Tämä on viimeinen joulumme isovanhempina
Jatkossa kotimme ei ole hoplop eikä Linnanmäki, vaan vietämme joulua keskenämme. Tämä on paras ratkaisu kaikille. En vain enää jaksa olla jouluna hotelli-ravintoloitsija. Lapsille emme ole kylläkään vielä kertoneet. Aikanaan sitten ilmenee.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon teillä on täysi oikeus.
Tottakai. On sitten hyvä myös vanhuksena muistaa, etteivät lapset ja lastenlapset ole myöskään omaishoitajia eli turha narista kun ei käydä katsomassa.
Oikein ap. Sitten joskus kesän korvilla ilmoitatte lastenne perheille, että ensi joulun olette ihan vain kahdestaan. Kerrotte reilusti, miten olette väsyneet olemaan hotelli-ravintolana.
Ehtivät hyvin tottua ajatukseen.
On jo aika aikuisten lasten järjestää isovanhemmille valmis joulu, jos he jaksavat tai haluavat mennä sinne.
Olisi varmasti kannattanut ottaa asia puheeksi jo vuosia sitten eikä tehdä asioita, jotka eivät tunnu omalta. Toiseksi paras hetki ottaa asia puheeksi on nyt heti. Mutta kuten niin kuin kaikkien asioiden kanssa, perustele asia kunnolla ja ystävällisesti. Saattaapi olla hyvinkin, että lapsesi ovat tyytyväisiä, että ei tarvitse viettää sukujoulua. Ovat voineet ihan hyvin olla siinä uskossa, että sinä haluat sukujoulun. Kun toisen ajatuksia ei tiedä muuta kuin puhumalla ja suomalaiset tuntuvat pelkäävän kertoa (ystävällisesti) omat aatoksensa asioiden suhteen ja sitten kaikki kuvittelevat tietävänsä mitä muut haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmasti kannattanut ottaa asia puheeksi jo vuosia sitten eikä tehdä asioita, jotka eivät tunnu omalta. Toiseksi paras hetki ottaa asia puheeksi on nyt heti. Mutta kuten niin kuin kaikkien asioiden kanssa, perustele asia kunnolla ja ystävällisesti. Saattaapi olla hyvinkin, että lapsesi ovat tyytyväisiä, että ei tarvitse viettää sukujoulua. Ovat voineet ihan hyvin olla siinä uskossa, että sinä haluat sukujoulun. Kun toisen ajatuksia ei tiedä muuta kuin puhumalla ja suomalaiset tuntuvat pelkäävän kertoa (ystävällisesti) omat aatoksensa asioiden suhteen ja sitten kaikki kuvittelevat tietävänsä mitä muut haluavat.
Ei onnistu marttyyreiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin jo lasteni muuttaessa omilleen, että niin kauan kuin heillä ei ole itsellään lapsia, ovat tervetulleita jouluksi kotiin, jos haluavat. Mutta kun tulee lapsia, on aika alkaa järjestää omat joulut omissa kodeissaan.
t. Jo 8 vuotta puolison kanssa kahdestaan jouluja viettänyt mummiSuomalaiset on kyllä käsittämättömän lapsivihsmielisiä. Niin oli mun vanhemmatkin jotka inhosi lapsi ja tekivät omansa vain pakosta - ja pieksivät ja kaltoinkohtelivat niitä sitten.
Itse kasvatan lpseni täysin toisin ja mun lapset perheineen saa aina tulla jouluksi! Olen vaömis koko loppuelämäni järjestämään joulun ja passamaan ja hyysäämään. Nehän on mun lapsia, rakkaimpia maailmassa!
Montako lasta ja passattua joulua tähän mennessä?
Meillä on vietetty joulua miehen kanssa kahdestaan seitsemän vuotta, eli siitä saakka, kun viimeinenkin lapsemme muutti omaan kotiinsa. Lapset käyvät meillä kyllä joulun aikaan kylässä, mutta viettävät kukin aaton, joulupäivän, sekä tapanin perheineen omissa kodeissaan.
Myös minä ja mieheni toimimme aikoinaan samalla tavalla, eli kun olimme muuttaneet nuorena parina yhteen, niin vietimme joulut meidän omassa kodissa, emme vanhempiemme luona. Loimme omat jouluperinteet ja joulupöydästämme muodostui meidän näköisemme. Jotain miehen kodista tuttuja ruokia, jotka olivat minulle vieraampia ja jotain minun lapsuudenkodin jouluruokia, joita taas miehen kotona ei ollut hänen lapsuudessaan tarjolla ja sitten vielä ne perinteiset siihen lisäksi. Kun saimme lapset, niin omiin perinteisiin tuli heidän myötään lisäyksiä, mm. aattopäivänä kello kaksi juotavat joulukahvit. isän ja lasten yhteinen kuusenkoristelu, joulusauna, haudoilla käynti jne.
Meillä syödään edelleen jouluruoka edellä kuvaamani joulupöydän muodossa. Vanhin lapsemme on puolisonsa kanssa kasvissyöjiä, keskimmäisen lapsemme perhe ei välitä kinkusta ja laatikoista, vaan syövät joulupöydässään vain pelkkiä kaloja ja nuorimmaisemme on niin monelle ruualle allerginen, että jos meidät kaikki istuttaisi nyt samaan joulupöytään, olisi se hyvin työläs toteuttaa.
Olen ollut tyytyväinen tähän järjestelyyn, enkä kaipaa isompaa sakkia joulunpyhinä meille ruokailemaan. En varmasti sitä kyllä tyrmäisikään, jos joku lapsistamme tätä ehdottaisi, mutta uskon, että me kaikki nautimme eniten, kun vietämme joulun juuri sellaisen pöydän ääressä, jossa on ne omat jouluherkut ja oma puoliso ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, ollaankin jouluna mieluummin kotona ydinperheen kesken kuin ajellaan ympäri Suomea vain teidän isovanhempien mieliksi.
T. Lapset ja lapsenlapset
Tämä se ongelma onkin, kun ei sanota, ettei huvita. Kukaan ei halua, mutta luullaan, että tekee mieliksi.
Jos ne lapset on opetettu käyttäytymään kunnolla MYÖS mummolassa, ei siellä kukaan riehu tai sotke. Ymmärrän täysin että ärsyttää jos lapsenlapset tulevat sotkemaan eivätkä siivoa jälkiään, mutta eikös mummo ja pappa itse ole säännöt kotiinsa luoneet?
Itse olen onnellinen että emme vietä joulua mummolassa koska en kestä lastemme serkkujen riehumista siellä. Meidän lapsilla ja heidän lapsilla on täysin omat säännöt mummolassa: Koska me vanhemmat emme ole antaneet omien lastemme alkaa siellä riekkumaan kuten ei kotonakaan.
Kahvittelu joku toinen päivä yhdessä on Ok. Joku tuo kakkua ja joku pipareita/torttuja ym.
Mutta en kyllä missään nimessä itse haluaisi omista lapsista ja heidän lapsistaan olla erossa kun minusta joskus tulee mummo.
Outoa käytöstä. Minä olen äiti ja meillä mummo ja pappa oikein odottaa lapsenlapsia jouluksi, tänä vuonna tosin tehdään niin että he pääsevät meille joulupöytään ❤️
Tämä on muuten jännä miten moni isovanhempi ajattelee noin. Silti lapset perheineen änkeävät joka joulu vanhempiensa luo. On se niin harmi kun ei osata kommunikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, ollaankin jouluna mieluummin kotona ydinperheen kesken kuin ajellaan ympäri Suomea vain teidän isovanhempien mieliksi.
T. Lapset ja lapsenlapset
Tämä se ongelma onkin, kun ei sanota, ettei huvita. Kukaan ei halua, mutta luullaan, että tekee mieliksi.
Kukaan ei halua ja kukaan ei saa sanottua, ettei halua, joten tehdään vaan niin kuin on aina tehty, koska pitää. Eihän sitä nyt voi muutakaan.
Samaa meinasin kysyä että mitä sitten. Miksi ihmeessä et ole sanonut tai tehnyt tätä aikaisemmin? Inhoan tuollaista uhriutumista ja ylimielisyyttä kun ensin olet varmasti tehnyt kaikille selväksi että "minä hoidan kaiken ja minä en halua apua". Kaikille on varmasti helpotus päästä vihdoin viettämään OMAN perheen kanssa omanlaistaan joulua jo tässä vaiheessa kun lapset ovat pieniä eikä tarvitse odottaa sitä joulua kun aika teistä jättää.
En voi kuvitella että luonanne on koskaan ollut hyvä ja tervetullut tunnelma tuon viineisen lauseesi jälkeen "aikanaan sitten ilmenee". Miksi et vain olisi ottanut rehellisesti asiaa puheeksi jo ajat sitten niinkuin aikuisilla ihmisillä on tapana tehdä?