Vegeä pöydässä, parsakaalilla ja vihersalaatilla juhlapöytään
Näin asiasta kummastuneena kysyn, onko muiden juhlapöydissä huomioitu erikoisruokavalioita/kasvisruokailua? Olen tässä puolen vuosikymmentä ollut kasvissyöjä eikä mieheni suku vieläkään tarjoa mitään syötävää illallisilla jonne he minut kutsuvat. Tänä vuonna oli oikein korostetusti lisätty lihaa/kinkunrasvaa sellaisiinkin ruokiin mihin niitä ei tarvitsisi lisätä, oikein korostaakseen miten vaativa minä olen ja miten ankeasti joudun syömään. Joulunpyhät on sitten vedetty raastesalaatilla, parsakaalilla ja kahdella joululaatikolla. Jopa kaikkiin kastikkeisiin (ja niitä oli monta) oli jokaikiseen lisätty jotain eläinperäistä etten vaan voisi lisätä edes kastiketta ruuan kylkeen.
Naurettavaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No ota ne omat porkkanat mukaan. Niin minäkin teen.
Kerran otin omaa jouluseitania. Talon emännän joulu meni pilalle ja kuulema pilasin jouluntunnelman tuomalla väkisin inhottavaa agendaani esiin. Sitä virhettä en enää toistamiseen tee, nään mielummin sitten nälkää.
Siis oletko kasvissyöjä vai vegaani, ei nyt ihan selvinnyt kirjoituksestasi...
Vierailija kirjoitti:
Ei selvinnyt, eikö tuolla lue että kasvissyöjä?
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa, syö kotona.
Jos joku kutsuu sinut illalliselle, syötkö ensin kotona? Tässä tapauksessa koti on 400 kilometrin päässä, lähenkö aina ruokailunvälissä piipahtamaan kotona syömässä vaikka on syömään kutsuttu?
Jotenkin tällaista narinaa on rasittavaa lukea. Olen ollut kasvissyöjä pian 30 vuotta eikä ole ikinä tullut tilannetta josta olisi pitänyt loukkaantuneena avautua mihinkään. Ehkä sen tajua kun en kuvittele olevani universumin keskipiste ja niin erityinen. Yritä sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten luulisi voivan syödä vaikka kermakastiketta. Mutta kun hän sanoi että kastikkeissa oli eläinperäisiä tuotteita eli ilmeisesti kermaa tms. Niin oliko nyt kuitenkin vegaani?
Sanot, ettet voinut ottaa niitä ruokia. Kyllä olisit voinut, mutta et halunnut, siinä on iso ero. Ihminen on sekasyöjä, sinäkin olet, mutta et halua syödä sekasyöjän ruokaa. Joten oma valintasi, oma nälkäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa, syö kotona.
Jos joku kutsuu sinut illalliselle, syötkö ensin kotona? Tässä tapauksessa koti on 400 kilometrin päässä, lähenkö aina ruokailunvälissä piipahtamaan kotona syömässä vaikka on syömään kutsuttu?
Kai nyt ymmärrät, että sinua ei sinne haluta ollenkaan, koska ei ole ruokaakaan tarjolla. Kutsuvat sinut pakosta, haluavat sinne vain miehesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten luulisi voivan syödä vaikka kermakastiketta. Mutta kun hän sanoi että kastikkeissa oli eläinperäisiä tuotteita eli ilmeisesti kermaa tms. Niin oliko nyt kuitenkin vegaani?
Anteeksi epäselvyyteni, kastikkeisiin oli lisätty eläinrasvaa ja esimerkiksi kinkkusuikaletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa, syö kotona.
Kai nyt ymmärrät, että sinua ei sinne haluta ollenkaan, koska ei ole ruokaakaan tarjolla. Kutsuvat sinut pakosta, haluavat sinne vain miehesi.
Toki ymmärrän, menen sinne koska miehenikin menee, tosin häntäkään ei sinne taideta haluta kun laktoosi-intoleranssiakaan ei ole ikinä viitsitty huomioida.
Ihan perus kasvissyöjä, jos kuitenkin syö sitä kermaa vaikka, niin luulis vatsan kestävän satunnaiset pekonirasvapisarat sooseissa.
Eihän tässä pitänyt olla kysymys mistään ideologisesta kieltäytymisestä, sellaista ei juhlapöytiin ole tapana tuoda kuin omaksi vahingokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran otin omaa jouluseitania. Talon emännän joulu meni pilalle ja kuulema pilasin jouluntunnelman tuomalla väkisin inhottavaa agendaani esiin. Sitä virhettä en enää toistamiseen tee, nään mielummin sitten nälkää.
No jos tuot jonkun perinteisen porkkanalaatikon niin tuskin kukaan voi ulista mitään joulutunnelman pilaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, ettet voinut ottaa niitä ruokia. Kyllä olisit voinut, mutta et halunnut, siinä on iso ero. Ihminen on sekasyöjä, sinäkin olet, mutta et halua syödä sekasyöjän ruokaa. Joten oma valintasi, oma nälkäsi.
Käytöstavat olisi hyvä omata, mutta toki sellaista on turha odottaa ihmisiltä jotka odottavat minun jouluna tekevän jotain joka on epäeettistä minulle vain koska ”ihminen on sekasyöjä wääh wääh”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa, syö kotona.
Toki ymmärrän, menen sinne koska miehenikin menee, tosin häntäkään ei sinne taideta haluta kun laktoosi-intoleranssiakaan ei ole ikinä viitsitty huomioida.
No sittenhän ongelmaa ei ole, pysykää kotona.
Kyllä toi mun mielestä on jo vttuilua. Itse olen ollut kasvissyöjä jo 25 vuotta, ei ikinä mitään ongelmaa, aina on löytynyt mullekin sopivaa ruokaa. Vaikka sitten juustoja ja suolakeksejä näin joulun aikaan.
Voi syödä kinkunrasvaa jos on kasvissyöjä. Vegaani ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tällaista narinaa on rasittavaa lukea. Olen ollut kasvissyöjä pian 30 vuotta eikä ole ikinä tullut tilannetta josta olisi pitänyt loukkaantuneena avautua mihinkään. Ehkä sen tajua kun en kuvittele olevani universumin keskipiste ja niin erityinen. Yritä sinäkin.
Katsotaan sitten kun sinulle on vuosikausia joka yhteisellä aterialla maristu ja valitettu ruuasta mitä syöt, kun se ilmeisesti on ainut tärkeä asia ihmisen elämässä. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut syövät, kaikilla olisi helpompaa kun minäkin saisin olla rauhassa ja syödä edes jotain rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Voi syödä kinkunrasvaa jos on kasvissyöjä. Vegaani ei voi.
Ei todellakaan syö kinkunrasvaa jos on kasvissyöjä, valoja päälle.