Kaupassakäynnin äryttävimmät asiat - peukutusketju
Mikä kauppareissulla ärsyttää? Mikä on hyvää tai mitä asiaa ihmettelet?
Peukku ylös, jos samaa mieltä ja peukku alas, jos eri mieltä.
Kommentit (206)
Itsepalvelukassat. Tarkemmin sanoen silloin kun kassahenkilöstöä vähennetty itsepalvelukassojen takia ja hirveät jonot tavallisille kassoille. Citymarket ainakin harrastaa tätä, siksi olen siirtänyt asiointini Prismaan.
Vierailija kirjoitti:
Kassajonossa takanasi oleva tyyppi, joka luulee pakaravakosi olevan kärryparkki.
Pidä oma kärrysi puslurina takanasi! Tällä saat myös torpattua vihollisen joka haluaa tunkea ostoksensa sinun ostostesi joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Norsunvittunaamat kassoilla töissä. Koneenjatkeen luulisi osasavan hymyillä noilla liksoilla.
Alapeukkujen perusteella kansa haluaa kyrpänaamoja piippaamaan tuotteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norsunvittunaamat kassoilla töissä. Koneenjatkeen luulisi osasavan hymyillä noilla liksoilla.
Kansa ei vaadi mitään tekohymyä kassahenkilöltä vaan antaa tämän itse päättää haluaako hymyillä. Ei se ainakaan minun päivää pilaa jos ei hymyile.
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassat. Tarkemmin sanoen silloin kun kassahenkilöstöä vähennetty itsepalvelukassojen takia ja hirveät jonot tavallisille kassoille. Citymarket ainakin harrastaa tätä, siksi olen siirtänyt asiointini Prismaan.
Minulla vähän päinvastaisia kokemuksia. Cittarin itsepalvelukassoille on aina 1 jono ja pääset asioimaa jonojärjestyksessä. Prismassa tosin on monta jonoa, joista muutamat reunapaikat, jopa alkuperäisiä kassoja. Näihin sitten menee henkilöitä, joilla isot ostokset ja ihmettelevät missä kassaneiti on. Eikun takaisin pakkaamaan kärryyn kamat ja se, joka seisoi siinä väärässä jonossa sitten vierestä katsoo, kun koko jono lipuu nenän edestä. Tämä on käynyt minulle jo kaksi kertaa peräkkäin, joten vältän Prismaa viimeiseeen asti. Jonojen pituudet ovat molemmissa kaupoissa aina samat. Ainakin Jumbon kaupoissa.
Hitaita käteismaksajia ja jonoa hidastuttavia juttelijamummoja moitimaan aina, mutta en ole moisiin törmännyt vuosikausiin. Onko ne enemmän pienen kauppojen riesa? Ei Prismassa yksikään mummeli ala kertoa kassalle päivästään, ja käteismaksutkin tuntuu ihmisiltä sujuvan ihan leikiten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, joille kassalla asiointi on kunnon performanssi. "Sitten ottaisin nuo eri kuitille, eikun siis nämä... Tai no laita kaikki samaan. Olisin halunnut ostaa indokiinalaisia persimoneja mutta niitä ei ollut, onkohan niitä koska tulossa? Voiko niitä varata itselle sitten kun tulee? Löysin tällaisen lojumasta vaateosastolla, onko se myynnissä, paljonko se maksaa? Ai se alennus koskikin vain niitä punaisia, no olkoot, en sitten ota niitä. Aa hei kyllä mulla onkin se plussakortti täällä, laitatko plussat tälleen jälkikäteen?"
Olen joskus ollut kassalla töissä ja nämä on myös myyjän näkökulmasta raskaimpia asiakkaita. Lisäksi jos yhtään lukee plussakortin käyttöehtoja, huomaa, että plussia ei periaatteessa edes saisi antaa tuolla tavoin jälkikäteen. Ärsytti jo edes lukea tuo kuvaus, onneksi ei enää asiakaspalvelua😀
Vierailija kirjoitti:
Kassajonossa takanasi oleva tyyppi, joka luulee pakaravakosi olevan kärryparkki.
Ohis, mutta tuli tästä mieleen. Nyt jouluostoksilla eräs mies tökki takamustani kärryllänsä. Kostoksi laitoin hänen kapulan puolelle pari tuotetta. Nehän kuitenkin hänellä tuli kassasta läpi ensimmäisenä, joten pakatessani loppukamoja ja miehen maksaessa ostoksiaan, nappasin hänen puoleltaan ne pari omaa tuotetta kassiini. Kiitos vain sille tunkeilijalle ilmaisesta juustosta ja sytkäripaketista.
Minä maksan ostokseni itsepalvelukassalla ja rupean pakkaamaan ostoksiani. Seuraava henkilö tulee viereeni yrittäen päästä kassalle. Näki varmaankin vihreän valon, mutta ei tajunnut katsoa, että siinä on vielä asiakkaalla pakkaus kesken. Myyjän piti tulla sanomaan tälle tyypille, että jos jaksaisi odottaa siellä odotus viivan takana. Parikin kertaa on käynyt näin.
Silloin, kun en tarvitse apua kaupassa, myyjiä on pilvin pimein. Ja sitten, kun sitä sitten tarvitsisi, niin ei kaupassa olekaan myyjiä. Aina sama juttu.
Myyjät, jotka ei usko asiakasta. Aina, jokseenkin nuoret naiset mun kohdalla. Käyn kysymässä myyjältä yhtä tuotetta, kun en sitä löytänyt vaikka kävin koko osaston läpi. Jankutti minulle, että kyllä se siellä osastolla on. Menin uudestaan ja en vieläkään löytänyt sitä mitä etsin. Hieman turhautuneena käyn etsimässä tämän saman myyjän ja kysyn uudestaan. Sama juttu. Jankuttaa, että kyllä se siellä on. Luovutin ja sanoin, että anna olla.
Myyjät, jotka ei tiedä tai jaksa auttaa asiakkaita. Pari kertaa käynyt näin. Eka kerta oli, kun piti etsiä syötävälle kasville tarkoitettua ravintölisää ja en ollut varma mikä niistä nestemäisistä olisi sitten paras. Etiketeissä ei ollut mainintaa, että olisi turvallista syötäville kasveille. Menin sitten myyjältä kysymään, tietäisikö hän myydäänkö tässä kaupassa syötäville kasveille tarkoitettua ravintolisää. Myyjä katsoo mua hölmistyneenä ja sanoi, ettei tiedä asiasta. Pyysi katsomaan googlesta. Toinen tapaus oli sellainen, kun etsin mustikkapensasta. Kävin katsomassa jo valmiiksi tämän yrityksen verkkosivuilta, että niillä varmasti on tätä kyseistä tuotetta myynnissä. Joten, kävin kysymässä myyjältä, että ovatko pensaat ulkona vai sisällä. Sanoi aika tylysti, että ulkona on kaikki pensaat. Sieltä löytyy jos löytyy. Pengoin kaikki paikat ulkoa ja en löytänyt mitään! Olisi voinut tarkistaa tuon asian koneelta, niin mun ei olisi tarvinnut mennä etsimään sellaista asiaa mitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Hitaita käteismaksajia ja jonoa hidastuttavia juttelijamummoja moitimaan aina, mutta en ole moisiin törmännyt vuosikausiin. Onko ne enemmän pienen kauppojen riesa? Ei Prismassa yksikään mummeli ala kertoa kassalle päivästään, ja käteismaksutkin tuntuu ihmisiltä sujuvan ihan leikiten.
Paikallisissa K-marketeissa näkee usein näitä juttelijamummoja. Mutta se heille suotakoon, tuossa iässä voi olla sosiaaliset kontaktit jo melko vähissä. Jollekulle voi oikeasti olla päivän piristys, että pääsee vaihtamaan muutaman sanan kassahenkilön kanssa.
Just tänään ne pers pitkällä kärryihin nojaavat hiipijät, Näitä riittää aina koko käytävän leveydeltä. Nämä ovat usein niitä vaimojaan kärryntyöntäjinä seuraavia tyhjäkatseisiä miehiä.
Osaavat peittää jollain käsittämättömällä tavalla hyllyjenkin edustat, niin että monta hyllymetriä jää kärryjen ja linkussa olevan hiipijän taakse.
Raejuuston etsintä. Koskaan et voi uudessa kaupassa etukäteen tietää onko se maito- vai juustohyllyssä.
Vanhemmat, jotka antavat lapsensa istua/seisoa kärryissä siellä ruokapuolella. Viimeksi jouluostoksilla äidillä oli kärryissä kaksi selvästi jo kouluikäistä lasta. Kai sen ikäinen jaksaa jo kävellä 🤔 usein nämä kärryissä pitäjät on kyllä itärajan takaa.
Kun kauppareissu on vaan kaupustelijoiden meren yli kahlaamista. Usein jo kaupan pihalla odottaa nenäpäivä- tai mikäliepäivän kerääjät, jotka tunkevat aggressiivisesti iholle. Jos on kyseessä kauppakeskus tai vastaava, niin joka nurkalta tarttuu yksi sähkö- tai liittymäsopimuksen myyjä lisää hihaan roikkumaan. Eikä kaupassakaan armahdeta, siellä on konsulentti maistattamassa uutta vatsaa hellivää jogurttia, tai usein jopa kaksi. Ja se konsulentti muuten äkkää ennen kuin ehtii tehdä 90 asteen käännöksen lähimmän kulman taakse.
Ihmiset, jotka tukkivat itsepalvelukassat kärryllisellä ostoksia. Sitten joudut itse yhden lounassalaatin ja vissypullon kanssa jonottamaan normikassoille, kun nuo toopet piippaavat ja pakkaavat monta ostoskassia itsepalvelukassoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansa ei vaadi mitään tekohymyä kassahenkilöltä vaan antaa tämän itse päättää haluaako hymyillä. Ei se ainakaan minun päivää pilaa jos ei hymyile.
Minäminäminä. Kyllä kassatyöntekijän kuuluu hymyillä ja sanoa ne muutamat maagiset sanat. Muuta virkaahan tuolla nappulanpainajalla ei olekaan. Kalliiksi tulevat kaupalle nuo koneenjatkeet.
Tyhjät hyllyt. Jostain syystä tätä esiintyy nykyään ainakin omassa lähi-S-marketissa. Siis menet ostamaan tyyliin raejuustoa, kurkkua tai tomaattimurskaa, eikä tarvitsemaasi tuotetta löydy koko kaupasta vaan hyllyt ammottavat tyhjyyttään.
Ikinä koskaan missään eivät ole toiset asiakkaat ärsyttäneet. Henkilökunta useastikin.
Ihmiset, jotka eivät sisäistä itsepalvelukassan sääntöjä. Mennään sinne kaljojen kanssa ja sitten joudutaan kutsumaan myyjä paikalle.
Puuttuvat hinnat/viivakoodit tuotteista. Saa sitten minuutteja odotella kun kassatäti soittelee j selvittelee.
Osittain kaupan syytä kun eivät merkitse kaikkia tuotteita, osittain ostajan syytä kun ei edes katso onko tuote merkitty.