
Mä oon kuullu huhuja, että eräällä synnärillä kätilöt pitää ihan ranking-listaa ja lyö vetoa synnyttäjien sijoittumisesta listalle. Ei siitä tietenkään julkisesti huudella...
Vierailija kirjoitti:
Eivät vertaile. Sinä vaan liikut tasoisissasi piireissä.
Hienosti kannattaa aina syyllistää ap:ta. Minäkin näin tänään sen aloituksen jossa otsikon perusteella kehuskeltiin nimenomaan synnytyksen nopeudella.
Samoissa piireissä sinä näytät täällä pyörivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olennainen osa naisena olemista on kyetä synnyttämään lapsia. Mitä nopeammin siitä suoriutuu ja mitä nopeammin palautuu, sitä parempi on naisena. Kyllä se on samalla tavalla naiseuden mittari, kuin miehillä esimerkiksi vehkeen koko tai paljonko nostaa penkistä tms.
Huonoa synnytyskykyä ei voi kompensoida esimerkiksi aksteemisilla loppututkinnoilla tai suurella omaisuudella. Toiset vaan on luonnostaan enemmän naisia kuin toiset.
Mutta kun se nopeus ei ole mikään mittari. Syöksysynnytys voi tuhota kudokset lopullisesti ja vaarantaa vauvan. Huomattavasti parempi mittari olisi esimerkiksi lapsiluku ja se että 10. lapsen jälkeen kohtu ei vieläkään putoa vaginasta ulos. Mutta mittareista ja muista oppiikin paremmin sitä akateemista tutkintoa opiskelemalla, kuin synnyttämällä nopeasti...
Haha. Olit siis ilmeisesti aika hidas ja nyt yrität kompensoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olennainen osa naisena olemista on kyetä synnyttämään lapsia. Mitä nopeammin siitä suoriutuu ja mitä nopeammin palautuu, sitä parempi on naisena. Kyllä se on samalla tavalla naiseuden mittari, kuin miehillä esimerkiksi vehkeen koko tai paljonko nostaa penkistä tms.
Huonoa synnytyskykyä ei voi kompensoida esimerkiksi aksteemisilla loppututkinnoilla tai suurella omaisuudella. Toiset vaan on luonnostaan enemmän naisia kuin toiset.
Mutta kun se nopeus ei ole mikään mittari. Syöksysynnytys voi tuhota kudokset lopullisesti ja vaarantaa vauvan. Huomattavasti parempi mittari olisi esimerkiksi lapsiluku ja se että 10. lapsen jälkeen kohtu ei vieläkään putoa vaginasta ulos. Mutta mittareista ja muista oppiikin paremmin sitä akateemista tutkintoa opiskelemalla, kuin synnyttämällä nopeasti...
Haha. Olit siis ilmeisesti aika hidas ja nyt yrität kompensoida?
Olin ihan surkea synnyttäjä, olisin kuollut ilman kiirellistä sektiota. Miksi minun pitäisi yrittää kompensoida sitä? Mitä sitten?
Ehkä tyhmät vertailevat. Luulen tuota ketjua kyllä provoksi. Jokainen synnytys on erilainen, itselläni pisin kesti 16,5 tuntia ja lyhin 20 min. Kroppani kunnolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Netissä ehkä, livenä en ole tuohon törmännyt. Ihmiset kyllä mielellään kertovat synnytyskokemuksistaan.
Ap, olen oikeasti lukenut keskustelupalstalta viestin, jossa joku kehui kakkaamisvalmiuksiaan. On kuulemma niin hyvässä kunnossa ja terve, että vatsa toimii säännöllisesti ja tuotos tasalaatuista. Tuntui lievästi sanottuna hassulta, että sellaisellakin asialla voi kehuskella. Kehuskelija oli mies.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyhmät vertailevat. Luulen tuota ketjua kyllä provoksi. Jokainen synnytys on erilainen, itselläni pisin kesti 16,5 tuntia ja lyhin 20 min. Kroppani kunnolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Tuo ketju varmasti onkin, mutta tätä asennetta on pidemmän aikaa pyörinyt täällä. Ja ei provona. Tuo ketju on provo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä koen naisena olevani toimivampi koska synnytys oli nopea. Kroppa on vahva ja teki työnsä.
Sitten sinun kannattaisi keskittyä synnyttämään lapsia niin paljon kuin kroppa antaa periksi. Unohda ura ja muu kunnianhimo, sinut on luotu synnyttämään.
En ole kilpaillut kenenkään kanssa synnytykselläni, enkä usko synnytystavan vaikuttavan kenenkään äitiyden laatuun.
Mutta ihan faktana: kohtu on lihaskudosta, ja tuon lihaskudoksen supistumisvoimakkuus ja -rytmi on yksi synnytyksen etenemiseen vaikuttava tekijä. Yksi syy, miksi uudelleensynnyttäjiltä käy synnyttäminen nopeammin, on se että kohtu ikään kuin tietää, miten auetaan. Toki kudoksetkin ovat joustavampia. (sitten ovat erikseen tarjontaan ja lantioon liittyvät asiat, mutta ei mennä mihin nyt...)
Keneenkään toiseen ei kannata itseään verrata, mutta omiin aiempiin synnytyksiin on mielenkiintoista tehdä vertailua. Itselläni vesi (rentoutuminen) on ehdottomasti nopeuttanut avautumista. Ja voin rehellisesti sanoa, että ei se avautumisvaihe niin kiva ole, että haluaisin sen jatkuvan yhtään pidempään kuin välttämätöntä. En siksi, että haluaisin olla parempi kuin muut synnyttäjät, vaan siksi että se sattuu ja vie voimia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista parhainta on, että kisaan osallistuu myös ne jotka ei ole synnyttäneet ollenkaan, vaan joiden synnytyksen on hoitanut kirurgi vatsan kautta :D
Yleensä sektiossa ei ole kirurgia paikalla ollenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista parhainta on, että kisaan osallistuu myös ne jotka ei ole synnyttäneet ollenkaan, vaan joiden synnytyksen on hoitanut kirurgi vatsan kautta :D
Yleensä sektiossa ei ole kirurgia paikalla ollenkaan...
Ihan ohis, mutta tämä asia ei tee sektiosta ainakaan yhtään houkuttelevampaa. Iso leikkaus, jonka tekee synnytyslääkäri... itse vielä synnytin opetussairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Jep :D nun esikoinen on syntynyt sektiolla ja ihan huuhaata nämä ”kyllä sinä olet synnyttänyt!!” Juu niin olen koska kuopus syntyi normaalisti, sektio on leikkaus.. ei mitään tekemistä synnytyksen kanssa. Hyvä vaan mitä helpommalla pääsee, en minä sitä, mutta ei silloin ole synnyttänyt.
Minusta naiset, jotka rehentelee synnytyksillään, on itsetunto-ongemaisia ja tn. eivät kovin teräviä muutenkaan. Ja jos siihen lähdetään, että jonkun kroppa on parempi lastentuottamiseen, niin samalla voitaisiin pohtia lasten laatua ja vanhempien kykyä elättää/ruokkia lapsensa. Evoluutiossa on toki synnytys ollut tärkeä ja sen onnistuminen, mutta yhtälailla lapsen terveys ja vanhempien vahvuus/kyvykkyys muutenkin ovat ratkaisseet, ketkä selviävät lisääntymisikään. Ts. jos hyvin synnyttävä luolanainen sai 10 lasta, mutta oli pösilö ja kaikki kuoli, niin tällöin hänellä oli huonot geenit. Jos taas toinen luolanainen pystyi saamaan ulos vain kolme elävää lasta, mutta oli etevä huolehtimaan lapsistaan, hänen geeninsä jatkuivat.
Siellä on velan helppo huudella mielipiteitään. Et tiedä synnytyksestä mitään!
Vierailija kirjoitti:
Ai luoja.... Heitit toivottavasti vain provon, mutta taidot sohaista juuri ampiaispesää. Ei todellakaan synnytyksen kesto ja helppous jne kerro mitään siitä millainen nainen on. Samaten kuin toi kikkelin koko tai penkkipunnerrustulos. Että voikin olla ihminen tyhmä.
En halua korostaa tai ylistää itseäni mitenkään, vaikka minulla oli kaksi todella nopeaa synnytystä. Molemmat syntyivät alle 5h supistuksien alkamisesta ja tuokin aika oli yhtä helvettiä. Kunnioitan suuresti naisia, jotka synnyttävät parhaimmillaan monta vuorokautta, sitä tuskaa ja kipua pitää kestää pitkään. Kyllä pitkään synnyttävät ovat rautaisia ja vahvoja naisia, kun kestävät sitä kidutusta ja jaksavat tuntien supistusten jälkeen vielä puskea sen vauvansa maailmaan.
Mitäs kun itsellä oli supernopeat synnytykset, mutta kumpikin lapsista syntyi imukupin avustuksella? Olen varmaan vähemmän nainen kun en täysin omin avuin pukannut lapsiani maailmaan
Olen synnyttänyt vain yhden lapsen. Menin Naistenklikalle klo 7 aikaan ja yhdeltä iltapäivällä oli lapsi kainalossa. Sanoivat jälkikäteen, että rankat olivat supistukset.
Sattui ...tanasti, mutta tiesihän tuon ja sen, että ei se kestä loputtomiin.
Ei ole ollut tarvetta rehvastella. Tai mitä aihetta ylipäätään olisi?
En ole ajatellut tätä minään kilpajuoksuna, mutta olen ajatellut, että toiset on parempia synnyttäjiä kuin toiset.
Eikö tuon tiedostaminen luo turvaa myös synnyttäjälle ja lapselle?
Itse synnytin kolme vuorokautta, lapsi oli ulkona rv 43 ja tarvitsin lopulta kaiken avun (paitsi imukuppi ja pihdit), että lapsi tuli alakautta ulos. Repesin pahasti enkä istunut neljään kuukauteen ilman kipuja. En pidä itseäni hyvänä synnyttäjänä ja se on mulle ihan fine :) en synnytä toiste!
Ei oo osunut mun silmiin tämmöstä ennen tätä keskustelua 😂 Ikään kuin siihen kestoon voisi jotenkin vaikuttaa.