Mies haluaa aidot kynttilät joulukuuseen
Miehellä on sukunsa vanha kuusenkynttiläsarja jonka hän nyt haluaa joulukuuseen. Muuten ihan okei mutta kun niihin tulee pienet ihan oikeat kynttilät. Miehen mukaan on turvallista polttaa kuusessa oikeita kynttilöitä, mutta mua hiukan arveluttaa tulipalon riski. Mies on kuitenkin niin ehdoton että nyt ne pitää olla. Ainakin kannattanee varata vesisanko viereen?
Kommentit (13)
Joo, vesisangolla kannattaa yrittää sammuttaa tulipalo. Silleen 1800-luvun tyyliin.
Mun vaarilla oli aikanaan tuollaiset ja valvotusti niitä polttikin. En kyllä itse uskaltaisi.
Meillä mies on ehdoton että minulla on joka adventti ja jouluna Lucia neidon kruunu päässä missä palaa aidot kynttilät. Ilotulitusraketit ammumme myös mieheni vaatimuksesta puolenyön aikaan kerrostaloasunnossamme sisällä.
Meillä taas mies vaatii joka juhannus, että pienen pieni koko pitää polttaa sisätiloissa ja vesiämpäri vieressä olisi kuulemma liioittelua, kun vahtii niin hyvin.
Mä just soitin työkaverille, että muistaa sammuttaa kynttilän pihalta ennen kuin lähtee kotiin. Tosi helppo unohtaa kun yksin vuorossa. Oli ilahtunut soitostani.
Jos hommaan kuusen niin siinä on oikeat kynttilät. Tänä enkä viime vuonna hommannut, viime joulua tosin edes ollut kotona. Mutta siis viitisenkymmentä vuotta on ollut oikeat kynttilät, eikä ole vielä kuusi roihahtanut.
Pitää vain hommata tukevaoksainen kuusi ja vähän katsoa, mihin oksaan kynttilät pistää. Parhaita ovat vastapainolliset kynttilänjalat, ts. sellaiset joista roikkuu metallinen paino (tietysti joku jouluisen näköinen, hopeinen omena tai käpy tms.) joka pitää jalan pystyssä vaikka oksa vähän notkuisi.
Meillä paistuu kinkku keittiön nurkassa avonuotiossa aina aattoyönä.
En laittaisi oikeita kynttilöitä monestakaan syystä. Ihan ensimmäinen on että se olisi ylimääräinen huoli. Toiseksi muovikuusi joka luultavasti palaisi kuin soihtu jos saisi liekkiä. Kolmanneksi tykkään värivaloistani kuusessa.
Omakotitalonne saatte käräyttää mutta kerrostaloissa miettikää naapureittenkin henkiriepuja!
Ei ei ei ja vielä kerran ei. Aivan turhaa. Tuossa oikein kerjätään tulipaloa.
Itse en polta edes kynttilöitä, sillä suurin osa asuntopaloista lähtee talvisaikaan niistä. Puhumattakaan että laittaisin kynttilöitä herkästi syttyvään kuuseen kiinni... Ei. Heitä ne kynttilät mäkeen ja hommaa sähköiset tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vesisangolla kannattaa yrittää sammuttaa tulipalo. Silleen 1800-luvun tyyliin.
Kyllä vesisanko riittää ihan hyvin, jos valvoi kuusta jatkuvasti ja on valmiina heti, jos tuli meinaa tarttua oksaan. Hyvin sillä yhden palavan oksan sammuttaa, mutta ei kokonaista kuusta.
Itse en haluaisi jouluna vahtia kuusta jatkuvasti, joten käytän paljon mieluummin sähkökynttilöitä.
Kai teillä on hyvä palovakuutus?