Haudalle kynttilä palamaan, vaikka on itse satojen kilometrien päässä? Miksi?
Mikä järki tässä on? Kummini, eläkeläinen, tekee tällaista palvelua paikkakuntansa hautausmaalla. Sytyttelee kynttilöitä haudoilla, kun omaiset ovat kaukana. En ole sanonut mitään, mutta menee yli ymmärrykseni. Muita ihmisiä vartenko, että näkevät, kuinka siellä on muka käyty vai miksi?
Kommentit (51)
Jollain on sentään vielä aitoa joulun tunnelmaa sydämessään.
Useinhan tällaisessa käy niin, ettei sytyttäjä kehtaa kieltäytyä ja hautoja tulee aina vain enemmän ja sytyttäjän kunto ja terveys heikkenee jne.
Itse en ikimaailmassa tällaista pyytäisi vain siksi, että mulle tulee siitä hyvä mieli, että vanhempieni haudalla palaa kynttilä! Jotain rajaa itsekkyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni kiertelevät hautausmaalla tarkistamassa, missä on käyty, missä ei... en tykkää tällaisesta kontrolloimisesta.
Minun äiti on tällainen, kiertää haudat ja jatkuvasti narisee ”Eipä ole Mirja käynyt isänsä haudalla, eipä ole Jaana taaskaan ehtinyt äidilleen kynttilää tuoda, vieläkö noilla on tuo ruma lyhty tuossa, eikö ne nyt parempaa voisi Matin haudalle viedä” jne jne. Sitten hän on se Hyvä Ihminen, joka vie kaikille kynttilän. Siinä voi paistatella sitten erinomaisuuttaan. Vastenmielistä.
Tosiaan on niin, että kummilleni tämä on muodostumassa taakaksi ja varovasti hän on ottanut sen puheeksi. Tai kautta rantain tyyliin "toivottavasti ei ole kovasti lunta haudoilla, että jaksan kaikille haudoille mennä" ja miettii, milloin käy, että ehtii kirkkoon jne. Miettikää siis, kun pyydätte tällaista, onko oikein vaivata ihmisiä, jotka eivät ehkä osaa sanoa ei. Vain siksi, että siellä haudalla palaa kynttilä, kun voisitte itse mennä sytyttämään muualle haudattujen kynttilän omalle paikkakunnallenne. Ap
Kyllä ihmisillä on nykyään vaikeaa. Kaikesta, siis ihan kaikesta pitää valittaa. Positiivinen puoli että ihmisten ongelmat ovat tätä tasoa. Kertokaa ihmettelijät jotain itsestämme, niin tullaan sitten oikein porukalla tänne teidän asioita päivittelemään. Ihmisillä on PERINTEITÄ joita haluavat noudattaa. Alkaa tosin näköjään perinteiden noudattaminen olemaan meidän maassa kohta ihan mahdotonta, kun mitään ei saisi tehdä. No ei se mitään, teen siltikin.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan on niin, että kummilleni tämä on muodostumassa taakaksi ja varovasti hän on ottanut sen puheeksi. Tai kautta rantain tyyliin "toivottavasti ei ole kovasti lunta haudoilla, että jaksan kaikille haudoille mennä" ja miettii, milloin käy, että ehtii kirkkoon jne. Miettikää siis, kun pyydätte tällaista, onko oikein vaivata ihmisiä, jotka eivät ehkä osaa sanoa ei. Vain siksi, että siellä haudalla palaa kynttilä, kun voisitte itse mennä sytyttämään muualle haudattujen kynttilän omalle paikkakunnallenne. Ap
Etkö voi keskustella asiasta kummin kanssa? Tiedät että häneltä on tälläistä pyydetty ja kyselet miksi hän noin tekee. Tiedät että hän ei pysty kieltäytymään? Miksi ei? Voisiko asiasta hänen kanssaan puhua että hän voi kieltäytyä eikä ketään voi pakottaa viemään kynttilään tai siitä että hänen on opittava sanomaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisillä on nykyään vaikeaa. Kaikesta, siis ihan kaikesta pitää valittaa. Positiivinen puoli että ihmisten ongelmat ovat tätä tasoa.
Tarkoitatko nyt kummiani, jolle tästä kynttilöiden viemisestä on muodostumassa taakka? Ap
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on, niin rohkaisepa sinä häntä kertomaan, ettei enää jaksa tai tee palvelus ja kerro sinä se hänen puolestaan näille pyytäjille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi keskustella asiasta kummin kanssa? Tiedät että häneltä on tälläistä pyydetty ja kyselet miksi hän noin tekee. Tiedät että hän ei pysty kieltäytymään? Miksi ei? Voisiko asiasta hänen kanssaan puhua että hän voi kieltäytyä eikä ketään voi pakottaa viemään kynttilään tai siitä että hänen on opittava sanomaan ei.
Ei kehtaa. Ap
Kaikki nyt on niin väärin.
Ei tietenkään ketään voi eikä edes saa velvoittaa viemään kynttilää jonkun toisen puolesta. Käsitin aloituksesta kuitenkin, että tämä kummitäti olisi itse omasta halustaan vain alkanut tällaista tehdä. Ja sitä tämä ap kritisoi. Näin käsitin.
Niinhän siinä helposti käy, että niitä kynttilöin muistettavia on lopulta pilvin pimein ja koko jutusta tuleekin jo taakka. Varsinkin, jos nämä kaukana asuvat ottavat jo itsestään selvänä, että se täti heidän puolestaan sen kynttilän vie. Johan se tulee kalliiksikin, tuskinpa kukaan sitä kynttilän hintaa sille tädille jostain eri puolelta Suomea lähtevät toimittamaan.
Se on sitten tädin itsensä asia päättää, jatkaako hommaa vai ei. Jos kukaan ei edes ota yhteyttä ja sitä pyydä.
Sitten tietenkin täällä aletaan arvostella kynttilän viemistä haudalle ylipäänsä. Tähänhän tämä meidän yhteiskuntamme on menossa. Kaikista perinteisistä tavoista luovutaan.
Minulla on kaksi siskoa ja veli, jotka kaikki asuvat kaukana. Vain minä asun edelleen kotipaikkakunnallani. Minä olen alusta alkaen ollut se, joka vie isän haudalle kynttilät ja kukat. Minulta vain jossain vaiheessa aikanaan kysyttiin, että enkö minä hoitaisi sen asian, kun asun täällä. Kyllähän se minulle sopi. Mutta minua ihmetyttää se, että kukaan ei koskaan osallistu tähän mitenkään, kukat varsinkin on aika tyyriitä. Itse asiassa kun täällä päin käyvät, eivät koskaan edes käy isän haudalla. Nykyään teenkin sitten niin, että vien vain yhden kynttilän (itseltäni) ja pidän haudan mahdollisimman yksinkertaisena, en lähde isoja kukkaistutuksia laittamaan. Jos muita ei pennin vertaa kiinnosta, niin olkoon sitten niin.
Sitten kun minä en enää jaksa tällaista, en pyydä ketään tekemään sitä puolestani. Niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on, niin rohkaisepa sinä häntä kertomaan, ettei enää jaksa tai tee palvelus ja kerro sinä se hänen puolestaan näille pyytäjille!
Olisikin aika urakka minulle vieraan paikkakunnen vieraiden ihmisten yhteystietojen selvittäminen. Eikä kummini takuulla halua minun puuttuvan tähän, koska asiasta nousisi jonkinasteinen haloo.
Halusin avausviestilläni kysellä, mikä idea tällaisessa on ja miksi vaivata toisia tällaisella, kun sen muistokynttilän voi sytyttää itsekin muualla. Ap
Kynttilämeri hautausmaalla näyttää kauniilta.
Ei ole kummini oma-aloitteisuudesta siis kyse, vaan näiden kaukana asuvien omaisten pyynnöistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kummini oma-aloitteisuudesta siis kyse, vaan näiden kaukana asuvien omaisten pyynnöistä. Ap
Ihan vielä toisella sivulla provoa ei kannata lähteä muuttamaan.
Kummisi on aikuinen ihminen ja voi varmasti kieltäytyä.
Itse en edes osaisi moista palvelusta pyytää....
Vierailija kirjoitti:
No nyt rohkaiset kummiasi sanomaan ei omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä kummiisi ja sano hänelle, että sinun omaisesi haudalle ei hänen tästä lähtien pidä viedä kynttilää. Kiitä siitä, että hän on tähän asti sen tehnyt, mutta nyt tämän saa lopettaa, huolehdit itse asiasta eikä sinua lainkaan haittaa, vaikka siellä ei kynttilää jouluisin olekaan. Sano, että sytytät omaisellesi kynttilän itse siellä, missä asut. Haudalle sitä et kaipaa.
Näin olet tehnyt oman osuutesi asiasta, eikä sinun tarvitse ainakaan huonoa omaatuntoa kantaa sen vuoksi, että vanha ihminen tekee puolestasi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisillä on nykyään vaikeaa. Kaikesta, siis ihan kaikesta pitää valittaa. Positiivinen puoli että ihmisten ongelmat ovat tätä tasoa.
Tarkoitatko nyt kummiani, jolle tästä kynttilöiden viemisestä on muodostumassa taakka? Ap
Mistä päättelet, että tästä on muodostunut taakka, kun en ole hänen kanssaa asiasta puhunut ainakaan aloitusviestin perusteella?
Luultavasti mielellään näin tekee, ja sinä et vain voi ymmärtää asiaa.
Anna nyt olla! tuo palvelu touhu on varmasti hyvinkin antoisaa kummillesi, ei tota hommaa kukaan tee ellei siitä itse saa hyvää mieltä. Kaunis ajatus. Ja kun eläkeläisenä hänellä varmasti on sitä aikaakin.
Eikö sulla tosiaan ole mitään muuta tähdellisempää ihmeteltävää? Joskus kato ihmiset voivat tehdä epäitsekkäitä asioita ihan omaksi ilokseen.
Mutta tämähän on ihana asia! <3 Jos vanhempieni hauta olisi niin kaukana, etten voisi ajaa sinne jouluna niin todellakin mieltä lämmittäisi jos joku veisi haudalle kynttilän ja mielelläni maksaisin palvelusta. Enemmän ihmetyttää miksi jaksat miettiä asiaa, ihana palvelu kummitädilläsi. :-) Ja jos joku tekisi asian vaan näyttömielessä niin tuskin siitä kenellekään haittaa on... ;-)