En pysty rentoutumaan illalla, kun lapsi hereillä eikä nukkumassa, lapsi 11v
Mies pystyy katsomaan telkkaria, lukea kirjaa, olemaan rauhassa ja rentoutumaan, vaikka lapsi ei ole käynyt nukkumaan. Minä en pysty. Nyt illat menneet riitelyksi, kun yritän saada lapsen ajoissa nukkumaan, että pääsisin itse rentoutumaan ja katsomaan rauhassa telkkaria, tai lukemaan. Lapsi viivyttelee ja kaikki iltatoimet kestää tolkuttoman kauan ja minulla pinna kiristyy, kun on pakko mennä nukkumaan, eikä omaa aikaa ole yhtään. Arkisin joudun heräämään todella aikaisin, joten oma aika iltaisin on usein nollassa. Viikonloppuisinkin väsähdän nopeasti, jolloin en saa illalla yhtään omaa aikaa, tai miehen kanssa yhteistä aikaa.
Nyt ei ole oikea hetki alkaa viisastelemaan, että mitäs teit lapsen. Tilanne on nyt tämä.
Pystytkö sinä illalla rentoutumaan, kun lapsi vielä hereillä?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
No tietysti! Olen aina voinut. Jo 5-vuotiaani osasi aikanaan neuvoa siskoaan: ”hys, älä mene siihen häiläämään kun äiti lukee!”
Mitä lapsesi siis tekee illalla? Mikset anna hänen vain olla rauhassa?
Pelkkä tietoisuus, että lapsi on hereillä, lukee sängyssä kirjaa, leikkii, tms. saa minut jännittyneeksi mieleltäni ja ihan fyysisesti huomaan, että jännitän hartioita.
En saa lasta ajoissa nukkumaan, viivyttelee ja viivyttelee, vaikka kuinka nalkutan että nyt sänkyyn. Tuon ikäistä ei enää fyysisesti pysty kantamaan sänkyyn ja pitämään kiinni että nyt olet siinä ja nukut.
Haloo!
Pystyn koska lapset on isoja.
Samoin on sun lapsi iso.
11vuotias ei kyllä häiritse vanhempia.
En ymmärrä suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti! Olen aina voinut. Jo 5-vuotiaani osasi aikanaan neuvoa siskoaan: ”hys, älä mene siihen häiläämään kun äiti lukee!”
Mitä lapsesi siis tekee illalla? Mikset anna hänen vain olla rauhassa?Pelkkä tietoisuus, että lapsi on hereillä, lukee sängyssä kirjaa, leikkii, tms. saa minut jännittyneeksi mieleltäni ja ihan fyysisesti huomaan, että jännitän hartioita.
En saa lasta ajoissa nukkumaan, viivyttelee ja viivyttelee, vaikka kuinka nalkutan että nyt sänkyyn. Tuon ikäistä ei enää fyysisesti pysty kantamaan sänkyyn ja pitämään kiinni että nyt olet siinä ja nukut.
Onkohan sinulla jäänyt pikkulapsivaihe päälle vähän turhan pitkäksi aikaa? Ei 11-vuotiasta tarvitse nukuttaa. Anna sen lapsen olla jos on jo sängyssä tai muuten rauhassa, ja opettele relaamaan. Miksi lapsen pitäisi nukkua ennen kuin voit olla rauhassa?
Pitäskö sun vaan opetella rentoutumaan, vaikka lapsi vielä touhuaa omiaan?
Jos ei kuitenkaan enää sinua "häiritse" vaan tekee omia iltatoimiaan niin anna ihmeessä touhuta rauhassa.
Ehkä sitä ite kolmen lapsen äitinä on vaan väkisin oppinut rentoutumaan, vaikka isommat vielä olisivatkin hereillä.
Kun 2 vuotias on nukahtanut, alkaa mun "oma aika".
Tietysti kuunnellaan ja jutellaan jos isommilla on jotain asiaa, mutta en ala niitä enää paimentamaan sänkyyn vaan annan touhuta omia leikkejä tai lukea. Kyllä yleensä käyvät silti ihan riittävän ajoissa nukkumaan.
Sun pitää oppia rentoutumaan. Meillä 15v yleensä nukahtaa mun jälkeeni. Sä et voi kahden vuoden kuluttua pakottaa teiniäsi nukkumaan ajoissa, joten ainoa mahdollisuus on sun itsesi opetella relaamaan vaikka lapsi olisi hereillä.
Minulla on sama ongelma. En vaan pysty rentoutumaan ennenkuin lapsi nukkuu. Eikä hän ole ihan lapsikaan enää vaan 14v. Ja valvoo lomilla aamuyöhön. Minä haluaisin nukkua , mutta en pysty. Omassa huoneessaan on ja tekee omia hommiaan. Joku minussa vialla kun vahdin isoa ihmistä ja nukun vasta kun hänkin nukkuu. Univelkaa tulee kun aamulla aikaisin joudun nousemaan.
Laita ovi kiinni. Kuulostaa tosi pimeältä ongelmalta. Otat kännykän pois yöksi ja tuot läppärin yms. pois huoneesta. Jos olet menettänyt auktoriteettiasemasi, kannattaa hakea ammattiapua.
Luen lapselleni noin kello 21 ja hän nukahtaa kyllä hetkessä sen jälkeen. Ikää 11 v ja koulu alkaa useimmiten klo 8. Klo 21 - 23 on oma aikani tai joskus vähän myöhempäänkin. Pari tuntia joka ilta, riittää erittäin hyvin!
Viikonloppuna valvotaan ehkä yhtä myöhään ja oma aikani on aamulla, lapsi nukkuu helposti kymmeneen. Ei ongelmia!
Lapsen ollessa pienempi omaa aikaa oli illalla, kun lapsen vaan laittoi nukkumaan. Nyt ei. Olen harkinnut, että menen kerran kuukaudessa hotelliin viikonloppuna yhdeksi yöksi, jotta saan edes yhtenä iltana kuukaudessa katsoa rennosti telkkaria ja lukea.
Ap
Moneltakos sun mielestä 11v lapsen pitäisi nukkua?
Nyt on kyllä korkea aika alkaa opetella relaamista lapsen ollessa hereillä. Jotenkin pystyy ymmärtämään, että ei pystyisi nukkumaan kun tuon ikäinen valvoo. Mutta että lapsen pitää nukkua että voit lukea tai katsoa televisiota.. nyt menee överiksi. Se on jo iso lapsi, eikä 100% varmuudella tule kovin kauaa menemään sinua aiemmin nukkumaan.
Tuon ikäisen ympärillä ei tarvitse enää höösätä helikopterin lailla kokoajan. Anna sille ilmaa!
Jos et ala nyt opetella, olet kohta ihan lirissä. Se nimittäin välttämättä ei muutaman vuoden päästä edes ole kotona kun sinusta pitäisi olla sängyssä.
Kyllä nyt kandee alkaa rentoutua, lapsesi on esiteini ja viimeistään teininä ne valvoo aamuun asti jos ei koulua. Meilläkin lapsi menee nukkuun viiden aikaan aamulla kun mulla herättää kello töihin eli jos en nukkuisi hänen hereilläoloaikaa niin huonosti kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ollessa pienempi omaa aikaa oli illalla, kun lapsen vaan laittoi nukkumaan. Nyt ei. Olen harkinnut, että menen kerran kuukaudessa hotelliin viikonloppuna yhdeksi yöksi, jotta saan edes yhtenä iltana kuukaudessa katsoa rennosti telkkaria ja lukea.
Ap
Höpsistä. Nyt alat opetella, kun olet ongelman tunnistanut. Otat kirjan käteen ja luet. Vaikka 10 min ensin. Siedätät itsesi siihen ja jatkat aikaa. Lakkaat nalkuttamasta ja odottamasta mahdottomia. Askel kerrallaan eteenpäin. Tai sitten telkan kanssa sama. Aloitat vaikka päivällä harjoitukset, niin ei se ilta siinä hermostuta heti. Se mukula pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama ongelma. En vaan pysty rentoutumaan ennenkuin lapsi nukkuu. Eikä hän ole ihan lapsikaan enää vaan 14v. Ja valvoo lomilla aamuyöhön. Minä haluaisin nukkua , mutta en pysty. Omassa huoneessaan on ja tekee omia hommiaan. Joku minussa vialla kun vahdin isoa ihmistä ja nukun vasta kun hänkin nukkuu. Univelkaa tulee kun aamulla aikaisin joudun nousemaan.
Tuo 14v varmaan toivoo että saisi edes joskus omaa aikaa olla rauhassa, mutta sinä olet aina valvomassa :D
Vierailija kirjoitti:
Luen lapselleni noin kello 21 ja hän nukahtaa kyllä hetkessä sen jälkeen. Ikää 11 v ja koulu alkaa useimmiten klo 8. Klo 21 - 23 on oma aikani tai joskus vähän myöhempäänkin. Pari tuntia joka ilta, riittää erittäin hyvin!
Viikonloppuna valvotaan ehkä yhtä myöhään ja oma aikani on aamulla, lapsi nukkuu helposti kymmeneen. Ei ongelmia!
Luet 11v lapsellesi iltasadun! Eikö hän osaa itse lukea?
Koita rentoutua nyt vaan. Kauheaa tuollainen koko perheelle.
Meillä vanhempi muksu saa viikonloppuisin valvoa pidempään kun on samanlainen yökukkuja kuin minä. Nuorempi nukkuu joka ilta samaan aikaan.
Mitä lapsesi siis tekee illalla? Mikset anna hänen vain olla rauhassa?