Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hop on - hop off -työntekijät eli opportunistiset työpaikkashoppailijat

Vierailija
23.12.2019 |

Meille on taas palkattu joku "nuori uranainen" töihin. Kurkkasin henkilön LinkedIn-profiilia ja mietin että ei ole taas työnantaja paljoakaan miettinyt että minkälaisen tyypin on palkannut. Edelliset työsuhteet ovat olleet 5kk, 9kk, 9kk, 4kk, 4kk, 13kk, 4kk, 7kk, 5kk. Ja nyt sitten varmaan pysyy meillä huomattavasti pitempään, right.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asialliset ja osaavat työntekijät haluttaisiin pitää talossa, meillä ainakin. Niitä vaan on ikävä kyllä vähemmistö, jolloin joutuu tekemään määräaikaisia sopimuksia tai purkamaan työsuhteita koeaikana.

Vierailija
22/55 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, kun en enää itse ole nuori ja ollut samassa työpaikassa jo 20 vuotta. Sen kuitenkin tiedän kokemuksesta, että nämä työpaikanvaihtajat aiheuttavat välillä kohtuuttomasti vaivaa perehdyttäjilleen, joille työnantaja ei kuitenkaan maksa yhtään ylimääräistä siitä jatkuvasta mentoroinnista.

Kannattaisi vaihtaa työpaikkaa. Minulle on joka paikassa maksettu perehdyttämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aikaani edellä; X-sukupolven nainen, joka on koko työelämänsä edennyt hop on ja hop of. Viimeisimmässä työpaikassa roikuin lähes 3 vuotta eli pidempään kuin ikinä, mutta vain siksi että olen keski-ikäinen eikä uusia paikkoja noin vain enää löydy.

Saan pahan bore outin, kun työssä ei voi enää oppia mitään ja se alkaa rutinoitua. Perehdyttämiseeni ei tarvii paljoa aikaa käyttää eli en taakoita ketään. Joskus minua on pyydetty takaisin paikkaan, jossa olen ollut vuoden tai kaksi, koska teen työni hyvin.

Vierailija
24/55 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvattanut palkkaani 1500 eurolla kuussa neljän vuoden aikana pomppimalla työpaikalta toiseen. Tähän paikkaan taidan jäädä, palkka kohdallaan ja hyvä porukka.

Vierailija
25/55 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan totta että 2 v välein pitäisi vaihtaa. Itse olen ollut 5 v nyt samlla duunissa. Palkkaa ei suostuttu nostamaan euroakaan koko tänä aikana. Vaihdoin.

Vierailija
26/55 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkaa suositellaan vaihtamaan noin kahden vuoden välein. Ne, jotka pysyvät pidempään samassa hommassa tulevat yleensä saaman vähemmän palkkaa uransa aikana.

Kaikille ei ole se raha tärkeintä. Mieluummin hyvä työyhteisö ja keskinkertainen palkka kuin hyvä palkka, mutta koko ajan pomo hengittää niskaan ja työkaveritu puhuu pashaa seltyöyhteisön takana.

Toki työyhteisö on tärkeä, mutta harvoimpa niin hyvä yhteisö löytyy, että se kunnon palkankorotuksen voittaa. Kyllä se mun mielestä jotain kertoo siitä sun nykyisestäkin pomostakin jos se ei ole valmis maksamaan sulle kilpailukykyistä palkkaa.

Mun piti itse asiassa tehdä tämä valinta: monta sataa euroa alempi palkka ja kiva työyhteisö vai kysymysmerkki työyhteisö (isossa monikansallisessa organisaatiossa..........) ja parempi palkka. Otin sen, missä työyhteisössä on hyvä olla. Raha ei lohduta, jos kärsii kiusaamista (ulkopuolelle sulkemista, perättömien huhujen levittelyä, päin naamaa tai selän takana haukkumista, tahallista töiden sabotointia) tai idioottipomon mikromanageraamista, joka syö ammatillisen itseluottamuksen. Nämäkin on koettu. Siksi jäin tänne, missä huumori kukkii ja kaikki on kaikkien puolella. En ota enää riskiä kurjasta työyhteisöstä. Tänne jään, jos annetaan jäädä (ja hyvältä näyttää).

Palkka on alempi hyvästä syystä, ja se riittyy yritykseen, mutta en sitä tässä avaa. Kaikilla on kuitenkin avoimet palkkatiedot (työntekijöiden toiveesta) ja se on ihan hyvä palkka tässä yrityksessä.

Hyvään työyhteisöön kuuluu meillä myös pomo, joka antaa kyllä palkankorotuksen, jos sen voi antaa ja syytä on, mutta vähintäänkin perustelee vedenpitävin faktoin, miksei se onnistu. Näin on hyvä.

Summa summarum, ei ole sellaista rahasummaa, jolla sietäisin *itutusta joka päivä.

Vierailija
27/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se jatkuva vaihtaminen olla paikallaan jossain automyyjän hommassa ettei "naama kulu". Tai jossain markkinointipelleilyssä, jossa ajatusten tonava on tyhjennetty kahdessa vuodessa, eikä sen jälkeen ole enää mitään annettavaa työnantajalle. Mutta miettikääs nyt jotain asiantuntijahommia. Että esim. tv-uutisissa haastateltaisiin jotain huippuasiantuntijaa, jolla olisi 9 kk työkokemus nykyisestä työstään. Niinpä, ei hoppailu tee kenestäkään vakavasti otettavaa vaan päin vastoin.

Vierailija
28/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, jos yhteiskunnallisesti arvostetut työnantajat voi pitää ”yt-neuvotteluita” vuoden välein tai mahdollisesti useammin niin on työntekijöilläkin oltava oikeus samaan. Älkää sitoutuko työnantajaanne sillä se on aina yksipuolista.

Vierailija
29/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia projektitöissä. Eikä samassa työpaikassa kuulu olla vuosia jos etenemismahdollisuuksia kaipaa.

Vierailija
30/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia projektitöissä. Eikä samassa työpaikassa kuulu olla vuosia jos etenemismahdollisuuksia kaipaa.

Erikoinen ajattelutapa. Mielestäsi siis vain työpaikan vaihto pätevöittää etenemään urallaan, ei kokemus? Onneksi minun työnantajani ei ole vielä tuota hiffannut. Minäkin olen vaihtanut jo seitsemän kertaa vaativampiin hommiin talon sisällä ja palkka on 2,5 kertaistunut verrattuna aloituspalkkaan.

Vierailija
31/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunniapuheenjohtaja kirjoitti:

Voi se jatkuva vaihtaminen olla paikallaan jossain automyyjän hommassa ettei "naama kulu". Tai jossain markkinointipelleilyssä, jossa ajatusten tonava on tyhjennetty kahdessa vuodessa, eikä sen jälkeen ole enää mitään annettavaa työnantajalle. Mutta miettikääs nyt jotain asiantuntijahommia. Että esim. tv-uutisissa haastateltaisiin jotain huippuasiantuntijaa, jolla olisi 9 kk työkokemus nykyisestä työstään. Niinpä, ei hoppailu tee kenestäkään vakavasti otettavaa vaan päin vastoin.

Oletko mies? Ne pääsevät "asiantuntijaksi" suoraan koulun penkiltä. Me muut otamme mitä saamme. Olen mieluumin pätkissä asiantuntijana kuin pitkässä työsuhteessa jossain perustoimistohommissa.

Vierailija
32/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miehet pääsevät suoraan. Itse olen ainakin tottunut omilla avuillani pääsemään milloin mihinkin. Ensin Ressuun, sitten Reserviupseerikouluun, HY oikeustieteelliseen, arvostettuun lakifirmaan,...

Vierailija
33/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

munallinen mies kirjoitti:

Vai miehet pääsevät suoraan. Itse olen ainakin tottunut omilla avuillani pääsemään milloin mihinkin. Ensin Ressuun, sitten Reserviupseerikouluun, HY oikeustieteelliseen, arvostettuun lakifirmaan,...

Aika tosiaan loukkaava väite oli. Itsekin menin yliopistoon, työn ohella jatkotutkinnot, verkostoitumista, fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kehittämistä ja kovaa uurastusta eteenpäin. Sitten täällä joku nössö nainen selittelee miksei itse pärjää - häpeäisi.

34/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt sairaanhoitajana viime vuodet 3-4kk työsopimuksia, aina olisin halunnut jatkaa sopparia, mutta kuulemma työnantajalle ei ole ollut tarvetta palkata sijaisia.

Nyt olen tekemässä 4kk työsopparia ja jos tätä ei jatketa, niin sitten olen ainakin muutaman kuukauden työttömänä, sillä en jaksa enää uudestaan perehtyä uuteen työpaikkaan, kun olen juuri perehtynyt yhteen.

Vierailija
35/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ollukaan kyse Hop-off turistikiertoajelun työntekijästä, petyin. 

Vierailija
36/55 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lähti juuri yksi suuren luokan pskanpuhuja ja drama king toiseen firmaan. Työnantaja ei kuulemma ymmärtänyt hänen ylivertaisia kykyjään ja älykkyyttään kun ei vajaassa kolmessa vuodessa ollut nimittänyt häntä Johtajaksi.

Noo, saas nähdä. Onneksi Suomi on pieni maa ja ko. hörhön uudessa työpaikassa on pari tuttua. Saadaan siis jatkossakin nauraa hänen touhuilleen.

Vierailija
37/55 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/55 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan eniten noissa vaihtajissa harmittaa se, että liian usein hyvät tyypit lähtevät ja vähemmän hyvät jäävät. Harmittaa paitsi omasta, niin myös työnantajan puolesta. Jos Suomessa maksettaisiin hyvälle työntekijälle enemmän kuin huonolle, niin ei ehkä olisi niin kova hoppu niillä hyvillä vaihtaa paikkaa paremman palkan perässä. Mutta niin kauan kuin palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta eikä tehdystä työstä niin näillä mennään.

Vierailija
39/55 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan eniten noissa vaihtajissa harmittaa se, että liian usein hyvät tyypit lähtevät ja vähemmän hyvät jäävät. Harmittaa paitsi omasta, niin myös työnantajan puolesta. Jos Suomessa maksettaisiin hyvälle työntekijälle enemmän kuin huonolle, niin ei ehkä olisi niin kova hoppu niillä hyvillä vaihtaa paikkaa paremman palkan perässä. Mutta niin kauan kuin palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta eikä tehdystä työstä niin näillä mennään.

Moni hyvä on ollut myös työttömänä pitkään.

Vierailija
40/55 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni hyvä on ollut myös työttömänä pitkään.

On toki, kyllähän työttömissä on hyviä tyyppejä ja aina se ei ole itsestä kiinni jos duunit loppuu. Mailma e ole reilu paikka ja vit*ttaa kun jotkut tällaiset hoppailjat menestyvät vaikka eivät osaisi muuta kuin käsiä heilutella ja suuta aukoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä