Oletko jo avannut Osakesäästötilin?
Tammikuussa 2020 pystyy jo varoja siirtämään kyseiselle tilille.
Ainakin vähemmän sähläämistä, kun veroja joutuu huolehtimaan vasta varoja nostaessa...
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
PIensijoittaja kirjoitti:
Eikö siinä ole 50.000€:n yläraja tosin kuin kapitalisaatiosopimuksessa? Mikä sen etu on verrattuna kapitalisaatiosopimukseen, eli "verokuoreen"?
Pienemmät kulut
Paljonko pienemmät? Mustaakseni maksan omastani 500€ vuodessa.
Eikö siinä ole 50.000€:n yläraja tosin kuin kapitalisaatiosopimuksessa? Mikä sen etu on verrattuna kapitalisaatiosopimukseen, eli "verokuoreen"?
Esim. Nordeassa 50 000 euron arvoisesta vakuutuskuoresta menee kuluja 200 euroa vuodessa (+ lisäksi mahdollisyen kuoren sisällä olevien rahastojen kulut), kun taas osakesäästötilistä menee max 24 euroa vuodessa eikä sitäkään, jos tekee vähintään yhden kaupan joka neljännesvuosi.
En ole avannut. 50 000 euron yläraja on koomisen pieni.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät kulut
Nordeassa osakesäästötili maksaa vajaa 2 euroa kuukaudessa eli alle 24 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Nordeassa 50 000 euron arvoisesta vakuutuskuoresta menee kuluja 200 euroa vuodessa (+ lisäksi mahdollisyen kuoren sisällä olevien rahastojen kulut), kun taas osakesäästötilistä menee max 24 euroa vuodessa eikä sitäkään, jos tekee vähintään yhden kaupan joka neljännesvuosi.
Suurkiitokset! 👍
Olen kysynyt tätä monta kertaa ties mistä saamatta kunnollista vastausta. Omassa vakuutuskuoressani on reilu 120.000€, joten en saisi tuota toista vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät kulut
Nordeassa osakesäästötili maksaa vajaa 2 euroa kuukaudessa eli alle 24 euroa vuodessa.
Ei edes sitä, jos tekee kauppaa joka vuosineljännes.
Vierailija kirjoitti:
Suurkiitokset! 👍
Olen kysynyt tätä monta kertaa ties mistä saamatta kunnollista vastausta. Omassa vakuutuskuoressani on reilu 120.000€, joten en saisi tuota toista vaihtoehtoa.
??? Hinnathan löytyvät suoraan Nordean sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on verokuori / vakuutuskuori?
Vakuutuskuori tarkoittaa eräänlaista sijoitusvakuutusta, jossa ideana on se, että kuoren sisällä voi vaihtaa sijoituksia kohteesta toiseen ilman, että myyntivoitoista tarvitsee maksaa veroja vaihdon yhteydessä. Jos esim. olet alunperin ostanut kuoreen rahastoa A 10 000 eurolla ja myyt sitten myöhemmin osuutesi pois 15 000 eurolla, voit ostaa kuoren sisälkä koko 15 000 eurolla rahastoa B. Jos sinulla olisi vastaavat rahasto-osuudet normaalisti ilman vakuutuskuorta, sinun pitäisi maksaa rahaston A myyntivoitosta veroa 1500 euroa, joten voisit ostaa rahastoa B vain 13 500 eurolla.
Vakuutuskuorisijoituksistakin maksetaan verot, mutta vasta siinä vaiheessa, kun nostaa rahat pois kuoresta.
Lisäyksenä vielä vakuutuskuoresta: Vakuutuskuori tarjoaa periaatteessa saman veroedun kuin mikä tahansa rahasto. Mutta kun rahastossa salkunhoitaja valitsee ostettavat ja myytävät sijoituskohteet, vakuutuskuoressa omistaja valitsee ne itse.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kannattaa osakesäästötili avata? Onko siitä kuluja?
Nordeaan avasin itse.
Kuluja ei ole, jos tekee vähintään yhden kaupan per 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Liian huonot ehdot eli perinteinen arvo-osuustili toimii paremmin itsellä. Ei voi vähentää tappioita, osingoista menee enemmän veroa ja ulkomaisten osakkeiden lähdeverotus ei toimi. Helpommalla olisi päässyt vain pääomaveroa laskemalla kautta linjan.
Miten paljon enemmän osingoista menee veroa? En ole itse törmännyt tällaiseen tietoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian huonot ehdot eli perinteinen arvo-osuustili toimii paremmin itsellä. Ei voi vähentää tappioita, osingoista menee enemmän veroa ja ulkomaisten osakkeiden lähdeverotus ei toimi. Helpommalla olisi päässyt vain pääomaveroa laskemalla kautta linjan.
Miten paljon enemmän osingoista menee veroa? En ole itse törmännyt tällaiseen tietoon...
Arvo-osuustilillä olevien pörssiosakkeiden osingoista menee veroa 25,5 % heti, kun osingot maksetaan. Osakesäästötilillä olevien osakkeiden osingoista menee veroa 30 %, mutta vasta siinä vaiheessa, kun rahat nostaa pois osakesäästötililtä. Voit siis sijoittaa osingot uudelleen verovapaasti niin kauan, kun et nosta rahoja pois osakesäästötililtä.
2000 ei riitä, voi mennä 7000 pakkaselle.
https://www.arvopaperi.fi/uutiset/varo-tata-kohtalokasta-virhetta-osake…
Ei näy juttu kuin tilaajille. Nyt lähti kiinnostamaan. Voisiko joku selventää tämän lyhyesti?
Vierailija kirjoitti:
Ei näy juttu kuin tilaajille. Nyt lähti kiinnostamaan. Voisiko joku selventää tämän lyhyesti?
Tässä on kysymys siitä, että kukin saa avata vain yhden osakesäästötilin. Jos avaa useamman (kiertääkseen 50 000 euron ylärajasäännöstä), saa monen tonnin sakot.
Olen osinkosijoittaja, joten tuo osakesäästötili ei tuo mitään lisäarvoa. Osingoista maksan veroa 25,5% kun taas osakesäästötilillä joutuisin maksamaan veroa myös arvonnoususta. Lisäksi siinä menettää 10 vuoden hankintameno-olettaman, joka on tärkeä tällaiselle pitkän linjan oosakesäästäjälle. Omalla sijoitustyylilläni joutuisin maksamaan enemmän veroja, joten en näe pointtia tässä hommassa. Minä tähtään siihen, että osinkotuloista saan vanhuudenturvaa ja itse osakkeet jäävät perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen osinkosijoittaja, joten tuo osakesäästötili ei tuo mitään lisäarvoa. Osingoista maksan veroa 25,5% kun taas osakesäästötilillä joutuisin maksamaan veroa myös arvonnoususta. Lisäksi siinä menettää 10 vuoden hankintameno-olettaman, joka on tärkeä tällaiselle pitkän linjan oosakesäästäjälle. Omalla sijoitustyylilläni joutuisin maksamaan enemmän veroja, joten en näe pointtia tässä hommassa. Minä tähtään siihen, että osinkotuloista saan vanhuudenturvaa ja itse osakkeet jäävät perinnöksi.
Lisään vielä, että minulla on myös PS-tili. Se on fiksu, koska siinä saan omalle pääomalle tulevan tuoton ilman veroja: kun talletan 5000€, saan verotuksessa 1500€ takaisin ja PS-tilillä on silloin 3500€ omaa rahaa ja 1500€ verottajan rahaa. Kun tuo pääomatuplaantuu, saan itselle 7000€ ja verottaja saa 3000€. En joudu maksamaan veroa tuosta arvonnoususta, vaan saan sen puhtaana käteen. Tässä on toki omat reunaehtonsa, säästöt eivät ole vapaasti käytettävissä jne ja ehtoja saatetaan muuttaa matkan varrella. Siksi en aio tuohon loputtomasti säästää, mutta eläkesäästämiseen tämä on hyvä instrumentti. Säästän 100000€ potin ja nostan sen noin 15 vuoden aikana, lisäksi osingot tavallisesta salkusta. Sitten kun olen 90 niin on PS-säästöt loppu ja joudan hautaan.
Avasin nordnetiin ja olen luopunut rahastoista, super ja smart niiden huonon tuoton takia ja nyt potti odottaa osakesäästötilin avautumista. Vinkkejä osakkeiden valintaan otetaan vastaan ;)
On avattu, mutta mitä sinne ostaisi? Vanhat osakkeet jää arvo-osuustilille
Mikä ihme on verokuori / vakuutuskuori?