Olen koukussa heroiiniin
Ikää 32, ja oon koko elämäni elänyt täysin normaalia elämää, en siis mitään huumehouruista nuoruutta ja "sossupummi" elämää. Aina on ollut hyvä työpaikka ja oon elänyt ihan normaalia arkea, pitkiä parisuhteita ja liikuntaharrastuksia yms. siis terveellistä tavallista elämää.
Nyt oon kuitenkin huumekoukussa, mutta onnistun ainakin toistaiseksi pitämään yllä kulissia ja kukaan ei ikimaailmassa arvaisi mitä suljettujen ovien takaa tapahtuu. Asun siis Italiassa jossa huumeet on yleisempiä kuin Suomessa, ja kaikki alkoi kun tapasin exäni, joka paljastui heroiini addiktiksi.
Meidän parisuhde meni tosi huonoksi ja eräänä päivänä vaan päätin polttaa poikaystävän heroiinia. Jäin koukkuun, mutta olin kuivilla monta kuukautta, sitten erottiin ja aloitin taas, yksin tällä kertaa. Tilanne ei oo kovin paha, en polta joka päivä ja neulaan en siis ole koskaan koskenut eikä myöskään exä. Ne päivät kun en polta, otan korvauslääkettä eli Subutexia. Yksi läheinen ystävä tietää, että olin aiemmin koukussa mutta luulee että tein sitä vain "seuraksi" eikä tiedä että jatkoin käyttöä eron jälkeen.
Tämä on aivan hullua, koko ajatus on täysin absurdi. Heroiini oli itseasiassa ensimmäinen huume jota oon kokeillut, ikinä ei ollut huumeet kiinnostanut.
Ajatuksia?
Kommentit (54)
Olet saanut hyviä neuvoja; hae apua! Harvassa on ne, jotka yksin raitistuvat, vakavasti riippuvaista ei välttämättä kukaan.
Muutoin tähän sinun asiaasi liittymättä täytyy todeta palstalaisten kaksinaismoralistista suhtautuminen päihderiippuvaisiin. Sinä sait kannustavia viestejä, mihin voin yhtyä. Sitten toisissa ketjuissa päihderiippuvaiset haukutaan systeemiä hyväksikäyttö täksi paskajoukoksi, joka ei edes halua lopettaa, vaan hakevat palveluista kaiken edun ( mitähän etua se a-klinikan asiakkuus nyt sitten kenellekin on..) ja silti jatkavat kusetusta.
Kuten joku aiemmin totesi, selviytyminen on hankalaa, todella, mutta se on mahdollista, kun vaat haet apua, pysyt siinä kiinni vaikka tulee takapakkejakin ja hakeudut vertaistukea piiriin.
Onnea sinulle! Olet jo hyvän matkaa edennyt,kun tunnistat ja tunnistat ongelman, moni ei pääse tuohonkaan ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Hutisalo haluaa laillistaa huumeiden käytön Suomessa. Tänne vaan! Täällä saa lapsetkin kohta vetää heroiinia suoneen Vihreiden piikitysasemalla.
Ei ole totta, tahallas vääristelet.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sanomattakin että lopettaa pitäisi, mutta eipä sitä turhaan koukuttavaksi sanota.
Lähinnä kait hain ajatuksia yleisellä tasolla, miten itse suhtautuisit jos kaverista selviäisi tällainen asia?
Edelleen siis olen töissä ja elän ulkopuolisen silmin normaalia elämää, kukaan ei voisi ikinä aavistaa millaista kaksoiselämää elän.
Ja heroiini ei ole poltettuna niin paha kuin suonensisäisesti, piikittämään kun alkaa niin alamäki on taattu, mutta tunnen ihmisiä jotka on jopa vuosikymmenet onnistuneet salaamaan käytön ja pitämään "normaalin" elämän yllä. Yleisempää on toki toisinpäin..
4kk nyt ominpäin poltellut, keskinmäärin joka toinen päivä. Joskus menee 3 päivää ilman, mutta sitten taas 2-3 päivää putkeen. Haluan lopettaa, oon väsynyt ja kyllästynyt tuhlaamaan elämäni ja rahat tähän, vieroitusoireet on kamalat ja olen täysin uupunut. Silti en vaan löydä motivaatiota edes yrittää lopettaa 😔-ap-
Jos kaveristani paljastuisi, että on addikti niin en ainakaan hylkäisi.. ihmisiä me kaikki ollaan ja erehdyksiä tapahtuu. Pyrkisin tukemaan kaveria kaikin mahdollisin tavoin. Hakeudu ihmeessä hoitoon jos se vain on mahdollista. Tsemppiä!
Kulissien pitäminen on yleensä pahinta riippuvuuden jatkumiselle. Riippuvuudesta irrottaudutaan juuri valheet ja kulissit kaatamalla. Etsi ainakin joku,jolle voit puhua tilanteesi kaikessa kokonaisuudessaan rehellisesti.
Kulissit mahdollistavat sen peittelyn ja kieltämisen,mikä riippuvuuteen kuuluu. Ja se eristää ihmisen yhä enemmän irralleen todellisuudesta ja kiinnittää kaksoiselämää,joka pahentaa oloa ja lisää kierrettä, koska tuska on niin suuri, ja siihen auttaa vain käyttäminen.
Nyt vielä poltat, kohta rännität. Sitten vedät kerran vahingossa tai tahallasi (kun et enää kestä elämää pelossa/veloissa/syrjäytyneenä/sairaana) överit ja se siitä. Tuossa tulevaisuutesi kärjistettynä ellet tee mitään.
Kohta suurinosa kommentoijista lähtee ostamaan ihan laillisesti vielä vaarallisempaa huumetta.
Asiat eivät ole ok, jos kärsit pahoista vieroitusoireista. Ymmärrä se, äläkä siloitttele addiktiotasi mielellesi.
Jossain vaiheessa se alamäki alkaa, eikä sellaista kannata jäädä odottelemaan.
Elät etuoikeutettua elämää (todennäköisesti) kielitaitoisena ja upeassa maassa. Älä pilaa sitä huumeaddiktion tai muunkaan yhtä järjettömän asian takia. Tee päätös paremmasta elämästä jo tänään!
Vierailija kirjoitti:
Ne väittävät että tupakoinnin lopettinen on vaikeampaa kuin heroiinin. Pitääkö paikkaansa?
Tuskinpa. Itselläni ei tosin ole kokemusta kuin tupakasta, mutta suht helposti se kävi kun todella oli "pakko" lopettaa. Toki riippuu vähän luonteestakin, etenkin tupakan kohdalla sillä tahdonvoimaahan siinä eniten tarvitaan. Heroiini taas aiheuttaa niin pahat vieroitusoireet ja fyysisen riippuvuuden, että siitä eroon pääsemiseen ei riitä pelkkä tahdonvoima. Eräs nyt jo edesmennyt muusikko kävi vierotuksessa heroiinin vuoksi useita kertoja muttei silti onnistunut pääsemään kuiville vaan menehtyi riippuvuuteensa. Usein huumeiden käytön taustalla on paha henkinen olo, joten jos niitä asioita ei pääse käsittelemään, sortuminen uudelleen on todennäköistä.
Mielipiteeni ei saa kannatusta palstalla, mutta voisitko kartoittaa voisiko taikasienten tai LSD:n käyttö sopia sinulle?
Ne voivat saada aikaan ison elämänmuutoksen yksittäisen käyttökerran jälkeen, mutta niissä on myös riskinsä. Kumpikaan aina ei aiheuta riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne väittävät että tupakoinnin lopettinen on vaikeampaa kuin heroiinin. Pitääkö paikkaansa?
Tuskinpa. Itselläni ei tosin ole kokemusta kuin tupakasta, mutta suht helposti se kävi kun todella oli "pakko" lopettaa. Toki riippuu vähän luonteestakin, etenkin tupakan kohdalla sillä tahdonvoimaahan siinä eniten tarvitaan. Heroiini taas aiheuttaa niin pahat vieroitusoireet ja fyysisen riippuvuuden, että siitä eroon pääsemiseen ei riitä pelkkä tahdonvoima. Eräs nyt jo edesmennyt muusikko kävi vierotuksessa heroiinin vuoksi useita kertoja muttei silti onnistunut pääsemään kuiville vaan menehtyi riippuvuuteensa. Usein huumeiden käytön taustalla on paha henkinen olo, joten jos niitä asioita ei pääse käsittelemään, sortuminen uudelleen on todennäköistä.
Tupakkaan ei liity niin voimakasta alakulttuuria eikä sosiaalinen ympäristö tue niin kovasti sen käyttöä. Tosin tupakoitsija joutuu normiyhteiskunnassa tilanteisiin,joissa muut polttavat. Huumekulttuuriin puolestaan liittyy vahvasti yhteisö,josta myös täytyy irrottautua, jos haluaa lopettaa.
Sanoit, että sinulla ei ole motivaatiota lopettaa. En tiedä, auttaako tämä tilanteessasi pätkääkään, mutta haluaisin vain kertoa, että motivaation odottaminen ei vie sinua eteenpäin.
Motivaatio ei ole sisäinen ominaisuus, joka joillakin on ja joillakin ei. Motivaatio ei myöskään ole mikään lahja, jonka saat silloin, kun hetki on oikea. Motivaatiota ei kannata odottaa eikä sen varaan kannata laskea lopettamispäätöstä.
Kaikki, jotka haluavat saavuttaa jotakin todella paljon, kuulevat sen äänen sisällään, joka sanoo, että ”Ei nyt” tai ”Sama luovuttaa.” Joka ikinen taistelee motivaation kanssa. Motivaatiota tärkeämpää on se, päätätkö kuunnella tuota ääntä, kun se ilmestyy pääsi sisälle.
Sinä varmasti tiedät, että se, mitä teet, on sinulle tosi pahasta. Jokin sai sinut kirjoittamaan tänne. Sinussa on se järkevä puoli, joka on valtavan huolissaan. Tiedät, että heroiini ja subu eivät tee persoonallesi hyvää. Tiedät, että olisit parempi ihminen itsellesi ja muille ilman niitä. Tiedät varmasti senkin, että pelaat hirveää uhkapeliä. Heroiinin kanssa sinulla on vain huonoja tulevaisuuskuvia. Ei ole olemassa sitä vaihtoehtoa, jossa sinä jatkat heroiinin kanssa ja kaikki on mukavasti.
Sinä et varmasti halua olla yksi niistä ihmisistä, jotka pilasivat elämänsä heroiinilla. Sinulla voi edelleen olla onnellinen tulevaisuus. Sinulla on aivan varmasti mahdollisuus kääntää tämä kelkka.
Sinä et ole sinun ajatuksesi. Ajatuksesi sanovat sinulle, että älä lopeta, älä tänään, mitä järkeä on lopettaa, millään ei ole mitään väliä. Ne sanovat, että et ole motivoitunut. Ne ajatukset keksivät tuhat tekosyytä joka ikinen hetki. Mutta sinä et ole sinun ajatuksesi. Sinä pystyt irtaantumaan niistä ja tekemään asioita ja päätöksiä ajatuksistasi huolimatta. PÄÄTÖS ON TÄRKEÄMPÄÄ KUIN MOTIVAATIO. Yksi pieni päätös kerrallaan. Älä mieti asioita liian kauas, vaan etene askel kerrallaan. Lupaa itsellesi hakea apua.
Hyväksy ja ymmärrä se, että ajatuksesi tulevat taistelemaan sinua vastaan. Odota niitä vastalauseita ja tekosyitä. Hyväksy ne. Ja tee silti se parempi päätös, jota se viisaampi puoli sisälläsi haluaa.
Ymmärrän että olet varmasti tosi vaikean tehtävän edessä, mutta pystyt siihen. Sinulla on varmasti elämässäsi vielä paljon asioita, joista kannattaa pitää kiinni. Paljon voimia!
Jos tämä ei ole provo, niin onko sinulla siellä ketään läheisiä? Entä suomessa? Saisitko enemmän tukea suomessa?
Heroiini on niin passé, jotenkin 80-lukulaista...
Tuleeko lohikäärmeen jahtaamisesta niin hyvä oli kuin sanotaan? Ettei mikään enää tunnu miltään sen jälkeen
Käyttö ei alkanut sillä että olin utelias, vaan olin parisuhteessa narsistin kanssa, 2 vuotta henkistä väkivaltaa ja välillä fyysistäkin. Olin vaan eräänä päivänä niin henkisesti loppu, että päädyin polttamaan.
Subutexit mulla on ihan laillisesti reseptillä, ja oon jonossa terapiaan paikallisessa sosiaalihuollossa. Täällä on huumeongelma niin suuri, että ei mun ongelmaa oteta niin vakavasti kun kuitenkin töissä käyn eikä käyttö ole jokapäiväistä. Aiemmin se tosin oli, sillon kun eksän kanssa olin. 6 kuukauden ajan käytin noin 3 kertaa päivässä, jopa lounastauolla kävin usein yleisessä vessassa polttamassa. Ja oikein hyvä siisti toimistotyö, en väillä tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Että siihen verrattuna tilanne on nyt hyvä.
-ap-
Sanoisin että vähintään 90 prosenttia subuun kunnolla koukkuun jääneistä ei pääse siitä lopullisesti irti koskaan. Pollen kanssa ei tietysti ole ainakaan yhtään parempi ennuste.
90-luvun lopulla, kun subun käyttö alkoi yleistyä pari silloista hyvää kaveriani ja lukuisia tuttaviani onnistui koukuttumaan siihen, enkä usko että yksikään heistä on koskaan aineesta irti päässyt. Korvaushoidossa ainakin joitain heistä on, mutta se on mielestäni sama asia kuin laiton vetäminenkin.
Motörheadin Lemmy varoitti, että heroiini on huumeista paskinta.
Huh, mielestäni kaikki nistit ovat luusereita tai ikään kuin kehitysvammaisia. Sorry, mutta näen ihmiset jotka sekoittavat päänsä kehitysvaimmaisiin verrattuina. Mutta meitähän tähän maailmaan riittää: selväjärkisiä ja vajaajärkisiä. Ja ennenkuin kukaan ehtii, luokittelen itseni ensimmäisten joukkoon, koska käytän päätäni enkä aloita huumeiden tai alkoholin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Huh, mielestäni kaikki nistit ovat luusereita tai ikään kuin kehitysvammaisia. Sorry, mutta näen ihmiset jotka sekoittavat päänsä kehitysvaimmaisiin verrattuina. Mutta meitähän tähän maailmaan riittää: selväjärkisiä ja vajaajärkisiä. Ja ennenkuin kukaan ehtii, luokittelen itseni ensimmäisten joukkoon, koska käytän päätäni enkä aloita huumeiden tai alkoholin käyttöä.
Sinun sivistyksesi ja tietoisuutesi riippuvuuksien psykologiasta on tässä sitä vammaisen tasoa. On hienoa, että et ole päihderiippuvainen mutta se raittius ei vielä valitettavasti auta empatiakykyyn tai tee sinusta tunneälykästä ihmistä, vaikka huumeiden suhteen (luulisit olevasi) kuinka varovainen ja viisas. Todennäköisesti äly ei ole se ainut tekijä, joka sinua suojelee päihderiippuvuudelta. Päihteiden käyttäjien joukossa on sekä idiootteja että myös niitä keskimääräistä älykkäämpiä ihmisiä (tuskin tarvitsee edes luetella tässä suuria taiteilijoita ym. arvostettuja henkilöitä) jotka eivät jostain syystä kestä tavallista arkea tai todellisuutta. Tähän voi liittyä niin geenit, kiintymyssuhde, herkkyys (josta voi seurata erilaisia ongelmia yhteiskunnassamme, esim. ahdistus tai ulkopuolisuuden tunne), ihmissuhteet, elämäntilanne, ympäristö, synnynnäinen temperamentti (onko esim. luontaisesti ääripääkokemuksien hakuinen vai tyytyväinen tasaiseen elämään) kuin kaikki lukemattomat mielenterveysongelmatkin. Jos haluat hieman valoa koloosi ja hyödyntää tuota niin kutsuttua älykkyyttäsi, tutki ihmeessä aihetta hieman syvemmältä lisää. Viisas harvoin heittää mitään tuollaisia statementteja, koska ymmärtää että ei tiedä tai ymmärrä aina kaikkea. Itse itseään älykkäinä pitävät kapeakatseiset ihmiset taas ovat juuri niitä, jotka tuomitsevat kaiken itsestä poikkeavan jotenkin huonoksi tai vialliseksi vain siksi ettei ole itse kokenut samaa.