Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajuus, yhteishuoltajuus, tapaamisoikeudet

Onneton
26.12.2019 |

Kyselen nyt neuvoa ja apua mitä tehdä.
Seurustelin noin 6kk miehen kanssa ja tulin raskaaksi. Nyt raskaus noin puolessa välissä ja ero tuli miehen kanssa. Miehestä paljastui narsisti ja taitaa hieman sekaisinkin olla. Väkivaltaa ja uhkaavaa käytöstä ollut suhteen aikana. Myös raskauden aikana. Itse olen puolustautunut. Mies vaatii asioita minulta muttei itse ole kykeneväinen tekemään mitään. Hänellä on ennestään jo yksi lapsi. Ensimmäisen lapsen äidin kanssa erosivat jo myös raskauden aikana. Mies syyttää minua kaikesta ja on todellakin häiriöksi minulle. Haukkuu ja syyttää minua kaikesta, häiriköi kotirauhaani ja häiriköi vanhempiani.
Yksinhuoltajuus paras ratkaisu, mutta miten tapaamisoikeudet? Onko isällä oikeuksia miten paljon? Mitä hän voi vaatia? Pitääkö minun raskausaikana kertoa hänelle mitä omassa kehossani tapahtuu? Lapsi ei kuitenkaan ole vielä syntynyt. HELP!!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti paras olisi, jos sinulla on dokumenttia perheväkivallasta, eli lääkärikäyntejä ja valokuvia vammoista, soittaisit poliisit paikalle jne. Siis siksi, että saisit helpommin yksinhuoltajuuden, jolloin voit yksin päättää mm. lapsen päiväkodin, koulun, asuinpaikkakunnan eikä tarvitsisi kaikkia papereita aina pyörittää exäsi kautta. Arkesi olisi helpompaa kun ei toinen voi tehdä kiusaa. Jos taloutesi on hyvä, miehelläsi ei, pystyisit myös avaamaan lapselle oman tilin ja säästämään sinne tulevasäisuutta ajatellen.

Jos perheväkivallasta on oikeasti todisteita (ei vain sana sanaa vastaan, miehesi tuskin myöntää mitään), voit vedota tapaamisasiassa lapsen turvallisuuteen ja vaatia tapaamiset valvottuina. Silloin se on se mitä lastenvalvojalla tapaamisista kirjallisesti sovitaan, isä ei siinä voi paljoa vaatia. Pienen vauvan kanssa nyt ei muutenkaan aleta mihinkään viikko-viikkosysteemiin. Mites se mies toisen lapsensa tapaamiset hoitaa ja miten on lapsesta puhellut ja hänen kanssaan ollut? Ennakoi siitä millainen isä hän olisi tulevalle lapselle.

Vierailija
2/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mieti tarkkaan, haluatko erottaa lapsen toisesta vanhemmastaan. Sopu on aina paras.

Yhteishuoltajuudesta pitää tehdä erikseen paperit jos asutaan erillään, eli nainen on automaattisesti yksinhuoltaja, ellei yhteishuoltosopimusta tehdä.

Mieti asiaa lapsen kannalta, älä sotke omia tunteitasi niihin. Yksinhuoltajuus on rankkaa, isästä voisi olla apua myös.

Lapsi tulee myös aina kaipaamaan toista vanhempaansa. Lapselle ei ole kiva, jos ei tiedä toisesta vanhemmasta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti paras olisi, jos sinulla on dokumenttia perheväkivallasta, eli lääkärikäyntejä ja valokuvia vammoista, soittaisit poliisit paikalle jne. Siis siksi, että saisit helpommin yksinhuoltajuuden, jolloin voit yksin päättää mm. lapsen päiväkodin, koulun, asuinpaikkakunnan eikä tarvitsisi kaikkia papereita aina pyörittää exäsi kautta. Arkesi olisi helpompaa kun ei toinen voi tehdä kiusaa. Jos taloutesi on hyvä, miehelläsi ei, pystyisit myös avaamaan lapselle oman tilin ja säästämään sinne tulevasäisuutta ajatellen.

Jos perheväkivallasta on oikeasti todisteita (ei vain sana sanaa vastaan, miehesi tuskin myöntää mitään), voit vedota tapaamisasiassa lapsen turvallisuuteen ja vaatia tapaamiset valvottuina. Silloin se on se mitä lastenvalvojalla tapaamisista kirjallisesti sovitaan, isä ei siinä voi paljoa vaatia. Pienen vauvan kanssa nyt ei muutenkaan aleta mihinkään viikko-viikkosysteemiin. Mites se mies toisen lapsensa tapaamiset hoitaa ja miten on lapsesta puhellut ja hänen kanssaan ollut? Ennakoi siitä millainen isä hän olisi tulevalle lapselle.

Mikään laki ei sido tapaamisiin. Etävanhempi on lähivanhemman armoilla: jos lähivanhempi haluaisi olla ärsyttävä, tapaamisia voisi vain ”unohtua”. Ei poliisi siihen puutu.

Kannattaa miettiä tuota asiaa, että lapsella on oikeus isään. Äidin katkeruus ei saa olla esteenä. Vaikuttaa lapsen itsetuntoonkin, jos toista vanhempaa haukutaan toisen toimesta jatkuvasti.

Vierailija
4/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ex-miehen kanssa yhteishuoltajuus, mutta minä äitinä olen aina päättänyt kaikesta. Ei exälle ole kukaan soitellut.

Ainoastaan pankkitiliä ei voi avata, pitää olla kirjallinen lupa molemmilta vanhemmilta.

Vierailija
5/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ex-miehen kanssa yhteishuoltajuus, mutta minä äitinä olen aina päättänyt kaikesta. Ei exälle ole kukaan soitellut.

Ainoastaan pankkitiliä ei voi avata, pitää olla kirjallinen lupa molemmilta vanhemmilta.

Seitsemän vuoden aikana yhteishuoltajuus ei ole näkynyt missään asiassa meidän arjessa. Ainoastaan viranomaisten paperit on lähetetty myös isälle, eipä oikeastaan muuta.

Vierailija
6/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siis tietää raskaudesta?

Suoraan sanottuna, voisitko muuttaa kauas ja olla kertomatta miehelle uutta osoitettasi. Blokkaa numero jne. Äläkä vaadi isyyden tunnustamista. Sano neuvolassa ettet tiedä kuka isä on.

Vierailija
7/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa erotella äidin ja isän välit ja lapsen ja isän välit. Isä voi olla lapselle hyvä isä, vaikka miehenä ei olisi ollut kovin kummoinen.

Lapselle on aina vain bonusta, mitä enemmän rakastavia ihmisiä sen elämässä on. Ei voi olla liikaa rakkautta lapsen elämässä.

Vierailija
8/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et suostu isyydentunnustukseen ja sillä selvä. Ei sitä sinulta kukaan voi vaatia. Jos mies olisi normaali, en tietenkään suosittelisi tällaista. Mutta kuka haluaisi lapselleen väkivaltaisen isän?

Vierailija
9/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ketjussa taitaa vaikuttaa joku trolli...älä kuuntele näitä isän ja lapsen oikeudet -juttuja. Lapselle on PALJON parempi elää ilman väkivaltaista isää kuin tämän kanssa.

Vierailija
10/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyyttä ei ole selvitetty eikä äijä ole ollut sekuntiakaan aiemmin huoltajana. Ihan 100% varmuudella yksinhuoltajuus tipahtaa ilman riitelyä. Jos äijä ei ole huoltaja, ei tällä ole lapseen mitään oikeuksia. Ei tarvitse antaa tavata tai edes tietoja lapsesta, edes sukupuolta.

Vierailija
11/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan lisää juttua. Kaverini nähnyt kerran miehen potkaisevan minua rintaan. Silmäkulmassa ollut mustelma, silloin jouduin soittamaan omat vanhempani häätämään tämän miehen pois kotoani. Useita kuhmuja ja mustelmia ympäri kehoa ollut mutta niistä ei ole todisteita. Olen kerran nähnyt kun mies on hermostunut lapselleen ja lyönyt häntä. Lapsi on hänellä puolet viikosta jolloin he ovat isän luona suljettujen ovien takana. Eivät siis poistu kotoa mihinkään, eivät edes kauppaan. Lapsen sosiaaliset taidot ovat aika heikot. Lapsen äitiä en tunne mutta päiväkodissa on puolet viikosta kun on äidillään. Mies ei siis käy töissä. Elää tuilla eikä ole pienintäkään aikomusta hakea töitä. Kasvatuksesta ollaan ihan eri mieltä. Lapsi nukkuu isän vieressä öisin, on reilu 2v. Ei ole omaa huonettaan, ei kavereita isän paikkakunnalla. Asunto on vaarallinen ja todella sotkuisa ja lapsi saa touhuta siellä yksin ilman valvontaa. Likaiset vaatteet, hiukset ja naama aina kun olen lapsen nähnyt. Tiedostan kyllä että hän on lapsi ja sottaa, mutta kuitenkin.

Mies on myös usein vaatinut minua tekemään abortin sillä perustein etten ole töitteni puolesta ehtinyt näkemään muutamaan päivään. En kuulemma saisi käydä töissä edes, koska onhan se aivan turhaa tienata itse elantonsa?

Olen aina ollut sitä mieltä että haluan lapsellani olevan molemmat vanhemmat läsnä mutta nyt pelkään lapseni turvallisuuden takia, pelkään omanikin. Myös läheinen ystävänä ketä tuntee miehen pelkää häntä.

Pahoittelut sekavasta ulosannista.

Vierailija
12/13 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen äiti sai kuulla ihan hetki sitten raskaudesta eikä ollut iloinen. Miehen isä ei edes tiedä. Tukiverkkoa miehellä ei ole. Nytkin hän on turvautunut minun äitini tukeen. Kerjää minun vanhemmilta sääliä ja haukkuu minua niille. Hänellä ei ole kavereita kenelle puhua tai ketä olisi läsnä. Minulla taas on laaja tukiverkko ympärilläni. Ja kyllä hieman harmittelin kun muutin ja piti miestä pyytää muuttoavuksi, turvallisempaa olisi jos hän ei tietäisi missä asun.

Vierailija
13/13 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä ei ole oikeuksia eikä velvollisuuksia mikäli isyyttä ei vahvisteta. Hän ei siis joudu maksamaan elatusapua lapselle, vaan lapsi on oikeutettu Kelan maksamaan elatustukeen, joka on 170 euroa/kk/lapsi.

Kun lastenvalvoja ottaa sinuun yhteyttä lapsen isyysasiassa, sinulla on oikeus olla puhumatta isästä. Isä itse voi toki aina käynnistää isyyden selvittämisen prosessin. Mikäli isyys vahvistetaan, hänelle tulee ainoastaan puheoikeus. Hänellä ei siis ole oikeutta tavata lastaan, ellet tee hänen kanssaan tapaamissopimusta, jonka sosiaalitoimi vahvistaa. Mikäli kieltäydyt sopimasta, isä voi viedä tapaamiskanteen itse käräjäoikeuteen. Siellä se yleensä vahistetaan. Päihdeongelmaiselle vahvistetaan kuitenkin tapaamiset valvotuissa olosuhteissa eli ns. tapaamispaikoissa, jotka kunta on velvollinen järjestämään perheelle maksutta.

Samalla kun isyys vahvistetaan, lapsella on oikeus saada häneltä kuukausittaista elatusapua. Mikäli isällä ei ole elatuskykyä, voidaan elatusapu jättää vahvistamatta ja lapsi saa yllämainitun elatustuen kelasta. Työttömälle määrätään yleensä työttömyysturvan lapsikorotuksen suuruinen elatusapu. Lopun saa kelasta.

Isyyden vahvistamisen myötä lapselle syntyy oikeus isänsä sukunimeen, perintöön ja erilaisiin sosiaalietuuksiin kuten mahdolliseen perhe-eläkkeeseen (puoliorvon eläke, mikäli vanhempi menehtyy).