McDonaldissa tehtiin hampurilaiset paljain käsin, eipä tarvi hakea ruokaa enää sieltä!!
Siis mitä ihmettä. Tiskin vierestä näkyi sopivasti keittiön puolelle ja YHDELLÄKÄÄN ei ollut suojakäsineitä kun tekivät hampurilaisia. Yks teki hamppareita, toinen pakkasi niitä paljain käsin niihin pahvirasioihin missä esim. BigMacit on. Naminami.
Sitten vielä ihmetellään miksi kaikki virukset leviää kun ihmiset on noin saastaisia. Ovat varmasti joo pesseet kädet, MUTTA SILTI!!!
Vaikka kyseessä onkin vain Mäkkäri, niin haluan silti ettei se hampurilainen ole kulkenut useiden ihmisten paljaiden käsien kautta.
Tapahtumapaikka Porin McDonalds kun kuitenkin joku sitä kysyy. En tiedä onko tämä Mäkkärillä silti joku yleinen käytäntö?
Kommentit (64)
Jos viidentähden huippukokitkin tekee ruokansa paljain käsin, niin kai se kelpaa mäkkärillekin. Jos ylipäänsä on valmis työntään itseensä tuollaista pikapaskaa, niin ei siinä mitkään kumihanskat mitään muuta.
Ohuet muovihanskat aina käsiin, kun aletaan tekemään ruokaa muille, kuin omalle väelle!!!
Kukaan ei ole seuraamassa kenenkään käsien pesua, joten siitä onko kädet puhtaat, ei voi vakuuttua.
Nyt unohdetaan taas se että kyllä niitä käsineitä pidetään niissä käsissä muunkin takia, kuinkahan monella on ihottumaa, hilseilevää ihoa jne sormissaan? Aivan sama mitä teet kotonasi itsellesi paljain käsin mutta jos ruokapaikkaan menee niin onhan se hygieenisempää pitää niitä hanskoja.
Kun te täällä palstalla vingutte sen hygieenisyyden ja muun turhan takia on aika outoa että hyväksytään paljaat kädet pikaruokapaikoissa tahi muissa paikoissa missä käsitellään ruokaa.
Mulla Super Parkissa ravintolassa kävi näin:
Maksoin ruuat käteisellä (kolikoilla ja setelillä).
Myyjä otti rahat, ripotteli ne kassakoneeseen ja sen jälkeen kumartui ja otti samoilla likaisilla paljailla käsillä kasvispihvin pannulle.
En syöny.
Hanskoja käytetään keittiössä vain, kun käsitellään kanaa ja punajuurta. Eli suojatakseni itseni.
Näin meillä siis.
Kokki
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ruoka lähtökohtaisesti tehdään paljain käsin. Aina.
Käy kokkikoulu. Kumihanskoja käytetään juuri vain ABC:lla ja jossain mäkkärissä.
Tämä. Työskentelin opiskeluaikoina kolmella eri grillillä, myöhemmin useassa, useassa eri ala carte-ravintolassa. Ei missään käytetä mitään hiton hanskoja.
Katso Ramsayn Hell's kitchen-ohjelmaa. Paljain käsin kokeilee esim. pihvin kypsyyden. Miten tämä voi olla jollekin yllätys ja kriisi?
Kun olin nuorempana töissä mäkkärissä niin kyllä tuli kaiveltua peppua ja nenää siinä tehdessä.
Se on sun terveydelle ja ympäristölle parempi, ettet käy Mäkissä, niin hyvä vaan jos jää jatkossa väliin.
Siis olet ylipäätään joskus hakenut sieltä ruokaa?!?
Onko aloittaja ikinä nähnyt miten ravintoloissa lämmitetään hodarien nakit. :D
https://www.thesun.co.uk/news/3882860/waitress-caught-putting-hot-dog-u…
Itse käytän töissä aina kumihanskoja koska ihoni on rasvaamisesta huolimatta keittiöhommista ja jatkuvasta käsienpesusta aina kuiva kuin sahara ja siitä syystä myös jatkuvasti haavoilla ja nirhaumilla.
Noita ravintolakeittiöitä ei mitkään tarkastajat ehdi valvoa. Juuri naapuri sai vatsavaivat kiinalaisesta.
Itse olen nähnyt kun Mäkkärin myyjä kaiveli nenää. Ja toisen kerran meni suoraan kassalta kääntelemään tarvikkeita.
Kyllä siinä kun on juuri yskivän puolijuopon rahastanut, ja sitten tarjoilee samoilla käsillä muille vaan pöpöt ja flunssa leviää!
Vierailija kirjoitti:
Nyt unohdetaan taas se että kyllä niitä käsineitä pidetään niissä käsissä muunkin takia, kuinkahan monella on ihottumaa, hilseilevää ihoa jne sormissaan? Aivan sama mitä teet kotonasi itsellesi paljain käsin mutta jos ruokapaikkaan menee niin onhan se hygieenisempää pitää niitä hanskoja.
Kun te täällä palstalla vingutte sen hygieenisyyden ja muun turhan takia on aika outoa että hyväksytään paljaat kädet pikaruokapaikoissa tahi muissa paikoissa missä käsitellään ruokaa.
Alapeukuista päätellen, kyllä on paskaista väkeä tässä maassa, hyi hitto. Varmaan samat tyypit lähmivät kaikkea kaupoissakin, pärskivät muiden päälle ja laittavat lattialle tippuneet ruoan palat takaisin suuhun.
Viestissä ei ollut mitään alapeukutettavaa mutta matalaotsaiset mammulit taas loukkaantuivat.
Leipomo missä työskentelin rupesi käyttämään kumihanskoja jo 90-luvun lopulla, nimenomaan hygienian ja mahdollisten iho-ongelmien takia.
"suojakäsineitä tulee käyttää, jos henkilöllä on rakennekynnet, koruja tai haavoja käsissään. Muussa tapauksessa suojakäsineiden käyttö ei ole pakollista."
"jos käsien peseminen ja tarvittaessa hansikkaiden vaihtaminen ei ole mahdollista eri toimintojen välillä, pakkaamattomiin tuotteisiin ei tule koskea käsin vaan esimerkiksi erillisillä ottimilla."
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikealan-yh…
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nähnyt Hesburgerilla kuinka samoilla hanskoilla rahastettiin ja sen jälkeen tehtiin hampurilaisia. Eli eipä ne käsineet mitään takaa. Kädet tulee kuitenkin pestyä välillä toisin kuin hanskat. Eikä ravintoloissa kokit yleensäkään käytä mitään käsineitä. Käsihygienia ennen kaikkea!
Me nähtiin samanlainen tapaus ihan hiljattain.
Olen ihan samaa mieltä, että kun käsineitä ei ole, niin käsiä pestään usein. Käsineet kädessä tulee väärä harhaluulo puhtaudesta ja niillä tulee satuttua moneen paikkaan.
Amerikassa kävin. Siellä oli hampparipaikkojen vessoista tarrat: henkilökunta: pese kätesi käynnin jälkeen! Saattoi olla joku sääntö tuohon tarraan, kun jokaisessa vessassa oli muistutus asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa kävin. Siellä oli hampparipaikkojen vessoista tarrat: henkilökunta: pese kätesi käynnin jälkeen! Saattoi olla joku sääntö tuohon tarraan, kun jokaisessa vessassa oli muistutus asiasta.
Olen käynyt Mäkkärissä, eikä siellä mitään tarroja ollut. Muutenkin aika turha firma.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kotonakin nitriilihanskoja salaattia tehdessä, ja jos jotain kylmänä tarjottavaa ruokaa ei ole tarkoitus syödä puolen tunnin kuluessa valmistumisesta. Kuumennettavien/ kypsennettävien kanssa ei ole niin tarkkaa.
Mutta älkää ihmeessä jauhelihaa käpistelkö paljain käsin, ellette aio paistaa sitä tunnin, parin sisään.
Ihmisen käsien iho on täynnä ulosteperäisiä bakteereja, lähes riippumatta siitä kuinka paljon niitä pesette. Väkiviinaetikalla huuhteleminen saippuapesun jälkeen auttaa hiukan.
Olette aika iljettävää väkeä, peukut 3/23. Ja toimintamalli on opittu erittäin hyvän ravintolan keittiöpäälliköltä. 😂
Täytyy olla tietoinen mihin niillä hanskoilla koskee ja koska ne on vaihdettava, mutta ihan oikeasti ette halua kylmäkköjen käpälöivän leikkeleitä ja salaatteja paljain käsin.
kyllä ne hanskat suojaa, nimittäin käsiä, ei tartu rasvaa tms raaka-aineista käsiin. mutta elintarvikkeita ne eivät suojaa kun samoilla hanskoilla tehdään, ei niitä kukaan yhtenään vaihda.