Miksei synnärillä muka ehtisi käymään suihkussa?
Ihmettelin tuossa yhdessä ketjussa, kun joku kysyi että mitä pakkaa mukaan synnärikassiin. Joku toinen oli vastannut, ettei shampoota tai ainakaan hoitoainetta tartte, koska siellä hädintuskin ehtii käymään suihkussa saatika sitten käyttää hoitoainetta. Onko synnärillä siis niin tiivis ohjelma yleensä vai mitäh???
Kommentit (42)
20, missä sairaalassa on noin tökeröt hoitajat???
Olisi kiva että joku lapsivuodeosastolla työskentelevä tulisi vastaamaan tähän ketjuun miksi jotkut käyttäytyy noin???
suihkuttamaan että ei tule tulehduksia. Ja synnytyksen jälkeen oikeen komennettiin suihkuun ja hoitaja sanoi että jos et itse pysy tolpillasi niin hän tai mies tulee auttamaan. Osastolla olessa vein vauvan joko vauvalaan ja sanoin aina että menen suihkuun, katotteko vauvaa eikä kukaan moittinut tästä yhtään, tai jos vauvalassa oli ruuhkaa saattoi huonetoveri vauvaa katsoa sen aikaa. Ja ei ollut pitkiä unia nukkuvaa lajia minullakaan kun kuopuskin nukkui vaan suu kiinni tississä. Mieskin katsoi vauvaa ja isoja sisaruksia jos halusin vielä illalla suihkuun. Ihme nyhveröitä olette jos ette pidä oikeuksistanne kiinni. Itse en olisi suostunut siihen että en päivittäin suihkuun pääse. Ja synnytin siis paljon moititussa Hyvinkään sairaalassa jossa ainakin minä pääsin suihkuun niin paljon kuin halusin. Niin ja huonetoverini vikalla kerralla oli joutunut hätäkeisarinleikkaukseen ja hällä ei ollut tuntoa toisella puolella alkuun eli ei päässyt pystyyn niin hoitja suoritti hälle pesut sängyssä ja kehtti heti kun pystyy luukkumaan pyytämään apua suihkuun menon kanssa eli oikeen kehotettiin sinne suihkuun heti kun kykenee.
Kyllä yleensä semmonen rako löytyy että pääsee peseytymään ja vessassa käymään jne.
Kerran jäin kyllä ilman iltapalaa kun vauvalla oli pitkät imut menossa.
Kerroinkin jo siellä toisessa ketjussa, että meidän vauva huusi syntymästään alkaen lähes taukoamatta kaiken hereilläoloaikansa ensimmäisen puoli vuotta. Häntä ei siis voinut jättää silloin mihinkään. Aivan vastasyntyneestä ei myöskään ollut tietoa milloin hän aikoo nukkua ja milloin valvoa.
Kerroin siellä ketjussa myös, että kävin kyllä pikaisesti suihkussa päivittäin, mutta en todellakaan olisi ehtinyt mitään hoitoainetta laitella. Vauva oli sen aikaa vauvalassa ja hoitajat olivat minulle nyrpeitä siitä, että sen sinne vein: silloin oli maaliskuu ja koko sairaala tupaten täynnä juhannuksena alkunsa saaneita.
Olin neljän hengen huoneessa ja kaikilla muilla äideilläkin oli tekemistä omiensa kanssa, vauvaa ei voinut heillekään jättää.
Sanoin tämän vain siinä sairaalakassikeskustelussa siksikin, että synnyttämään lähtevän olisi minusta ihan hyvä oivaltaa, että oma aika loppuu siihen sekuntiin, kun vauva syntyy. Minulle se täydellinen sitovuus ainakin tuli silloin jonkinmoisena shokkina.
Sairaalassa olitte varmaan hiljaa ja ette uskaltaneet suutanne avata.
Lastenhuoneeseenkin olisi saanut jättää, mutta ei tarvinnut kun mieskin oli. Paitsi kotiinlähtöpäivänä vein vauvan hoitajille suihkun ajaksi, sillä mies tuli silloin myöhemmin sairaalaan ja halusin että ollaan molemmat valmiina kun mies tulee :)
Nyttemmin lastenhuonetta ei synnärilläni enää ole, vain pieni kanslia, jonne tuskin vauvoja otetaan... Eli nyt kun kakkosta lähden synnyttämään 3v. esikoisen jälkeen, niin ei varmaan suihkuun juuri ehdi (kun mieskään ei voi samalla tavalla koko päivää kupata sairaalassa). No, lähden sitten kotiin heti kun päästävät eli toivon mukaan alle vrk synnytyksestä, niin saa suihkutella kotona...
Varsinkin kun olin kaksosten kanssa sairaalassa niin vauvat oli yleensä sylissä hoitajilla, kun tulin hakemaan pois.. =) Eikä siis sen takia, että olisivat huutaneet vaan kun olivat hereillä, niin hoitsut ottivat " seurustelemaan" .
Ja esikoisen aikaan myös ihan sanottiin, että vauvan voi tuoda hoitajille, kun itse menee suihkuun/vessaan tai jos haluaa käydä kahviossa..
Ja kävin suihkussa myös niin, että mies oli vauvan/vauvojen kanssa.
Eli kyllä sinne suihkuun pääsee ja kannattaa/pitääkin mennä, se tekee hyvää toipumiselle!
Vierailija:
oli sellainen muksu ettei se päiväaikaan juuri nukkunut, kuin pikku pätkiä. Että missä välissä sitä pääsisi, viitsi yksikseenkään jättää. Henkilökunta oli kauniisti sanottuna nihkeä hoitamaan vauvaa edes senaikaa
tajua, että synnyttäjillä on tuollaisia käytännön ongelmia kuin suihkussakäynti, tuskin minun sanomiseni muuttaisivat asiaa.
Mutta ei minua asia vieläkään itketä, vastasinpahan vain kysymykseen. Eikö olisi saanut?
Vierailija:
Sairaalassa olitte varmaan hiljaa ja ette uskaltaneet suutanne avata.
Joskus ne hoitajat luulevat kaikkien tietävän, että vauvat voi viedä hoitajille sen aikaa kun äiti käy suihkussa eivätkä erikseen kerro.
Miten voi olla sairaaloita, joissa vauvaa ei saa jättää hoitajille?!! Sori vaan, mutta en usko, että sellaisia on. Äidithän ovat toipumassa synnytyksestä, monet fyysisesti aika heikoilla, siis ihan POTILAITA, ei kai kukaan kuvittele, että he voisivat siellä täysipainoisesti hoitaa vauvaansa? Eri asia sitten kun kotiutuu, mutta sairaalassaoloaika pitää pyhittää lepoon ja toipumiseen ja jos hoitajat valittaa ruuhkaa tms. niin se ei ole potilaiden vaan huonon hallinnon syytä.
Joten nyt kaikki nynnyt pitäkää kiinni oikeuksistanne, jättäkää vauva hoitajille ja marssikaa tyynesti suihkuun (ja viipykää siellä oikein pitkään) hoitajien paheksunnasta välittämättä. Teette siten itsellenne ja muillekin äideille palveluksen.
Olisit vaan pysynyt siellä suihkussa ja käskenyt hoitajaa hoitamaan työnsä.
...hoitsut kyllä tekivät kunnon peruspesut minulle ihan siinä sängyssä. Heti toisesta vuorokaudesta lähtien tosin piti käydä suihkuttelemassa haavaa monta krt päivässä, ettei haava tulehtuisi. Vauvan vaipanvaihdot, pesut, pukemiset, syötöt ja viihdyttämiset hoidin aivan itse 2. vuorokaudesta lähtien leikkauksesta.
NKL:lla sai vauvan viedä " kansliaan" , jonka vieressä oli vauvanhoitohuone. Useimmat hoitsut kannustivat alkuvaiheessa jättämään vauvan heille juuri suihkujen ajaksi ja että saisin hieman nukuttua. Hoitaja toi sitten leikkauksen jälk. yönä vauvan rinnalle aina syömään. Mammankin oli pakko nukkua yhtenä yönä, kun takana oli yli 2 vrk synnytystä ja kiireellinen keisarinleikkaus päälle.
Kyllä sen verran pitää osata vaatia aikuisen ihmisen, että hoitajat 15 min ajan silloin tällöin hoitavat lasta tarvittaessa esim. suihkun tai haavanhoidon ajan.
Vierailija:
Sanoin tämän vain siinä sairaalakassikeskustelussa siksikin, että synnyttämään lähtevän olisi minusta ihan hyvä oivaltaa, että oma aika loppuu siihen sekuntiin, kun vauva syntyy. Minulle se täydellinen sitovuus ainakin tuli silloin jonkinmoisena shokkina.
Itse kävin joka päivä, jopa 2 kertaa (inhottava vuoto!!!) ja ajoin säärikarvat + kainalokarvat useammankin kerran. Joo, tiedän, olen turhamainen, mutta en ala lampsia karvaisena.
kukas sitä sun asioita tulee ajamaan? Älä ainakaan omalle lapselle opeta tuota asennetta, että " minä se en oo mikkää ja polkekaa vaan jalkoihinne, nyyh, miksette minusta huolehi..."
heti kun sain luvan nousta jolkotin suihkuun ettei hoitsujen tartte paapoa!
ainakin saanut juuri sen verran apua kuin olen tarvinnut. Jokaista ilmettä en ole tarkkaillut, joten en tiedä millä mielellä..
Ja jopa kolmannen kanssa, jolloin oli kaksi isompaa lasta, myös isä osallistuin vauvan hoitoon.
Tottakai pienen vauvan imetyskin on hidasta, mutta kaikkea muuta voi isäkin tehdä, joten ainakin isyysloman aikana se oma aika vain puolittuu. Älkää tehkö isälle ja lapselle sitä karhunpalvelusta että kuvittelette että juuri äidin on hoidettava itkevää lasta.
mutta mitä se auttaa, että rupeaisin siitä jankkaamaan hoitajille, jos eivät sitä itse tajua/joku ylempi taho on kieltänyt olla tajuamatta.
Eli suihkussa kävin kun mies oli vauvan kanssa, mutta kyllä minua harmitti, että tuollainen asia piti tuntua vaikealta (koska eihän kaikilla ollut niin hyvä tuuri, että mies olisi ollut aina paikalla, kun tuli suihkuttelun tarve).
Itse siis ajan asioitani ja hoidan asiani, mutta tänne ei ilmeisesti olisi saanut kirjoittaa että tämä käytännön asia oli sairaalassa huonosti järjestetty (tai informoitu), kun heti syytetään, että mitä tänne palstalle tulet itkemään.
Vierailija:
kukas sitä sun asioita tulee ajamaan? Älä ainakaan omalle lapselle opeta tuota asennetta, että " minä se en oo mikkää ja polkekaa vaan jalkoihinne, nyyh, miksette minusta huolehi..."
hoitopyyntöön nihkeästi. Kyllä on! OYS:ssa olin kiireaikaan, eikä saanut vauvaa viedä hoitajille! Sanoivat, että pitää sopia huonekaverin kanssa vauvan hoidosta ja käydä vuorotellen suihkussa. Jos ei ole huonekaveria, niin jättää huoneen oven auki, niin että joku (hoitaja) kuulee jos vauva itkee. Yhden kerra tulin suihkusta paniikissa huutavan vauvan luo, eipä ollut kukaan kuullut... :( Seuraavana päivänä oli jo huonekaverikin, joka rauhoitteli mun vauvaa jos alkoi itkeä suihkussa ollessani.
Muutenkin OYS:ssa oli ihan kamalan tyly ja inhottava meininki, ehkä hoitajat todella olivat niin tiukilla, ruuhkaa ja liian vähän henkilökuntaa. Tänä vuonna toukokuussa synnytin Keski-Suomen keskussairaalassa, ja etukäteen hirvitti osastolle joutuminen. Yllättäen hoitajat olivatkin tosi mukavia, ymmärtäviä, huomioon ottavia, kuuntelevia, ja siitä lapsenhakureissusta jäi hyvät muistot, jotka hieman paikkaavat sitä pahaa mieltä, joka jäi OYS:ssa synnyttämisestä! :)
ja menin vauvan kanssa suihkuhuoneeseen, siellä hän sängyssä makoili kun äiti parin metrin päässä suihkutteli itseään.
Kyllä sielläkin oli tällaisia äitejä jotka veivät itkevän vaivan hoitajille, että mikähän tällä on. Hoitajat vaihtoivat vaipat ja kertoivat että oli pissaa ja kakkaa, nyt on nyytti taas tyytyväinen.