Tarvitsen apua! Voinko olla raskaana?
Auttakaa! Voinko olla raskaana?
Olen ehkä vähän hullu ja vainoharhainen tän asian suhteen, mutta en oikeesti haluu tulla raskaaks.
Oon siis alottanu minipillerit pari viikkoo sitten. Sitä ennen mentiin poikaystävän kans vaan kondomiin luottaen. Pillereitten jälkeen ollaan kyl käytetty edelleen kortsuu, paitsi eilen. Ihan pari työntöö vaan, eikä jätkä lauennu mun sisää tai mitää sellast. Nyt ku aamul heräsin ni alko mietityttää, koska jouduin eilen kans ottaa pillerin 20min myöhäs. Enkä tiiä onks täl välii, mut ohjeis sanotaa et niele veden kaa, vaik ite oon nielly ilman mitää, eihän tää vaikuta ehkäsytehoon mitenkään?
Pidätte mua varmaan ihan hulluna, mut pelkään et oisin raskaana ja tarttisin nyt teilt asiallisii vastauksii. En kuitenkaa viittis ostaa jälkiehkäsyy ihan ”turhaan” ku rahatilanne on sellanen et 30€ yhest pillerist tuntuu aika pahalta.
Kommentit (22)
Lapset taas leikkineet aikuisten leikkejä. Tsot tsot. Tontut näkee.
Mitä pillereiden tiedoissa sanotaan ehkäisytehosta, kun ne aloittaa eikä ole ollut ennen niitä hormonaalista ehkäisyä?
20 min myöhästyminen pillerinotto ajasta ei haittaa, sehän lukee myös siinä vihkosessa, montako tuntia saa heittää, se ottoaika.
En ole n. 14v, enkä mielestäni myöskään lapsi, ainakaan lain mukaan. Suhteellistahan se tietenkin on, että onko 19v vielä lapsi vai ei...
Persiillään tää maailma, lapsia saa tehdä kuka haluaa, mutta jos ei saa niitä niin hlvetinmoinen syyni sopiiko vanhemmaksi. Juu ei liity aloitukseen mitenkään, tuli vaan mieleen. Lasten hankintaan pitäisi kaikkien käydä kurssit ja pätevyyskokeet. Suunnitelma millä elättää muksun ja sitten katellaan onnistuuko.
Ohjeissa sanotaan: jos tabletin unohtamisesta on kulunut alle 12 tuntia ota tabletti heti kun muistat ja seuraava tabletti normaaliin aikaan. Tablettien ehkäisyvarmuus säilyy.
Taisin panikoida turhaa
Enkä ole lapsi. Harmittavaa ettei oletetuilta aikuisilta voi saada asiallisia kommentteja edes pyytäessä.
Ap
Helpoiten saat vastauksen kun googlaat pillerin nimellä pakkausselosteen ja luet siitä.
Noin yleensä. Jos pillerit on aloitettu edellisten kuukautisten ensimmäisenä päivänä ja olet ottanut pillerit samaan aikaan (20 minuutin viive on ok) joka päivä, niin ne kyllä ehkäisevät raskaaksi tulemisen. Eli ei nyt mitään jälkiehkäisyn tarvetta sinulla ole. Liikaa hormoneja on liikaa hormoneja, ei niitä jälkiehköisypillereitä oteta yhtäaikaa hormonaalisen ehkäisyn kanssa. Sillä ei ole merkitystä otatko pillerien kanssa minkälaise määrän vettä vai et. Mutta jos saat ripulitaudin niin ehkäilyteho on sitten poissa seuraavien kuukautisten alkuun saakka.
Muistan itse kun olin suurinpiirtein sinun ikäiseni ja vaikka ehkäisy olikin käytössä pelkäsin sitä raskaaksi tulemista, joten sinänsä minusta tunteesi ovat ihan normaaleja. Suosittelisin kuitenkin jatkossa, että käytätte sitä kondomia, koska mikään pilleriehkäisy ei ole täydellinen mutta jos on käytössä pillerit plus kondomit yhdessä niin et tule raskaaksi.
Jos olet epävarma että oletko raskaana, niin tulepas käväisemään yökylässä sedän luona niin varmistetaan asia! 🤰🏻 🤭
Aloitit ne pillerit menkkojen alusta? Ehkäisyteho on jo alkanut. Et ole raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Helpoiten saat vastauksen kun googlaat pillerin nimellä pakkausselosteen ja luet siitä.
Noin yleensä. Jos pillerit on aloitettu edellisten kuukautisten ensimmäisenä päivänä ja olet ottanut pillerit samaan aikaan (20 minuutin viive on ok) joka päivä, niin ne kyllä ehkäisevät raskaaksi tulemisen. Eli ei nyt mitään jälkiehkäisyn tarvetta sinulla ole. Liikaa hormoneja on liikaa hormoneja, ei niitä jälkiehköisypillereitä oteta yhtäaikaa hormonaalisen ehkäisyn kanssa. Sillä ei ole merkitystä otatko pillerien kanssa minkälaise määrän vettä vai et. Mutta jos saat ripulitaudin niin ehkäilyteho on sitten poissa seuraavien kuukautisten alkuun saakka.
Muistan itse kun olin suurinpiirtein sinun ikäiseni ja vaikka ehkäisy olikin käytössä pelkäsin sitä raskaaksi tulemista, joten sinänsä minusta tunteesi ovat ihan normaaleja. Suosittelisin kuitenkin jatkossa, että käytätte sitä kondomia, koska mikään pilleriehkäisy ei ole täydellinen mutta jos on käytössä pillerit plus kondomit yhdessä niin et tule raskaaksi.
Ihanaa, että joku ymmärtää, tuli heti parempi olo. Kiitos
Ap
Pen.is kävi sisällä, joten voit olla raskaana. Mun yks tuttu tuli raskaaksi kun kuivas ittensä samaan pyyhkeeseen pojan kanssa. Ja toinen tuli raskaaksi vessan renkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Pen.is kävi sisällä, joten voit olla raskaana. Mun yks tuttu tuli raskaaksi kun kuivas ittensä samaan pyyhkeeseen pojan kanssa. Ja toinen tuli raskaaksi vessan renkaasta.
Harvemmin näitä kuitenkaan on suomessa. Jenkeissähän noita neitsyt-sikiämisiä tapahtuu viikoittain, lähinnä raamattuvyöhykkeellä.
Teoistaan on kannettava vastuu. Jos haluaa kuksia, on aina mahdollisuus lapsen saantiin.
Jos olet a) nainen, b) fertiili, ja c) harrastanut vaginaalista seksiä miehen kanssa, niin voit olla raskaana. Kertomasi perusteella se on hyvin epätodennäköistä, mutta silti mahdollista.
PS: Et ole sattumoisin kuullut koskaan raskaustestistä?
PPS: Jos €30 kuulostaa paljolta, niin arvaapa minkä verran lapsen kasvattaminen maksaa?
Tee raskaustesti ja jos pelkäät raskautta noin paljon niin käyttäkää tästä lähtien kondomia.
Tuskin olet. Kannattaa tosiaan lukea se ehkäisyvalmisteen tuoteseloste. Vaikka olisi mitkä ehkäisyt käytössä, kannattaa ovulaation aikana miehen välttää sisään tulemista. Ja mielellään aina tuplaehkäisy (eli kortsu ja pillerit oikein käytettynä).
Ps. ihan oikeasti vahinkoraskaana ja kyllä ketuttaa monen viikon aborttiin jonotus päivittäisen pahoinvoinnin ja oksentelun kera. En voi kun painottaa tuplaehkäisyn tärkeyttä.
No jos eilen on tapahtunut tuo "pari työntöö", niin et ole raskaana vielä. Muutenkin on ihan todella epätodennäköistä tulla raskaaksi siitä, että mies ei edes laukea.
Mutta jos raskaus on todella epätoivottua, käytä jatkossa sekä minipillereitä että kondomia.