Mitä 'friendzone' oikeasti tarkoittaa?
Tuntuu että ainakin tällä palstalla sanan tarkoitus muuttuu hieman sen mukaan kuka siitä kirjoittaa ja millä mielellä.
Olen itse ajatellut sen perinteisesti tarkoittaneen sitä että mennään ensin sänkyyn jonkun potentiaalisen kumppanin kanssa, ja tämän jälkeen ei haluta enää mitään vakavaa tämän kumppanin kanssa, mutta ei toisaalta haluta lopettaa yhteydenpitoa kokonaankaan. Onko se ihan väärä määritelmä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän asian niin, että friendzonella oleva mies kelpaa tuottamaan naiselle/naisille erilaisia maksuttomia ystävänpalveluja, joita nainen/naiset sattuvat tarvitsemaan (esimerkiksi muutto- tai remonttiapu), mutta friendzonella oleva mies ei kelpaa seurustelukumppaniksi tai sänkykumppaniksi.
Toisin sanoen miehet olettaa, että joku nainen antaa seksiä tai ryhtyy parisuhteeseen jos käy poraamassa reiän seinään tai vaihtamassa lampun?
Ei helvetti sitähän joutuisi seurustelemaan jo isien ja siskojen ja veljienkin kanssa. Hirveesti sutinaa tulee.
V*ttu naisten logiikka on pettämätön.
Ajatteles näin että kelpaisit kokkaamaan ja pesemään pyykit mutta toinen mimmi otetaan parisuhteeseen.
Miesten logiikka se näyttää olevan pettämätön. Päivittäiset kotityöt onkin aivan sama asia kuin kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva tarve. Ja tässä se taas nähdään että nainen on jokaiselle miehelle aina ja ikuisesti pelkkä pillu, eikä mikään oikea ihminen.
No on väärä määritelmä aloituksessa. Zonella ei pääse seksiin missään vaiheessa vaikka haluaisi.
Jotkut miehet jakavat naiset automaattisesti heihin, joita panisivat ja joita eivät panisi. He eivät ajattele naisia ihmisinä, joihin tutustutaan, vaan he antavat naisille tällaisen default-tilan potentiaalisina nussittavina objekteina. Friendzonaaminen tarkoittaa siis sitä, että nämä kyseiset miehet ajattelevat naisten ajattelevan ja toimivan samoin. Että naiset jakaisivat miehet pantaviin ja ei-pantaviin eli friendzonaavat osan ja loput miehet ovat automaattisesti potentiaalisia seksikumppaneita Vaikka todellisuudessahan naisilla ei tällaista ajattelutapaa ole, vaan naiset kohtaavat miehiä lähtökohtaisesti ihan ihmisinä. Etukäteen ei voi tietää keneen sitten kiinnostus herää, tai ei herää vai jääkö täysin tunteita herättämättömäksi tyypiksi, jota ei ajattele suuntaan jos toiseen. Friendzonaamisesta puhuvat miehet ovat omituisia hyypiöitä, jotka miettivät naisia vain pilluina ja reikinä.
Ne on pelkät kohteliaat pakit, ja pakit saanut ei tajua häipyä, vaan jää roikkumaan, että jospa hänelle jäisi jämät jossakin vaiheessa.
Oikeasti ei ole ystävyyttä, siedetään kohteliaisuudesta ja säälistä jota friikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta friendzoneen voi kuulua myös seksiä, mutta se tapahtuu melko yksipuolisesti sen osapuolen ehdoilla joka ei ole ihastunut.
Ei koskaan seksiä jos friendzonella on.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut miehet jakavat naiset automaattisesti heihin, joita panisivat ja joita eivät panisi. He eivät ajattele naisia ihmisinä, joihin tutustutaan, vaan he antavat naisille tällaisen default-tilan potentiaalisina nussittavina objekteina. Friendzonaaminen tarkoittaa siis sitä, että nämä kyseiset miehet ajattelevat naisten ajattelevan ja toimivan samoin. Että naiset jakaisivat miehet pantaviin ja ei-pantaviin eli friendzonaavat osan ja loput miehet ovat automaattisesti potentiaalisia seksikumppaneita Vaikka todellisuudessahan naisilla ei tällaista ajattelutapaa ole, vaan naiset kohtaavat miehiä lähtökohtaisesti ihan ihmisinä. Etukäteen ei voi tietää keneen sitten kiinnostus herää, tai ei herää vai jääkö täysin tunteita herättämättömäksi tyypiksi, jota ei ajattele suuntaan jos toiseen. Friendzonaamisesta puhuvat miehet ovat omituisia hyypiöitä, jotka miettivät naisia vain pilluina ja reikinä.
Naiset on ihmisiä vain työkavereina, sukulaisina tai virassa ollessaan. Muuten kiinnostaa vain fyysinen puoli.
Siis siedetään säälistä jotakin friikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän asian niin, että friendzonella oleva mies kelpaa tuottamaan naiselle/naisille erilaisia maksuttomia ystävänpalveluja, joita nainen/naiset sattuvat tarvitsemaan (esimerkiksi muutto- tai remonttiapu), mutta friendzonella oleva mies ei kelpaa seurustelukumppaniksi tai sänkykumppaniksi.
Toisin sanoen miehet olettaa, että joku nainen antaa seksiä tai ryhtyy parisuhteeseen jos käy poraamassa reiän seinään tai vaihtamassa lampun?
Ei helvetti sitähän joutuisi seurustelemaan jo isien ja siskojen ja veljienkin kanssa. Hirveesti sutinaa tulee.
Ajatteles näin että kelpaisit kokkaamaan ja pesemään pyykit mutta toinen mimmi otetaan parisuhteeseen.
Miesten logiikka se näyttää olevan pettämätön. Päivittäiset kotityöt onkin aivan sama asia kuin kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva tarve. Ja tässä se taas nähdään että nainen on jokaiselle miehelle aina ja ikuisesti pelkkä pillu, eikä mikään oikea ihminen.
Miehellä ja sukulaismiehellä on eri motiivi tehdä sitä remonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kohdallasi näin saattaa olla, tavalliset ihmiset sitten asia erikseen.
oletko ajatellut hannkia apua miesvihaasi?
Ra*skasiko eno ja serkut sinut vai mistä moinen käytös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ja sukulaismiehellä on eri motiivi tehdä sitä remonttia.
Ystävän motiivina luulisi olevan halu auttaa ystävää. Minä autan yhtä lailla ystäviäni sukupuolesta riippumatta. Samoin sukulaisia.
Miksi ystävämies pitäisi palkita pillulla, kun en tee niin muidenkaan ystävien kohdalla? Mistä tuon pitäisi edes tulla mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on ihmisiä vain työkavereina, sukulaisina tai virassa ollessaan. Muuten kiinnostaa vain fyysinen puoli.
Tyhjentävä vastaus. Se kaverisuhde naiseen ei keskivertomiestä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kiinnostaa, ainakaan pelkän sukupuolen vuoksi? Jos on jotain yhteistä, kuten harrastus, sukupuoli ei ole este.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä, kun mies on kiinnostunut naisesta, mutta ei tee minkäänlaista romanttista aloitetta, jolloin nainen ei ymmärrä miehen olevan kiinnostunut, vaan kohtelee tätä kuin ystävää ja itse asiassa luulee heidän olevan ystäviä. Muutaman vuoden päästä tai kun nainen on menossa naimisiin jonkun muun kanssa, mies avautuu kännissä tunteistaan, mikä tulee naiselle shokkina, koska hän on luullut heidän olevan hyviä ystäviä.
Minulle on käynyt muutamankin kerran elämässä näin. Ollut mukava mies, joka kuitenkin vaikuttanut kiinnostuneen minusta vain kaverina. Ja minulle on ollut erittäin ok että ollaan sitten kavereita, ei minulla kavereita liikaa ole koskaan ollut, eikä kaverin sukupuolella ole väliä.
On se aika shokki jos olet vuosikausia ollut kaveri, eikä toinen ole koskaan tehnyt elettäkään siihen suuntaan että mikään muu kiinnostaa, ei vaikka on käyty yhdessä kaljalla ja ties mitä, mutta sitten kun sitten lopulta itse löydät romanttisessa mielessä kumppanin, niin "kaveri" vetää kauheat raivarit, miten olet hyväksikäyttänyt ja pilannut vuosia hänen elämästä. Parhaassa tällaisessa tapauksessa mieskin oli seurustellut välillä yli vuoden kun oltiin kavereita, oltiin yhdessä mietitty hänen parisuhdekuvioita jne, eikä siinä ollut miehn mielestä mitään outoa että meidän kaveruus säilyi yli hänen parisuhdeyritelmän. Mutta minä en siis olisi saanut alkaa mihinkään parisuhteeseen, koska hän oli uhrannut elämästään vuosia minun odotttamiseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kohdallasi näin saattaa olla, tavalliset ihmiset sitten asia erikseen.
oletko ajatellut hannkia apua miesvihaasi?
Ra*skasiko eno ja serkut sinut vai mistä moinen käytös?
Kuka sut on sitten rais_kannut kun susta tuli tollainen friikki jolle naiset ei ole ihmisiä vaan pelkkiä käytettäviä pillureikiä? Se on miesvihaa kun ei halua olla miesten runkkureikä ja huorrapillu mutta ihan normaalia käytöstä pitää kaikkia naisia pelkästään reikinä joiden rais_kaaminen on kaikkien miesten ihmisoikeus? Okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä, kun mies on kiinnostunut naisesta, mutta ei tee minkäänlaista romanttista aloitetta, jolloin nainen ei ymmärrä miehen olevan kiinnostunut, vaan kohtelee tätä kuin ystävää ja itse asiassa luulee heidän olevan ystäviä. Muutaman vuoden päästä tai kun nainen on menossa naimisiin jonkun muun kanssa, mies avautuu kännissä tunteistaan, mikä tulee naiselle shokkina, koska hän on luullut heidän olevan hyviä ystäviä.
Minulle on käynyt muutamankin kerran elämässä näin. Ollut mukava mies, joka kuitenkin vaikuttanut kiinnostuneen minusta vain kaverina. Ja minulle on ollut erittäin ok että ollaan sitten kavereita, ei minulla kavereita liikaa ole koskaan ollut, eikä kaverin sukupuolella ole väliä.
On se aika shokki jos olet vuosikausia ollut kaveri, eikä toinen ole koskaan tehnyt elettäkään siihen suuntaan että mikään muu kiinnostaa, ei vaikka on käyty yhdessä kaljalla ja ties mitä, mutta sitten kun sitten lopulta itse löydät romanttisessa mielessä kumppanin, niin "kaveri" vetää kauheat raivarit, miten olet hyväksikäyttänyt ja pilannut vuosia hänen elämästä. Parhaassa tällaisessa tapauksessa mieskin oli seurustellut välillä yli vuoden kun oltiin kavereita, oltiin yhdessä mietitty hänen parisuhdekuvioita jne, eikä siinä ollut miehn mielestä mitään outoa että meidän kaveruus säilyi yli hänen parisuhdeyritelmän. Mutta minä en siis olisi saanut alkaa mihinkään parisuhteeseen, koska hän oli uhrannut elämästään vuosia minun odotttamiseeni.
Mulle on käynyt sama. Täysin puskista tullut. Itsekin tuntee itsensä petetyksi, kun toinen on salannut noinkin oleellista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kiinnostaa, ainakaan pelkän sukupuolen vuoksi? Jos on jotain yhteistä, kuten harrastus, sukupuoli ei ole este.
Mitä yhteistä sulla voisi olla pillupillupillun kanssa? Eihän naiset oo ihmisiä.
Ei noilla miehillä ole miespuolisiakaan ystäviä, heitä siedetään säälistä porukoissa, kun tajutaan ettei sillä reppanalla oikeasti ole yhtään ystävää.
Mies jää roikkumaan vaikka on saanut pakit, miksi ihmeessä? Siis sellainen ihminen, joka ei tajua ystävyyden ideaa, että siinä ei ole idea päästä panemaan tai hyötyä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla miehillä ole miespuolisiakaan ystäviä, heitä siedetään säälistä porukoissa, kun tajutaan ettei sillä reppanalla oikeasti ole yhtään ystävää.
Mies jää roikkumaan vaikka on saanut pakit, miksi ihmeessä? Siis sellainen ihminen, joka ei tajua ystävyyden ideaa, että siinä ei ole idea päästä panemaan tai hyötyä muuten.
Mitähän luulet tietäväsi miesten kavereista?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella, että olisin tilanteessa, jossa kokkaisin ja pesisin pyykkejä jonkun toisen aikuisen puolesta. Satunnaisen kaveriavun ymmärrän, eli jos kaveri olisi kovassa kuumeessa, voisin tuoda hänelle kaupasta ostokset, tai voisin vaikka kokata jos toisella on käsi kipsissä tms, ja muutoissa ollaan ihan naispuolisten kavereiden kanssa kyllä autettu toisiamme... mutta en kyllä ihan pysty kuvittelemaan, että päätyisin tilanteeseen, jossa tekisin kotitöitä jonkun toisen puolesta.
Jos mies on ihastunut naiseen, joka haluaa olla vain kaveri, suosittelisin kyllä pitämään sen suhteen sillä lailla etäisempänä, että ei mene ihastuksissaan tarjoamaan sitä muuttoapua tms, jos kuitenkin salaa kuvittelee naisen seksuaalisen ja romanttisen mielenkiinnon sen vuoksi heräävän. Katsos kun se on ihan normaalia, että kaverit auttavat toisiaan muutossa, joten jos nainen luulee, että kaveruus on miehellekin ihan ok, ei hän varmaan edes käsitä, että toiselle se on vain keino yrittää saada seksiä tai parisuhde. Ihastuksen kanssa voi olla kaveri sitten, kun itse ei enää elättele mitään toiveita suhteesta, eli kun ihastus on mennyt ohi.
Oman käsitykseni mukaan friendzone tarkoittaa yksinkertaisesti yleisimmin tilannetta, jossa miespuolinen tyyppi on yksipuolisesti ihastunut naispuoliseen tyyppiin, ja jää roikkumaan friendzonelle kiduttamaan itseään, tietäen sisimmässään että tämä juttu ei tästä koskaan muuksi muutu.
Itse en ole masokisti ja siksi tuollainen tilanne olisi täysin käsittämätön.