Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haudalle kynttilä palamaan, vaikka on itse satojen kilometrien päässä? Miksi?

Vierailija
21.12.2019 |

Mikä järki tässä on? Kummini, eläkeläinen, tekee tällaista palvelua paikkakuntansa hautausmaalla. Sytyttelee kynttilöitä haudoilla, kun omaiset ovat kaukana. En ole sanonut mitään, mutta menee yli ymmärrykseni. Muita ihmisiä vartenko, että näkevät, kuinka siellä on muka käyty vai miksi?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on tosi hyvä juttu! 

Vierailija
2/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä minäkään. Se kynttilän vieminenhän on itse tehtävä. Ajatuksena, että käydään haudalla ikäänkuin tervehtimässä. Minusta tuo että laittaa toisen menemään vesittää koko ajatuksen ja on just enemmän muita varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa minustakin. Tuskin aion käydä isäni haudalla jos en liiku siellä päin luppoajan kanssa. Ainakaan lähivuosina. Koska en voi pelata korttia isän kanssa siellä, tai tehdä mitään muutakaan. Minulle hän on silloin kuollut, ja en tajua, miksi muita ihmisiä varten pitäisi sytytellä kynttilää. Leski siellä tietysti käy nyyhkimässä, joten kynttilä varmasti ilmestyy.

Vierailija
4/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni kiertelevät hautausmaalla tarkistamassa, missä on käyty, missä ei... en tykkää tällaisesta kontrolloimisesta.

Vierailija
5/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ok, jos itse haluaa käydä haudalla ja sen kynttilän sytyttää, se on tärkeä rituaali tyyliin, että se kuollut omainenkin otetaan ikäänkuin joulunviettoon mukaan. Mutta että jossain matkojen päässä ehkä hankien läpi kahlaten jonkun toisen on sinne sytyteltävä, sitä en oikein edes hyväksy. Vaivata nyt toista sinne könyämään vain näön vuoksi.

Vierailija
6/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistokynttilän voi sytyttää vaikka omalle parvekkeelle. Ei tarvitse lähteä hautausmaalle ei varsinkaan pitkän matkan takaa.

Vierailija
7/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kirkoilla on paikka muualle haudattujen kynttilöille, samoin hautausmailla

Vierailija
8/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin toisia ihmisiä varten siellä pitää olla kynttilä palamassa.

Vierailija
9/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni asia maailmassa tehdään vain näyttömielessä. Jos joku luulee, etten sure kuolleita omaisia, jos en vie heille kukkia tai kynttilöitä, sen kun luulevat.

Kuolleiden lahjominen ei vaan minusta ole järkevää. Tietysti suren, mutta keskityn huolehtimaan elävistä.

Vierailija
10/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tykkää kynttilöitä laittaa, niin ole hyvä vaan. Ei se ole keneltäkään pois. Laitattavathan monet kesäisin kukkiakin haudoille ja vielä maksavat siitä vaikka eivät itse edes kävisi siellä.

Vierailija
11/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tykkää kynttilöitä laittaa, niin ole hyvä vaan. Ei se ole keneltäkään pois. Laitattavathan monet kesäisin kukkiakin haudoille ja vielä maksavat siitä vaikka eivät itse edes kävisi siellä.

Tykkää kynttilöitä laittaa! Ja jonkun eläkeläisen on sinne niitä vietävä jouluaattona. Joo, tosi kiva on sellaisia kynttilöitä "laittaa".

Ei ole verrattavissa haudanhoitoon minusta ollenkaan.

Vierailija
12/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostakin voi herneen nenään ottaa. Sytätän kynttilän vanhempieni ja isovanhempieni muistoksi, jotka on haudattu toidelle puolen Suomea. En kysele muiden motiivia mutta haluan itse nikn tehdä.

Vierailija
13/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiaa mistä joku ei pahoittaisi mieltään. Mikä tässä eniten häiritsee?

Vierailija
14/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä me voimme tietää miksi kummisi tekee tuota? Onko kovinkin vaikeaa puhua hänen kanssaan asiasta?

Vierailija
15/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole asiaa mistä joku ei pahoittaisi mieltään. Mikä tässä eniten häiritsee?

En voi minäkään käsittää mikä tosiaan voi häiritä, jos joku paikallinen ikäihminen, jolla on aikaa ja halua, niitä kynttilöitä kaukana asuvien puolesta haudoille sytyttelee?

Vierailija
16/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pääse vanhempieni haudalle ja tapanani on pyytää, että haudalla käyvät sisarukseni tai heidän lapset veisivät puolestani kynttilän. 

Vierailija
17/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu hyvältä, että haudalla on kynttilä ja valoa, vaikka itse en pääsekään sitä viemään. Siksi pyysin vanhempieni entistä naapuria tänäkin vuonna viemään puolestani kynttilän.

Vierailija
18/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuostakin voi herneen nenään ottaa. Sytätän kynttilän vanhempieni ja isovanhempieni muistoksi, jotka on haudattu toidelle puolen Suomea.

Et tainnut lukea aloitusviestiä ollenkaan? Ap:lla tai kenelläkään muullakaan ketjussa ei ole ollut mitään sanottavaa omaisilleen kynttilän sytyttävistä.

Vierailija
19/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on juuri tuollainen, asuu hautausmaan vieressä ja sytyttää kynttilöitä kaikkien tuttujen haudoille joille omaiset eivät kynttilää vie. Tai joillain ei edes eläviä sukulaisia ole. Kesällä nyhtää rikkaruodot tuttujen haudoilta ja kastelee kukkia. Ei kai tuossa nyt mitään pahaa ole :)

Vierailija
20/51 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnalta voi ostaa kynttilöiden sytytyspalvelun. Ostaa moni myös kesän kukkaistutukset ja tai ainakin hoidon, kun ei itse pidemmän matkan vuoksi pääse kastelemaan.